Juichen voor een ploeggenoot? Dat blijft in 2025 niet zonder (financiële) gevolgen
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
donderdag 9 januari 2025 om 09:04

Juichen voor een ploeggenoot? Dat blijft in 2025 niet zonder (financiële) gevolgen

Juichen voor een winnende ploeggenoot in de laatste meters van een etappe. Het is de normaalste zaak van de wereld, maar de internationale wielerunie wil dit aan banden leggen. De UCI heeft dan ook een nieuwe regel in het leven geroepen. Wie vanaf nu nog juicht voor zijn teamgenoot en daarmee andere renners in gevaar brengt, kan een sanctie verwachten.

In de UCI-reglementen wordt de overtreding als volgt omschreven: “Een renner die tijdens een sprint besluit om te vertragen ​​en hiermee andere renners in gevaar brengt: bewust de sprintlijn aanhouden van andere renners, juichen in het peloton, communiceren via de radio of de handen van het stuur halen terwijl je nog in het peloton zit.”

Een renner die zich vanaf komend seizoen schuldig maakt aan een dergelijke overtreding, kan op zijn minst een boete verwachten. De hoogte varieert afhankelijk van de ernst van de overtreding.

Dit kan in een eendagskoers of rittenwedstrijd oplopen van 100 tot 500 Zwitserse Frank. De renner in kwestie wordt tevens teruggezet in de daguitslag, kan eventueel nog een gele kaart ontvangen en verliest – als de overtreding wordt begaan in een meerdaagse wedstrijd – de nodige punten in het sprint- en/of bergklassement.

De internationale wielerunie besloot vorig jaar al enkele keren een renner te straffen voor een dergelijke actie. Zo kreeg Edward Planckaert in de voorbije Vuelta a España een gele kaart na de zeventiende etappe. Dit vanwege ‘ongepast gedrag dat anderen in gevaar brengt’, zo luidt de officiële lezing van de wedstrijdjury in het juryrapport. Achteraf bleek dat het juichgebaar van Planckaert in de laatste rechte lijn de oorzaak was.

In de kletsnatte straten van Santander verzorgde de West-Vlaming een uitstekende lead-out, die zijn sprintkopman Kaden Groves omzette in een ritoverwinning. Na zijn inspanning stuurde Planckaert uit en zag hij dat de Australiër overtuigend ging winnen, waardoor hij vast zijn handen de lucht in gooide. Daarbij stuurde Planckaert iets uit, waardoor de meesprintende Victor Campenaerts om zijn landgenoot heen moest sturen.

Volgens de wedstrijdjury was de actie van Planckaert in de laatste 100 meter dus gevaarlijk genoeg om er een boete (200 Zwitserse Frank) én een gele kaart voor uit te delen.

RIDE Magazine
26 Reacties
09-01-2025 09:53
Wat een zure reacties weer. Lijkt mij een prima oplossing voor een onnodig duidelijk aanwijsbaar deelprobleem tbv de veiligheid in een sprint. Wat heeft de volgorde van invoeren van maatregelen hier nu mee te maken; dan maar dit door de vingers zien? Ik heb persoonlijk een hekel aan de abrupt door het midden van het peloton uitzakkende of heftig uitsturende sprintloods-'tactieken'.
    09-01-2025 16:05
    Laatste eens, maar ik denk dat er verder grote echte problemen zijn en elke keer als uci iets anders doet met haar tijd is dat een grof schandaal
    09-01-2025 16:37
    Helemaal met je eens @DancingIndurain de uci moet ergens beginnen. Zeiken dat er “eerst maar eens gekeken moet worden bla bla bla” heeft niemand wat aan. Anderzijds, zouden ze dat wel doen dan was het vast ook weer niet goed.
09-01-2025 09:10
Begin nou maar eens met het terugzetten van alle renners van een ploeg bij gevaarlijk gedrag van een individuele renner.
    09-01-2025 16:01
    Begin nou maar eens met de formele eisen voor parcoursen daadwerkelijk toe te passen. Dus geen bochten in of vlak voor sprint enzo, niet heuvelafwaarts, hitte en kou protocol iig toepassen in gebieden waar het heter of kouder is dan daar verwacht mag worden en in wedstrijden waar starten verplicht is. Jury moeten professionals worden ipv vriendjespolitiek, met altijd minstens één oud renner.
    09-01-2025 16:02
    Oohja jury moet verplicht parcours echt keuren en uci is aansprakelijk als dat niet of halfbakken gebeurd, denk aan hoe thijs zonneveld dat beschreef voor Veenendaal waar de juryleden nauwelijks interesse hadden om ook maar een kilometer daadwerkelijk te bekijken
09-01-2025 10:11
Ik blijf even bij het Whataboutism weg en vind dit een goede regel. Het liep namelijk af en toe de spuigaten uit met dit collectieve gejuich in (met name) massaspurts, naast bewezen link wat mij betreft ook subjectief irritant. Trouwens liever niet met een geldboete want dan zullen er zat sponsoren zijn die het er wel voor over hebben, pak maar punten af meteen (veel) of zo. Idem dito voor alle gekke fratsen van treintjes en spurters in de aanloop, punten afpakken, daar gaan ze eerder van huilen dan wat francs aftikken.

