Jury neemt Danny van Poppel ritzege uit handen in Deutschland Tour, Waerenskjold wint
In Kassel is Danny van Poppel als eerste over de streep gekomen na de derde etappe van de Deutschland Tour. Hij bleef Søren Wærenskjold (Uno-X Mobility) en Emilien Jeannière (TotalEnergies). Na lang juryberaad werd een manoeuvre van Van Poppel uiteindelijk afgestraft: de Noor kreeg uiteindelijk de ritzege toebedeeld.
Weinig vlakke kilometers tussen Arnsberg en Kassel, maar het zwaarste deel van het parcours lag in het eerste deel van het parcours. In de deelstaat Noordrijn-Westfalen
zorgden Hirschberger Wand (1,3 km à 7,3%), de Esshoff (2,7 km à 7%) en de Buttenberg (2,6 km à 7%) voor een deel van de in totaal 3000 hoogtemeters. Maar ook in de deelstaat Hessen was het allerminst biljartvlak.

- Start:
- 12:10 ( Arnsberg)
- Finish:
- 16:33 ( Kassel)
Leijnse toont zich
Enzo Leijnse (Picnic PostNL) had er overduidelijk zin in aan het begin van de rit. Hij koos voor het offensief met Marco Haller (Tudor) en Jannick Steimle (Q36.5). Leijnse pakte op alle gecategoriseerde beklimmingen de punten mee voor het bergklassement.
Maar nog interessanter was wat er achteraan het peloton gebeurde. Onder meer snelle mannen als Milan, Meeus, Kristoff, Hofstetter en Moschetti werden gelost onder impuls van Visma | Lease a Bike en UAE Emirates-XRG. Deze versnelling zorgde er ook voor dat de drie koplopers al vroeg werden gegrepen.

Enzo Leijnse deed van zich spreken tijdens de koninginnenrit – foto: Cor Vos
Manoeuvre in sprint komt Van Poppel duur te staan
Zonder al die mannen, maar mét Matthew Brennan, Søren Wærenskjold en Danny van Poppel, ging de hele bups naar Kassel. Die mannen streden om de ritzege, samen met nog collega-sprinters. Wout van Aert als eerste door de laatste bocht, maar zijn ploeggenoot kon het niet afmaken. Brennan kwam in de sandwich terecht tussen Van Poppel en Wærenskjold en was daardoor kansloos voor de overwinning.
De Nederlands kampioen dook in een gaatje en leek in het midden van de de weg naar de zege te sprinten, maar uiteindelijk week hij van zijn lijn af. Zodanig dat de jury na lang beraad moest besluiten om Van Poppel te declasseren. Wærenskjold kreeg daardoor de ritzege, Jeannière schoof op naar plek twee en Samuel Watson (INEOS Grenadiers) pakte uiteindelijk de derde plaats in de daguitslag, al maakt hij ook een flinke zwieper in de laatste rechte lijn.
Wærenskjold verstevigde zijn leiderstrui, maar hij had zijn tweede ritzege van deze ronde wel anders voorgesteld. “Ik denk dat het de juiste beslissing is, maar zo wil ik niet winnen. Hij was de sterkste, maar hij hield zijn lijn niet. Als hij dat had gedaan, had hij volgens mij ook nog wel gewonnen”, liet hij weten in het flashinterview.
“Het was een superzware rit. In het laatste deel van de etappe zat ik helemaal alleen. Gelukkig voor mij kwamen er geen aanvallen en kon ik nog wat meer bonificatieseconden nemen. Misschien gaan ze morgen nog iets proberen, we zullen gefocust moeten blijven, geen stomme beslissingen maken en zorgen dat we de eindoverwinning mee kunnen nemen.”
🚴🇩🇪 | Danny van Poppel wint de sprint in Kassel, maar flirt met DSQ door het opsluiten van Brennan. Krijgt hij de overwinning of beslist de jury anders?! 💨🇳🇱 #DeutschlandTour
📺 Stream koers op HBO Max pic.twitter.com/zu4tKdkWLR
— Eurosport Nederland (@Eurosport_NL) August 23, 2025
Maar wat is een rechte sprint precies? Vanaf hoeveel meter voor de finish gaat dat in? Wanneer is een stuurcorrectie een slinger? En wanneer is een slinger te veel? Vergeet ook niet dat met deze krachtsinspanning eigenlijk nauwelijks meer mogelijk is om nog écht gecontroleerd te kunnen rijden...
Het probleem ontstaat natuurlijk doordat achterop de rijdende renners zo lang mogelijk voordeel willen behalen van het draften. Ze sturen dus pas op het allerlaatste moment "uit", soms op slechts enkele centimeters afstand van het achterwiel. En als precies op dat moment de voorste renner een klein beetje afwijkt zorgt dat direct voor een gevaarlijke situatie. Maar is dat alleen de schuld van de voorste renner?
En mag je dan überhaupt nog wel sturen? Of geldt die regel alleen voor de voorste renner? Waerenskjold (en andere achteropkomende renners) moeten namelijk zelf ook behoorlijk sturen om om Van Poppel heen te kunnen rijden...
Het parcours loopt nu overigens ook niet helemaal paralel aan de belijning op de weg, waardoor het op de camera ook nog eens een vertekend beeld geeft. Maar óók voor de sprinters zelf zorgt dat voor verwarring.
Als de UCI hier écht mee door wil gaan zullen er echt duidelijkere regels en consequentere straffen moeten komen, want nu is het echt pure willekeur.
Ik vind volledig rechtdoor sprinten ook een utopie, en uiteraard mag je van lijn veranderen als je een andere sprinter moet passeren maar dat moet je dan doen zonder anderen in gevaar te brengen.
Maar zeker als je zelf vrije baan hebt en op kop spurt moet je gewoon rechtdoor sprinten, en dan ligt een kleine afwijking binnen de lichtgrijze zone maar zijn deze twee meter doodeenvoudig zwart, zelfs al lijkt het me hier niet intentioneel.
Die regels zijn er al. Sprinters kunnen ook prima rechtuit sprinten, ook volle bak, kijk daarvoor alleen maar naar de baansprinters die prima strak langs de blauwe lijn knallen.
Oeps ...platte prijs zag zijn fout in en trok zijn foute reactie terug in (slimme terechte zet)