Juan Ayuso tekent voor vijf seizoenen bij Lidl-Trek
De kogel is nu echt door de kerk: Juan Ayuso maakt aankomende winter de overstap naar Lidl-Trek. De 23-jarige Spanjaard tekent een vijfjarig contract bij de Amerikaanse formatie. Eerder werd al bekend dat Ayuso en zijn huidige ploeg UAE Emirates XRG – ondanks een doorlopende verbintenis – uit elkaar gaan.
Op de eerste rustdag van de Vuelta a España bracht UAE Emirates XRG het nieuws naar buiten dat Ayuso na dit seizoen niet meer voor de formatie zal rijden. De Spanjaard en zijn werkgever waren daar al enkele maanden over uit, maar de aankondiging kwam voor de talentvolle klimmer toch als donderslag bij heldere hemel.
“Ik snap niet waarom UAE dit statement heeft opgesteld zonder me te waarschuwen”, zei Ayuso voor de start van de tiende Vuelta-rit tegen Quique Iglesias, journalist bij Cadena COPE. “Ze willen mijn imago schaden. Ik ben keer op keer respectloos behandeld door het management. Het was een dictatuur.” In plaats van de rust terug brengen binnen de ploeg, werd het vuurtje door het nieuws dus juist wat verder opgestookt.
Lidl-Trek
Nu de Vuelta a España achter de rug is, heeft Lidl-Trek bekendgemaakt dat zij Ayuso vanaf 2026 overnemen. Het Amerikaanse WorldTeam heeft sinds de komst van hoofdsponsor Lidl de nodige sportieve en financiële stappen gezet, maar zocht al gelangere tijd naar een presterende klassementskopman. Met de komst van de recente eindwinnaar van Tirreno-Adriatico, hopen zij die vacature tot en met 2030 te hebben ingevuld.
“Ik ben enorm enthousiast”, laat de nieuwe rondekopman van Lidl-Trek weten in een perscommuniqué. “Aansluiten bij Lidl-Trek is het begin van een belangrijk en nieuw hoofdstuk in mijn carrière en ik ben gemotiveerd om te blijven groeien als renner. Verandering brengt altijd nieuwe energie en ambities met zich mee, dus ik kan niet wachten om te beginnen.”
“Van buitenaf zie je dat het team een sterke identiteit heeft opgebouwd, met veel eenheid en ambitie. Het langetermijnproject dat ze aan het opzetten zijn, is iets heel unieks en bijzonders. Het voelt als een plek waar ik de volgende stap in mijn ontwikkeling kan zetten, omringd door renners en stafleden die dezelfde doelen delen. Ik wil me blijven verbeteren in de grootste wedstrijden.”

foto: Cor Vos
“Lidl-Trek heeft de ambitie om de beste ploeg ter wereld te worden, dus ik kijk er echt naar uit om bij te dragen aan dat succes. Ik ben het team enorm dankbaar voor deze kans en het vertrouwen. Ik kan niet wachten om het Lidl-Trek-shirt te dragen!”
Luca Guercilena, de teammanager van Lidl-Trek, is ook zeer enthousiast. “Juan is een van de grootste talenten in de wielersport. Hij is nu al een van de beste klimmers en tijdrijders ter wereld. Met zijn 23 jaar heeft hij nog ruimte om te groeien en we zijn vastbesloten om hem alle steun te bieden die hij nodig heeft om zijn volledige potentieel te bereiken. De komst van Juan is een belangrijke stap in onze langetermijnvisie en we zijn benieuwd wat we de komende jaren samen kunnen bereiken.”
Pieken, maar ook dalen
Ayuso kwam in 2021 met zeer mooie adelbrieven over naar de profs en wist in dienst van UAE Emirates XRG ook de nodige mooie resultaten te boeken. Zo werd hij in zijn eerste volledige profjaar meteen derde in de Vuelta a España. Een jaar later werd hij in zijn thuisronde vierde. Op zijn palmares prijken ook eindoverwinningen in de rondes van het Baskenland en Catalonië.
De samenwerking met UAE Emirates liep echter niet altijd even gesmeerd. Zo ging de Spanjaard ook door enkele sportief mindere periodes, met opgaves in de Tour de France (2024) en Giro d’Italia (dit jaar) tot gevolg. Achter de schermen waren er ook de nodige spanningen: zo was Ayuso niet altijd even blij met zijn rol binnen de ploeg en de vele interne ‘concurrenten.’
Jaar | Team |
---|---|
2030 | Lidl - Trek |
2029 | Lidl - Trek |
2028 | Lidl - Trek |
2027 | Lidl - Trek |
2026 | Lidl - Trek |
2025 | UAE Emirates XRG |
2024 | UAE Team Emirates |
2023 | UAE Team Emirates |
2022 | UAE Team Emirates |
2021 | UAE Team Emirates |
2021 | Team Colpack Ballan |
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

UAE nu op eenzame hoogte wat betreft GC-ploeg, Visma op 2 en Red Bull met de komst van Evenepoel sluit volledig aan als top 3. En daaronder was het toch een stukje niks voordat we Ineos krijgen en daar is nu Trek met deze aanwinst overheen gegaan - naar mijn mening.
Bedoelde je soms die andere topper? ;)
Pogacar, Almeida, Del Toro, Ayuso, McNulty, Vine, Narvaez, A Yates, Morgado).
En ja de 3 GT klopt. Maar je noemt niet dat Almeida en Del Toro plek 2 hadden in Vuelta en Giro.
Overige WT gc's: TDU, UAE, TA, Baskenland, Romandie, Dauphine, RvZwiterland, RvPolen zijn allemaal voor UAE. En dan noem ik Burgos, Oostenrijk etc niet. Visma heeft daar tegenover alleen Paris-Nice.
Pedersen gaat niet elk jaar 'tweede viool' willen spelen door de Tour te skippen, Milan wil ook altijd gaan maar heeft 3-4 man in steun nodig, dan hebben ze nog Nys, Skjelmose, Ciccone, Vacek, ... En Ayuso is net naar Lidl-Trek gegaan om wél deftig als kopman ondersteund te worden. Wordt nog een heel interessante puzzel, waarbij ik vrees dat ze ook UAE-achtige knopen zullen moeten doorhakken met zoveel kapiteins op 1 schip. Kanttekening daarbij is natuurlijk wel dat de ploegleiding van Trek er altijd wonderwel in geslaagd is om er een zeer hecht blok van te maken, maar kan dat blijven duren met nóg meer talent aan boord?
En dat is denk ik net het probleem, dat er moet verdeeld worden, want ik denk dat alle namen die ik noemde naar de Tour willen (en het ook verdienen).
Als ze ernaast gezet worden, zou het mij niet verbazen als ze net als bv een Kooij bij Vlab, een zeer interessant aanbod krijgen van buitenaf en weg zijn.
Pedersen heeft een contract voor het leven, Milan en Vacek liggen vast tot 2029, Philipsen tot 2028, ... Denk dat dat op termijn ook zal overkoken zoals bij UAE met niet-ingeloste verwachtingen
.
Jongens toch..
Bij BORA zitten er volgend seizoen ook te veel. Evenepoel, Hindley, Lipowitz, Roglic, Pellizarri, Vlasov, etcc...
Veel te veel is mijn menig. Vlasov is dit jaar geen schim van de jaren daarvoor. Gewoon kapot gemaakt door het knechten werk volgens mij.
Zo zijn er nog wel een paar ploegen met vreselijk goede renners die dan moeten knechten.