Julian Alaphilippe wil Ronde van Vlaanderen ook in 2021 rijden: “Ik hou van de kasseien”

dinsdag 20 oktober 2020 om 13:33
Julian Alaphilippe wil Ronde van Vlaanderen ook in 2021 rijden: “Ik hou van de kasseien”

© Cor Vos

Julian Alaphilippe blikt op de website van Deceuninck-Quick-Step terug op zijn debuut in de Ronde van Vlaanderen. Ondanks zijn valpartij, waarbij hij moest opgeven, verlangt de wereldkampioen naar meer. “Ik wil volgend jaar terugkomen”, zegt hij.

Op de Koppenberg brak Alaphilippe de Ronde van Vlaanderen open. Dat resulteerde even verderop (op de Taaienberg, red) in een kopgroep met de drie tenoren: Alaphilippe zelf, Van Aert en Van der Poel. Maar de onfortuinlijke botsing met de motor van Belgian Cycling maakte een vroegtijdig einde aan zijn debuut in Vlaanderens Mooiste.

Ondertussen is de wereldkampioen, die twee middenhandsbeentjes brak, succesvol geopereerd. “Ik vreesde dat het erger zou zijn: mijn schouder en hand deden veel pijn. Dat valt dus mee. Anderzijds blijf ik denken aan hoe het was afgelopen indien ik mijn wedstrijd had kunnen voortzetten. Daar staat tegenover dat ik wel blij ben met de kans die ik van de ploeg gekregen heb.”

Rollercoaster
En als het van Alaphilippe afhangt, komt hij volgend jaar terug. “Ik hou van de kasseien, het zorgt voor een totaal andere stijl van koersen. Wilder, brutaler, nerveus, hard. Pure wielrennerij. Daarom wil ik volgend jaar terugkeren naar Vlaanderen. Hier koersen deed me beseffen hoe hard ik de kasseien miste.”

De Ronde van Vlaanderen was de laatste wedstrijd van 2020 voor de Fransman. Een jaar dat hij niet snel zal vergeten. “Ik kende enkele fantastische momenten, maar ook slechte (doelend op het overlijden van zijn vader, red). Het was een rollercoaster van emoties, op en naast de fiets. Ook dankzij de pandemie. Mijn hoogtepunt is uiteraard de wereldtitel. Dat was al lang een droom en ik heb er hard voor gewerkt.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Lalsacien 20 oktober 2020 om 13:44

Zou hij nog twijfels hebben over Parijs Roubaix?

Michelangelo 20 oktober 2020 om 13:53

Mooi als hij volgend jaar terugkeert in zijn kampioenentrui. Is al over een paar maanden! En hopelijk is de betreffende motard er ook weer gewoon bij.

Ik weet niet of er geknipt en geplakt is in dit interview, maar hier kom ik in ieder geval geen verwijten tegen richting de motard. En dat is prima! Dat maakt hem een tig keer grotere sportman en tig keer sympathieker dan die kleine twitteraar van DQS. Want van dat wolvenwelpje heb ik wel een sneer gezien naar de beste man op de motor, maar geen excuses. Blijkbaar voelt hij zich groot genoeg om zijn scheur open te trekken, maar nog te klein om zich daarvoor te verontschuldigen. Of heb ik ergens een tweet gemist….

VerstandOpNul 20 oktober 2020 om 13:56

Had volgens mij al aangegeven dat hij de Motard niks verweet.
Groot sportman en ook een zeer sportieve verliezer..
Laat hij alleen in godsnaam wat geconcentreerder worden..

SoloSlim 20 oktober 2020 om 14:00

Had idd al aangegeven dat niemand schuld treft maar ook dat hij zich super voelde en zijn benen niet voelde.. Hij heeft er blijkbaar meer van wakker gelegen dan van LBL.

Romāns Vainšteins 20 oktober 2020 om 15:07

Jij die een tweet van Evenepoel mist? Dat is net zoals een bloedzuiger die niet beseft dat hij in een beest vastgebeten zit. Dus zeg het maar, hebben we iets gemist?

SjorsPatate 20 oktober 2020 om 14:26

Met zijn gewicht en lengte had ik niet verwacht dat hij zo goed zou zijn op de kasseien.. schijn bedriegt!

Michelangelo 20 oktober 2020 om 14:33

Ik had ergens gezien dat hij in het eerste wedstrijddeel gemiddeld 160 watt getrapt had, waar anderen al boven de 220 watt zaten. Dat scheelt een heleboel. Ik ben wel benieuwd hoe hij dat voor elkaar krijgt: gewicht, lengte, positie in het peloton, manier van bewegen in het peloten, bandendruk of meetfout?

wie hier wat zinnigs over kan zeggen… ik ben heel benieuwd.
Want als de verschillen zo groot zijn, dan is het ook niet verbazend als je in de finale meer over hebt lijkt me.

Overigens was ik heel benieuwd hoe Alaphillipe het zou doen op de derde keer Kwaremont als daar vol gereden / gedemarreerd zou worden. Want zijn zwakte ligt niet op de steile kasseienklimmen als Koppenberg en Paterberg lijkt me…

moa 20 oktober 2020 om 14:44

@michelangelo

dat is nogal vanzelfsprekend met zijn gewicht. iemand van 60kg moet minder watt trappen dan iemand van 75kg om even snel te rijden. Je moet wattages per kg vergelijken om prestaties te vergelijken.

Michelangelo 20 oktober 2020 om 14:52

Het watt/kg verhaal gaat vooral op in de stukken bergop.

Op het vlakke geldt dit een stuk minder, aangezien het vermogen dat moet worden geleverd vooral wordt bepaald door de luchtweerstand en rolweerstand, en niet door de kilo’s die omhoog gesleept moeten worden.

In mijn optiek verklaart het verschil in gewicht niet het grote verschil in wattages op het vlakke. En 60 watt verschil is gewoon echt veel in mijn ogen… zelfs als je het gewicht in ogenschouw neemt (160/65=2,6 –> 220/75=2,9 w/kg). Is nog ruim 10% minder.

hnac 20 oktober 2020 om 14:29

erg leuke renner voor de sport. In principe is hij het type renner wat alle monumenten kan winnen. Blij dat hij het opneemt tegen Wout en Mathieu.

Michelangelo 20 oktober 2020 om 14:36

Enkel Parijs Roubaix, met de echt slechte kasseien, lijkt me buiten zijn fysiek te liggen. Normaal gesproken zijn de winnaars daar toch wat forser, langer, zwaarder.

Maar hij heeft me al eerder verrast met zijn tijdrit in de TdF… dus waarom niet ook op Carrefour de l’arbre.

theking 20 oktober 2020 om 14:50

Is de discussie over lengte en gewicht enz niet gewoon flauwekul. Punt is dat die renners vaak voor andere koersen kiezen. In de tour een paar x een roubaixrit gezien en daar zie je de klassieke types niet de complete bovenhand hebben. Tuurlijk zakten er een paar klimmers doorheen, maar ik vermoed dat dat meer met stuurmanskunst en positionering te maken heeft dan lengte en gewicht.

Massimo Bataille 20 oktober 2020 om 16:18

In de tour al een paar keer een kassei-rit gezien waar er toch een deel klassieke renners voornamelijk als gids voor hun AK-renner rijden.
Tevens is het verschil in aanpak en km’s ook wel een groot verschil.
In Roubaix is het meestal een gevecht van +- 1 uur om in de juiste break te zitten. Daarna heb je 100km relatieve rust, waarna achter Bos van Wallers de finale start van nogmaals bijna 100km.
In de tdf 2014 waar Boom won, was het 150km koersen en de eerste kasseien na 90km ( en de zwaarste stroken waren dan nog uit het parcours gehaald)
in de Tdf 2018 waar Degenkolb won was het terug ‘maar’ 150km koersen.

Dusja er is wel een reden dat de klassieke renners over het algemeen grotere/zwaardere sterke beren zijn.
Ik denk dat iedereen die wat fietst en gewicht heeft verloren ( of gewonnen), wel kan bevestigen wat het beste is om over de kasseien te rijden.

doorak 20 oktober 2020 om 19:20

+1 Massimo

Romāns Vainšteins 20 oktober 2020 om 15:05

Wat mij betreft met afstand de renner van het jaar.

Waar Alaphilippe meedoet kleurt hij de koers en vertolkt hij nagenoeg standaard een hoofdrol, soms heroïsch, af en toe dramatisch. Het hele palet. In de tour niet in super vorm maar toch elke dag in de aanval en een rit + geel, in de grootste koersen waar hij aan de start staat steeds opnieuw degene die het bal opent en de renner op wie de anderen hun wedstrijd afstemmen.

Wat ik jammer vind is dat hij de Dauphine reed ipv Lombardije.

Michelangelo 20 oktober 2020 om 15:11

Als Roglic de Vuelta weet te winnen, dan staat hij daar voor mij toch echt boven. Minder kleurrijk, dramatisch of theatraal, maar dit jaar gewoon de maatstaf in elke ronde waar hij is gestart. En altijd op niveau!

adelaarvanantwerpen 20 oktober 2020 om 16:12

Van Aert heeft een beter jaar gereden dan Alaphilippe. Van Aert heeft de beste uitslagen gereden, kan winnen op de kasseien, de heuvels, massasprints en tijdritten en klimt supersnel. Van Aert is ook veel meer consistent dan Alaphilippe. Sinds de strade heeft die eigenlijk geen enkele slechte dag gereden. Ook Roglic en Pogacar hebben een beter jaar gereden dan Alaphilipe.

Massimo Bataille 20 oktober 2020 om 16:25

Vind nu ook dat Van Aert mogelijks nog een beetje boven Alaphilippe staat.

1ste in Strade Bianchi en SanRemo
2 ritten in de TdF ( en nog 4 andere top-10 plaatsen) in zowel sprintetappes, tijdrit en bergetappes
1 ritje in de Dauphine en BK
2de op het WK ITT, WK en Ronde v. Vlaanderen.
Heeft met uitzondering van de omloop (11ste) en Gent-Wevelgem (8ste) telkens op het podium gestaan in de 1-daagse wedstrijden en telkens etappe(s) gewonnen in de rittenkoersen

Alaphilippe natuurlijk ook wel fenomeen (en aantrekkelijke renner) met
2de in Sanremo
1 rit in de TdF ( en vele aanvallen)
WK
5de in LBL ( en zonder gekke dingen 2de of 3de)
Val in Ronde, maar ging ook zowiezo podium zijn.

Michelangelo 20 oktober 2020 om 16:48

Never a dull moment met Alaphillipe. Ik denk dat vriend en vijand het daar over eens is. En dat je voor dat soort renners de TV aan zet; ook helemaal akkoord.

Maar renner van het jaar gaat wat mij betreft over prestaties. En dan kom ik toch uit bij Van Aert of Roglic, waarbij de laatste definitief zijn wiel als eerste over de meet gaat duwen als hij zijn niveau haalt in de Vuelta.

Romāns Vainšteins 20 oktober 2020 om 16:58

Ik vind Alaphilippe initiatiefrijk en van Aert & Roglic meer reactief, als het om ‘de beste’ gaat maakt dat verschil voor mij bij ongeveer gelijke adelbrieven.

harretje 20 oktober 2020 om 15:29

ik kijk wielrennen om types als Alaphilippe te zien en niet een Roglic…

adelaarvanantwerpen 20 oktober 2020 om 16:14

ja ma dat maakt alaphilippe geen betere renner.

Jacco van Stierop 20 oktober 2020 om 16:53

Een wielrenner staat altijd boven iemand die alleen maar heel hard kan trappen.

doorak 20 oktober 2020 om 19:26

Kijk voor een mooie koers, een sterke renner, etc. Roglic enigzins introvert maar zijn trappers laat hij evengoed spreken. Sprint ook vaak mee of durft op laatste klim aan te vallen hetgeen Alaphillipe ook doet. Alleen krijg bij de Fransman er een flinkmdeel “Voeckler” bij. Niet iedereen valt voor theater desondanks is Flupke een erg atractief coureur.

Oddjob 21 oktober 2020 om 07:08

Ik ben blij dat hij er volgend jaar terug bij is, al moet ik het eerst nog zien vooraleer ik het geloof. Wat mij betreft, de enige renner die afgelopen zondag voor animo zorgde met sprintjes bergop, aanvallen ,enz. Heeft de koers opengebroken. Na zijn valpartij één grote geeuw tot de finish.

Headlines

Materiaalzone

Populair