Kersverse wereldkampioen Tadej Pogacar geeft tegenstand fietsles met solozege in Giro dell’Emilia
foto: Cor Vos
zaterdag 5 oktober 2024 om 16:41

Kersverse wereldkampioen Tadej Pogacar geeft tegenstand fietsles met solozege in Giro dell’Emilia

Tadej heeft zijn eerste koers als wereldkampioen op grootse wijze gewonnen. De Sloveen viel in de Giro dell’Emilia op een kleine veertig kilometer van de streep aan, waarna de ‘concurrentie’ hem niet meer terug zou zien. Tom Pidcock werd tweede, Davide Piganzoli derde.

De Giro dell’Emilia is natuurlijk vooral bekend vanwege het iconische finalerondje, maar de aanloop was ook dit jaar weer verre van eenvoudig. Voordat de daadwerkelijke finale begon, wachtten de beklimming naar Samone (6 km aan 7,6%) en de Monte Nonascoso (5,9 km aan 7,1%). Na zo’n 165 van de 206 kilometer bereikten de renners het lokale rondje in Bologna. Scherprechter op dit viereneenhalf keer te verrijden circuit was de San Luca (2,1 km aan 10%), waar bovenop traditiegetrouw ook de eindstreep was getrokken. Hier werd een een strijd verwacht tussen Primoz Roglic, Remco Evenepoel én wereldkampioen Tadej Pogacar.

De topfavorieten stellen zich op – foto: Cor Vos

Kopgroep dunt uit
De vroege vlucht bestond aanvankelijk uit zes renners. Op de eerste langere klim van de dag ging het voor Dimitri Peyskens echter te hard. De renner van Bingoal WB, die bezig is aan zijn laatste weken als prof, moest Benjamin Thomas (Cofidis), Roberto Carlos González (Corratec-Vini Fantini), Ander Ganzabal (Laboral Kutxa-Fundación Ciclista Euskadi), Alessio Martinelli (VF Group – Bardiani CSF – Faizanè) en José Ramón Muñiz (Petrolike) laten gaan.

Later zou de kopgroep, die een maximale voorsprong vergaarde van bijna zeven minuten, verder uitdunnen. Uiteindelijk bleven enkel Thomas, Ganzabal en Martinelli over. Maar nog voor de eerste van vier beklimmingen van de San Luca zat ook hun avontuur erop. Op die eerste beklimming nam Pogacar aanvankelijk de kop, maar Evenepoel nam al snel over. De dubbele olympische kampioen trok even stevig door. Maar vervolgens viel het weer even stil, waarna Cristian Scaroni (Astana Qazaqstan) op de pedalen ging staan.

De vroege vlucht – foto: Cor Vos

Pogacar heer en meester
De enige die hem volgde, was Pogacar. De wereldkampioen wachtte daarna niet en legde het tempo nog wat hoger. Niemand had een antwoord op zijn versnelling. Matteo Jorgenson deed nog een poging om te volgen, maar ook voor de Amerikaan ging het veel te hard. Hij zou terugvallen in het uitgedunde peloton. Bij het opdraaien van de tweede keer San Luca, had Pogacar een voorsprong van een halve minuut op dit groepje. Nog overbrugbaar? Nou nee, want bovenop had Pogacar al meer dan een minuut op de achtervolgers, die werden aangevoerd door Tom Pidcock.

Terwijl Remco Evenepoel uit de wedstrijd stapte, ging Florian Lipowitz in zijn eentje nog in de achtervolging op Pogacar. Die liep echter alleen maar verder uit. Ondanks dat hij op de natte wegen geen risico meer nam, had de wereldkampioen aan de voet van de laatste keer San Luca een comfortabele voorsprong van meer dan twee minuten. Hij zou uiteindelijk met een grote voorsprong over de streep komen en zo op overtuigende wijze zijn eerste zege boeken in de regenboogtrui.

Pogacar op weg naar de winst – foto: Cor Vos

Pidcock en Piganzoli mee op het podium
In de strijd om de tweede plek leek Lipowitz lange tijd goede papieren te hebben, maar net voor de vod werd hij ingerekend door een achtervolgend groepje. Daarbij ook nog altijd Pidcock, die in een sprintje te snel was voor Davide Piganzoli (Polti Kometa) en Michael Woods (Israel-Premier Tech).

