Jurgen Van den Broeck: “Het blijft de vraag wat Evenepoel waard is in het hooggebergte”
Het debuut van Remco Evenepoel in de Giro d’Italia blijft de gemoederen bezighouden. Jurgen Van den Broeck – de laatste Belgische ronderenner op het podium van de Tour de France – is met name benieuwd wat het Belgische supertalent straks in het hooggebergte laat zien.
Van den Broeck (derde in de Tour van 2010) reed zijn eerste grote ronde in 2007. Met een 74e plek in het eindklassement, viel de uitslag tegen. “Een wake-upcall. Het schudde me wakker. Ik dacht diep na, analyseerde en begreep: ik moet hier weg uit Vlaanderen. De bergen in, om er keihard te trainen. En afvallen, vooral”, vertelt hij aan Het Laatste Nieuws.Evenepoel maakt over drie maanden net als Van den Broeck dertien jaar geleden zijn debuut in de Giro. Volgens Van den Broeck is het lastig om in te schatten hoe Evenepoel daar zal presteren. “Meedoen voor het eindklassement is zelfs niet onmogelijk”, voorspelt hij. “Al blijft dé grote vraag voor mij: wat is hij waard in het hooggebergte? Terrein waarop hij tot dusver nog niet heeft gekoerst”, stipt hij aan.
De hoop van wielerminnend België is gevestigd op Evenepoel. “De hoop van de natie is groot. Dat mag. Remco zal de lat voor zichzelf ook wel heel hoog leggen. Maar reken hem er alsjeblieft niet op af als hij daar straks onderdoor duikt. Voorlopig hoeft niets. En mag alles”, aldus Van den Broeck.
-het parcours op maat (veel tt-kms)
-geringe concurrentie
-aantal watts per kilo
-uitgesproken ambitie/grootspraak
-prestaties Bernal/Pogacar
tegenvallen mocht Evenepoel niet top 3 rijden in de Giro. Buiten de top 5 zou ronduit teleurstellend zijn.
Mentale druk of niet, Pogacar en Bernal hadden de eerste ronde ook geen excuses nodig om flink uit te pakken met rit-, eindwinst en diverse eindpodia in hun eerste grote ronde.
https://www.hln.be/sport/wielrennen/evenepoel-heeft-de-geschiedenis-tegen-scoren-in-allereerste-grote-ronde-geen-evidentie~a04c2684/
Wat de meeste kenners zeggen is als volgt samen te vatten: het zou misschien kunnen, maar we moeten afwachten hoe Evenepoel het hooggebergte en drie weken koers verteert, en reken hem vooral niet af op zijn eerste ronde op 20-jarige leeftijd.
We zullen het (hopelijk) in oktober weten!
[i]edit wf: dank, aangepast[/i]
Hij is ook al veel gaan trainen in het hooggebergte en zou moet het team testen gedaan hebben waaruit blijkt dat hij geen kracht verliest boven 1800m. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij het team dus geen idee hebben van of het haalbaar is of niet, en hem maar in de waan laten om nu al voor dat klassement te gaan (en zijn ambitie uit te spreken) indien ze al geen grote aanwijzingen hadden, dat dat geen probleem zou mogen zijn.
Het moet nog allemaal blijken, en als Roglic of Simon Yates erdoor kunnen zakken in de Giro, dan kan een onervaren Evenepoel dat zeker overkomen. Maar de argumenten om te stellen dat hij het niet/nooit zal kunnen zijn dun bezaaid.
Het oorspronkelijk idee was om tegen de Tirreno nog een kilo te verliezen, en tegen de Giro, nog een kilo, zodat hij op 59 in de Giro stond. Maar dan spreken we over 2 kilo, en echt mager staat hij aan 61 kilo ook niet, dus er is nog wel marge.
Maar grote mannen (Jungels, Van Den Broeck, Wiggins...) die moeten geen 2 kilo verliezen, die moeten 5 à 10 kilo verliezen om in de bergen mee te kunnen.
Hij had volgens mij beter tussendoor eens meer de Giro geprobeerd, of volop voor de Vuelta gegaan, en dan had hij misschien wel voor winst kunnen gaan. Als Hesjedahl de Giro kon winnen, kon Van den Broeck dat ook. In de Tour was dat eigenlijk nooit realistisch, buiten in 2011, omwille van omstandigheden. Los daarvan, heeft zijn carrière als ronderenner maar 5 jaar geduurd. Daarna was het citroentje uitgeperst, omdat hij nooit de ondersteuning kreeg die nodig was. Ook op vlak van voeding en dieet, bleek later dat hij soms de compleet verkeerde keuzes had gemaakt. Maar qua opoffering en toewijding kan je van JVDB zeker iets leren.
Nederlandse media lezen het interview met Jurgen Van Den Broeck:
-> Jurgen Van den Broeck: “Het blijft de vraag wat Evenepoel waard is in het hooggebergte”
Franse media lezen hetzelfde interview met Jurgen Van Den Broeck:
-> Evenepoel peut «jouer le général» pour Van den Broeck
Sommige renners moeten bijzonder omzichtig omgaan met afslanken. Een paar kg onder het conditiegewicht gaan, kan al voldoende zijn om het lichaam te ontregelen. Het zijn die renners die zich moeten schikken in hun lot, en zich moeten toeleggen op klassiek werk en eventueel heuvelwedstrijden. Evenepoel lijkt me meer een vrij kleine, maar vooral compacte renner te zijn. Daarom dat hij het zowel bergop als op het vlakke, en in het bijzonder in het tijdrijden, zeer goed doet. Maar naast een "vel over de beenderen" klimmer, type Colombianen, sommige Spanjaarden, een Van Impe destijds, is hij vrij stevig gebouwd. Ik zie hem dan ook tekort schieten in het hooggebergte. Als hij geduld heeft, zich niet laat ontmoedigen en zijn loopbaan geleidelijk aan opbouwt, kan hij later ook in het hooggebergte, als tempoklimmer, hoge ogen gooien.
Is ook gewoon logisch, aangezien de 'grote' mannen meer vermogen kunnen leveren wat veel voordeel oplevert in de tijdritten. Zelfs bergop is het een miniem voordeel om groter/zwaarder te zijn (bij gelijke W/kg) aangezien je fiets relatief lichter is.
de Giro winst.
Op basis van zijn vo2max, omslagpunt, wattage ect.
Is het een winnaar.
De cijfers zijn niet goed, maar fenomenaal.
De laatste die zulke cijfers liet zien was Froome.
En nu Bernal.
3 weken koersen is heel anders dan een uur volle bak.
Druk, stress, herstel en hou alles maar binnen qua voeding.
Hoe reageert hij bij een grote achterstand door een valpartij.
Kan hij de rust bewaren..
Een lichaam kan alles doen in een grote ronde.
Een Nibali is een meester in spelletjes spelen in de koers, laat hij zich opnaaien door de haai.
Gesink is/was ook een enorm groot talent qua resultaten, maar de mindere jongens ala Kruijswijk en Mollema die nooit eigenlijk op het niveau kunnen zitten waar ze nu staan.
Ze staan er wel..
In theorie kan een Mollema of een Kruijswijk een grote ronde winnen met een matig rapport.
Wielrennen is zoveel meer als hard trappen.
Uit redelijk betrouwbare bron weet ik dat zijn massa minstens 65 kg is en zijn threshold net boven de 400watt. Dan doe je goed mee, maar is een lange klim niet zomaar gewonnen.
Wat wel bleek is dat zijn compacte bouw ideaal is voor de tijdrit. Verder schijnt hij erg diep te kunnen gaan.
Vooral over dat laatste ben ik van mening dat dit Remco snel gaat opbreken.
In de Algarve lost notabene Daniel Martin hem op de 4e dag. Om maar een voorbeeld te noemen.
Goed zijn in het hooggebergte en een (goed) ronderenner zijn, is niet perse hetzelfde. Ik ben er vrij zeker van dat Evenepoel nu nog geen en misschien nooit een (gevleugeld) klimmer zal zijn. Op termijn, als hij nog wat sterker wordt en over nog meer uithouding beschikt, kan hij wel een tempoklimmer worden. Onvoldoende om de extreme en op het einde van de klim ultieme versnellingen van de klimmers te volgen, maar wel om de schade te beperken. En als hij dat elke bergrit kan doen, zoals Wiggins, Thomas, Indurain in hun beste dagen, en er voldoende tijdritkilometers zijn (en dat wordt het probleem vrees ik), dan kan hij in de toekomst wel dicht eindigen. Want ook echte klimmers fladderen niet in elke bergrit, en laten zich wel eens verrassen in overgangsritten. Om van het tijdrijden te zwijgen. Evenepoel krijgt het in de toekomst zwaarder met polyvalente types zoals Roglic (maar nog maximaal twee jaar) en Pogacar dan met echte klimmers, Bernal uitgezonderd.