maandag 14 juli 2025 om 11:00

Kansloos bestaat niet voor Mathieu van der Poel

Video Slechts 777 meter kwam Mathieu van der Poel tekort om een huzarenstukje van de bovenste plank succesvol af te ronden. Met grote dank aan Jonas Rickaert, die de wens had om ooit eens de podiumceremonie in de Tour de France te ondergaan. Zijn kopman hielp hem graag. En dat daags voor een van de sleutelritten van deze Ronde van Frankrijk. We bespreken alles in een nieuwe WielerFlits Update.

Het begon zaterdagavond in het Campanile-hotel in Angers als grapje. Jonas Rickaert die al lachend vertelde dat hij ervan droomt om ooit op het Tourpodium zelf een huldiging mee te maken. Mathieu van der Poel kon er niet mee lachen. Sterker: hij wilde zijn jarenlange ploegmaat eraan helpen, ongetwijfeld als dank voor zijn immer onverwoestbare steun. Zondagmiddag voegde eerst Rickaert en daarna MVDP daad bij het woord. En zo dwarsboomden ze de rest van het peloton, dat graag van deze vlakke rit een extra rustdag of snipperdag wilde maken. 

Met een gemiddelde van meer dan vijftig kilometer per uur deden een beresterke Rickaert en Van der Poel het peloton pijn. Geletruidrager Tadej Pogacar had afgezien en ook andere renners kwamen als lijken over de finish. Toen Rickaert eenmaal uitgeroepen was tot meest strijdlustige renner en zijn tank leeg was, probeerde Van der Poel in zijn eentje het jagende peloton af te houden. Tot zijn irritatie waren het juist de ploegen die in de vlucht moesten zitten, die het gaatje dichtreden. Normaal was deze exercitie kansloos, maar MVDP bewees bijna het tegendeel.

Indirect kostte het ook Pogacars belangrijkste helper de kop. De Portugees reed sinds Mûr-de-Bretagne rond met een gebroken rib en dat bleek er te veel aan: Ciao Almeida. En dat is een aderlating. Onze verslaggever Youri stipte voor de Tour al aan dat Visma | Lease a Bike in de tiende etappe op de verrassing gaat spelen. Door het wegvallen van Almeida, zal de Nederlandse ploeg het nu zelfs móeten proberen volgens hem. Collega Maxim denkt echter dat Pogacar ongenaakbaar is en is iets voorzichtiger in zijn uitspraken. Je hoort het in de WielerFlits Update!

Winactie
De winactie van vandaag: maak kans op een Birzman Studio Toolbox van Merida (t.w.v. €399,95)! Wil jij kansmaken op deze prijs? Speel dan deze Tourzomer mee met de WielerFlits winactie.

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcast-app.
iTunes
Spotify
RSS-feed

Deze podcast wordt mede-mogelijk gemaakt door Alpecin DMG shampoo en de casual (wieler)kleding van Le Patron.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
6 Reacties
13-07-2025 22:06
Toch was vandaag kansloos hoor, bij Leblanc & Dubois was het van haha geweest. Het spreekt wel voor MvdP dat hij 1 van zijn enforcers helpt een droom waar te maken maar dit was het slechtst mogelijke parcours + verkeerde moment in de tour denkbaar om werkelijk vooruit te blijven.

Wat eigenlijk jammer is,
14-07-2025 07:29
Vooruit blijven was niet het aanvankelijke doel. Jonas op het podium is gelukt.
14-07-2025 07:37
En toch…
14-07-2025 11:52
Heldhaftige actie, waarvoor hulde, maar waarom niet in de etappe van aanstaande woensdag? VEEL beter profiel om weg te blijven met veel grotere kans om de etappe ook te winnen.
    14-07-2025 16:14
    Met Mathieu is het mogelijk niet of-of, maar en-en. Het een sluit het ander niet uit. Als woensdagochtend Verstrynge zegt dat hij ook een keer de prijs voor de strijdlust wil, dan draait Van der Poel bij het vertrek zijn Boa’s gewoon een tandje strakker.
14-07-2025 12:37
eindelijk lees ik een reactie die het ook een domme actie van van der poel vond! zelfs vandaag had een van der poel in topvorm meer kans dan gisteren ! dus in hemelsnaam waarom !!!???

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine