Klaas Lodewyck is kritisch na afgelasting Tre Valli Varesine: “Een slecht beeld voor de koers”
Remco Evenepoel in de stromende regen - foto: Cor Vos
dinsdag 8 oktober 2024 om 15:11

Klaas Lodewyck is kritisch na afgelasting Tre Valli Varesine: “Een slecht beeld voor de koers”

Klaas Lodewyck, ploegleider bij Soudal Quick-Step, is na de afgelasting van Tre Valli Varesine niet echt te spreken over de organisatie van de Italiaanse wedstrijd. De oud-renner begrijpt niet waarom de koers niet eerder werd afgelast. In gesprek met Het Laatste Nieuws kraakt hij enkele kritische noten.

Een opvallend moment in Tre Valli Varesine: met nog ruim honderd kilometer te gaan, besloot het peloton voet aan de grond te zetten en de wedstrijd te staken. Dit vanwege de extreme regenval en daardoor bijzonder gevaarlijke koersomstandigheden. “Het slechte weer dat gisteren en deze ochtend voorspeld werd, is ook op ons afgekomen. Dan weet je dat het gevaarlijk koersen is”, kijkt Lodewyck met een kritische blik naar de organisatie.

“Ik snap dan ook echt niet dat er hier nog een ronde is gereden. Door die waterbom kwamen er in de afdaling putdeksels los. Voor hetzelfde geld gingen er daar dertig renners tegen de grond. In de wetenschap dat er op het WK in Zwitserland nog iemand (doelt op de Zwitserse Muriel Furrer, red.) gestorven is, kan ik daar niet goed bij”, houdt Lodewyck zich niet in.

“Er wordt nooit als één geheel een beslissing genomen”
“Maar het is weer zoals altijd: de ene wilde koersen, de andere niet. Er wordt nooit als één geheel een beslissing genomen. En dan heb je zoiets voor natuurlijk. Want dit is en blijft een slecht beeld voor de koers natuurlijk.”

“De organisatie wou nog graag een ronde extra doen om dan het beloofde betere weer te hebben, maar dat zagen de renners niet zitten. Ze hadden ook gewoon de wedstrijd beter nog wat langer uitgesteld. Dan hadden we nog een goeie twee uur een mooie koers gezien.”

RIDE Magazine
22 Reacties
08-10-2024 15:43
Klaas heeft makkelijk praten. Ik stel voor dat hij eens uit de ploegleiderswagen stapt (daar voegt ie wat mij betreft weinig toe) en eens zelf een koers organiseert. Inclusief sponsoren, politie, vrijwilligers en alles wat er bij komt kijken.

En dan ben ik benieuwd of hij nog zo makkelijk is in zijn conclusie.
    08-10-2024 17:13
    Klaas is ex coureur dus weet wel degelijk waar ie over praat
    08-10-2024 17:27
    Benieuwd naar jouw manier van aanpakken dan. Je weet sinds gisterenavond op welk tijdstip er enorme hoeveelheden regen zullen vallen die het verloop van de koers ergens tussen levensgevaarlijk en onmogelijk maakt.
    Toch wordt er gestart en gebeurt wat iedereen al leek te weten: de koers eindigt niet.
    Natuurlijk is het voor de organisatie belangrijk dat er uberhaupt wat rondjes gereden zijn, ik begrijp dat dat zijn belang heeft naar contracten en verplichtingen toe met sponsors/gemeentebesturen. Maar is dat te verantwoorden richting de renners en hun veiligheid (dat is een open vraag)?
    En als hij niet geplaatst is om deze kritische vragen te stellen, wie dan wel? Als het antwoord daarop diezelfde kleine groep mensen zijn die de veiligheid van de renners al duidelijk niét als prioriteit stelden, blijven we dan niet bij een status quo en kunnen we dan binnenkort weer niet collectief verbouwereerd als het weer eens misloopt?
    08-10-2024 18:10
    Uiteindelijk is de ervaring dat lang niet altijd alle neerslag valt zoals een dag vantevoren verwacht. Zeker in die bergachtige gebieden kan het ineens meevallen, of juist erg tegenvallen. Om op voorhand een koers niet te laten starten, daar ben ik geen voorstander van.

    Hoe gevaarlijk het daadwerkelijk is, blijkt vaak pas op de dag zelf. Soms valt er heel veel regen maar kan het parcours dit prima aan. Soms valt er wat minder regen, maar stroomt de modder toch over de wegen. Als jij het op voorhand kunt voorspellen vind ik dat knap: ik kan het niet.

    En het streven moet wat mij betreft altijd zijn dat de koers in principe gewoon start, tenzij te gevaarlijk. En dan is het wat mij betreft aan de renners, de ploegen en de organisatie om die call te maken. En op zo'n moment mogen ze van mij echt wel aan de veilige kant gaan zitten, daar heb ik geen moeite mee. Sterker nog, dat juich ik toe.

    En als Klaas het voor zijn renners te gevaarlijk vindt, wat houdt hem tegen om zijn eigen ploeg na een paar km uit koers te halen, of zijn renners niet te laten starten? Hij legt het wel heel makkelijk neer bij alles en iedereen, behalve zichzelf. Terwijl hij donders goed weet dat er bij de organisatie veel aan gelegen is om de wedstrijd af te ronden...
    08-10-2024 19:33
    Ik denk dat je daar het heikele punt raakt: dat overleg tussen renners, ploegen en organisatie is er zelden of nooit. En als het er al is gelden tegengestelde belangen tussen organisatie en renners enerzijds maar vaak ook tussen renners onderling (want laten we wel wezen, bij alle veiligheidsproblemen ligt een groot stuk van de verantwoordelijkheid of risico's ook bij een (deel van) de renners zelf). Waarom faciliteert de UCI geen (deftig) overleg tussen deze belangengroepen met een neutrale UCI-verantwoordelijke die de knoop moet doorhakken. Want natuurlijk wil de organisator z'n eigen wedstrijd niet annuleren (en ik begrijp waarom he) maar hij is wel diegene die dat moet beslissen.

    Verder lijkt Lodewijck me niet de persoon die in naam van de ploeg kan beslissen om niet te starten. En ik begrijp dat het op het eerste zicht logisch is om iedereen te hekelen die achteraf pas komt zeggen "zie je wel", maar ik ben daarin wel stilaan van mening veranderd en geloof nu dat het wél belangrijk is dat al die kleine garnalen die achteraf met hun mening komen (maar eigenlijk te klein zijn om er op hun eentje iets aan te veranderen) wel voor een awareness zorgen en dit thema zo hopelijk ook belangrijk genoeg maken voor de grote vissen die er wel wat aan kunnen veranderen.
    09-10-2024 12:39
    Inderdaad een serieuze uci vertegenwoordiging die alle knopen over veiligheid doorhakt. Parcours test vooraf, dus echt zelf bekijken geen borrel rondje over 5km met koersdirecteur, serieuze jury beslissingen die navolgbaar zijn, hitte en koude protocol, en dit. Nu ligt de beslissing veel te veel bij organisatie die heel ander belang heeft, waardoor renners in gevaar worden gebracht.
08-10-2024 15:58
Op het moment dat de putafdekkingen los komen is het risico op een valpartij volgens mij niet meer je grootste veiligheidsrisico. Hij heeft natuurlijk wel een punt dat verdeeldheid niet goed is.
    08-10-2024 18:23
    Het zijn putdeksels Klubes
    08-10-2024 19:28
    Oh grappig Loep, ik zou toch zeggen dat een deksel onder de noemer putafdekking valt. Sterker nog, ik kijk momenteel tegen een bestek aan waar heel duidelijk staat: KOLKEN, PUTTEN EN PUTAFDEKKINGEN.
    08-10-2024 20:49
    Van der Loep vraagt zich nu af wat voor rare messen en vorken jij hebt...
    08-10-2024 21:20
    Een hele bijzondere variant, mijn bestek is digitaal ;)
08-10-2024 17:34
Renners weten helemaal niks van wat er bij komt kijken om een koers te organiseren, die komen op de dag zelf en zijn weer snel weg en vinden alles vanzelfsprekend.
    08-10-2024 18:24
    Helemaal eens
    09-10-2024 12:44
    Tsja het is jammer maar als de organisatie dusdanig weinig inkomsten heeft dat het renners in gevaar moet brengen om te overleven, is overleven misschien niet zo belangrijk. Dan moet zo'n koers zich bij grotere organisatie aansluiten voor buffer, en als dat zo is moet een grotere organisatie niet zeuren en zijn buffer aanspreken. Dit lijkt op banken, of boeren, wel de winsten pakken maar bij tegenslag de risico's op de renners/maatschappij af proberen te wentelen
08-10-2024 17:34
Renners weten helemaal niks van wat er bij komt kijken om een koers te organiseren, die komen op de dag zelf en zijn weer snel weg en vinden alles vanzelfsprekend.
08-10-2024 19:38
Hopelijk heeft het merendeel dat hier reageert geen functie met enige verantwoordelijkheid en doen ze gewoon lekker de gemeentetuintjes bijhouden.
08-10-2024 22:17
Mijn hemel wat een kortzichtige reacties hier. Het is toch heel simpel: als de weersomstandigheden ervoor zorgen dat er niet meer veilig gekoerst kan worden, dan moet er gestaakt worden. Het is aleen belachelijk dat renners die beslissing moeten nemen. Er moet een onafhankelijke veiligheidscomissaris zijn, al dan niet onderdeel van de UCI jury die dat soort beslissingen neemt. Een organisator heeft teveel commerciële belangen en renners zijn het vrijwel nooit eens, dus UCI, zorg nou eens voor een èchte veiligheidscommissie/-commissaris met één of meer oud-renners die het parcours van tevoren checkt, mòèt goedkeuren of laten aanpassen en bij dit beestenweer de beslissingen neemt.
    08-10-2024 22:37
    Dat zou nu iets zijn voor dat SafeR vehikel waar ze al een paar jaar mee pochen maar waar werkelijk niks van te merken is…gewoon iemand met gezond verstand in een huurautootje het parcours laten afrijden en zijn/haar telefoontje afwachten…
    09-10-2024 12:49
    Ik snap zelf ook niet hoe ploegen en organisatoren nog verzekerd kunnen zijn. In normale rechtspraak moet een werkgever een veilige omgeving verzorgen, dat is hier overduidelijk niet het geval. Voor renners en soms ook motards, ploegleiders etc. Ik hoop dat patlef een keer doorzet met organisatie aanklagen via burgerlijk recht, of dat een renner patlef aanklaagt nadat de renner een vermijdbaar ongeluk heeft en lang thuiszit. Hopelijk helpt dat.
08-10-2024 16:21
Nog even en dan willen ze alleen maar fietsen met mooi weer niet te warm of te koud geen lange ritten meer en niet te vroeg starten en niet te laat aankomen pff je wordt er moe van wat niet of wat wel goed is je als maar organisatie comité zijn en ze willen wel gravelwedstrijden
    09-10-2024 12:41
    Afdaling op natte spekgladde weg en elk moment kan er een deel van de weg 3cm omhoog komen? Precies 0 stootzone en 100 man die je op enkele centimeters volgen. Ja echt verwend als je dat niet wilt.
08-10-2024 18:27
Als Klaas vindt dat er niet meer gereden kan worden dan kan hij toch met zijn renners stoppen. Waarom altijd maar zeiken over de organisatie, neem je eigen verantwoordelijkheid. Er stoppen ook renners als ze een vuiltje in het oog hebben.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine