Kleine aanpassingen in parcours Ronde van Vlaanderen
Mathieu van der Poel won de Ronde van Vlaanderen 2024 - foto: Cor Vos
donderdag 6 februari 2025 om 10:33

Kleine aanpassingen in parcours Ronde van Vlaanderen

Het parcours van de Ronde van Vlaanderen heeft enkele kleine veranderingen ondergaan. Dat meldt Belga. Er is voorzichtig gesleuteld aan de aanloop naar de finale, maar die finale zelf blijft ongewijzigd.

Zoals bekend, start de Ronde afwisselend in Brugge en Antwerpen. Dit jaar is het weer de beurt aan Brugge. Op de ochtend van 6 april vertrekken de renners aldaar vanaf de Markt. Na 109 kilometer komen de coureurs met de kasseien van Doorn het eerste obstakel tegen. Niet lang daarna volgt al de eerste van drie beklimmingen van de Oude Kwaremont. In de fase daarna staat de Eikenberg weer op het menu. Deze helling zat in 2024, toen er gestart werd in Antwerpen, niet in het parcours.

Ook ten opzichte van 2023, de laatste keer dat de Ronde van Vlaanderen begon in Brugge, is er een verandering. Enkele kilometers na de Eikenberg vervangt de Karel Martelstraat de kasseien van Kerkgate.

Finale ongewijzigd
In de finale zelf zitten geen verrassingen. Zowel de mannen als de vrouwen komen op zo’n 45 kilometer van de streep de gevreesde Koppenberg tegen. Daarna volgen de Mariaborrestraat-Steenbeekdries, Taaienberg en Hotond. Net als tijdens de voorgaande edities, zijn de Oude Kwaremont en Paterberg de laatste hindernissen, voordat gefinisht wordt op de Minderbroedersstraat in Oudenaarde. De mannenwedstrijd is 268,9 kilometer lang, die van de vrouwen 168 kilometer.

Vorig jaar won Mathieu van der Poel de Ronde van Vlaanderen bij de mannen. Elisa Longo Borghini was de beste bij de vrouwen.

RIDE Magazine
8 Reacties
06-02-2025 10:59
En toch zou ik het ook wel weer fijn vinden als het oude parcours Muur/Bosberg weer in ere zou worden hersteld. En als ik dan toch bezig ben zou ik niet méér maar minder hellingen willen zodat er meer renners de mogelijkheid hebben om terug in koers te komen. Nu kunnen we de samenstelling van een eventuele groep die overblijft al bijna uittekenen. Komt allemaal de aantrekkelijkheid van de koers ten goede.
06-02-2025 11:14
hele opluchting dat die lelijke aankomst er blijft inzitten
06-02-2025 11:59
Een selectief parcours is pas leuk als er geen renners zijn die er ver bovenuit steken. RVV, LBL en RVL zijn daarom minder interessant om volgen met deze generatie renners (lees Pogacar, Pogacar, Pogacar en MvdP).
Vroeger vond ik MSR met voorsprong de saaiste wedstrijd, nu kijk ik er het meest naar uit van alle monumenten.
    06-02-2025 17:29
    Van der Poel heeft twee van zijn drie RvV's in de sprint gewonnen (en er ook eentje in de sprint verloren), maar goed...
06-02-2025 11:05
We zitten nu al op 13 jaar dit parcours en dus is het onderhand ook wel een beetje de ronde geworden, toch blijft het tegelijk sportief (té selectief) en ethisch (Kwaremont is maar een lelijk ding vergeleken met de muur) zonde, de oude ronde was echt veel mooier.
    06-02-2025 12:32
    Dat nieuwe parcours is wel een tikketje overhated. De edities van 2020 - 2023 waren allemaal zeer de moeite waard, mede door het nieuwe parcours.

    Tegelijk wordt het oude parcours ook wel opgehemeld. Die edities met Stijn Devolder als winnaar waren ook niet om aan te gluren.
    06-02-2025 13:06
    Mijn ethische bezwaren betreffen vooral de aanwezigheid van immense VIP-tentendorpen die de beleving van de man in de straat in de weg staan (met tarieven van 145 tot 5000 euro!).
    Esthetisch gezien is die Minderbroedersstraat en de eindeloze aanloop ernaartoe inderdaad ook een onding…

Reacties zijn gesloten.