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
113 Reacties
05-10-2024 16:41
Het zal allemaal wel. Ik vind er he-le-maal niks meer aan.
    05-10-2024 16:46
    Yup, GOAT en legendarisch en knap en zo, maar voor de liefhebber van koers niet om aan te zien. Ik ga volgende week gewoon niet kijken.
    05-10-2024 16:56
    Het is gewoon allemaal Omerta taal.
    05-10-2024 17:45
    Ik heb em 15km voor de meet uitgezet. Nog nooit gedaan.
    05-10-2024 18:05
    Ik evenmin

    UAE rijmt op geeuw
    05-10-2024 18:29
    Ach, toen Vlab het wonderlijke seizoen had en 3 rondes won hoorden we al die fanboys niet.
    Nu is er een ploeg en renner veel beter dan Vlab en hoor ze huilen! Lachwekkend!
    05-10-2024 19:15
    De vergelijking van die twee seizoenen slaat nergens op.
    05-10-2024 19:19
    Dan ga ergens anders supporteren, of ben je gewoon een zuurpruim van nature?
    05-10-2024 21:07
    Yep, tussen alle fanatiekelingen die dit ófwel prachtig vinden omdat het zo leuk is om elke dag naar een GOAT te kijken ofwel geloven dat het allemaal nep is en de sheeple hun ogen moeten openen vind ik het vooral slaapverwekkend en jammer dat het niet meer leuk is om naar wielrennen te kijken. Heb 3 minuten van de koers gezien en ben toen weer over gegaan tot de orde van de dag.
    @antoin1980: trouwens héél erg raar als je dit gaat vergelijken met het 'wonderjaar' van VLab waar de Giro pas in de laatste tijdrit werd beslist, de tour spannend was tot diep in de tweede week en we eigenlijk tot het einde niet wisten welke VLab renner nou precies de Vuelta mocht winnen. Maar volgens mij gaat het je meer om het provoceren dan om iets zinnigs bij te dragen. Da's dan in elk geval soort van gelukt. Hoop dat je blij bent.
    05-10-2024 22:54
    Dit jaar was de tour ook tot diep in de tweede week spannend. Toen kwam vingegaard zelfs iets terug, won een sprintje van pogacar en dacht iedereen nou komt zijn sterke derde week nog.
    05-10-2024 23:38
    Pogi had nog geen prorace gewonnen dit jaar. En dit was een mooie wedstrijd, en om nog ns z'n WK titel te bevestigen. Daar was met betere samenwerking Pogi echt wel terug gehaald. Je ziet echter vaak dat de aanval loont omdat erachter niet overeen gekomen wordt. Met ploeg belangen ook nog. Heeft verder een perfecte indeling van het seizoen van voor tot najaar. Met de ideale decompressie en opbouw naar z'n doelen. Verder het sterkste team en de meeste poet. Elke sport kent wel z'n fenomenen zooals Bolt, Bjoerndalen, Boe, die US schaatser, etc. Of zou Pogi als enige in de ketel met toverdrank zijn gevallen? En waarom hoor je geen geklaag van de rest van de top WT teams?
05-10-2024 16:45
Hoe lang gaan we het als wielersport nog toe staan dat dit allesverslindende monster en zijn met bloedgeld gefinancierde omkadering onze mooie sport van binnenuit vernietigen? Waarom wordt het abnormale nog steeds zo genormaliseerd? Waar zijn de sceptische mede-coureurs? Waar zijn de kritische journalisten? Waarom zijn er nog steeds zo veel 'wielerfans' die het allemaal prachtig vinden? Iedereen staat erbij, kijkt ernaar, maar doet niks. Hebben die mensen dan écht niet door hoe lachwekkend ongeloofwaardig het allemaal is?

Er is geen enkel figuur in de geschiedenis van de wielersport die de sport zo veel schade heeft toegebracht als Pogacar. En dan is hij pas net begonnen, kan je na gaan. Vergeleken met Pogacar was de verstikkende heerschappij van Armstrong nikszeggend klein bier. En als je ziet hoe veel schade de val van Armstrong aanrichtte in de sport, dan vraag ik me af of de sport de onvermijdelijke val van Pogacar überhaupt wel gaat overleven. Hoe eerder het gebeurt, hoe beter.
    05-10-2024 16:48
    Dit jaar is inderdaad de overtreffende trap. Het lukt me niet meer dit nog serieus te nemen.
    05-10-2024 16:51
    Zo, had je dit voorbereid of komt het uit je tenen? Het is superknap als een sporter dominantie laat zien. Is het leuk? Nee dat niet, ik zie liever een strijd tussen meerdere sporters, maar dat is niet altijd. Iedere sport heeft zijn pareltjes, die eens in de zoveel tijd opstaan.
    Nu denkt iedereen, er is meer aan de hand, maar is er ooit bewijs geleverd? Nee ook niet, dus accepteer dan we naar iets bijzonders aan het kijken zijn en nogmaals het is niet leuk als er dominatie is.
    05-10-2024 16:55
    Uitzonderlijke ‘wonderen’ van de natuur bestaan. Ook bij het fietsen. Leuk is anders, de suggestie dat het onnatuurlijk is, is gezien het verleden ook niet vreemd. Maar vooralsnog zouden we uit moeten gaan van het eerste en daar met bewondering naar kijken.
    05-10-2024 16:58
    Deze extreme dominantie is eigenlijk pas een half jaar aan de gang, dat zal de reden zijn dat sommigen het nog uithouden, in de hoop dat het volgend jaar anders is. Uiteraard is vals spel een mogelijke verklaring, maar als alle plasjes, bloedbuisjes en biologisch paspoort binnen de lijntjes kleuren dan kan men daar niet zo veel mee. Weet je wat, denk ik, een groot probleem is? Iedere wedstrijd wil een zwaarder parcours neerleggen omdat de organisatoren verwachten dat dit meer strijd oplevert. In plaats daarvan komt het ten goede aan de sterkste renner in dat betreffende niche. Dat verklaart de dominantie van Van der Poel in Vlaanderen en Pogacar in de heuvels. Stel dat Emilia een makkelijkere wedstrijd was geweest met alleen die poefheuvel, dan werd het moeilijker voor Pogacar om te winnen. Organisatoren moeten dus anders gaan denken.
    05-10-2024 17:53
    Zelfs als het niet natuurlijk zou zijn, ga ik er vanuit dat een aanzienlijk deel van de anderen een vergelijkbare voorsprong kunnen behalen. En dan is het nog steeds een level-playing-field.
    05-10-2024 17:57
    Die Pogi die de vorige 2 jaar verloor van machine Vingegaard in de Tour? De Deen die zich qua planning en koersen daadwerkelijk gedraagt als Armstrong?

    Na een halfjaar is veel vergeten en veel besloten zo te lezen. Als ie aan de dope zit is het aan de jagers om het te bewijzen. Maar laten we niet de ogen sluiten voor het feit dat Pogi al heel wat keren is verslagen door andere machines.
    05-10-2024 19:25
    Jesus, wat een triade. Schade aan de wielersport krijgen we door zuurpruimen als U, die niet snappen, dat niemand zit te wachten op middemoot en tweede klas winnaars de elkaar afwisselen om de zege. Net zo als Merckx het wielrennen internationaal op de kaart heeft gezet kan Pogacar dit ook doen. Wat een genot dat we iemand als Pogacar hebben.
    05-10-2024 22:56
    Toen van aert sprints en bergetappes hoorde, las ik dit gek genoeg niet. Dat is nog veel onwaarschijnlijker
    06-10-2024 04:15
    Kijk dan alleen naar koersen waar Pogacar niet meedoet. Dat zijn er heel wat.
05-10-2024 16:43
Dat was weer “genieten” als kijksport. Op het wk schakelde ik op 98 km van de finish in (te laat), vandaag op ongeveer 30 km van de finish. 90% van de tijd een camera voor of achter Pogacar en weinig beeld van de strijd die er achter plaats vond. We kijken naar topsport en er wordt dit jaar wielergeschiedenis geschreven, maar deze dominantie is oersaai.
    05-10-2024 16:45
    De rest moet gewoon een beetje beter zijn best doen, het is allemaal zo simpel.
    05-10-2024 16:45
    De rest moet gewoon een beetje beter zijn best doen, het is allemaal zo simpel.
    05-10-2024 16:49
    Er is een verklaring voor dit soort dominantie maar mensen negeren dat liever omdat ze dan moeten toegeven dat de sport nog nooit zo'n grote farce is gewest
    05-10-2024 17:12
    @triple of traint de rest gewoon niet hard genoeg?
    05-10-2024 17:15
    @triple double, beter zijn best doen met snoepen uit een voorraad wat over een aantal jaar sws op de dopinglijst staat?
    05-10-2024 17:52
    Panache, de motor ervoor was af en toe ook weer tenenkrommend. Alhoewel het zonder motorassistentie geen andere winnaar had opgeleverd.
    05-10-2024 19:09
    Beter prepareren voor de koers
    05-10-2024 22:56
    Ja want dominantie jumbo was natuurlijk heel schoon, want de voorlopers van dat team vertrouwde we ook al zo.
05-10-2024 16:53
Met dit soort weer is er tegen Pogi niks te beginnen.

Worden moeilijke jaren voor magarin en gunterl sterkte jongens!
05-10-2024 16:43
Prachtige wereldkampioen wint zware natte wedstrijd. Wat een gigant.
05-10-2024 16:47
Één ding is zeker. Als de winnaar van vandaag een andere nationaliteit (vul maar in welke) zou hebben, waren veel zure reacties heel anders.
    05-10-2024 16:49
    Onzin. Het gaat erom wat deze persoon dit jaar allemaal voor onmenselijke dingen laat zien. Hoe hij een peloton profrenners eruit laat zien als amateurs.
    05-10-2024 16:55
    @Westland95 Dus als Mathieu van der Poel of Wout van Aert of Remco Evenepoel zo’n dominantie zou hebben waren de zure commentaren exact hetzelfde? Dat geloof je toch zelf niet?
    05-10-2024 16:59
    @Reiger

    Ik meen dat er bij dominante zeges van MvdP of Evenepoel in de voorbije jaren ook een consensus was wanneer die mateloos saai waren.
    05-10-2024 17:00
    Reiger remco wout en matje hebben minderen dagen en ademen deze noet
    05-10-2024 23:05
    Pogacar heeft deze koers zelfs nog nooit eerder gewonnen, zo dominant is hij dus niet
05-10-2024 16:58
Tuurlijk, het is allemaal knap, legendarisch enzo. Ik begrijp ook van de televisiecommentatoren dat we hier van moeten genieten. Nou ik vind er geen hol aan en geniet er helemaal niet van. Graag zo snel mogelijk weer de menselijke kant van Pogacar aub.
    05-10-2024 17:54
    Ik vrees dat ik Lombardije helemaal niet aan gaan zetten. Morgen hopelijk wel genieten van een spannende gravel race.
    05-10-2024 20:24
    Als de dominantie van een Nederland komt (zoals Van der Poel in het veldrijden) dan wordt het als minder erg ervaren. Ander voorbeeld:

    Sven Kramer reed tussen 2006 tot 2018 op 36 wereldbekerwedstrijden, 19 internationale allroundtoernooien plus 3 Olympische Spelen in totaal 58 wedstrijden 5000 meter en werd daarbij 55x eerste en 3x tweede. Daarnaast reed hij van 2007-2017: 18 internationale allroundtoernooien en die won hij allemaal!

    Samengevat in titels (2007-2018): 9x op rij europees kampioen allround, 9x op rij wereldkampioen allround, 8x op rij wereldkampioen 5km, 3x op rij olympisch kampioen 5km, 5x wereldkampioen 10km, 6x wereldkampioen achtervolging, 1x olympisch kampioen achtervolging.

