Kan de cross veiliger, wat betekent de komst van Red Bull en hoe verder zonder Hofstede?
foto: Cor Vos
vrijdag 5 januari 2024 om 09:00

Kan de cross veiliger, wat betekent de komst van Red Bull en hoe verder zonder Hofstede?

Podcast Een nieuw jaar is begonnen en dat betekent ook een nieuw seizoen van de WielerFlits Podcast! In 2024 kun je er eveneens op rekenen dat er vrijwel iedere donderdag een verse aflevering in jouw favoriete podcast-app staat. We trappen het jaar af met de veiligheidskwestie in het veldrijden, de komst van Red Bull in het wielerpeloton en het plotselinge afscheid van Lennard Hofstede.

Maxim, Youri en veldritredacteur Zeger staan uitgebreid stil bij de cross. Daartoe is alle reden, want er gebeurde de afgelopen kerstperiode veel. Zo is het gedrag van het publiek naar de veldrijders toe dagelijks onderwerp van gesprek. Hoe is dit te verbeteren? Eigenlijk trekken onze drie mannen dezelfde ‘simpele’ conclusie. 

Daarnaast passeren ook de ziektegevallen Eli Iserbyt, Shirin van Anrooij en Tom Pidcock de revue; bij die laatste analyseert ons trio zijn winter tot nu toe. En dan was er ook nog Ryan Kamp, die noodgedwongen per 1 januari 2024 individueel verder moet. Het is hoogtijd voor een commercieel Nederlands crossteam, maar is dat haalbaar?

Red Bull
Verder sijpelde tussen kerst en de jaarwisseling door dat Red Bull een meerderheidsbelang van 51% heeft genomen in het bedrijf van Ralph Denk, de entiteit achter BORA-hansgrohe. De producent van het bekende Oostenrijkse energiedrankje is geen onbekende in de sport, maar stapt nu serieus in. Volgens insiders is dat een game changer.

Tot slot kwam op oudjaarsdag het verrassende nieuws dat Lennard Hofstede zijn carrière per direct had beëindigd. Een beslissing die pas later in december tot stand kwam, zo blijkt. Hij was voorzien voor de Tour Down Under, waar hij inmiddels is vervangen. Het lijkt erop dat dit ook voor het verdere seizoen staat te gebeuren. Dat en meer in een nieuwe WielerFlits Podcast!


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

Wielergala 2025 De uitreiking van de trofeeën vindt plaats tijdens het Wielergala 2025 in Utrecht. Een avond die je niet mag missen. Direct na de officiële ceremonie wordt het echt feest: ‘De Laatste Etappe’. Een unieke theatershow in Utrecht waar het wielerjaar 2025 van dichtbij wordt beleefd, met onder anderen Tom Dumoulin en José De Cauwer. De uitreiking van de trofeeën vindt plaats tijdens het Wielergala 2025 in Utrecht. Een avond die je niet mag missen. Direct na de officiële ceremonie wordt het echte feest: ‘De Laatste Etappe’. Een unieke theatershow in Utrecht waar het wielerjaar 2025 van dichtbij wordt beleefd.
RIDE Magazine
12 Reacties
04-01-2024 18:48
@youri ik heb een aantal jaren voor de cateraar van een groot aantal crossen gewerkt. Zonder bieromzet is de hele businesscase van een winstgevende (of uit de kosten komende) cross verdwenen. Ik denk niet dat er met een alcoholverbod veel crossen over blijven. Een cateraar zal niet meer bereid zijn om zonder bieromzet de cross te voorzien van alcoholvrije drank en eten. Een deel van de omzet wordt verdiend in de feesttenten na afloop. Zonder alcohol worden die feesttenten geen succes.
    04-01-2024 18:50
    Dan zullen de entreeprijzen dus fors omhoog moeten. Die zijn met rond de 15 euro per cross toch aan de lage kant. Maar met alleen de entreegelden van wat echte liefhebbers ga je het financieel niet redden.
    04-01-2024 18:53
    Exact, zonder bieromzet kunnen de cateraars bij lange na niet de huidige concessie kosten betalen die nu de kas vd organisaties spekken.
    Het risico om verlies te draaien wordt dan te groot. Een klein bakje friet kan nu al niet in prijs omhoog, €5,00 euro voor 30 pijltjes aardappel. Nlg 11,00 of Bfr 200,00.
    Belachelijk.
    04-01-2024 23:00
    Dan is een alcoholverbod een mooie stok achter de deur om organisaties te dwingen hun verantwoordelijkheid te nemen en in beveiliging te investeren.
    05-01-2024 00:42
    Oblomov heeft het nog niet helemaal begrepen.
    Alsof de winsten zo groot zijn om maar even een 20, 30 man extra security rond de baan te hebben inclusief monitoring en communicatie systeem, Enig idee wat een goede security man per uur kost?

    De zgn dikke winst. Als die er is die is er om een extra buffer aan te leggen. tbv een pech jaar zoals corona. Wel koers geen of amper publiek door calamiteiten en dan moet er geld bij. Zonder dat potje of leeggegeten door allerlei extra kosten is het einde cross voor die organisatie.

    Steeds meer overheidseisen etc doen velen al beslissen er niet aan te beginnen.
    Direct pak rammel of correctie door publiek, orthodox wellicht, wel effectief. geen geneuzel, geen kosten.
    05-01-2024 10:43
    Ja, mattende fans = ‘geen geneuzel’. Als dat gebeurt is de cross meteen dood. Gevalletje ‘fietsenhok’: stoer gedoe vanuit de luwte zonder doordenken.
    05-01-2024 11:20
    Bier en cyclocross horen bij elkaar als Jezus en zijn kruis. Het is volksvermaak: brood en spelen. Voor veel bezoekers van de cross is het bijna bijzaak dat er nog wat mensen op een fiets door de modder rijden.

    En uiteindelijk valt het allemaal reuze mee met wat er tijdens de cross in het publiek gebeurt. Enkel rond de kerstperiode lijkt het uit de hand te lopen. Of op de WK's dicht bij Belgie, waar naast de ECHTE liefhebbers ook de sensatiezoekers naar toe komen. Want sensatiezoekende Belgen (sorry Zuiderburen, maar het zijn toch echt vaak Belgen) gaan niet zo snel afreizen naar Tabor of Denemarken om "boe" te roepen, maar als het slechts een paar KM van hun deur is dan is het tripje zo gemaakt.

    Hoe je het oplost? Stukje sociale controle, eventueel wat extra security. En sporters uit alle kampen die afstand nemen van dit soort "fans". En op heel veel plaatsen dubbele hekken, zoals op het WK in Hoogerheide. Zodat je als crosser in ieder geval veilig over het parcours kunt blijven gaan.
    05-01-2024 12:37
    Ik kan je in ieder geval garanderen dat als er een alcoholverbod komt je mij in ieder geval niet meer zult zien. Van midden Nederland de cross bezoeken is best een onderneming, of je nou de trein neemt of een weekendje boekt. Vanuit Utrecht naar Antwerpen waren we al ongeveer 2,5 uur enkele rit onderweg, dan hoort daar ook een biertje of 2-3 bij. Het hoeft geen zuipen te worden, maar ik kom (behalve voor de renners) ook voor de sfeer en thuis op de stream kan je de cross veel beter volgen.
04-01-2024 18:58
Zeker gaat het nog een keer flink fout.
De houten palen langs het parcours zonder schuimrubber afdekking maar met harde scherpe rand is wachten hierop.

Vaak zie je crossers ineens een zwieper maken en in de doeken of het touw vallen. Vorige week één vd dames met haar borst boven op zo'n paal. De kans is welliswaar gering maar een keer valt er één met zijn gezicht op zo'n paal en echt dat resultaat wil je echt niet zien.

Ja, dus een 1400, 1500 schuimrubber of dergelijke doppen maken en per cross die voorraad inzetten. Kosten dus te dragen door alle organisaties in Nederland en België dan is dat prima te doen.
05-01-2024 04:12
Redbull en zijn centjes hebben geen invloed op het wielrennen, behalve als ze een geheel nieuwe ploeg oprichten, waardoor 60 renners, man, vr, jeugd en 40 tal begeleiding werk krijgen. Of renners nu 2, 5 of 10 miljoen krijgen, ze worden geen haar beter. Of Max, Messi of Mbappé 50 of 500 miljoen verdienen, zal hun géén enkele overwinning of doelpunt meer opleveren. Ineos, UAE en Bora winnen geen wedstrijden meer met miljoenen extra, de top 10 bepaalt wie er wint
    05-01-2024 10:54
    Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.

    Hoeveelheid geld heeft wel degelijk een invloed op hoe goed jou team is. Alleen hoe goed, dat ligt eraan hoe het geld besteed wordt.
    Wordt het alleen besteed om de beste renners te halen, zonder het materiaal etc te verbeteren, zal de winst klein zijn.
05-01-2024 04:01
Voorop, de echte fan is weer de dupe, maar er zijn steeds meer crossen in België en de renners nemen de klassementen niet meer serieus en laten ze massaal lopen. Elke tv cross is interessant voor de aandacht trekker en rotzooi schopper, die worden opgejut door de media. Oplossing, UCI en klassementen organisaties betalen de rekening voor beveiliging. Hofstede wordt niet gemist, van Hooydonck daartegen vele malen meer als alle andere verwekkers bij Visma. Roglic qua overwinningen ook, maar als teamplayer goed dat hij weg is. Tratnik, Affini, Bart Lemmen en Laporte in de Tour zullen het het zware karwei moet overnemen van Nathan

Reacties zijn gesloten.