Jumbo-Visma heerst in Parijs-Nice: Laporte krijgt ritzege cadeau van Roglic en Van Aert
Christophe Laporte mag zich de winnaar noemen van de openingsrit van Parijs-Nice 2022. Na een rit van bijna 160 kilometer rond Mantes-la-Ville kwam de Fransman als eerste over de meet na een putsch van Jumbo-Visma. Laporte reed op de laatste klim van de dag weg met Primož Roglič en Wout van Aert, waarna ze in die volgorde ook over de finish kwamen. Het peloton werd op meer dan twintig seconden gezet.
De eerste vlucht van deze editie van Parijs-Nice was twee man groot. Matthew Holmes zat mee namens Lotto Soudal en Aimé De Gendt namens Intermarché-Wanty-Gobert. De Brit en de Belg kregen al snel drie minuten voorsprong van Quick-Step-Alpha Vinyl en Alpecin-Fenix, die het heft in handen namen in het peloton.

Matthew Holmes en Aimé De Gendt – foto: Cor Vos
Vroege vlucht snel ingerekend
Onderweg was het peloton toch wat nerveus, want zo vroeg in de Koers naar de Zon kan de wind altijd een rol spelen. De vluchtpoging van Holmes en De Gendt kwam daardoor op ruim 60 kilometer van de finish al ten einde. Niet veel later was er een valpartij en opgave van Felix Großschartner, die bij de bevoorrading ten val kwam en direct naar zijn schouder greep.
Ondertussen waren aan de voorkant van het peloton ook wat schermutselingen. Frederik Frison (Lotto Soudal) plaatste een aanval en kreeg Alexis Gougeard (B&B Hotels-KTM) en Yevgeniy Fedorov (Astana Qazaqstan) met zich mee. Zij pakten iets meer dan een minuut voorsprong, maar kregen niet veel meer ruimte van de sprintersploegen.
Jumbo-Visma maakte finale zwaar
De finale was alles behalve makkelijk, want in de laatste dertig kilometer wachtte nog twee keer de Côte de Breuil-Bois-Robert (1,2 km aan 6%), waarvan de laatste beklimming op zes kilometer van de aankomst. Na de eerste klim was het peloton nog compleet, maar Jumbo-Visma zag kansen en zette zich op kop. De drie koplopers hadden op dat moment nog een kleine dertig seconden voorsprong, maar die was daarna snel verdwenen.

Jumbo-Visma had de hele dag de controle – foto: Cor Vos
Op tien kilometer van de meet trok Jumbo-Visma het peloton op de kant, waardoor een flink deel van het peloton op de limiet gereden werd. Alles lag in stukken en brokken, terwijl Mike Teunissen het tempo bepaalde. Onder meer Sonny Colbrelli en Ethan Hayter kwamen in die fase, nog voor de Côte de Breuil-Bois-Robert, in de problemen. Aan de voet was het andermaal Jumbo-Visma dat aan de boom schudde, met eerst Nathan Van Hooydonck en daarna Christophe Laporte in dienst van Wout van Aert en Primoz Roglic.
Ongekende finale: Jumbo-Visma klasse apart
In eerste instantie kon alleen Zdenek Stybar het drietal van Jumbo-Visma volgen, maar nog voor de top moest ook hij het drietal laten rijden. Van Aert, Roglic en Laporte begonnen met zijn drieën aan de laatste vijf kilometer, ware het een mini-ploegentijdrit. Een voorsprong van 15 seconden wisten ze uit te breiden tot 20 seconden, want het overgebleven peloton kreeg de achtervolging niet op gang.
Het trio van Jumbo-Visma hield stand tot op de streep en had de prijzen al verdeeld. Nieuwkomer Laporte mocht in eigen land de rit winnen, kopman Roglič werd tweede en griste zo nog wat bonificaties mee en Belgisch kampioen Van Aert juichte mee als nummer drie. Op 19 seconden achterstand werd Pierre Latour vierde, kort voor het aanstormende peloton.
Wie ontbrak in dat peloton? Maximilian Schachmann. De winnaar van de laatste twee edities van Parijs-Nice verloor 36 seconden op Laporte, net als Steven Kruijswijk. De rest van de klassementsrenners zat wel mee in het grote peloton dat op 22 seconden over de finish kwam.

Primož Roglič aan kop van de Jumbo-Visma-trein – foto: Cor Vos

Dat is niet waar, het fundament voor dit staaltje werd gelegd vóór de klim. Zonder dat harde werk en als gevolg daarvan de chaos en enorme lengte van het peloton had dit nooit op deze manier gewerkt.
Ben wel benieuwd hoe de reacties waren geweest als UAE dit had geflikt in plaats van Jumbo, ik gok toch een tikkeltje anders.. ;)
Laporte zat wel overtuigend stuk vond ik.
Anyway, het is natuurlijk ook een ongelofelijk staaltje. Komt niet vaak voor. Mooie opsteker ook na de rampkoers van gisteren.
Sommige troIIen doen huilie huilie dat ze (gek hè) steeds voor troII worden uitgemaak. Daarom moet een post met het woord 'troII' tegenwoordig eerst worden goedgekeurd.
Als men zo'n 'blacklist' techniek goed gebruikt, kan het nuttig zijn om gescheld, gevloek en het ontsporen van discussies te beperken. In het geval van WF wordt het echter vooral gebruikt om kritiek op de redactie te signaleren dus het zou ook goed kunnen dat je een woord hebt gebruikt dat op die manier uitgelegd kan worden.
Pogacar had hier "gewoon" nog bij gezeten. Neemt niet weg dat het een briljante prestatie is!
Jammer dat er weinig Nederlanders meeliften op het sterke Jumbo Visma.
De zure en gure winterreactie van boehoe ligt inmiddels volledig in de lijn der verwachting.
Maar ik ben nog altijd aan het nagenieten van deze wonderlijke rit.
Maar die andere toppers zaten wel allemaal uit positie door de knechten en sprinters die er tussen zaten. Doordat die mannen er tussen zitten moet iemand op Yates ineens 10 lengtes goedmaken, en dat is niet makkelijk op deze drie.
Al was dit ook wel een gezamenlijke reactie op gisteren, leek een bewust antwoord te zijn op de winst van Pogawie?
Op basis van wat moeten de Yates'en het niet meer van lange klimmen hebben. Hun laatste overwinningen zijn nagenoeg allemaal op lange klimmen. Vorig jaar hebben zij in de UAE tour, tirreno, Catalunya, giro en vuelta vooral op lange klimmen gedomineerd. Adam is nog wel wereldtop op klimmen van vijf km zoals in Baskenland en MT maar dat is nog steeds veel langer dan een klim van 1 km zoals vandaag. Simon presteert nog amper in het heuvelwerk.
Ook Quintana goede prestatie's op klimmer korter dan 3 km sinds 2020 is nergens te zien. De korste klim waarin hij nog goed presteerde was de col d'eze en die klim was al bijna vijf km.
En iemand een idee wat er met Vansevenant gebeurd is? Die zou je hier toch ook wel verwachten.
Ze rammen het hele peloton op een lint en beginnen met 5 man van voren aan de klim en geven vol gas.
De beurten van Teunissen en van Nathan van Hooydonck waren indrukwekkend.
Mijn inziens hebben een aantal ploegen hier niet goed opgelet, 100% dat een Philipsen en Yates en andere mee hadden gekund maar zaten gewoon niet goed gepositioneerd. Dit mede door het beukwerk van de knechten van TJV.
En dat geldt voor zowel Pogacar gisteren als TJV vandaag. Dus wat is precies je probleem?
Tjv prestatie vandaag is wel erg zeldzaam uniek.