    Daar werd de concurrentie natuurlijk ook zat van dat ze probeerden Kramer te ontlopen door zich op andere onderdelen te richten. Misschien dat dit ook gaat gebeuren bij Pogacar? Dat uitgezonderd Vingegaard de rest de Tour als bijnummer ziet of overslaat om zich op de grote rondes te concentreren waar Pogacar niet aan meedoet? Of dat renners de Vlaamse klassiekers gaan omarmen wanneer het bekend is dat Pogacar in Wallonië zijn opwachting gaat maken?
    05-10-2024 23:12
    Kramer was een beetje de herman vangspringel van zijn tijd. Uiterst dominant in allround, of Parijs bordeaux, in een tijd dat de rest dat eigenlijk niet meer belangrijk vond en afstanden belangrijkste werden. Kramer wordt vaak in één adem en heel seksistisch voor wust genoemd, maar wist heeft veel meer individueel goud en meer goud in totaal. Kramer wordt vaak een enorme dominantie op de 5 en 10 toegeschreven, maar op de 10 was dat eigenlijk alleen beginjaren tot bergsma langebaan ging doen. In sotsji had Kramer zijn bocht gate moeten revancheren, maar als je de uitslagen van de periode daarvoor keek was bergsma wel de logische winnaar. Oftewel Kramer had vooral een grote bek en Nederland had nog niet door dag allrounden inmiddels troostprijs is
    05-10-2024 23:14
    Pohja het team waar kramer zich ingekocht heeft, valt direct uit elkaar. Zogenaamd zo goed zakelijk. Nou ik moet het nog zien, zaken doen betekent ook elkaar wat gunnen, niet je teamgenoten en je rug kapot trainen.
05-10-2024 17:01
Ik kijk voor het eerst enorm uit naar het einde van het seizoen, twijfel er zelfs aan om nog in te schakelen voor Lombardije volgende week. Diep triest eigenlijk, maar ik kijk veel meer uit naar de cross (ik lijk Arie den B wel). Grote probleem is dat ik voor komende seizoen(en) niet veel verbetering zie komen.
05-10-2024 17:33
Wat een dieptrieste reacties hier weer zeg. Niet genieten van een topprestatie van een natuurtalent maar zuur en feitenloos zeiken over vermeend vals spel.

Als iedereen hier eens zo kritisch was richting de machthebbers in de wereld was deze planeet misschien niet zo'n corrupte klerezooi. Maar nee: daar slikken de toetsenbordridders alle onzin en maken tegelijkertijd een fantastische topsporter af. Grote jongens hoor!
    05-10-2024 18:02
    Er is nou eenmaal geen zak aan om naar wielrennen te kijken als de winnaar al vast staat. Je kunt je een paar keer verwonderen over de ongelooflijke klasse van een renner, maar als het elke keer hetzelfde is, wordt het gewoon saai.
    Pogi moet lekker doen waar hij zin in heeft, maar ik kijk naar de koers voor het vermaak, de spanning, de tactieken etc. En hierbij vermaak ik me niet meer. Dat vind ik als liefhebber erg jammer. En menig ander met mij lees ik hier.

    En speciaal voor jou David; ik bepaal graag zelf waar ik van geniet.
    05-10-2024 22:29
    Foei jongens, allemaal verplicht genieten van Pogi's monstersolo's, anders wordt David boos..
    05-10-2024 23:24
    Inderdaad veel flitsers verlagen zich tot op het niveau van Franse ploegleider
05-10-2024 16:42
2024, het jaar dat de formule 1 de attractievere, minder saaie sport werd
05-10-2024 16:46
Waarvan akte.

Had tegen beter weten in oprecht naar Emilia uitgezien.
05-10-2024 16:51
Wordt Van Belleghem betaald door Pro Cycling Stats? Er komt werkelijk geen ander commentaar uit die man dan statistieken en uitslagen. Lekker met de laptop op schoot PCS oplepelen. Saai.
    05-10-2024 16:58
    Begrijpelijk toch, Die gasten worden geacht commentaar te geven gedurende de ene strontsaaie koers na de andere. Ik geef JvB groot gelijk dat hij dit vanmorgen zag aankomen en derhalve wat statistieken heeft genoteerd om het nog ergens over te hebben.
    05-10-2024 17:36
    Zolang de statistiek het maar op n Belg uitkomt.
    05-10-2024 17:36
    Zolang de statistiek maar op n Belg uitkomt.
    05-10-2024 18:48
    Als je dan toch kritiek wilt leveren op het commentaar. Bobby Traksel wist niet op te lepelen dat Gesink Emilia had gewonnen.
    05-10-2024 23:07
    Inderdaad kom maar door met leuke statistieken. Die man verzint drie wielerflits artikelen in anderhalf uur daarmee. En mooi voorbeeld van bobby traksel. Ademt wielrennen praat nergens anders over maar weet gesink zijn mooiste zeges niet???
05-10-2024 16:59
Dat gouwe velooke kan ook wel weer terug in een normale kleur gespoten worden... zeker als Remco er volgende week ook in Lombardije zo afgekletst wordt.
    05-10-2024 18:49
    Hij is,er niet afgekletst hij had vuil in zijn oog gekregen en kon daarom niet meer verder
    05-10-2024 19:07
    Nee Michel. Er zullen misschien nog 13 nieuwe naamsveranderingen volgen de komende jaren maar die Olympische titel krijg je er niet mee weggegomd. Je moet dus nog 4 frustrerend lange jaren lang op dat gouden fietsje kijken. Haha!
05-10-2024 16:52
Ik geloof het allemaal niet meer. Te lang koers gekeken om dit nog te geloven.
05-10-2024 17:33
Die 30 seconden van Evenepoel waren best spannend.
05-10-2024 18:00
Bah, wat een teleurstelling. Ik had het opgenomen om relive te kijken na een dagje shoppen met mijn gezin. Ik keek er echt naar uit. Het begon al met de slechte beelden, maar daar kon ik nog mee leven.

Na de demarrage van het monster heb ik nog 30 seconde doorgespoeld, maar toen ik de voorsprong snel zag toenemen heb ik op 64x doorspoelen gedrukt voor de uitslag. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Deze (waarschijnlijk) enorme sportman is de boel flink aan het verzieken. De rest wordt gedegradeerd tot liefhebbers. Heel storend.

De tegenstand lijkt het ook genoeg te vinden; twee derde is afgestapt …
Ik hoop op een boeiender 2025. En Lombardije? Daar blijf ik ook niet meer voor thuis. Ik kijk de uitslag wel op pcs.

Of het allemaal eerlijk verloopt, boeit me niet eens zo. Doping/medicatie of zoiets wordt toch nooit uitgeroeid.
    05-10-2024 18:42
    Houd ook een dikke kater aan die ongelofelijke dominantie over.
    05-10-2024 23:25
    Misschien een smart tv kopen? Kun je gewoon terugkijken zonder opnemen.
    06-10-2024 00:03
    @wielerfan
    Ik wil tegenwoordig, als Pogacar meedoet, terug kunnen kijken met doorspoelen. Dat kan op de meeste zenders vaak alleen als ik het opneem.
05-10-2024 18:29
Ja, laten we ´m schorsen wegens dopinggebruik met als bewijs wat McGarin of Gunther met de korte achternaam zeggen; we geloven het niet.
05-10-2024 16:45
Remco Evenepoel klaar met de strijd met Tadej Pogacar in Giro dell’Emilia: “Altijd speciaal koersen met hem”
05-10-2024 17:14
Ik heb toen pogi weggereden was niet meer gekeken. De eerste keer sinds mijn geheugen over 40 jaar plus reikt
05-10-2024 17:19
Ik weet het niet en eigenlijk maakt het me niet zoveel uit zolang iedereen maar met gelijke wapens strijd, los van natuurlijke verschillen tussen personen.
Maar "for the sake of argument", hoe groot zou de kans statistisch zijn dat wanneer 2 renners van verschillende generaties uit een niet wielerland van 2 miljoen inwoners, de laatste jaren iedereen naar huis rijden in kleine en grote rondes en klassiekers etc. , dat dit op een 100% natuurlijke / organische manier tot stand is gekomen? Ook gezien het niveau in de breedte misschien wel hoger is dan een paar decennia geleden.
    05-10-2024 18:05
    Awel voila, dat zeg ik allang....Statistisch gezien is het haast onmogelijk. Vergis jullie niet jonge mensen hier...30j geleden had niemand in Joegoslavië (want zo heette dat toen) een koersfiets. 25j gekeden was er een verwoestende oorlog in het land, en kijk, nu komt de (bijna) beste renner allertijden uit Joegoslavië en de op 1 na beste renne4 van de afgelopen 10j uit Joegoslavië, en passant komen er ook nog een bkik zeer degelijk coureurs van daar die zelfs al klassiekers en monumenten gewonnen hebben. Kijk, mocht ik nu zeggen dat binnen 25j de beste renner ter wereld, én de op 1 na beste renner ter wereld uit Botswana gaan komen (niet wielerland met ongeveer 2 miljoen inwoners) , dan denkt écht iedereen hier dat ik gek ben. Wel ... iedereen had hetzelfde gedacht mocht je dat 25j gekeden over Slovenië gezegd hebben....sorry, maar mirakels bestaan niet, de miljoenen bezoekers van Lourdes en Fatima ten spijt...
    05-10-2024 19:20
    Dat is een interessant onderwerp. Vingegaard was overigens degene die close met Roglic was en ook zijn niveau werd snel veel hoger dan de rest. Het zou interessant zijn om te weten of zij persoonlijk door één bepaald iemand worden begeleid. Zo lang dat echter niet bekend is moeten we ervan uitgaan dat alle renners dezelfde mogelijkheden hebben.
    05-10-2024 20:00
    @velosol

    Als je toch de historicus gaat uithangen weet dan dat Slovenië bij het uitbreken van de oorlog in Joegoslavië snel onafhankelijk werd.
    En dat de voornaamste strijd werd uitgevochten in Bosnië en Herzegovina.
    05-10-2024 20:43
    @handige harry, niet zo bijdehand doen jongen. Ook in Slovenië reed 25j geleden werkelijk niemand met de fiets, laat staan dat er aan wielrennen werd gedaan. Dat Slovenië relatief vlug onafhankelijk werd doet helemaal niks terzake. Ik beweer gewoon dat het statistisch gezien bijna onmogelijk is wat er momenteel met het Sloveense wielrennen gebeurt. Heb je trouwens al gehoord van operatie Aderlass. De dokter was een Duitser, het netwerk met tussenpersonen bestond voor namelijk uit Slovenen...Het onderzoek naar de Sloveense connectie werd als bij wonder stopgezet, zomaar uit het niets. Toevallig op het moment dat de vele tientallen miljoenen oliedollars van de UAE-ploeg hun intrede deden in de wielrennerij. Allemaal toeval? Dat kan, ja. Maar 1 en 1 is bij mij nog steeds 2. Daar heb ik geen historicus voor nodig.
    05-10-2024 23:03
    In zijn laatste jaar bij de amateurs, in 1969, won Zoetemelk de Ronde van Joegoslavië, mede dankzij zijn etappezege op de Vršič, de hoogste bergpas van Slovenië, nabij de Italiaanse grens.
    05-10-2024 23:23
    Slovenië heeft bergen, Slovenië is relatief welvarend voor kost Europa en heeft een sportcultuur kunnen professionaliseren. Wielrennen is niet de grootste sport dus statistische uitbijters zijn sowieso al niet zo gek. Het is een individuele sport qua winnaars dan, dus kleine landen kunnen makkelijker bovendrijven dan teamsport. De kans die je moet berekenen is bovendien de kans dat een klein land 2 grote kampioenen levert, niet specifiek Slovenië. Dan is de kans al een stuk groter dat zoiets een keer gebeurt. Net als de loterij winnen. De kans dat Jij hem wint is erg klein, maar de kans dat iemand ergens die an sich een hele kleine kans maakt, hem toch wint, is erg groot.
    06-10-2024 01:37
    @jacco...euh ja, er bestaat ook een ronde van Griekenland, of een ronde van Turkije enz...Zijn dat wielerlanden dan, wordt daar aan wielrennen gedaan denk je? Beetje ernstig blijven...In de tijd van het communisme was het trouwens verolicht om een eigen nationale ronde te hebben, kwestie van niet onder te doen voor het Westen. Wielrennen is daar een sport van de omvang van pakweg touwtrekken of krachtbal langs hier.
    06-10-2024 12:01
    Niemand fietste daar maar ondertussen was er al een ronde van Slovenië in 1993.
    Ze zijn al onafhankelijk sinds 1991 dus veel langer dan dat hij roeptoetert.

    Als jij graag een punt wilt maken zorg er dan in ieder geval voor dat je feiten kloppen.
    06-10-2024 13:10
    @handige harry. Weer je wat ook handig zou zijn? Je ogen openen voor de feiten. Als jij gelooft dat een renner na een solo van 100km waarin hij all-in gegaan is (tenminste dat mag je toch denken, want anders kan het al helemaal niet) niet het minste teken van vermoeidheid toont, dan ben je niet alleen een wannabe historicus, maar ook een ongelooflijke naaiveling. VDP en EVP bvb, toch ook niet echt pannenkoeken stonden na de aankomst minutenlang uit te hijgen op hun fiets. Trouwens, wat is uw punt dat er al in 93 een ronde van Slovenië was? Er is ook al heel lang een ronde van Turkije, Langkawi, Griekenland enz. Dat maakt van die landen geen wielerlanden of landen waar er met de fiets gereden wordt toch....? Blijf maar lekker naïef Harry, de lucht kleurt immers altijd blauw voor zulke mensen, misschien zijn jullie inderdaad wel slimmer, het maakt er het leven in ieder geval een oak makkelijker op.
05-10-2024 17:33
Hier is een gedachte: ga zelf lekker op een fiets zitten. Tis er prachtig weer voor. Kun je daarna koppen snellen op WielerFlits en dan besluiten wat je wel en niet terug wilt kijken.
05-10-2024 18:00
Om je te bescheuren, zowel de wedstrijd als de reacties. De sport is nog nooit schoon geweest, wat gaat iemand dan bazelen over bewijsvoering en dit of dat? Het gaat allemaal om spektakel en de organisaties, inclusief deze site, verdien daar flink aan. Nog nooit is de sport schoon geweest en nu wel, nu record na record gebroken wordt? Het is te bizar dat mensen hun handen in het vuur durven te steken voor een nu joviaal overkomende gast, terwijl ze zeggen dat ze voor niemand hun handen in het vuur steken. Serieus om je te bescheuren allemaal.
    05-10-2024 18:14
    Daar heb je de 25 jaar kijkervaring van Ray weer, langdradig van stof die jongen..
    05-10-2024 23:26
    25 jaar? Een broekie dus, ruim na gewiss
05-10-2024 18:01
Het verschil met Merckx is dat Pogacar het er erg gemakkelijk uit laat zien, alsof de rest er niet zo veel van kan. Bij Merckx - ook bij Hinault - zag je meer krachtsinspanning: zij waren iets groots aan het verrichten. Dat maakt het kijken naar Pogacars 'inspanningen' wat minder goed verteerbaar. Maar het kan zomaar omslaan, door welke oorzaak ook.
    05-10-2024 18:24
    Dus Merckx wint meer dan het dubbele van wat Pogacar wint op hun 26ste en dan is het anders? Wel eens van hypocrisie gehoord? En kom jij heel toevallig uit België? Dat zou namelijk veel verklaren.
    05-10-2024 19:39
    @reiger
    Ik snap niks van je reactie. Ik probeer iets te verklaren zonder partij te kiezen. En nee, ik kom niet uit België.
05-10-2024 18:30
Mooi om te zien! Sport leeft van helden, en daar is Pogacar er duidelijk een van. Kleine jongetjes willen Pogacar zijn.
05-10-2024 20:09
De typische jankers zijn weer van de partij.

Wordt er gewacht tot de laatste halve kilometer dan is het niet goed.
Wordt er van ver aangevallen dan is het niet goed.
Winnen de vluchters is het niet goed.
Halen ze de vlucht terug dan is het niet goed.
Ik denk dat het probleem meer is dat hun favoriet niet wint.

Reacties zijn gesloten.