Kelderman over kritiek Barguil: “Misschien moet hij meer naar zichzelf kijken”
Warren Barguil was allerminst te spreken over het optreden van Wilco Kelderman in de etappe naar Bagnères-de-Luchon, waarin beide renners anderhalve minuut verloren op de ritwinnaar Chris Froome. De Franse kopman van Giant-Alpecin vond dat de Nederlander ‘afwachtend’ koerste. Kelderman zelf maakt zich niet druk om die woorden.
‘Ik spreek liever met de benen’
“Kelderman werkt sowieso nooit mee, dat is een afwachter. Ik erger me altijd aan zulke renners. Hij had een beetje kunnen helpen, dat zou aardig geweest zijn”, zei Barguil na die etappe. “Ik heb ervan gehoord, maar ik heb Barguil niet gesproken”, reageert Kelderman tegenover De Telegraaf. “Ach, ik vind het niet iets om me druk over te maken. Ik spreek liever met de benen. Laat hem maar lekker zijn gedachten hebben, het kan me weinig schelen. Misschien moet hij wat meer naar zichzelf kijken.”
In het algemeen klassement is Kelderman inmiddels iets weggezakt. Hij staat negentiende op 5m28s van Froome. Barguil is vijftiende op 2m51s.
In iemands wiel hangen is echt heeeeel wat anders dan op kop rijden
Ik fiets zelf ook en ik weet echt wel dat er verschil tussen zit. Maar ik weet ook dat je puur op karakter heus een keer over kunt nemen. Bergop heb je natuurlijk minder last van die wind, dus is het verschil tussen op kop en in het wiel sowieso al iets kleiner. Mijn punt is: denken jullie dat Barguil niet liever in het wiel had gezeten? Hij was daar natuurlijk net zo kapot aan het gaan als Kelderman. Kelderman had heus even over kunnen nemen. Ook al was het een kilometer per uur langzamer. Dan kan Barguil even in het wiel herstellen en weer overnemen. Als ik kapot aan het gaan ben bergop en er zit iemand in mijn wiel die niet over wil nemen, dan irriteer ik me ook aan. Ik vind het belachelijk om Barguil meteen onsympathiek te noemen door deze uitspraak. Hij heeft gewoon een punt.
Barguil kan best een punt hebben. Maar hij bereikt er helemaaal niets mee on dit in de media te gooien.
Plus daarbij het is niet perse de taak van een beschadigde Kelderman om die mannen die voorop reden terug te halen. Of ie nu wrl of niet kon overnemen.
Volgens mij gaat deze discussie over wat Barguil heeft gezegd, en niet over of hij dat nou wel of niet in een interview had moeten doen. De enige manier voor renners om een punt te maken is om dat in de media te doen. Hoe anders worden ze gehoord? Ik vind er niets mis mee dat hij dit zegt. Kelderman hoeft niet altijd zo gepamperd te worden. Hij mag best aangesproken worden op zijn acties.
En als Wilco voor een klassement rijdt, wat hij vooralsnog nog steeds aan het proberen is, is het wel degelijk zijn taak om mee te helpen in de achtervolging. Daar moet hij gewoon verantwoordelijkheid in nemen.
Kelderman heeft de situatie voor hemzelf geoptimaliseerd door te profiteren van Barguil. Dat is wielrennen.
Karakter is geen brandstof, maar wel een middel waarmee je de laatste druppels benzine kan aanspreken.
En als dat wielrennen is, dan is het commentaar van Barguil ook wielrennen en moet je er niet zo over zeiken.
Maar dat is inderdaad de discussie niet.
Kelderman kon of wilde blijkbaar niet overnemen en dat is zijn goed recht.
Blijkbaar is er reeds eindeloos gediscussieerd over deze situatie, maar mag ik er op wijzen dat ze op dat bewuste moment niet bergop aan het fietsen waren..
Wanneer je punt is dat Barguil ook liever in het wiel had gereden, dan heb je een punt inderdaad. Iedereen wil zo lang mogelijk het moment uitstellen dat hij kopwerk moet doen. De vraag wordt dan wat je punt waard is voor deze situatie?
Het gegeven dat iedereen liever niet op kop wil komen, is nu namelijk juist de reden dat in dat groepje niemand van de gevallen renners (Rolland en Kelderman) en de knechten van kopmannen mee aan het rijden waren. Je gaat namelijk alleen op kop rijden als het echt moet (zoals Barguil die weer tijd aan het verliezen was op alle andere concurrenten). De andere renners hadden niet voldoende reden daarvoor. Dat is hoe koersen werkt; argument als 'je kunt heust wel even wat kopwerk doen als je er toch zit' zijn nooit voldoende geweest om iemand een gebrek aan kopwerk met recht te kunnen verwijten.
Degene die hier nu de situatie alsnog wordt verweten, verliest daarnaast in de laatste kilometer zelfs het contact met die groep en daarmee nog wat seconden! Hoe duidelijk wil je het hebben? Niet meewerken in een groep waar je een paar minuten later de aansluiting bij verliest. Nee, daar zal niemand zich druk om maken. Toch? Maar een of andere figuur op internet, die zelf ook heust wel eens op een fiets zit, weet het toch voor elkaar te krijgen.
Hoog tijd om de diplomatieke betrekkingen met Frankrijk op te zeggen!
@redactie tolereren we dergelijk taalgebruik op deze website?
Je weet wat ik bedoel. En het woord zeiken wordt hier om de 5 comments gebruikt, dus ik vind de lading van dat woord helemaal niet zo groot. Sorry als je je er zo door aangevallen voelt.
@Vlek
Ik maak er geen probleem van. Dat doet Barguil. Ik verdedig hem alleen. Het punt is dat Kelderman alle belang had om zo weinig mogelijk tijd te verliezen, maar als we Barguil mogen geloven niet een seconde op kop heeft gereden. Of het nou bergop of niet was, whatever, ik vind het gewoon zwak. Ik zit ook wel eens dood in iemand zijn wiel. Maar dan neem ik toch over, omdat dat voor medevluchters nuttig is, waardoor we uiteindelijk sneller vooruit gaan.
Iedereen hier zit nu Barguil een beetje af te zeiken, dus ik neem het voor hem op. Deels omdat ik het met hem eens ben en deels omdat ik een beetje moe word van dat overdreven chauvinisme hier. Tuurlijk juich ik ook voor de Nederlanders, maar als het mis gaat, moet je ook niet bang zijn om eens kritisch te zijn. Als Barguil dit over een Yates ofzo had gezegd, dan was iedereen het met hem eens geweest, of in ieder geval een veel groter deel. Kelderman wordt hier altijd zo beschermd. Ik ben een van de weinigen die hem harde kritiek geeft, en dat wordt natuurlijk niet in dank afgenomen, maar ja, so be it.
Pruimentijd bij wielerflits...niet echt spannend....
Klassement rijden betekent dat je je krachten op de juiste momenten moet sparen en op de juiste momenten moet aanspreken. Als je gelost bent en tijdverlies moet beperken, lijkt me krachten sparen een slechte optie.
Zonde van Kruyswijk, verdient zo veel beter.
Die val was vrij licht. Vaak krijg je pas de dag erna last van zo'n val. Ik betwijfel of hij zonder valpartij veel hoger was geëindigd in die etappe.
Voor die jongen is klimmen niet ''lekker'' :P Zeker als je net drie bergetappes hebt gereden.