Jumbo-Visma heerst in Parijs-Nice: Laporte krijgt ritzege cadeau van Roglic en Van Aert
foto: Cor Vos
zondag 6 maart 2022 om 16:56

Jumbo-Visma heerst in Parijs-Nice: Laporte krijgt ritzege cadeau van Roglic en Van Aert

Christophe Laporte mag zich de winnaar noemen van de openingsrit van Parijs-Nice 2022. Na een rit van bijna 160 kilometer rond Mantes-la-Ville kwam de Fransman als eerste over de meet na een putsch van Jumbo-Visma. Laporte reed op de laatste klim van de dag weg met Primož Roglič en Wout van Aert, waarna ze in die volgorde ook over de finish kwamen. Het peloton werd op meer dan twintig seconden gezet.

De eerste vlucht van deze editie van Parijs-Nice was twee man groot. Matthew Holmes zat mee namens Lotto Soudal en Aimé De Gendt namens Intermarché-Wanty-Gobert. De Brit en de Belg kregen al snel drie minuten voorsprong van Quick-Step-Alpha Vinyl en Alpecin-Fenix, die het heft in handen namen in het peloton.

Matthew Holmes en Aimé De Gendt – foto: Cor Vos

Vroege vlucht snel ingerekend
Onderweg was het peloton toch wat nerveus, want zo vroeg in de Koers naar de Zon kan de wind altijd een rol spelen. De vluchtpoging van Holmes en De Gendt kwam daardoor op ruim 60 kilometer van de finish al ten einde. Niet veel later was er een valpartij en opgave van Felix Großschartner, die bij de bevoorrading ten val kwam en direct naar zijn schouder greep.

Ondertussen waren aan de voorkant van het peloton ook wat schermutselingen. Frederik Frison (Lotto Soudal) plaatste een aanval en kreeg Alexis Gougeard (B&B Hotels-KTM) en Yevgeniy Fedorov (Astana Qazaqstan) met zich mee. Zij pakten iets meer dan een minuut voorsprong, maar kregen niet veel meer ruimte van de sprintersploegen.

Jumbo-Visma maakte finale zwaar
De finale was alles behalve makkelijk, want in de laatste dertig kilometer wachtte nog twee keer de Côte de Breuil-Bois-Robert (1,2 km aan 6%), waarvan de laatste beklimming op zes kilometer van de aankomst. Na de eerste klim was het peloton nog compleet, maar Jumbo-Visma zag kansen en zette zich op kop. De drie koplopers hadden op dat moment nog een kleine dertig seconden voorsprong, maar die was daarna snel verdwenen.

Jumbo-Visma had de hele dag de controle – foto: Cor Vos

Op tien kilometer van de meet trok Jumbo-Visma het peloton op de kant, waardoor een flink deel van het peloton op de limiet gereden werd. Alles lag in stukken en brokken, terwijl Mike Teunissen het tempo bepaalde. Onder meer Sonny Colbrelli en Ethan Hayter kwamen in die fase, nog voor de Côte de Breuil-Bois-Robert, in de problemen. Aan de voet was het andermaal Jumbo-Visma dat aan de boom schudde, met eerst Nathan Van Hooydonck en daarna Christophe Laporte in dienst van Wout van Aert en Primoz Roglic.

Ongekende finale: Jumbo-Visma klasse apart
In eerste instantie kon alleen Zdenek Stybar het drietal van Jumbo-Visma volgen, maar nog voor de top moest ook hij het drietal laten rijden. Van Aert, Roglic en Laporte begonnen met zijn drieën aan de laatste vijf kilometer, ware het een mini-ploegentijdrit. Een voorsprong van 15 seconden wisten ze uit te breiden tot 20 seconden, want het overgebleven peloton kreeg de achtervolging niet op gang.

Het trio van Jumbo-Visma hield stand tot op de streep en had de prijzen al verdeeld. Nieuwkomer Laporte mocht in eigen land de rit winnen, kopman Roglič werd tweede en griste zo nog wat bonificaties mee en Belgisch kampioen Van Aert juichte mee als nummer drie. Op 19 seconden achterstand werd Pierre Latour vierde, kort voor het aanstormende peloton.

Wie ontbrak in dat peloton? Maximilian Schachmann. De winnaar van de laatste twee edities van Parijs-Nice verloor 36 seconden op Laporte, net als Steven Kruijswijk. De rest van de klassementsrenners zat wel mee in het grote peloton dat op 22 seconden over de finish kwam.

Primož Roglič aan kop van de Jumbo-Visma-trein – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
206 Reacties
06-03-2022 19:30
Wat een exploot en wat een beelden! Toch weer veel d-speculaties hier hoor... als ze bij JV echt een grote ketel toverdrank hebben staan mag iemand toch Dumoulin eens vertellen waar die staat.
    06-03-2022 21:07
    Echt he. Bespottelijk gewoon. Er zijn totaal geen bewijzen van wat voor gebruik dan ook maar het wel gewoon zeggen. Schandalig.
06-03-2022 19:34
Op het moment dat het TJV-trio aangaat zitten de verkeerde ( lees mindere) renners in het wiel, gat is dan snel geslagen en definitief
    06-03-2022 20:09
    Jumbo heeft hier sowieso met afstand de sterkste ploeg opgesteld: [url=https://www.procyclingstats.com/race/paris-nice/2022/stage-1/startlist/teams-ranked]Stats[/url]

    Van Aert en Roglic zijn hier van de startlijst de twee renners waarvan je (zeker met deze ondersteuning) mag verwachten dat ze de beste zijn bij zo´n ingeleide explosie op een kort klimmetje. Laporte is dan de enige verrassing, maar was vorig jaar ook al een van de beste punchers van het peloton, zit nu bij een veel beter omkaderde ploeg die hun voorjaar voorbereiden op Tour de France niveau en heeft de luxe om vanuit de best denkbare plek door te trekken na vroeger werk van renners die op zichzelf ook al subtoppers zijn.
06-03-2022 19:45
Vet nummertje.

Met 2 mannen aan boord die op het podium van de Vélo d’or stonden de afgelopen 2 seizoenen kan dit wel eens gebeuren. Nog een gepatenteerde hardrijder erbij en je hebt samen met van Aert en Roglic een ploegentijdritje van buitencategorie.

Ik zou van Aert wel aanraden om de komende dagen gas terug te nemen, of je gaat weer de Tirreno-toer op.

Wat is het toch genieten de laatste tijd van de wielersport na een paar saaiere jaren van rekenen en nivellering. Geen idee waar dat nu precies aan ligt, maar hoe sommigen hier selectief vergoeilijken en verdenken vind ik wel geinig.
    06-03-2022 20:01
    Geweldige tijd om wielrennen te kijken, lijkt de jaren '80 wel met een paar superhelden/kopmannen die er boven uitsteken en weg knallen waar ze willen. Gelukkig is het er niet eentje maar zijn ze met een paar; Pogacar, Roglic, van Aert, Van der Poel, Alaphillipe, Bernal, Pidcock... en nog een paar renners die er heel dicht tegenaan zitten als Asgreen, Vingegaard en Colbrelli. Genieten en uitkijken naar de komende grote clashes.
06-03-2022 20:14
Opvallend dat ze alledrie een andere helm hebben.
    06-03-2022 20:29
    Het zou wat zijn als ze met z'n drieën onder dezelfde helm zouden moeten zitten!!!
    06-03-2022 21:13
    Wel zo veilig!
06-03-2022 20:26
Dit is geen open col waar ze alles aan gort rijden. Positionering en verstandhouding eens ze weg waren maken hier het grootste deel van het verschil.
Ook niet vergeten dat ze als een van de enige ploegen nu al voltallig (en dus niet enkel de kopmannen) drie weken op hoogtestage zaten. Dat hebben de meeste renners echt niet over voor wat voorgerechtjes als P-N, T-A en voorjaarsklassiekers. Plus een koers waar het voorbije jaren tussen de Schachmanns, Izagirres en Benoots van het peloton ging (met alle respect uiteraard).
Maar goed. Volgende keer moet die Laporte dan maar kramp veinzen en terugwaaien om geen verdachtmakingen te creëren.
    06-03-2022 20:46
    Inderdaad, genoeg redenen om weinig geschokt op dit beeld te reageren. Jumbo staat hier met een ploeg aan de start met bijna het dubbele aantal PCS-punten als de tweede ploeg aan de start. De aanval van de drie wordt hier ingeleid door renners die op zichzelf al subtoppers zijn op hun terrein (die zich dit jaar met een Tour de France voorbereiding richten op het voorjaar), met daarvoor berenwerk van een wereldtopper als Dennis.
06-03-2022 20:29
Prachtig natuurlijk, maar lang geleden zag ik Mapei ook 1-2-3 eindigen. Dit kunnen ze beter niet elke dag gaan doen.
    06-03-2022 21:25
    ja, patje's smeerlapperij die toegedekt blijft
06-03-2022 20:57
geweldig om te zien
06-03-2022 21:37
@beer. Laporte die vorig jaar al tegen de wereldtop aanschurkte? Serieus? Kun je dat ook even staven met een paar uitslagen ook? Ik ben benieuwd
    06-03-2022 21:43
    2e in Dwars door Vlaanderen
    11e in de Ronde van Vlaanderen (in de groep achter het kopduo)
    6e in Parijs-Roubaix
    13e in Omloop Het Nieuwsblad
    7e in Frankfurt
    4e in de Eneco-rit op de Vesten

    Alstu.

    En nu de sport wel volgen hé.
    06-03-2022 21:44
    Laporte werd vorig jaar in deze koers 2e op een aankomst die wel iets weg had van de helling waar ze vandaag wegrijden. Dat was toen achter Roglic...

    Dit jaar rijdt hij bij een veel betere ploeg, die hem perfect vooraan zetten om die aanval te plaatsen, terwijl daarachter het peloton op een lint zat en er regelmatig gaatje vielen. Een renner die vorig jaar tweede werd achter Roglic kan vanuit zo´n positie dan toch wel mee zijn op de klim? Zo bijzonder is die stap nu ook weer niet.
    06-03-2022 21:44
    4de in Gent-Wevelgem, 11de in RvV, 6de in Roubaix en een paar tijdritten gewonnen. Natuurlijk geen wereldtopper, maar wel een erkend hardrijder. Dat is precies datgene wat hij vandaag ook deed. Als Roglic en WVA hadden doorgetrokken hadden ze Laporte ook achter zich gelaten. Maar dat heet teamwork!
    06-03-2022 22:31
    @beer +100!
    06-03-2022 23:24
    De meeste van die uitslagen behaalde Laporte door mee te sprinten in een groep (ruim) achter de winnaar:

    Dwars door Vlaanderen: zelfde tijd als nr 45
    Omloop Het Nieuwsblad: zelfde tijd als nr 50
    Eschborn-Frankfurt: zelfde tijd als nr 50
    Ook bij de andere drie vermeldingen ging het om sprinten in een groep op achterstand.

    Laporte blonk afgelopen jaren vooral uit door wisselvalligheid, te veel om te spreken van 'tegen de wereldtop aan'.

    Los daarvan: de Eneco Tour bestaat niet meer. Wel een beetje de sport volgen hè!
    07-03-2022 01:42
    @beer - wisselvallig klopt, maar zit op goede dagen tegen de wereldtop aan, anders wordt je niet 6e in parijs roubaix. Als wisselvalligheid een graadmeter is voor wereldtop dan knikkert vd poel ook uit de wereldtop, terwijl iedereen het hier eens is dat dat soort renners wereld top is. Bovendien denk ik dat Laporte bij Jumbo Visma meer stappen maakt dan bij een franse ploeg waar hij het uithangbord van is
    07-03-2022 07:01
    Wisselvalligheid? Uit de resultaten van Laporte van vorig jaar blijkt net een grote continuïteit. Het is niet 1 uitschieter maar een rijtje uitslagen op hetzelfde niveau. In zowel de RVV als PR komt hij binnen met van Aert vlak achter het groepje dat strijd om de overwinning. Dat is aanschurken tegen de wereldtop. Waarom een 2e plaats verder moet afgezeken worden naar 'het had ook een 45e kunnen zijn'; dunno? Gaat echt nergens over om zo iemands prestaties te downsizen. Je kan ook schrijven: in een sterker team dat van Baarle terug haalt, wint Laporte.
06-03-2022 21:55
Puike prestatie!
06-03-2022 21:57
Jammer dat de landgenoten een ondergeschikte rol spelen en nog niet aan bod komen!
06-03-2022 22:00
Puike prestatie! Jammer dat de landgenoten in deze ploeg een ondergeschikte rol spelen !
06-03-2022 22:04
De tijden zijn toch veranderd. In de aangebrande jaren sprak men nog van hyperspecialisatie en hyperpieken, maar nu staan de toppers er gewoon het hele jaar door. Ik geniet er echt van, hopelijk blijkt het achteraf geen naïeve dromerij te zijn...
06-03-2022 23:01
Of het historisch besef is heel groot bij de meeste forum gebruikers of we zijn een stel oude lullen gelet op de vergelijkingen uit het verleden.
06-03-2022 23:49
Laten we ook het voorwerk van Van Hooijdonk, Theunissen en Dennis in dit succesje betrekken !
06-03-2022 23:53
Dat MvdP, WvA en Rev de keien uit de grond rijden kan geen toeval zijn.

In 1994 reden Adrie van der Poel (pa van) Jos Van Aert (oom van) en Patrick Evenepoel (pa van) voor Collstrop.

Ze reden toen, in 1994, op een Concorde. Die zijn supersonisch.

Van der Poel en Van Aert reden ook al in 1990 samen, toen bij PDM. Daar was alles goed georganiseerd. Van de manager Krikke, ploegleider Giesbers, ploegarts Sanders, soigneur Bertus Fok en …. de fietsen. Gewis en waarachtig: ook toen op Concorde.

Nu rijdt de volgende generatie de keien weer uit de grond. Op fietsen die nog beter zijn dan een Concorde. Logisch toch!

Volgens Wikipedia zou Adrie eens positief geweest zijn van Strychnine en een duif gegeten hebben. Een duif waar je van gaat vliegen.
En is op internet te vinden dat Bertus Fok ook over hem zou hebben geschreven.
Maar dat zegt nog niks over of Mathieu, Remco of Wout een ‘Asterixdrankje’ hebben.
07-03-2022 13:09
Van wie kwam het idee om op 11 km voor de finish te versnellen ?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine