donderdag 23 februari 2023 om 15:49

Jumbo-Visma-ploegleider spreekt van ‘juiste beslissing’: “Renners huilden van de kou”

Video Hevige sneeuwval zorgde ervoor dat de openingsrit van O Gran Camiño twintig kilometer voor het einde werd stopgezet. Een juiste beslissing, denkt Jumbo-Visma-ploegleider Frans Maassen. “Renners waren aan het huilen van de kou”, zei de ploegleider in aankomstplaats Sarria tegen WielerFlits.

Het was de hele dag al slecht weer in Galicië, maar in de laatste dertig kilometer van de rit begon het plots enorm hard te sneeuwen. Maassen had dat niet aan zien komen. “Ik denk niet dat dit te voorkomen was”, zei hij dan ook. “Op een gegeven moment verraste die sneeuwstorm ons zo dat iedereen verkleumd op de fiets zat. Renners waren aan het huilen van de kou. Ik denk dat dit de juiste beslissing was.”

Nadat de renners in het peloton voet aan de grond zetten, was het onduidelijk wie het initiatief nam om de koers stil te leggen. Waren dat de renners of de juryleden? “Dat weet ik niet precies. Volgens mij waren het renners van Cofidis die zeiden dat het te ver ging. Ik ben meteen naar de jury gerend. Zij zeiden gelijk: ‘We stoppen ermee’. (…) Het was nog 25 kilometer te gaan, dus ik denk dat het de juiste beslissing was.”

Vingegaard en Dennis
In de finale van de openingsrit lag nog de Alto de Montan (5,4 km aan 3,9%). “Die laatste klim ligt nog een stuk hoger. Als je ziet dat er hier al veel sneeuw was, dan was die laatste klim misschien nog wel erger was”, aldus Maassen, die ook nog vertelde over de reactie van zijn eigen renners. “Iedereen was akkoord met de beslissing. Jonas zag er nog goed uit. Rohan had het het slechts, maar die overleeft het ook wel.”

Vroeg in de etappe won Vingegaard de eerste tussensprint, waarmee hij drie bonificatieseconden raapte. Het is nog onduidelijk of die na het stopzetten van de rit blijven gelden. “Dat hij die sprint won, was niet echt de bedoeling. Maar we moesten vanaf de start wel scherp zijn. Het duurde lang voordat de vlucht wegreed, maar we moesten er wel voor zorgen dat er een goede situatie tot stand kwam. Dat lukte wel aardig”, zegt Maassen. De ploegleider sprak tot slot zijn hoop uit dat het de komende dagen beter weer wordt. “Maar dat hebben we niet in de hand.”

RIDE Magazine
14 Reacties
23-02-2023 16:21
Die gaan in ieder geval met schele ogen naar hun collega’s in Dubai zitten kijken
23-02-2023 17:39
[quote]Vroeg in de etappe won Vingegaard de eerste tussensprint, waarmee hij drie bonificatieseconden raapte. Het is nog onduidelijk of die na het stopzetten van de rit blijven gelden.[/quote]

Lijkt me niet hè, je kan moeilijk seconden van geen tijd afhalen.
    23-02-2023 18:40
    Je kan op een negatief aantal punten staan, dus -3 seconden moet ook kunnen.

    https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2022/stage-3-kom
23-02-2023 16:10
Kijk, MSR ga je om deze reden natuurlijk niet stilleggen, dan gaat Wim Hof door terwijl Albert Verlinde de bus opzoekt. Maar te Grand Calimero met een heel seizoen vd boeg is dit wel handig. Anders was driekwart peloton gewoon afgestapt en reden ze de aankomende etappes half voor lul rond.
    23-02-2023 16:21
    MSR behoor je in dit geval niet stil te leggen? Ik vind van wel. Ik vind dat als het om de gezondheid gaat van een mens je ook gerust het WK stil kunt leggen. Als een renner huilend van de kou op de fiets zit, heeft hij mogelijk al een longontsteking te pakken. Onverantwoord om zo iemand nog eens 20 km door te laten rijden. In welke rit of ronde dan ook.
    23-02-2023 16:28
    In de Ciolek-editie werd MSR ook geneutraliseerd vanwege sneeuw toch? Maar wel na de afdaling hervat. Had nu ook gekund. Beneden scheen zelfs het zonnetje.
    23-02-2023 16:33
    Wat mij betreft kan er ook prima een tussenoplossing zijn waarbij de kopgroep indien gewenst gewoon doorfietst en je geen tijd opneemt, en iedereen de volgende dag weer start. Nu bepaalt het peloton dat zij niet door mogen. Terwijl je bij een paar spatjes regen ws al een heleboel renners hebt die de auto in willen. Zo zorgt het 'collectief' altijd wel voor een meerderheid waarbij de gemotiveerden de dupe zijn van de ongemotiveerden.

    Wat mij betreft stopt de organisatie de boel alleen als het renners echt tegen zichzelf in bescherming moet nemen omdat het echt gevaarlijk is.
23-02-2023 16:27
Huilen van de kou? Het zijn de harde mannen van vroeger niet meer. Vroeger waren het boerenknechten en mijnwerkers. Nu zijn wielrenners economiestudentjes die van slag raken als hun wattagemeter een storing heeft. Als het buiten vriest doe ik iets dikkere handschoenen aan en ga naar buiten. Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding.
    23-02-2023 16:33
    Dan roepen we jou als winnaar uit.
    23-02-2023 16:34
    Precies, laat het de kinders niet zien, anders willen die ook na paar minuutjes sneeuw al ijsvrij. Het peloton lijkt de NS wel.
    23-02-2023 16:36
    Inderdaad Binda, ze zouden zich ontzettend moeten schamen. Ze horen pas af te stappen als ze halfdood op het asfalt liggen en zelfs reanimatie niets meer uithaalt. Ik maak verder een diepe buiging voor je, Binda. Er zouden meer helden zoals jij moeten zijn.
    23-02-2023 18:01
    Wat wil je? De tijd van Girardengo en Binda liggen ver achter ons;-)
    23-02-2023 20:06
    Met 35 graden in de volle zon lijkt me gevaarlijker dan wat sneeuw
    24-02-2023 14:40
    Binda: Als je refereert aan de tijden van een halve eeuw en langer geleden dan zou je ook alle moderne technische snufjes aan de fiets niet moeten willen. Accepteren we die dingen wel dan consequent ook de moderne arbeidsomstandigheden voor het profwielervak accepteren. Dus veel sneller dan vroeger koersen bij abnormale omstandigheden stilleggen. En je als volger niet druk maken of de een ofandere renner cq ploeg daar voor- of nadeel bij zou hebben.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine