Klaas Lodewyck is kritisch na afgelasting Tre Valli Varesine: “Een slecht beeld voor de koers”
Klaas Lodewyck, ploegleider bij Soudal Quick-Step, is na de afgelasting van Tre Valli Varesine niet echt te spreken over de organisatie van de Italiaanse wedstrijd. De oud-renner begrijpt niet waarom de koers niet eerder werd afgelast. In gesprek met Het Laatste Nieuws kraakt hij enkele kritische noten.
Een opvallend moment in Tre Valli Varesine: met nog ruim honderd kilometer te gaan, besloot het peloton voet aan de grond te zetten en de wedstrijd te staken. Dit vanwege de extreme regenval en daardoor bijzonder gevaarlijke koersomstandigheden. “Het slechte weer dat gisteren en deze ochtend voorspeld werd, is ook op ons afgekomen. Dan weet je dat het gevaarlijk koersen is”, kijkt Lodewyck met een kritische blik naar de organisatie.
“Ik snap dan ook echt niet dat er hier nog een ronde is gereden. Door die waterbom kwamen er in de afdaling putdeksels los. Voor hetzelfde geld gingen er daar dertig renners tegen de grond. In de wetenschap dat er op het WK in Zwitserland nog iemand (doelt op de Zwitserse Muriel Furrer, red.) gestorven is, kan ik daar niet goed bij”, houdt Lodewyck zich niet in.
“Er wordt nooit als één geheel een beslissing genomen”
“Maar het is weer zoals altijd: de ene wilde koersen, de andere niet. Er wordt nooit als één geheel een beslissing genomen. En dan heb je zoiets voor natuurlijk. Want dit is en blijft een slecht beeld voor de koers natuurlijk.”
“De organisatie wou nog graag een ronde extra doen om dan het beloofde betere weer te hebben, maar dat zagen de renners niet zitten. Ze hadden ook gewoon de wedstrijd beter nog wat langer uitgesteld. Dan hadden we nog een goeie twee uur een mooie koers gezien.”
En dan ben ik benieuwd of hij nog zo makkelijk is in zijn conclusie.
Toch wordt er gestart en gebeurt wat iedereen al leek te weten: de koers eindigt niet.
Natuurlijk is het voor de organisatie belangrijk dat er uberhaupt wat rondjes gereden zijn, ik begrijp dat dat zijn belang heeft naar contracten en verplichtingen toe met sponsors/gemeentebesturen. Maar is dat te verantwoorden richting de renners en hun veiligheid (dat is een open vraag)?
En als hij niet geplaatst is om deze kritische vragen te stellen, wie dan wel? Als het antwoord daarop diezelfde kleine groep mensen zijn die de veiligheid van de renners al duidelijk niét als prioriteit stelden, blijven we dan niet bij een status quo en kunnen we dan binnenkort weer niet collectief verbouwereerd als het weer eens misloopt?
Hoe gevaarlijk het daadwerkelijk is, blijkt vaak pas op de dag zelf. Soms valt er heel veel regen maar kan het parcours dit prima aan. Soms valt er wat minder regen, maar stroomt de modder toch over de wegen. Als jij het op voorhand kunt voorspellen vind ik dat knap: ik kan het niet.
En het streven moet wat mij betreft altijd zijn dat de koers in principe gewoon start, tenzij te gevaarlijk. En dan is het wat mij betreft aan de renners, de ploegen en de organisatie om die call te maken. En op zo'n moment mogen ze van mij echt wel aan de veilige kant gaan zitten, daar heb ik geen moeite mee. Sterker nog, dat juich ik toe.
En als Klaas het voor zijn renners te gevaarlijk vindt, wat houdt hem tegen om zijn eigen ploeg na een paar km uit koers te halen, of zijn renners niet te laten starten? Hij legt het wel heel makkelijk neer bij alles en iedereen, behalve zichzelf. Terwijl hij donders goed weet dat er bij de organisatie veel aan gelegen is om de wedstrijd af te ronden...
Verder lijkt Lodewijck me niet de persoon die in naam van de ploeg kan beslissen om niet te starten. En ik begrijp dat het op het eerste zicht logisch is om iedereen te hekelen die achteraf pas komt zeggen "zie je wel", maar ik ben daarin wel stilaan van mening veranderd en geloof nu dat het wél belangrijk is dat al die kleine garnalen die achteraf met hun mening komen (maar eigenlijk te klein zijn om er op hun eentje iets aan te veranderen) wel voor een awareness zorgen en dit thema zo hopelijk ook belangrijk genoeg maken voor de grote vissen die er wel wat aan kunnen veranderen.