Jumbo-Visma maakt koers in Catalonië: “Kruijswijk en Oomen waren zeer attent”

dinsdag 22 maart 2022 om 19:35
Jumbo-Visma maakt koers in Catalonië: “Kruijswijk en Oomen waren zeer attent”

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma was een van de ploegen die koers maakte in de tweede etappe van de Ronde van Catalonië. Toen in het laatste deel van de rit de wind begon op te spelen, splitsten onder andere Rohan Dennis en Robert Gesink het peloton en werden een aantal concurrenten op achterstand gezet. Ondertussen handhaafden Sam Oomen en Steven Kruijswijk zich op de rand van de top tien van het algemeen klassement.

“Dit was opnieuw een goede dag voor ons”, deed ploegleider Merijn Zeeman op de website van het Nederlandse WorldTeam zijn relaas. “We wisten heel goed waar het belangrijk was om in positie te zitten en om het initiatief te nemen voor waaiervorming. Rohan (Dennis, red.) en Robert (Gesink) deden dat heel erg goed, terwijl Steven (Kruijswijk) en Sam (Oomen) zeer attent en scherp waren. Uiteindelijk heeft een aantal klassementsrijders nog een flinke achterstand aan de broek gekregen.”

Onder anderen Simon Yates, Michael Woods, Jai Hindley, Iván Sosa en Carlos Rodríguez kwamen op 33 seconden van de eerste groep met Kruijswijk en Oomen over de streep, terwijl Richie Porte moest opgeven. “De eerste twee dagen zijn voor ons goed verlopen, maar het is altijd afwachten hoe we ervoor staan ten opzichte van de rest”, ging Zeeman verder. “We hebben meerdere sterke helpers en ik denk dat de kopmannen heel gemotiveerd zijn om de komende dagen een goed resultaat neer te zetten.”

Na twee dagen staat Oomen tiende in het algemeen klassement, Kruijswijk is elfde. Beide renners staan op elf seconden van de nieuwe leider, Jonas Hvideberg.

Dit artikel delen:

9 Reacties

kelderfan 22 maart 2022 om 20:00

Dat zag er goed uit. Morgen wordt nog belangrijker voor ’t klassement.
Maar het is goed om te zien, dat JV ’t voortouw neemt in een waaieretappe.

0
S.t.B 22 maart 2022 om 20:13

Kruijswijk langer op kop gezien dan al zijn knechtetappes bij elkaar. Als kopman kan hij het blijkbaar wel.
Nu alleen nog het gebruikelijke itempje ‘mopperende Tom’ om de dag mee af te sluiten.
Nu weer boven de gordel… Goed om te zien dat JV ook zonder echte kleppers de koers kan opengooien. Mooie finale.

0
Wim Kruithof 22 maart 2022 om 21:36

Ik kan de hoop niet onderdrukken dat Kruijswijk zijn eerste World-Tour meerdaagse ooit wint.

Ik weet wel, één van komende dagen word mij deze hoop ontnomen, maar ik vind het palmares echt niet passend bij zijn kwaliteiten (die koprol in de Giro kan ik nog maar moeilijk accepteren) en ik hoop tot ‘ie zijn fiets aan de wilgen hangt, dat er ooit een mooie meerdaagse is bij te schrijven.

Met zoveel afvallers en gezien zijn positie in het klassement, zou het moeten kunnen.

0
Marik 23 maart 2022 om 07:55

Wim Kruithof +100! (vooral dat je weet dat de hoop je wordt ontnomen :P)
Iederen generatie heeft zijn eigen sporttrauma. Die van mijn vader bijvoorbeeld is de verloren WK finale van 1974. Ik heb er 2: Kruijswijk die tegen het sneeuwwandje dondert en Kramer die verkeerd wisselt op de 10 km in Vanvouver 2010.
Van beide situaties was ik dagen chagrijnig en als ik er aan denk kan ik dat gevoel van chagrijn meteen weer oproepen.

0
josi 22 maart 2022 om 20:15

De eerste twee dagen reden ze inderdaad attent. Al te hoge verwachtingen voor het AK heb ik echter niet van de ploeg. Morgen zal wat dat betreft al veel duidelijk worden.

0
Romāns Vainšteins 23 maart 2022 om 06:52

Spraken ze netjes met 2 woorden en hielden ze deuren open? Ze hebben ook wel iets kelnerachtigs.

0
Medicijnman 23 maart 2022 om 07:43

Op het vlakke en in een tijdrit kan Stevie het tegenwoordig juist wel maar in de bergen zakt die er zo door. Net als Tom tegenwoordig. Dus voorlopig kan de NL volger wel een kruisje maken over AK verwachtingen van een landgenoot.

0
Merlinappa 23 maart 2022 om 08:02

Eerst maar eens wachten tot de bergen begonnen zijn.

0
Cen Morawec 23 maart 2022 om 09:01

Mooi stukje

https://www.ad.nl/wielrennen/tom-dumoulin-neemt-voorbeeld-aan-mathieu-van-der-poel-mensen-doen-zo-moeilijk-over-koersdagen~ac872362/

Dumoulin zal assisteren maar ook voor zijn eigen kansen in een rit mogen gaan.

Wat ik niet begrijp is hoe erg hij last van Corona had. Ook Foss heeft het gehad. Als Tom erg ziek was, moest hij ook niet hier starten en noch afwachten. Hij mocht ook misschien Baskenland doen? Als kopman mag hij wel kiezen

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone