Kelderman over kritiek Barguil: “Misschien moet hij meer naar zichzelf kijken”
Kelderman kwam gehavend over de streep in Bagnères-de-Luchon - foto: Sirotti
dinsdag 12 juli 2016 om 08:38

Kelderman over kritiek Barguil: “Misschien moet hij meer naar zichzelf kijken”

Warren Barguil was allerminst te spreken over het optreden van Wilco Kelderman in de etappe naar Bagnères-de-Luchon, waarin beide renners anderhalve minuut verloren op de ritwinnaar Chris Froome. De Franse kopman van Giant-Alpecin vond dat de Nederlander ‘afwachtend’ koerste. Kelderman zelf maakt zich niet druk om die woorden.

‘Ik spreek liever met de benen’
“Kelderman werkt sowieso nooit mee, dat is een afwachter. Ik erger me altijd aan zulke renners. Hij had een beetje kunnen helpen, dat zou aardig geweest zijn”, zei Barguil na die etappe. “Ik heb ervan gehoord, maar ik heb Barguil niet gesproken”, reageert Kelderman tegenover De Telegraaf. “Ach, ik vind het niet iets om me druk over te maken. Ik spreek liever met de benen. Laat hem maar lekker zijn gedachten hebben, het kan me weinig schelen. Misschien moet hij wat meer naar zichzelf kijken.”

In het algemeen klassement is Kelderman inmiddels iets weggezakt. Hij staat negentiende op 5m28s van Froome. Barguil is vijftiende op 2m51s.

RIDE Magazine
57 Reacties
12-07-2016 10:10
@ raketvuist
In iemands wiel hangen is echt heeeeel wat anders dan op kop rijden
12-07-2016 10:21
@ddb, janjanssen98765
Ik fiets zelf ook en ik weet echt wel dat er verschil tussen zit. Maar ik weet ook dat je puur op karakter heus een keer over kunt nemen. Bergop heb je natuurlijk minder last van die wind, dus is het verschil tussen op kop en in het wiel sowieso al iets kleiner. Mijn punt is: denken jullie dat Barguil niet liever in het wiel had gezeten? Hij was daar natuurlijk net zo kapot aan het gaan als Kelderman. Kelderman had heus even over kunnen nemen. Ook al was het een kilometer per uur langzamer. Dan kan Barguil even in het wiel herstellen en weer overnemen. Als ik kapot aan het gaan ben bergop en er zit iemand in mijn wiel die niet over wil nemen, dan irriteer ik me ook aan. Ik vind het belachelijk om Barguil meteen onsympathiek te noemen door deze uitspraak. Hij heeft gewoon een punt.
12-07-2016 10:29
@ raketvuist
Barguil kan best een punt hebben. Maar hij bereikt er helemaaal niets mee on dit in de media te gooien.

Plus daarbij het is niet perse de taak van een beschadigde Kelderman om die mannen die voorop reden terug te halen. Of ie nu wrl of niet kon overnemen.
12-07-2016 10:33
@ddb
Volgens mij gaat deze discussie over wat Barguil heeft gezegd, en niet over of hij dat nou wel of niet in een interview had moeten doen. De enige manier voor renners om een punt te maken is om dat in de media te doen. Hoe anders worden ze gehoord? Ik vind er niets mis mee dat hij dit zegt. Kelderman hoeft niet altijd zo gepamperd te worden. Hij mag best aangesproken worden op zijn acties.

En als Wilco voor een klassement rijdt, wat hij vooralsnog nog steeds aan het proberen is, is het wel degelijk zijn taak om mee te helpen in de achtervolging. Daar moet hij gewoon verantwoordelijkheid in nemen.
12-07-2016 10:36
@raketvuist Helaas, karakter is (in tegenstelling tot wat sommige WF'ers denken) geen brandstof. Ik denk dat als Barguil liever in een wiel had gezeten, hij daar had moeten gaan zitten. Misschien heeft Barguil wel een punt, maar niet om de redenen die jij noemt.

Kelderman heeft de situatie voor hemzelf geoptimaliseerd door te profiteren van Barguil. Dat is wielrennen.
12-07-2016 10:40
@Brummel
Karakter is geen brandstof, maar wel een middel waarmee je de laatste druppels benzine kan aanspreken.

En als dat wielrennen is, dan is het commentaar van Barguil ook wielrennen en moet je er niet zo over zeiken.
12-07-2016 10:41
@raketvuist, volgens mij was de opmerking van Barguil helemaal niet gericht aan Wilco of zijn mederenners (anders had hij ze net zo goed direct kunnen aanspreken) maar aan de ploegleiding en publiek die vonden dat hij door dom te rijden de dag ervoor tijd had verloren. Nadat hij weer niet met de besten meekon schoof hij de schuld op Wilco. Infantiel en doorzichtig maar iedereen flapt er wel eens iets uit...
12-07-2016 10:44
Oh en @raketvuist, 'rijden voor een klassement' betekent ook krachten sparen en je naaste concurrenten kopwerk laten doen.
12-07-2016 10:46
De Telegraaf heeft haar doel bereikt, al 30 reacties(tot hier) op WF over dit non-bericht. Benieuwd naar de rest.
12-07-2016 10:46
Iemand publieklijk op zijn nummer zetten of iemand gewoon in de koers aanspreken maakt voor mij wel een verschil.
Maar dat is inderdaad de discussie niet.

Kelderman kon of wilde blijkbaar niet overnemen en dat is zijn goed recht.
12-07-2016 10:47
@RV Op dit punt ben ik het met je oneens. Ik fiets zelf ook weleens. En ik heb vaak meegemaakt dat ik bergop op mijn tandvlees nog net iemands wiel kan bijhouden maar dat overnemen echt NIET gaat. Die stelling van jou klopt dus niet
12-07-2016 10:47
En tenslotte @raketvuist, Wilco, 'zelfmedelijden'? Waar is dat op gebaseerd? Hij valt vaak en stapt altijd weer op en gaat door. Daar gaat het om, niet om stoere praat tegen de pers na afloop.
12-07-2016 10:50
Hopen dat nu het lontje bij Wilco is aangestoken! Zet hem op Willie....
12-07-2016 10:53
[quote]Bergop heb je natuurlijk minder last van die wind, dus is het verschil tussen op kop en in het wiel sowieso al iets kleiner.[/quote]
Blijkbaar is er reeds eindeloos gediscussieerd over deze situatie, maar mag ik er op wijzen dat ze op dat bewuste moment niet bergop aan het fietsen waren..

Wanneer je punt is dat Barguil ook liever in het wiel had gereden, dan heb je een punt inderdaad. Iedereen wil zo lang mogelijk het moment uitstellen dat hij kopwerk moet doen. De vraag wordt dan wat je punt waard is voor deze situatie?

Het gegeven dat iedereen liever niet op kop wil komen, is nu namelijk juist de reden dat in dat groepje niemand van de gevallen renners (Rolland en Kelderman) en de knechten van kopmannen mee aan het rijden waren. Je gaat namelijk alleen op kop rijden als het echt moet (zoals Barguil die weer tijd aan het verliezen was op alle andere concurrenten). De andere renners hadden niet voldoende reden daarvoor. Dat is hoe koersen werkt; argument als 'je kunt heust wel even wat kopwerk doen als je er toch zit' zijn nooit voldoende geweest om iemand een gebrek aan kopwerk met recht te kunnen verwijten.

