Julian Dubbeld
zaterdag 12 oktober 2024 om 09:00

Kennismaking met het Nederlandse talent in de Simac Ladies Tour

Video Met het vrouwenwielrennen in Nederland gaat het goed. Het ene na het andere talent drukt zijn neus aan het venster in de WorldTour-koersen. Zo ook Lieke Nooijen, Eva van Agt en Ilse Pluimers de afgelopen dagen in de Simac Ladies Tour. WielerFlits zocht de drie vrouwen op.

Lieke Nooijen (23, Visma | Lease a Bike)
Nooijen was dinsdagmiddag meteen paraat in de openingstijdrit van de Simac Ladies Tour. De renster van Visma | Lease a Bike eindigde in Gennep op plek twee achter Zoe Bäckstedt. Het was niet zeker de eerste keer dat we Nooijen dit seizoen een goede uitslag zagen rijden. Ze won dit jaar bijvoorbeeld al de Princess Anna Vasa Tour in Polen.

“Ik heb mooie stappen gemaakt dit seizoen”, vertelt Nooijen. “Ik heb de afgelopen winter de overstap gemaakt naar Visma | Lease a Bike, waar de begeleiding gewoon supergoed is. Ik laat er veel voor, dus het is fijn dat dat resulteert in mooie resultaten. Ik ben een allround-renster. Het tijdrijden ligt me goed, maar ook de langere sprints. In de klassiekers moet ik goed voor de dag kunnen komen. Na een zware koers heb ik nog een goede sprint in de benen.”

“Aankomend jaar wil ik me verder ontwikkelen. Ik hoop dat we met de ploeg mooie resultaten behalen en dat ik daarbij kan helpen”, eindigt de 23-jarige renster.



Ilse Pluimers (22, AG Insurance-Soudal)
Een ander jonkie die indruk maakte de voorbije dagen, is Ilse Pluimers. De 22-jarige Nederlandse zag een solo van bijna vijftig kilometer in rit twee net niet beloond worden. Vrijdag zat ze knap mee in de beslissende kopgroep, waar ze twaalfde werd. “Ik had niet verwacht dat ik zo dichtbij zou zijn woensdag. Het enige wat ik dacht was: wat doe ik me zelf aan? Pas op vier kilometer van de meet begon ik erin te geloven, maar het was net niet.”

Pluimers wil zich de komende jaren laten zien in de grote voorjaarsklassiekers, vertelt ze voor de camera van WielerFlits. “Parijs-Roubaix is wel mijn droom. Ik denk dat ik een klassiekerrenner ben. Heel het voorjaar is waar ik me op focus, dat zal de komende jaren steeds meer en meer zijn.”



Eva van Agt (27, Visma | Lease a Bike)
Eva van Agt rijdt al iets langer mee in het profpeloton, maar fietst nog altijd pas drie jaar. Dit voorjaar liet ze zich zien in de Amstel Gold Race, waar ze Marianne Vos aan de zege hielp. Daarna was het stil rond Van Agt. Tot vrijdag, toen ze zesde werd in de Simac Ladies Tour. “Ik heb een heel slecht seizoen gehad”, vertelt ze daarover.

“Maar de vorm is goed. Er komen altijd weer nieuwe kansen. Ik heb dit seizoen wat tegenslagen gehad, waaronder een hersenschudding in het voorjaar. Daar moest ik lang van herstellen. Toen ik weer fit was, waren er nog maar weinig wedstrijden, zeker omdat ik de Tour niet reed. Vanaf mei heb ik maar zes koersdagen, gelukkig komen daar in de Simac Ladies Tour nog zes ritten bij. Al zijn dat niet mijn wedstrijden.”

Zondag hoopt Van Agt in Arnhem nog een mooi resultaat te halen: “Het is een heel mooi rondje, dus die heb ik aangestipt.”

RIDE Magazine
2 Reacties
12-10-2024 10:34
Leuk item, vaker doen en niet alleen van de Nederlandse rensters. Kleine portretjes van de nieuwe namen bij de vrouwen.
(Enne @redactie wordt het niet eens tijd voor een vrouw bij jullie op de redactie…. ?)
12-10-2024 13:34
Al die hersenschuddingen lijkt me toch niet zo goed voor het imago van de wielersport. De UCI zal het niet met me eens zijn, maar ik vind die berichten verontrustender dan renners die onderweg hun familie of fans even gaan groeten. Misschien wordt het tijd dat de ontwikkelaars en fabrikanten van de helmen niet uitsluitend onderzoek doen naar hoeveel megawatts er met een helm bespaard kunnen worden, maar daarnaast ook onderzoeken of een helm enige bescherming zou kunnen bieden. Natuurlijk, je kunt rensters/renners niet met helmen, zoals die in de motorsport gebruikelijk zijn, de weg op sturen, maar enige veiligheid bieden zal toch wel mogelijk zijn? Zal vast wel wat meer kosten, maar dan besteed je maar iets minder aan al dat onderzoek naar ultrasnelle helmen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine