Jumbo-Visma rekent op Moeder Natuur in deze Tour de France
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zondag 2 juli 2023 om 08:15

Jumbo-Visma rekent op Moeder Natuur in deze Tour de France

Opinie Met rugnummer 1 begon Jonas Vingegaard zaterdag in Bilbao als dé grote favoriet om opnieuw de Tour de France te winnen. Ook binnen zijn ploeg Jumbo-Visma zijn ze overtuigd dat hun Deen andermaal de belangrijkste wedstrijd van het jaar kan winnen. Zeker na zijn overtuigende zege in de ‘kleine’ Ronde van Frankrijk, het Criterium du Dauphiné, is het zelfvertrouwen in de Nederlandse ploeg toegenomen.

Toch speelt Jumbo-Visma hoog spel op de Franse wegen. De winnende tactiek van 2022 hebben ze overboord gegooid door ditmaal niet met twee kopmannen voor het klassement van start te gaan. Primoz Roglic gaf de voorkeur aan de alleenheerschappij in de Giro d’Italia in plaats van het gedeeld kopmanschap in de Tour de France. Met de eindzege in de Ronde van Italië is de Sloveen in zijn opzet geslaagd, maar Jumbo-Visma zal dit seizoen vooral op de prestaties in de Tour worden afgerekend.

Om de woorden van teammanager Richard Plugge bij Omloop Het Nieuwsblad maar eens te gebruiken: de eerste pannenkoeken zijn voor de kinderen. In het wielrennen is er één pannenkoek die tientallen malen groter is dan alle andere deegwaren. De Tour winnen overstijgt alles.

Pogacar in de tang tussen Roglic en Vingegaard. Foto: Cor Vos

Het tweetal Vingegaard-Roglic bewees vorig jaar in de rit naar de Col du Granon hoe ze elkaar kunnen versterken. Samen sloopten ze op de voorlaatste col, de Galibier, de beste renner van dit peloton: Tadej Pogacar. Als je deze twee topklassementsrenners in je ploeg hebt, dan stel je ze ook op voor de belangrijkste wedstrijd. Dat Jumbo-Visma ermee instemt dat Roglic de Tour eens een jaartje overslaat, is voor mij dan ook onbegrijpelijk.

Naast Roglic was Wout van Aert vorig jaar de belangrijkste kracht voor Vingegaard. Hij redde de meubelen voor de Deen in de kasseienrit naar Arensberg. En onvergetelijk is hoe de Belg de rode loper voor zijn kopman uitrolde op Hautacam, waar Vingegaard zijn eindzege veiligstelde.

Vorig jaar was Van Aert de alleskunner. Hij kreeg dankzij een gedetailleerd dataplan in bepaalde ritten de vrijheid om voor de groene trui te gaan, die hij dan ook oppermachtig won. Hij wist daarbij drie ritten te winnen. En hij was op alle terreinen, vaak door mee te sluipen in de vroege ontsnapping, de belangrijkste meesterknecht van Vingegaard.

Van Aerts vrouw Sarah de Bie is momenteel hoogzwanger van hun tweede kind. Volgens de berekeningen van de gynaecoloog wordt het kind geboren in de week na de Tour. Van Aert heeft zelf al aangegeven dat hij bij de geboorte wil zijn. Logisch, want de geboorte van je kind wil je niet missen. Daar is geen discussie over mogelijk. Zoals er in mijn ogen ook geen discussie mogelijk is of je Van Aert moet meenemen naar deze Tour hoewel er het risico is dat hij al voor Parijs naar huis moet wanneer de bevalling zich eerder aandient. Een renner als Van Aert laat je gewoon niet thuis.

Een onderzoek van de site ikbenzwanger.com geeft aan dat je bij je tweede kind 45% kans hebt op een bevalling vóór de uitgerekende datum. Kwam je eerste baby vóór 40 weken, dan heb je 58% kans dat je tweede baby ook vóór de uitgerekende datum komt.

Het is voor Jumbo-Visma dus vooral hopen dat Moeder Natuur hen gunstig gezind is en dat de 40 weken van de zwangerschap vol worden gemaakt. Al houdt men zeker rekening met de reële kans dat Van Aert eerder naar huis moet wanneer de geboorte van zijn tweede kind zich aandient. Dit zal ongetwijfeld ook een rol hebben gespeeld in het besluit van Van Aert en de ploeg om dit jaar niet opnieuw voor de groene trui te gaan. Van Aert zijn doel is om ritten te winnen.

Foto: Cor Vos

Daarbij gaf Van Aert in een interview in Wieler Revue aan dat hij vorig jaar in de week na de Tour geen mens meer was. Hij wil nu met het oog op het WK in Glasgow, dat al twee weken later plaats vindt, frisser uit deze Tour komen. “Die laatste week was er vorig jaar echt over. Dat had niets met de groene trui te maken, maar wel met het verdedigen van de gele trui. Nu hoop ik met goede benen te eindigen in Parijs en die vorm door te trekken tot het WK.”

Vingegaard moet er in de slotweek dus rekening mee houden, dat hij sowieso niet de Van Aert van de slotweek van 2022 aan zijn zijde heeft staan. Een scenario waar ze bij Jumbo-Visma zeker rekening mee hebben gehouden. De laatste jaren is de ploeg van Richard Plugge en Merijn Zeeman koploper in de marginal gains en proberen ze alles tot vijf cijfers achter de komma uit te rekenen. De gevolgen van de absentie van Roglic en het mogelijk eerdere vertrek van Van Aert zullen zeker berekend zijn.

In alles lijkt het erop dat Jumbo-Visma in het eerste deel van deze Tour de France zijn slag wil slaan. Niet voor niets geven diverse kenners aan dat de eerste dagen met het Baskenland, de Pyreneeën en op de tweede zondag de Puy-de-Dôme de zwaarste week van deze Ronde vormen.

Pogacar versloeg Vingegaard oppermachtig in Parijs-Nice dit voorjaar. Foto: Cor Vos

Ook hun belangrijkste opponent Tadej Pogacar lijkt in de eerste dagen van deze Tour het meest kwetsbaar. Na zijn polsbreuk in Luik-Bastenaken-Luik heeft de Sloveen een lange revalidatie achter de rug. Hij heeft enkel de Sloveense kampioenschappen tijdrijden en op de weg als competitie in de benen. “Ik schat dat ik 60 tot 70 procent van de mobiliteit in mijn pols weer terug heb. Het ziet er goed uit en ik denk dat ik klaar ben voor de Tour. Al ben ik nog niet honderd procent in vorm.”

De tweevoudig Tour-winnaar kan de eerste dagen in deze Tour dus niet gebruiken om zijn vorm aan te scherpen. Hij zal meteen met zijn billen bloot moeten. Reken er maar op dat Jumbo-Visma hem direct het vuur aan de schenen zal leggen. De Nederlandse ploeg ruikt sinds Luik-Bastenaken-Luik bloed en weet dat het in de slotweek misschien met beperktere middelen tegen Pogacar zal strijden.

RIDE Magazine
39 Reacties
30-06-2023 10:30
"Opinie" is een beter kenmerk van dit stuk dan "analyse". Het staat in mijn ogen bol van aannames, overdrijvingen, romantisering etc. zoals:

"1 pannenkoek die tientallen malen groter is dan alle andere deegwaren".
"Dat Jumbo-Visma ermee instemt dat Roglic de Tour eens een jaartje overslaat, is voor mij dan ook onbegrijpelijk"
"De laatste jaren is de ploeg van Richard Plugge en Merijn Zeeman koploper in de marginal gains en proberen ze alles tot vijf cijfers achter de komma uit te rekenen. De gevolgen van de absentie van Roglic en het mogelijk eerdere vertrek van Van Aert zullen zeker berekend zijn."

Ik ben het ook niet eens met de strekking. De Giro (de op 1 na grootste pannenkoek) is in de tas, juist vanwege de keuze van Roglic en/of de ploeg. En er zijn zoveel meer variabelen dan de ontsluiting van mevrouw Van Aert, die uiteindelijk bepalen of een wedstrijd wel of niet wordt gewonnen. Nu lijkt het in deze "analyse" alsof de ploeg enkel maar kan falen deze Tour; alles minder dan winst zou een mislukt seizoen zijn. Dan gaan er heel veel ploegen een "mislukt seizoen" tegemoet...

Dat mag de opinie zijn van Raymond, maar die deel ik niet.

En verder vraag ik me af of TJV inderdaad de eerste week alles op alles gaat zetten. Klinkt leuk en romantisch, maar op basis van welke signalen doet Raymond deze uitspraak. Heeft hij inside info? Of is het vooral wensdenken of zijn eigen gedachte ipv een feit of een concreet plan van de ploeg zelf.

Dus Raymond, verander aub de kop van Analyse in Opinie. En dan heb je een prima stuk!
    30-06-2023 10:40
    Eens. Bovendien: Analyse doe je als je alle data hebt. De verzameling moet nog beginnen dus je hebt uitsluitend te maken met hypothesen.
    30-06-2023 13:54
    Ze hebben zowaar geluisterd. Er staat nu opinie ipv analyse.
    Als nu ook De Cauwer eens zou luisteren...
    30-06-2023 15:33
    Zo zie je maar. Ik ben het nochtans 105% eens met de analyse van Raymond dat Pogacar niet zal verliezen tegen een Jumbo zonder tweede kopman Roglic en Superman Van Aert.

    Analist Stef Clement heeft ook de mening dat J hoog spel heeft gespeeld.

    Ik durf te wedden dat Mr. Roglic zelf maar 1 ding wou: deelnemen aan de Vuelta om die te proberen winnen in de jacht naar een record waar de rest van de wereld niet van wakker ligt. Bij voorbaat de tweede viool spelen is niet aan hem besteed.
    30-06-2023 16:32
    Mooi dat Ray wat met de tip doet. Had er zelf nooit zo bij stil gestaan maar journalistiek gezien is het inderdaad correct om er opinie hij te zetten, zeker voor een site die voornamelijk nieuwsberichten plaatst.
    30-06-2023 21:13
    Eens. Vingegaard zit helemaal niet te wachten op n geletrui in week1 Die pakt t wiel van Pogy zo lang als mogelijk
30-06-2023 10:27
Ze hebben de giro al gewonnen en zonder pech worden ze eerste of tweede in de tour. Hoe kan je dan spreken van een slechte zet. Pogi versla je alleen maar wanneer Vingegaard echt zelf beter is zoals vorig jaar het geval was in deel 2 van de tour. Tuurlijk helpt een goede secondant iets maar uiteindelijk moet gewoon de kopman beter zijn dan zijn concurent.
30-06-2023 10:37
Waarom al dat gezeur over het niet meenemen van Roglic? Roglic wint de Giro nu na een fantastische ontknoping. Voor mensen als ik die jaarrond wielrennen kijken is het toch fantastisch dat een ploeg én in de giro én in de Tour én straks in de vuelta om de zege strijd! Alsof de Tour de enige wedstrijd van het jaar is
30-06-2023 10:12
'Dat Jumbo-Visma ermee instemt dat Roglic de Tour eens een jaartje overslaat, is voor mij dan ook onbegrijpelijk'.
Deze stelling gaat er nogal stellig vanuit dat deze beslissing vrijwillig genomen is door Roglic. Misschien wilde Roglic wel naar de Tour om te winnen, die indruk heb ik wel eigenlijk, maar wilde hij absoluut niet weer tweede viool spelen en heeft daarom noodgedwongen maar voor de Giro/Vuelta gekozen.
30-06-2023 10:39
Vorig jaar wonnen ze door te verrassen. De tactiek kopieren mist dan direct dat essentiele component. Stilstand is achteruitgang, dus een nieuwe tactiek lijkt me zinvoller. En leuker voor de kijker!
    30-06-2023 11:35
    Toen leek het de tactiek, maar feitelijk weet TJV al sinds 2022 dat Vingegaard op lange beklimmingen, zeker op hoogte, beter is dan Pogacar.
    30-06-2023 13:21
    Het zou dus juist héél verrassend zijn als ze die tactiek kopiëren!
30-06-2023 13:09
Tijdens en direct na de Giro werd Jumbo-Visma nog geprezen voor de Giro-winst van Roglic. Het is een absolute hoofdprijs en de enige grote ronde die de ploeg na het Rabobank-tijdperk nog niet had gewonnen. Nu lijken de messen te worden geslepen en rolt de pers massaal over zichzelf heen om diezelfde ploeg te veroordelen voor diezelfde overwinning. Alsof het een dwaling is om een grote ronde te winnen en een klasbak als Roglic als kopman uit te spelen, in plaats van als knecht. Natuurlijk zal Vingegaard hem missen, maar hij moet in de eerste plaats sterker zijn dan Pogacar, die nu een veel betere ploeg heeft en van zijn fouten zal hebben geleerd. En die Giro nemen ze Jumbo-Visma nooit meer af.
30-06-2023 14:52
[quote]Een onderzoek van de site ikbenzwanger.com geeft aan dat je bij je tweede kind 45% kans hebt op een bevalling vóór de uitgerekende datum. Kwam je eerste baby vóór 40 weken, dan heb je 58% kans dat je tweede baby ook vóór de uitgerekende datum komt.[/quote]

Pittig stukje onderzoeksjournalistiek van Raymond. Maar om te weten hoe groot het risico nu precies is, mis ik wel nog de info over of Van Aert zijn eerste zoontje nu al dan niet te vroeg was ;-)
    30-06-2023 15:25
    En die percentages zeggen alleen wat over vroeger geboren worden an sich, niet over hoeveel.

    Ik vermoed dat een groot deel van die vroegere geboorten slechts enkele dagen vroeger is.

    Bovendien zijn in de laatste week vooral de woensdag en de zaterdag van belang. De kans is dus groot dat zelfs als de baby ongeveer een week vroeger komt, van Aert alleen op de zaterdag echt gemist gaat worden.

    Als de andere optie is dat hij überhaupt niet mee gaat, dan zou ik dat risico ook wel nemen.
    30-06-2023 15:39
    Cijfertjes die niets zeggen ‘ 45% meer kans’. Dat zou pas een waarde hebben als je weet hoeveel kans er is bij het eerste kind dat het te vroeg geboren is. De vraag is dus 45% van wat precies. Blijft grappig die ‘zoveel % meer’ uitspraken. Je ziet ze ook vaak in de reclame en ze zeggen dus nul komma niks, tenzij je weet wat het cijfers is waarop het woordje ‘meer’ betrekking heeft. En die site hoe betrouwbaar is die, hoe betrouwbaar is het onderzoek? Kortom misschien moet de schrijver zich beter houden bij dingen waar hij hopelijk meer verstand van heeft.

    Het lijkt me dat de ploegleiding van JV er vertrouwen in heeft dat het goed komt met deze ploeg en heeft de beslissing genomen om Roglic niet mee te nemen. Wie er niet is, telt niet mee, dus deze hele speculatie heeft verdacht weinig zin, lijkt me.
30-06-2023 10:58
Over de onbegrijpelijkheid van het Giro rijden van Roglic:

Tja, ik bevindt mij ook in het enigszins romantische ‘de Tour boven alles’ kamp, en ook ik zou altijd mijn op papier sterkste ploeg er willen opstellen.

Aan de andere kant: bevat de sterkste Tour ploeg van JV wel Roglic? Buiten het trauma van 2020 is hij afgelopen twee jaar op een typische Tour de France hectiek in de 1e week-manier uitgevallen; pech, ja, maar Roglic is ook gewoon een erkend brokkenpiloot en lijkt de Tour hectiek minder goed te verteren dan bijv. een Pogacar, maar vroeger ook Froome, Quintana (die nooit won, maar tevens nooit uitviel), en nog eerder Indurain. Dit icm het feit dat de sleutel tot de Tour winst in 2022 Vingegaard die simpelweg sterker dan Pogacar was, maakt het eigenlijk wel logisch voor mij dat Roglic de Tour skipt. Bovendien is de Giro óók van enige belangrijkheid, net als Gent Wevelgem dat in het voorjaar ook is.

Verder: het selecteren van WVA is sportief mss een risico maar ook een kwestie van respect naar een uitzonderlijke renner: die misschien die ene grote pannenkoek in het voorjaar telkens mist, maar wel heel dichtbij is, mooie semi klassiekers wint, ploegmaten aldaar aan zeges helpt en zich waar nodig volledig wegcijfert voor een kopman in het gebergte. Bovendien: voor hetzelfde geld staat WVA ‘gewoon’ in Parijs over 3 weken.
30-06-2023 12:55
Vorig jaar was het volgens een opinieartikel hier een groot risico om zowel voor geel als groen te willen gaan, dit jaar onbegrijpelijk dat TJV alledrie de grote rondes probeert te winnen (en daarom Roglic niet in de Tour opstelt). Maar vorig jaar lukte het, dus wie weet dit jaar ook...
30-06-2023 12:55
Even vergeten dat je hier niets kritisch mag plaatsen op deze reclamezuilsite.
    30-06-2023 13:28
    Als je bedoelt dat er geen kritisch stukje mocht komen over de keuze om zonder Roglic aan te treden, mag dat zonder meer. Als er een goed gedegen stuk zou zijn waarin een alternatief wordt gekozen voor het programma van Jumbo Visma, zou dat heel mooi zijn. Er zit nl best een risico in de keuzes mbt bv Roglic en Kuss. Je moet echter wel accepteren dat Roglic geen optimale winter had waardoor twee grote rondes achter elkaar vrijwel onmogelijk zou worden. Verder dien je een 1-0 achterstand in die analyse weg te poetsen omdat Jumbo natuurlijk al wel de giro heeft gewonnen.
    30-06-2023 13:39
    Lars is overal aan het posten dat de tour snel mag beginnen zodat het gedaan is met die voorbeschouwingen. Die reactie werd vermoedelijk verwijderd.
30-06-2023 22:37
Jumbo Visma start gewoon met 2 kopmannen. Alleen wordt dat nog gewoon geheim gehouden, zodat Wilco in een vlucht mee kan sluipen en 20 minuten kan pakken.
30-06-2023 10:52
Ik zat met 'moeder natuur' in een compleet andere hoek. Dit parcours is toch heel anders dan vorig jaar met een flinke toename van het aantal hoogtemeters. Als er nog hoge temperaturen bijkomen wordt deze Tour een echte uitputtingsslag.
    30-06-2023 12:08
    De beslissende fase zal dit jaar de ontsluitingsfase worden.
30-06-2023 11:35
De verslaggevers en analisten blijven maar dezelfde kritiek leveren op JV. De keuze van Roglic om de Giro en de Vuelta te rijden is perfect. Vingegaard kan ook zonder Roglic de Tour winnen is mijn volste overtuiging.
30-06-2023 12:48
Beetje raar verhaal. Het wielerseizoen is meer dan de Tour, al geef ik toe dat het in de Nederlandse media vaak anders lijkt (namelijk dat het seizoen nu begint). Met de Girowinst van Roglic heeft JV een grote ronde binnengehaald. Hem nog een keer inzetten lijkt niet gezond. De ploeg is verder evenwichtig samengesteld en prima in orde en Vingegaard is dit jaar sterk op dreef.
30-06-2023 14:21
Nooit je vrouw zwanger maken 9 maanden voor de Tour Hahah!
    30-06-2023 16:32
    Dan is het eindelijk einde seizoen en is er geen zadelpijn meer, logisch dat hij het dan weer eens probeert. ;-)
    30-06-2023 21:37
    Misschien heeft hij dat ook niet gedaan. Maar goed, dat zien we dan wel weer als de eerste officiële foto's van de newborn komen.
30-06-2023 19:09
V Aert mikt niet op groen maar wel op rit zege,s dus dan komt groen
van zelf ik de buurt toch
    01-07-2023 08:26
    Niet per se.
30-06-2023 10:36
Roglic heeft een heel erg grote inspanning moeten doen in de Giro, Het is dan beter dat hij uitgerust als grote favoriet start in de Vuelta.
Het probleem dat TJV heeft is dat Steven Kruiswijk zwaar geblesseerd geraakt is. Hierdoor is er een gat in de organisatie ontstaan. Wilco Kelderman is tegen heug en meug in opgeroepen voor de Tour.

Het zal gerust wel goed komen.
30-06-2023 12:23
Redelijk bemoeizuchtige opinies. Aan het begin van het jaar had ik meer het idee, op basis van het parcours, om ze omgekeerd in te zetten maar de giro is nu gewonnen en voor de tour staan ze prima in de startblokken. Van Aert zal er alles aan gaan doen om de eerste 2 weken een enorme bijdrage te gaan leveren mbt Vingegaards klassement, dat weet ik zeker.
    30-06-2023 13:05
    Als het erom doet zal hij ook in de derde week zijn bijdrage leveren. Het parcours is hem wat dat betreft gunstig gezind, er zijn een aantal makkelijke etappes waar hij niet veel energie aan zal verliezen in de laatste week.
30-06-2023 17:16
We hoeven de tour niet te rijden , de winnaar is al.bekend !!
30-06-2023 17:51
Wielrennen is van oorsprong een katholieke sport. Om dan pantheïstische gedachtegoed op los te laten is ietwat vreemd. Raar trouwens, want dat gaat toch echt niet samen met het vertrouwen dat men voornamelijk hier heeft in wetenschap. Wielerflits geestelijk in spagaat?
30-06-2023 19:44
Ben ik de enige die (ook als man) spontaan weeën krijgt bij hoe dit stuk zich ontwikkelt?
Overigens riep de geïsoleerde titel bij mij dan weer vooral een Dumoulin in de Giro van 2017 gevoel op.
Ik hoop vooral dat JV niet in een kramp schiet maar ook onbevangen durft te koersen...
01-07-2023 08:27
Ik lees dit terwijl ik pannenkoeken bak voor het ontbijt. De eersten zijn voor de kinderen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine