Kittel rijdt in Parijs-Nice weer met schijfremmen

maandag 6 maart 2017 om 10:06
Kittel rijdt in Parijs-Nice weer met schijfremmen

Foto: ANSA (archief)

Marcel Kittel rijdt in Parijs-Nice opnieuw met schijfremmen. De Duitser was na het incident met Owain Doull tijdens de Abu Dhabi Tour uit respect voor collega’s weer velgremmen gaan gebruiken, maar is daar nu op teruggekomen.

“Ik denk dat het gezien de weersomstandigheden een goede keuze is. Ik heb al eerder gezegd dat ik overtuigd ben van schijfremmen”, vertelde hij aan Cyclingnews. “Het verhaal is in mijn ogen opgeblazen. Ik wil de emoties erbuiten laten. Ik geloof er nog steeds in en ben het ermee eens dat de UCI onderzoekt wat er gebeurd is in Abu Dhabi. We zullen zien wat er gaat gebeuren, maar zolang dit nog loopt zal ik schijfremmen blijven gebruiken.”

Kittel is niet de enige renner in het peloton met schijfremmen. Ook landgenoot Tony Martin – inmiddels rijdend voor Katusha-Alpecin – stond samen met ploeggenoot Michael Mørkøv gisteren met schijfremmen aan de start.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Janjanssen98765 6 maart 2017 om 10:08

Gelijk heeft hij.

josi 6 maart 2017 om 10:12

Ze werkten gisteren in ieder geval goed. Hij stond een paar kilometer voor de meet ineens stil.

achtpuntzes 6 maart 2017 om 10:20

schijfremmen of niet, ik vind het vooral verschrikkelijk dat de producenten er van zich meteen bemoeien met eventuele incidenten. na een voorval huren ze meteen zogenaamde onafhankelijke experts in die in no time verklaren dat een en ander niet aan de schijfremmen lag.

robertus 6 maart 2017 om 10:24

En gelijk hebben ze.
Meer over deze remmen https://www.youtube.com/watch?v=l43Wgm1ehR8

illu 6 maart 2017 om 10:30

Hoezo hebben ze gelijk?
Uberhaupt aparte redenatie in mijn ogen dat aangetoond moet worden dat iets gevaarlijk is voordat ze stoppen het te gebruiken, ipv aan te tonen dat het ongevaarlijk is VOORDAT ze het gebruiken… Collegialiteit ten top

Wheely 6 maart 2017 om 10:31

Het zijn maar remmen, wat een gedoe allemaal. Het zal voor de sprint van Kittel het verschil niet maken tenzij hij ze inknijpt maar dat lijkt me niet echt de bedoeling. ;)

Mountainking 6 maart 2017 om 10:38

Het moet toch eerst een keer goed fout gaan.

Luukvanm 6 maart 2017 om 10:54

@illu
Zonder ze in wedstrijd verband te gebruiken/testen is het lastig om ook maar IETS hierover aan te tonen gewoonweg omdat het heel moeilijk is om een peloton te simuleren laat staan een valpartij in een peloton. En als het dan fout gaat, lijkt een onderzoek mij niet meer dan logisch.

Jowinho 6 maart 2017 om 11:13

Zolang niet iedereen het gebruikt is het gewoon gevaarlijk. Ofwel niemand, ofwel iedereen

ThorHushovd 6 maart 2017 om 11:14

Het mooie aan Kittel is, is dat hij een moraalridder is die vasthoudt aan z’n eigen redeneringen. Dat is karakter. Hij neemt geen blad voor de mond. Hij ventileert heel helder z’n mening en is geen draaikont of iemand die zich vasthoudt aan de mening van ‘het gros’. Ik houd d’r van.

On topic: ik geef hem ook gelijk in deze kwestie.

Kingstown 6 maart 2017 om 11:27

@Thor Hushovd:

Ik vind het juist een windvaantje die constant van mening veranderd. Makkelijk scoren met een “respect voor zijn collega’s” oneliner totdat de weersomstandigheden niet passen binnen dat verhaal. Dan is dat respect voor zijn collega’s even niet meer zo belangrijk.

Tinkerbell 6 maart 2017 om 11:27

Wat Jowinho zegt. De verschillen in remsnelheid kunnen de oorzaken van valpartijen worden.

nederbelg 6 maart 2017 om 11:39

@tinkerbell
Pal erop! Maar kijk uit of ze tuimelen hier zo over je heen…

LucasR 6 maart 2017 om 11:45

Eens met Jowinho, maar dat is een heel ander gevaar dan hetgeen dat nu voor zo’n ophef zorgt. En nogmaals: er zijn nou al verschillende filmpjes opgedoken die bewijzen dat schijfremmen gewoon te stoppen zijn met de blote hand – dus de berwering dat ze als messen zouden werken is gewoon onzin.

Sephiroth 6 maart 2017 om 11:48

Verschil in remsnelheid kan idd een probleem vormen, anderzijds, elke renner heeft andere remcapaciteiten (kan je een stoppie doen zoals van poppel vorig jaar, of lig je dan al?) & massa telt ook nog mee, 55kg of 75kg maakt ook uit voor je remweg, met dezelfde remmen. Daarnaast nog verschil in remblokjes&systemen natuurlijk.

Dus alhoewel het argument tendele waar is, is het niet helemaal zuiver

VDB44 6 maart 2017 om 11:54

Mss tandwielen ook afschaffen, nog scherper dan schijfremmen.
Iedereen op een fixie met velgremmen.

Wheely 6 maart 2017 om 12:03

@VDB
Goed idee, nog beter, allemaal met Gates Carbon Drive.

achtpuntzes 6 maart 2017 om 12:24

zet ze gewoon allemaal op een tacx en dan nog alleen maar swift wedstrijden. das pas veilig! ;)

Sephiroth 6 maart 2017 om 12:35

Joh allemaal op een beixo met kardan aandrijving, kan iedereen gelijk mooi zn motortje verstoppen :D

aardappeljager 6 maart 2017 om 13:07

Mij lijkt de discussie over tandwielen in deze helemaal geen gekke vergelijking. Volgens mij kun je je daar lelijk aan bezeren. Maar ook dat komt niet echt veel voor volgens mij.

Gewoon laten rijden met die dingen tot aangetoond is dat ze onveilig zijn. Omgekeerde redenatie van illu is natuurlijk waar als dit mogelijk zou zijn. Het kunnen stoppen van een rem met de blote hand lijkt me al een indicatie dat het niet heel gevaarlijk is, maar ik ben maar een leek.

limburgia 6 maart 2017 om 13:07

Schijfremmen doodgewoon commercie van de fabrikanten om vooral de niet
aan wedstrijden deelnemende wielrenner op kosten te jagen , want de meeste
willen het nieuwste van het nieuwste om in hun groep niet de minste te zijn .
Met beter remmen heeft dit niets te maken want ook met velgremmen kun je
op tijd stopkomen als je maar goed oplet .

vanSpringel 6 maart 2017 om 14:10

Meestal zijn degene die schijfremmen kunnen betalen op hun fietsje in de zondagmorgenclub niet degene die het meeste moeten remmen. Schijfremmen veilig, waar gaat ’t toch over ?
Snelheden van toeristen komen meestal niet boven 40km/h, en dan maakt ’t niet zoveel uit of je dan vlug snelheid moet verminderen.
Met schijfremmen sta je in no-time stil, met alle gevolgen van dien voor het achteropkomende peloton. Maar geen man overboord, want wie de schijfremmen zal en kunnen betalen rijdt in het 2 aan 2 toertochtpeloton ’s zondagsmorgens toch achteraan.

Geraint 6 maart 2017 om 15:47

@limburgia en vanSpringel,

Mijn inziens is een schijfrem voor de recreatieve sportieve fietser net wel een nuttige investering. Doordat je geen wrijving hebt met je velg gaan uw wielen immers langer mee. Handig als je een setje carbonwielen hebt die daar nogal onderhevig aan is.

Bovendien geen geklooi meer met remblokken als je zo nu en dan eens wisselt tussen carbon en aluminium velgen. Om nog maar te zwijgen over de remkracht op nat carbon. Ook het te heet worden van uw velg tijdens lange afdalingen met klapband als gevolg, is hiermee verleden tijd. Ik zie alleen maar voordelen.

limburgia 6 maart 2017 om 17:13

@Geraint en van Springel
Mijn bericht gaat er niet over of schijfremmen beter is voor de recreatieve sportieve .
fietser maar dat het beter is voor de producenten van de schijfremmen en wielen.
Het is en het blijft commercie .

Headlines

Materiaalzone

Populair