‘Jumbo-Visma in gesprek met ploegloze Marcel Kittel’
Marcel Kittel kan rekenen op de interesse van Jumbo-Visma. Volgens De Telegraaf voert de Nederlandse ploeg gesprekken met de Duitser om hem in te lijven. Kittel zit sinds begin mei zonder ploeg, nadat hij vroegtijdig opstapte bij Katusha-Alpecin.
Door sports director Merijn Zeeman zou het balletje zijn gaan rollen. Hij kent Kittel nog uit hun gezamenlijke tijd bij Skil-Shimano en Argos-Shimano, waar de Duitser omturnde van tijdrijder tot sprinter. Bij Jumbo-Visma zou hij twee landgenoten treffen: Tony Martin en Paul Martens. Met Dylan Groenewegen en Danny van Poppel heeft de ploeg al twee rappe mannen onder contract.
Begin mei werd bekend dat Kittel en Katusha-Alpecin per direct uit elkaar gingen. “De laatste twee maanden voelde ik mij uitgeput. Momenteel ben ik niet in staat om te trainen en te koersen op het hoogste niveau. Daarom besloot ik om een pauze in te lassen en tijd voor mezelf te nemen. Ik ga nadenken over mijn doelen en plannen maken voor de toekomst”, lichtte hij zijn besluit toe.
Kittel heeft een trein nodig, minstens 4 man...
Dan blijven er nog 3 plaatsen over dus je kan hem al niet combineren met een klassementsrenner.
Dus Giro: Roglic of Kruiswijk wordt al moeilijk
Tour: Groenewegen
Vuelta eventueel... maar is hij tegen dan nog een renner die je wil meenemen, zeker met de steile hellingen in het achterhoofd?
Lijkt mij veel geld voor weinig prijs...
Mag natuurlijk niet discrimineren op leeftijd, maar Kittel zou ik niet bij de ploeg halen, die lijkt mij al verder weg van het vereiste niveau dan Greipel.
Van Poppel en Teunissen zijn jong en hebben ook snelle benen, maar zijn uiteraard geen garantie op succes in de toekomst. Pluspunt van beide heren is dat ze in de klassiekers langer zullen meegaan als een Kittel.
Het zou een gedurfde move zijn van de ploeg om Kittel in huis te halen. Maar hem zonder druk laten rijden zal nooit lukken. Waar Kittel ook start, al is het een rondje rond de kerk, de ogen zullen altijd op hem gericht zijn.
Mits alles goed zitten tussen de oren dan heb je er een fantastische sprinter aan. Maar we hebben al meerdere malen mogen aanschouwen dat vooral dat eerste nogal eens een probleem kan zijn voor Marcel. Waar dit specifiek mee te maken heeft daar kan ik natuurlijk ook niet over oordelen, maar ik denk wel dat hij ontzettend gevoelig is voor de sfeer die er binnen een ploeg hangt.
Dat hij klasse heeft staat als een paal boven water, maar of het een verstandige versterking zou zijn ?
Ik zie niet in wat ze bij TJV met deze man moeten gaan doen. Op de rails terug zetten is een goede zaak, maar dit is een man die het niet redt zonder sprinttrein. En daar hebben ze DG voor bij dit team. Het lijkt mij beter om bij een kleiner team te laten startten en dan daar kopman zijn in wat kleinere koersen om te beginnen. Hij heeft geen koers uitgereden na TDU.
Van Poppel is een renner voor Roompot, niet Jumbo. Als je voor zijn loon Kittel kan halen; doen!
Kittel kan in de schaduw van Groenewegen werken aan een comeback met mensen in zijn omgeving die hij kent. Zeeman en Tony Martin.
Mocht Kittel zijn krachten hervinden en hij in bijvoorbeeld een Giro of Vuelta ouderwets sterk blijken te zijn heeft Kittel zijn carrière weer op gang getrokken en Jumbo een aantal mooie zeges behaald en financieel gezien is het risico 0.0 met een prestatiecontract.
De derde na het lezen van de eerste 20 reacties: nee doe het niet zoek liever een talent, enkel als Kittel 10mil aan sponsorgeld meebrengt is het boeiend als je ook 30rijders gaat hebben.
Van Poppel komt op de vlakke sprints snelheid te kort, daarnaast gaat hij zich meer op klassiekers richten en de wat moeilijkere aankomsten.
Groenewegen is top en toekomst. Die gaat voor de grote rondes en WT koersen. Kittel kunnen ze langzaam brengen voor de wat makkelijkere koersen en ik denk dat groenewegen en hij elkaar nauwelijks tegenkomen. Denk bijvoorbeeld aan Californië of norway.
Helaas dat gaat um nii worden vriend
Er is nog niets bekend wat Kittel dan zal gaan doen. Alleen dat er met elkaar gesproken is. Alle scenarios die hierboven besproken zijn, zijn denk ik van toepassing.
Extra sprinttrein om meer mee te doen in verschillende WT koersen (TA/PN, DL/TS).
Ook in de Giro of Vuelta versus Dylan in Tour.
Maar je kan ook juist denken aan hem als laatste man in de Dylan trein te zetten.
Of wellicht de trein nog beter te maken door meer adviserende rol te geven. Dat hij niet in vorm is wil niet zeggen dat hij geen aanwijzingen en ervaring mee brengt.
Maar wellicht goede aanvulling voor TTT ook.
Overigens las ik mooi commentaar op telegraaf site vandaag ook dat TJV inderdaad wel keuzes moet gaan maken. Het is heel moeilijk Rogliz en Kruiswijk te ondersteunen en ook met sprinttrein te werken in een grote ronde.
Dan kun je hiervan juist vinden dat ze inderdaad beter nog een goede ondersteuning in de bergen kunnen zoeken. Bedenk met net dat Bauke Mollema welliswaar zelf aangeeft nog voor klassementen te willen gaan maar met de komst van Nibali komend jaar en Richie Porte kan hij dat wel vergeten bij Trek (denk ik dan) en kan je ook hem halen als extra ondersteuning. Allemaal opties om de komende maanden naar te kijken.