Degene die hier nu de situatie alsnog wordt verweten, verliest daarnaast in de laatste kilometer zelfs het contact met die groep en daarmee nog wat seconden! Hoe duidelijk wil je het hebben? Niet meewerken in een groep waar je een paar minuten later de aansluiting bij verliest. Nee, daar zal niemand zich druk om maken. Toch? Maar een of andere figuur op internet, die zelf ook heust wel eens op een fiets zit, weet het toch voor elkaar te krijgen.
12-07-2016 10:54
Hoe durft die Barguil zeg, laat hij dat lekker in zijn eigen land doen....
Hoog tijd om de diplomatieke betrekkingen met Frankrijk op te zeggen!
12-07-2016 11:26
@raketvuist excuses, ik zal volgende keer niet zo "zeiken". Ik had moeten inzien dat dit niet de plek is om discussies te voeren.

@redactie tolereren we dergelijk taalgebruik op deze website?
12-07-2016 11:48
@Brummel
Je weet wat ik bedoel. En het woord zeiken wordt hier om de 5 comments gebruikt, dus ik vind de lading van dat woord helemaal niet zo groot. Sorry als je je er zo door aangevallen voelt.

@Vlek
Ik maak er geen probleem van. Dat doet Barguil. Ik verdedig hem alleen. Het punt is dat Kelderman alle belang had om zo weinig mogelijk tijd te verliezen, maar als we Barguil mogen geloven niet een seconde op kop heeft gereden. Of het nou bergop of niet was, whatever, ik vind het gewoon zwak. Ik zit ook wel eens dood in iemand zijn wiel. Maar dan neem ik toch over, omdat dat voor medevluchters nuttig is, waardoor we uiteindelijk sneller vooruit gaan.

Iedereen hier zit nu Barguil een beetje af te zeiken, dus ik neem het voor hem op. Deels omdat ik het met hem eens ben en deels omdat ik een beetje moe word van dat overdreven chauvinisme hier. Tuurlijk juich ik ook voor de Nederlanders, maar als het mis gaat, moet je ook niet bang zijn om eens kritisch te zijn. Als Barguil dit over een Yates ofzo had gezegd, dan was iedereen het met hem eens geweest, of in ieder geval een veel groter deel. Kelderman wordt hier altijd zo beschermd. Ik ben een van de weinigen die hem harde kritiek geeft, en dat wordt natuurlijk niet in dank afgenomen, maar ja, so be it.
12-07-2016 11:49
Gaat nergens over....Barguil is gefrustreerd omdat ie zijn verwachting niet waarmaakt en Kelderman kon op dat moment niet beter en was allang blij dat ie kon aanhaken...
Pruimentijd bij wielerflits...niet echt spannend....
12-07-2016 11:50
@horsm
Klassement rijden betekent dat je je krachten op de juiste momenten moet sparen en op de juiste momenten moet aanspreken. Als je gelost bent en tijdverlies moet beperken, lijkt me krachten sparen een slechte optie.
12-07-2016 11:54
@raketvuist. Hij was toch net gevallen?
12-07-2016 11:59
Begrijpelijk ook dat wilco zijn benen laat spreken als je de taal niet machtig bent, beetje media en taal training bij die ploeg zou geen kwaad kunnen. Dylan die liever op de rollen gaat ipv lekker klimmen en dalen, de eenheid en plezier ontbreekt voor als nog in deze ploeg zo lijkt.
Zonde van Kruyswijk, verdient zo veel beter.
12-07-2016 12:02
@horsm
Die val was vrij licht. Vaak krijg je pas de dag erna last van zo'n val. Ik betwijfel of hij zonder valpartij veel hoger was geëindigd in die etappe.
12-07-2016 12:03
@schipperaar
Voor die jongen is klimmen niet ''lekker'' :P Zeker als je net drie bergetappes hebt gereden.
12-07-2016 12:08
Als er iemand blijk geeft van plezier in het fietsen en gedrevenheid dan is het wel Groenewegen...
12-07-2016 12:10
Qua Kruijswijk (offtopic, maar Schiperaar verwijst naar de avodetappe). Zou hij echt zoveel aanbiedingen hebben gekregen?? Ik vraag het me ineens af...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine