Kan de cross veiliger, wat betekent de komst van Red Bull en hoe verder zonder Hofstede?
Podcast Een nieuw jaar is begonnen en dat betekent ook een nieuw seizoen van de WielerFlits Podcast! In 2024 kun je er eveneens op rekenen dat er vrijwel iedere donderdag een verse aflevering in jouw favoriete podcast-app staat. We trappen het jaar af met de veiligheidskwestie in het veldrijden, de komst van Red Bull in het wielerpeloton en het plotselinge afscheid van Lennard Hofstede.
Maxim, Youri en veldritredacteur Zeger staan uitgebreid stil bij de cross. Daartoe is alle reden, want er gebeurde de afgelopen kerstperiode veel. Zo is het gedrag van het publiek naar de veldrijders toe dagelijks onderwerp van gesprek. Hoe is dit te verbeteren? Eigenlijk trekken onze drie mannen dezelfde ‘simpele’ conclusie.
Daarnaast passeren ook de ziektegevallen Eli Iserbyt, Shirin van Anrooij en Tom Pidcock de revue; bij die laatste analyseert ons trio zijn winter tot nu toe. En dan was er ook nog Ryan Kamp, die noodgedwongen per 1 januari 2024 individueel verder moet. Het is hoogtijd voor een commercieel Nederlands crossteam, maar is dat haalbaar?
Red Bull
Verder sijpelde tussen kerst en de jaarwisseling door dat Red Bull een meerderheidsbelang van 51% heeft genomen in het bedrijf van Ralph Denk, de entiteit achter BORA-hansgrohe. De producent van het bekende Oostenrijkse energiedrankje is geen onbekende in de sport, maar stapt nu serieus in. Volgens insiders is dat een game changer.
Tot slot kwam op oudjaarsdag het verrassende nieuws dat Lennard Hofstede zijn carrière per direct had beëindigd. Een beslissing die pas later in december tot stand kwam, zo blijkt. Hij was voorzien voor de Tour Down Under, waar hij inmiddels is vervangen. Het lijkt erop dat dit ook voor het verdere seizoen staat te gebeuren. Dat en meer in een nieuwe WielerFlits Podcast!
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

Het risico om verlies te draaien wordt dan te groot. Een klein bakje friet kan nu al niet in prijs omhoog, €5,00 euro voor 30 pijltjes aardappel. Nlg 11,00 of Bfr 200,00.
Belachelijk.
Alsof de winsten zo groot zijn om maar even een 20, 30 man extra security rond de baan te hebben inclusief monitoring en communicatie systeem, Enig idee wat een goede security man per uur kost?
De zgn dikke winst. Als die er is die is er om een extra buffer aan te leggen. tbv een pech jaar zoals corona. Wel koers geen of amper publiek door calamiteiten en dan moet er geld bij. Zonder dat potje of leeggegeten door allerlei extra kosten is het einde cross voor die organisatie.
Steeds meer overheidseisen etc doen velen al beslissen er niet aan te beginnen.
Direct pak rammel of correctie door publiek, orthodox wellicht, wel effectief. geen geneuzel, geen kosten.
En uiteindelijk valt het allemaal reuze mee met wat er tijdens de cross in het publiek gebeurt. Enkel rond de kerstperiode lijkt het uit de hand te lopen. Of op de WK's dicht bij Belgie, waar naast de ECHTE liefhebbers ook de sensatiezoekers naar toe komen. Want sensatiezoekende Belgen (sorry Zuiderburen, maar het zijn toch echt vaak Belgen) gaan niet zo snel afreizen naar Tabor of Denemarken om "boe" te roepen, maar als het slechts een paar KM van hun deur is dan is het tripje zo gemaakt.
Hoe je het oplost? Stukje sociale controle, eventueel wat extra security. En sporters uit alle kampen die afstand nemen van dit soort "fans". En op heel veel plaatsen dubbele hekken, zoals op het WK in Hoogerheide. Zodat je als crosser in ieder geval veilig over het parcours kunt blijven gaan.
De houten palen langs het parcours zonder schuimrubber afdekking maar met harde scherpe rand is wachten hierop.
Vaak zie je crossers ineens een zwieper maken en in de doeken of het touw vallen. Vorige week één vd dames met haar borst boven op zo'n paal. De kans is welliswaar gering maar een keer valt er één met zijn gezicht op zo'n paal en echt dat resultaat wil je echt niet zien.
Ja, dus een 1400, 1500 schuimrubber of dergelijke doppen maken en per cross die voorraad inzetten. Kosten dus te dragen door alle organisaties in Nederland en België dan is dat prima te doen.
Hoeveelheid geld heeft wel degelijk een invloed op hoe goed jou team is. Alleen hoe goed, dat ligt eraan hoe het geld besteed wordt.
Wordt het alleen besteed om de beste renners te halen, zonder het materiaal etc te verbeteren, zal de winst klein zijn.