Kittel en Martin pleiten voor scooters in wielerkoersen
Foto: Sirotti
woensdag 13 juli 2016 om 09:23

Kittel en Martin pleiten voor scooters in wielerkoersen

Een grote groep Duitse wielrenners wil dat scooters de rol van motoren gaan vervangen in wielerwedstrijden. Op deze manier zou de koers veiliger moeten worden. Dat verklaren Tony Martin en Marcel Kittel namens hun landgenoten in Bild.

“Er is een groot verschil tussen 150 kilogram bovenop je krijgen of 300 kilogram”, oppert Martin.

Motoren in de koers zijn dit seizoen in opspraak gekomen na een aantal incidenten. Antoine Demoitié is overleden na een ongeluk met een motor, terwijl Stig Broeckx nog steeds voor zijn leven aan het vechten is na een aanrijding.

Volgens Martin hebben renners diverse voorstellen gedaan om de regelgeving rond motoren te verbeteren. “Wij dachten dat sommige van onze aanbevelingen al in het Critérium du Dauphiné zouden worden beproefd, maar tot onze grote teleurstelling is dat niet gebeurd.”

RIDE Magazine
29 Reacties
Sorteer op:
13 juli 2016 14:19
Scooters bergaf is levesgevaarlijk natuurlijk met die stepwieltjes en veel te weinig acceleratievermogen.
13 juli 2016 14:27
@ sephiroth Ik heb zelf een motorscooter en ik train er ook mee .Ik vind hem zeer snel in de bochten trek heel vlug op top snelheid 120 km . bij de BWF (wielerbond)worden zelf wel eens quads gebruikt.je Ik denk dat zo een groot deel van de motoren uit de koers kan halen en ze te vervangen door motorscooter. Je kan ook 125cc motoren pakken die zijn ook veel lichter als de motoren die ze nu hebben . Het klopt ook dat met scooters veel ongelukken gebeuren omdat ze heel populair bij de jeugd zijn .
13 juli 2016 15:51
Moet je eens kijken naar de etappe vandaag. Er worden waaiers gemaakt en de gendarmerie probeert doodleuk door de waaiers te breken met hun moto's.
13 juli 2016 19:11
Gewicht als enig argument is onzinnig, als het daar om gaat, dan is een supermotard superieur tov een scooter. Alleen zijn die vrij monofunctioneel.

Het gaat er om dat er voertuigen gebruikt worden die het meest geschikt zijn voor de functie. En dat kan voor bepaalde rollen een scooter zijn. Daarnaast moet je een heldere rolverdeling hebben, met met voor iedere rol eigen regels. Hoe dichter bij de renners, hoe strikter, ploegwagens incluis.

Voor de berijders/chauffeurs is het van belang dat ze goed getraind zijn in het specifieke wielerwerk. Ze goed kunnen omgaan met pelotons, solisten en kopgroepen en de koers kunnen lezen. Daarnaast moeten ze hun voertuigen optimaal beheersen.

Om het af te toppen, moet er gehandhaafd worden, op regels en gedrag. Maar dit alles kost geld, dat men niet wil uitgeven/heeft.

Reacties zijn gesloten.