Denk alleen niet dat je er Bromance - aankomsten à la Kwiat-Carapaz, Van Aert-Laporte x 2 en Bardet-Broekie mee tackelen kunt, het is wachten op de eerste in 2025.
    09-01-2025 10:21
    Aan de andere kant: het mocht al niet en zijn er renners die hiervoor al gestraft zijn. Vraag is in hoeverre dit dan weer nodig is.
    09-01-2025 10:30
    Er staat in de regel toch: "Celebrating in the bunch". als je dus met 2 van hetzelfde team in de vlucht zit mag je wel juichend over de lijn komen voor je teamgenoot. Net als je bv gelost uit het peloton bent en je hebt via de radio gehoord dat je ploeg heeft gewonnen, dan mag je ook juichend binnenkomen.
    09-01-2025 11:29
    @RV

    Die bromance aankomsten hoef je er ook niet mee te tackelen. Want ze brengen geen andere renners in gevaar omdat die er niet zijn. Dus hoeft er ook geen boete opgelegd te worden.
    En dat juichen is juist mooi, het is namelijk nog steeds een team sport.
    09-01-2025 16:42
    Het mag ook wel afgelopen zijn met die bromance-aankomsten wat mij betreft. Anticlimax waar niemand op zit te wachten, waarom kijk ik tenslotte koers? Nee als je met twee ploegmaten vooruit zit doe je maar alsof je tegen elkaar sprint of je koerst gewoon tot de streep, flauwekul allemaal
09-01-2025 11:17
De titel van het artikel is een beetje misleidend. Je mag best nog voor een ploeggenoot juichen, maar niet als je in het peloton rijdt en anderen dus in gevaar kunt brengen door je handen van het stuur te halen. Het lijkt me niet dat je daar echt tegen kunt zijn.
09-01-2025 09:13
Als ze zich nou eerst druk gaan maken om wat er tijdens de koers gebeurd en hoe daar de ongelukken voorkomen kunnen worden in plaats van dit onzinnige geneuzel.
    09-01-2025 10:43
    Onzinnig? De meeste valpartijen in sprints gebeuren juist door het gedrag van de lead-outs (uitsturen, niet uitsturen, juichen,...).
    Prima om dit gewoon te benoemen zodat er achteraf geen geneuzel kan zijn over interpretatie van reglementen.
    09-01-2025 16:03
    Na uitsturen hinderen mee eens. Ook prima om preventief voor juichen een regel te verzinnen, maar het is nu nauwelijks een daadwerkelijk probleem en het werkt weer variatie in toepassing van de regel in de hand.
09-01-2025 09:16
Dit lijkt mij dus vergeleken met al de rest wta in een sprint gebeurt zo'n non-issue. Begin eerst maar met het consequent straffen van alle sprinters die, door van hun lijn af te wijken, anderen dwingen dat ook te doen te straffen. En geen sprintaankomsten in een bocht of sprintaankomsten die versmallen, want dan is het bepalen van een lijn ook al veel moeilijker.
    09-01-2025 16:04
    Wat als iemand juicht om zijn 2de plaats? Of 18de? En niet om een ploeggenoot die toevallig eerste wordt
09-01-2025 09:54
Als een renner uit de sprinterstrein uitstuurt /uitzakt als zijn taak erop zit, en die dan veel trager doorheen het razendsnelle hectische peloton terugzakt is op zich ook zeer gevaarlijk en dit dan x 10 voor elke sprinterstrein.....die moeten ook door elke meesprintende renner ontweken worden
    09-01-2025 12:12
    Elke reglementaire verandering die hoe licht dan ook de risico's verklein is mee genomen. Maar de grootste verbetering zit hem in het zodanig ontwerpen van parkoersen dat sprinters en sprintploegen nog nauwelijks aan de bak komen.
09-01-2025 10:36
En nu dan even wél met whataboutism: graag regels voor de 'o zo zielig nadat alles gegeven is' afzakkende lamlullen/K*tten die als een blok beton door het peloton snijden. ZSM regelgeveing dat je je NIET helemaal apegaar rijdt en verantwoordelijk ervantussen werkt.
09-01-2025 13:17
Goede ontwikkeling, mits ze consequent en logisch wordt gehandhaafd.
Het opvangen van opkomende sprinters door uit te zakken of het juichen middenin het pak met beide handen van het stuur moet er echt uit.
Sport is wel emotie, dus ik hoop dat ze wel nog toelaten dat ploegmaats gewoon nog kunnen vieren, maar dan op een veilige manier tov de collega's.

Een sprintloods punten afnemen in een punten- of bergklassement is natuurlijk compleet onzinnig, want die hecht daar totaal geen waarde aan. Ik zou zeggen bij een eerste overtreding een boete, vanaf de tweede (voor eender wie van die ploeg in een sprintetappe) een collectieve bestraffing voor iedereen binnen het team qua punten/tijd in de klassementen, zodat het team ook écht gevolgen draagt van de actie.
09-01-2025 12:38
Je kunt natuurlijk zeggen ja, maar dit dan en dat dan. Maar iemand die andere renners hindert om verschillende redenen is een veiligheidsrisico, dus ja goede regel. Is het genoeg nee, maar het is iets super simpels wat makkelijk in te voeren is. Laag hangend fruit pluk je eerst en dit is typisch laag hangend fruit. En overigens is de kop van dit artikel redelijk misleidend want het gaat niet alleen over juichen maar over veel meer. Met deze kop worden mensen op het verkeerde been gezet en wordt de maatregel meteen belachelijk gemaakt.
09-01-2025 12:23
Ik ben voor het juichen als een ploeggenoot wint, maar dan wel met 1 hand aan het stuur of verantwoordelijk met 2 handen een kort blijdschapgebaartje.
In 10 positie net voor de finish je snelheid er met 10 km per uur uit halen door jezelf groot te maken en te stoppen met trappen, daar mag van mij best een sanctie op komen.
Ik wens de jury veel succes en wijsheid toe.
    09-01-2025 16:08
    Juichen mag alleen als je niet zo'n infantiel gebaartje doet als evenepoel of wout laatst in de cross
09-01-2025 12:40
Onzinnige toevoeging want acties die anderen in gevaar brengen waren al verboden. Helaas, maar volledig in lijn met hoe de UCI tikt, is dit een onbenullig voorbeeld van een bredere en problematische trend: bij elk incident worden regels uitgebreid (bij voorkeur omdat 'het volk' er om vraagt), zonder dat er gekeken wordt of het specifieke incident niet sowieso al onder een bestaande regel viel. Het gevolg zijn eindeloos uitdijende wetteksten en dientengevolge geklaag over toenemende regeldwang en bureaucratie. Handhaven daarentegen...
    10-01-2025 12:32
    Vermoedelijk zal er de eerste drie maanden gehandhaafd worden. Daarna zal de regel verwateren zoals dat met alle eerdere regels ook gebeurd is. Over ongeveer zeven jaar wordt er dan weer een nieuwe regel voor hetzelfde probleem ingevoerd. Alsmaar in rondjes blijven draaien, zoals de oorsprong van het wielrennen: het baanwielrennen.

Reacties zijn gesloten.