Juan Ayuso tekent voor vijf seizoenen bij Lidl-Trek
foto: Cor Vos
donderdag 25 september 2025 om 09:39

Juan Ayuso tekent voor vijf seizoenen bij Lidl-Trek

De kogel is nu echt door de kerk: Juan Ayuso maakt aankomende winter de overstap naar Lidl-Trek. De 23-jarige Spanjaard tekent een vijfjarig contract bij de Amerikaanse formatie. Eerder werd al bekend dat Ayuso en zijn huidige ploeg UAE Emirates XRG – ondanks een doorlopende verbintenis – uit elkaar gaan.

Op de eerste rustdag van de Vuelta a España bracht UAE Emirates XRG het nieuws naar buiten dat Ayuso na dit seizoen niet meer voor de formatie zal rijden. De Spanjaard en zijn werkgever waren daar al enkele maanden over uit, maar de aankondiging kwam voor de talentvolle klimmer toch als donderslag bij heldere hemel.

“Ik snap niet waarom UAE dit statement heeft opgesteld zonder me te waarschuwen”, zei Ayuso voor de start van de tiende Vuelta-rit tegen Quique Iglesias, journalist bij Cadena COPE. “Ze willen mijn imago schaden. Ik ben keer op keer respectloos behandeld door het management. Het was een dictatuur.” In plaats van de rust terug brengen binnen de ploeg, werd het vuurtje door het nieuws dus juist wat verder opgestookt.

Lidl-Trek
Nu de Vuelta a España achter de rug is, heeft Lidl-Trek bekendgemaakt dat zij Ayuso vanaf 2026 overnemen. Het Amerikaanse WorldTeam heeft sinds de komst van hoofdsponsor Lidl de nodige sportieve en financiële stappen gezet, maar zocht al gelangere tijd naar een presterende klassementskopman. Met de komst van de recente eindwinnaar van Tirreno-Adriatico, hopen zij die vacature tot en met 2030 te hebben ingevuld.


“Ik ben enorm enthousiast”, laat de nieuwe rondekopman van Lidl-Trek weten in een perscommuniqué. “Aansluiten bij Lidl-Trek is het begin van een belangrijk en nieuw hoofdstuk in mijn carrière en ik ben gemotiveerd om te blijven groeien als renner. Verandering brengt altijd nieuwe energie en ambities met zich mee, dus ik kan niet wachten om te beginnen.”

“Van buitenaf zie je dat het team een ​​sterke identiteit heeft opgebouwd, met veel eenheid en ambitie. Het langetermijnproject dat ze aan het opzetten zijn, is iets heel unieks en bijzonders. Het voelt als een plek waar ik de volgende stap in mijn ontwikkeling kan zetten, omringd door renners en stafleden die dezelfde doelen delen. Ik wil me blijven verbeteren in de grootste wedstrijden.”

foto: Cor Vos

Lidl-Trek heeft de ambitie om de beste ploeg ter wereld te worden, dus ik kijk er echt naar uit om bij te dragen aan dat succes. Ik ben het team enorm dankbaar voor deze kans en het vertrouwen. Ik kan niet wachten om het Lidl-Trek-shirt te dragen!”

Luca Guercilena, de teammanager van Lidl-Trek, is ook zeer enthousiast. “Juan is een van de grootste talenten in de wielersport. Hij is nu al een van de beste klimmers en tijdrijders ter wereld. Met zijn 23 jaar heeft hij nog ruimte om te groeien en we zijn vastbesloten om hem alle steun te bieden die hij nodig heeft om zijn volledige potentieel te bereiken. De komst van Juan is een belangrijke stap in onze langetermijnvisie en we zijn benieuwd wat we de komende jaren samen kunnen bereiken.”


Pieken, maar ook dalen
Ayuso kwam in 2021 met zeer mooie adelbrieven over naar de profs en wist in dienst van UAE Emirates XRG ook de nodige mooie resultaten te boeken. Zo werd hij in zijn eerste volledige profjaar meteen derde in de Vuelta a España. Een jaar later werd hij in zijn thuisronde vierde. Op zijn palmares prijken ook eindoverwinningen in de rondes van het Baskenland en Catalonië.

De samenwerking met UAE Emirates liep echter niet altijd even gesmeerd. Zo ging de Spanjaard ook door enkele sportief mindere periodes, met opgaves in de Tour de France (2024) en Giro d’Italia (dit jaar) tot gevolg. Achter de schermen waren er ook de nodige spanningen: zo was Ayuso niet altijd even blij met zijn rol binnen de ploeg en de vele interne ‘concurrenten.’


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
44 Reacties
25-09-2025 09:48
Die Walscheid vindt ook telkens een nieuw team, maar snap niet echt waarom.
    25-09-2025 10:22
    Gok hier als schakel in de sprinttrein. Daarvoor zal hij ongetwijfeld goede waardes produceren. Niet elke renner kan een winnaar zijn.
    25-09-2025 10:42
    Walscheid zal redelijk goedkoop zijn en een meer dan prima renner om in de vlakke en voorjaars koersen te knechten, zeker ook in km 15 tot 2.
    25-09-2025 10:57
    Walscheid is een beest die met zijn omvang en kracht als een van de eersten in de sprintvoorbereiding een aantal kilometer flink op kop kan beuken om het tempo omhoog te werken en tegelijk de lead-out, sprinter en sweeper uit de wind te houden. Dat zie je alleen niet terug in directe uitslagen.
25-09-2025 09:49
Fijn dat het afgerond is. Maar wat ik dan weer niet begrijp, is dat je meteen voor 5 seizoenen tekent. Dat was bij je vorige werkgever ook al zo'n groot succes. *mompelt iets met een ezel stoot....
    25-09-2025 09:56
    Ayuso is gewoon verstandig. Hij heeft toch ook geen last gehad van zijn 5 jarig contract bij UAE.
    25-09-2025 10:01
    Trek zal hem ook niet afkopen voor slechts 2 seizoenen. Ze willen natuurlijk ook waar voor hun geld.
    25-09-2025 10:04
    bovenal is hij de komende 5 jaar alweer zeker van een riant salaris.
25-09-2025 09:59
Tja, nu mag hij het volgend jaar dus wel eens laten zien als klassementsman in een grote ronde.
    25-09-2025 10:36
    Waarom mag hij dat? Als hij ritzeges blijft harken & een rol kan spelen in klimklassiekers, is dat toch ook al een mooi traject?
    25-09-2025 10:40
    Dat klopt. Maar Lidl-Treck trekt hem toch vooral aan voor de grote rondes, aangezien er daar vooral een manco is momenteel.
    25-09-2025 11:52
    Ze kunnen maar proberen he: zoveel GR toppers zijn er niet he
    25-09-2025 17:38
    Hij heeft zich toch al redelijk bewezen in grote rondes? Zijn enige 2 "normale" grote rondes eindigde hij 3de en 4de. Tour 2024 had hij Covid, waardoor hij zei uit te stappen, en wat ruzie in het team, miss de echte reden waarom hij uitstapte, Giro dit jaar valpartijen na lang heel goed staan en deze Vuelta een "gemankeerde" voorbereiding en weer een aparte verhouding met het team. Tuurlijk kunnen 3 mislukte grote rondes als stagnatie gezien worden, maar als je kijkt naar de redenen en zijn prestaties in de andere world tour rondjes in die tijd zou ik zeggen dat echt bewijzen in grote rondes niet meer hoeft. Misschien bewijzen dat hij daadwerkelijk kan samenwerken wel hahaha
25-09-2025 10:10
Heel veel sterkte gewenst aan alle betrokkenen.
    25-09-2025 18:52
    De stoorzender is binnengehaald. Vanaf nu is het: damage control…
25-09-2025 10:19
Hoezo ‘contract’ ?
25-09-2025 10:34
Beide partijen niets geleerd van het verleden.
25-09-2025 10:52
Fantastische transfer! Dit is gewoon heel gaaf, nu komt er vanuit Trek ook echt een blok voor het klassement bij. Dat is een winst voor alle liefhebbers. Hoop eigenlijk dat Ineos ook een slag kan maken met een topper.

UAE nu op eenzame hoogte wat betreft GC-ploeg, Visma op 2 en Red Bull met de komst van Evenepoel sluit volledig aan als top 3. En daaronder was het toch een stukje niks voordat we Ineos krijgen en daar is nu Trek met deze aanwinst overheen gegaan - naar mijn mening.
    25-09-2025 11:24
    "Red Bull met de komst van Vingegaard" !?
    Bedoelde je soms die andere topper? ;)
    25-09-2025 11:32
    UAE staat qua klassementsploeg gewoon op gelijke hoogte met Visma-LaB dit jaar.
    25-09-2025 11:38
    "andere topper" waarvan je de naam niet durft of wil uitspreken ? lol
    25-09-2025 12:46
    Staat UAE als klassementsploeg of eenzame hoogte? Visma won de Giro en Vuelta en werd tweede in de Tour. Jorgenson won Parijs-Nice en verder was het dit jaar misschien wat teleurstellend qua klassement in kleine rondes maar dat kwam meer door blessures dan door een gebrek aan kwaliteit. Pogacar maakt natuurlijk het verschil (ik zou ze ook op 1 zetten) maar ik zou niet zeggen dat ze op eenzame hoogte staan.
    25-09-2025 14:23
    Je wint 2 van de 3 gt's als team en wordt in de tour 2e. Toch sta je mijlenver achter UAE? Die snap ik niet echt lol. Pogacar staat uiteraard op 1 qua ak werk, maar als team ontlopen ze elkaar niet veel. En sinds wanneer is Vingegaard naar Red Bull. Die transfer heb ik gemist.
    25-09-2025 14:53
    Ow ik dacht al gelezen te hebben dat Vingegaard na 2026 naar Uno-X ging.... Del Toro is overigens een veel mooiere aanwinst voor Red Bull, alleen qua naamgeving al. ;)
    25-09-2025 16:47
    Je hebt gelijk haha - hij wiens naam niet genoemd mag worden door Leor - had ik ff in de vlugge reactie verward, maar staat er nu correct.
    25-09-2025 16:49
    Poh Dikkie Dik - Del Toro naar Red Bull, dat is inderdaad de meest briljante samenwerking qua naam!
    25-09-2025 17:02
    @Fenno, ik zeg ook zeker niet mijlenver verschil tussen die twee ploegen. Ze zijn duidelijk de nummers 1 en 2. Maar als je het afzet tegen elkaar, kun je toch niet anders dan UAE dik op 1 zetten voor gc's? (reminder:
    Pogacar, Almeida, Del Toro, Ayuso, McNulty, Vine, Narvaez, A Yates, Morgado).

    En ja de 3 GT klopt. Maar je noemt niet dat Almeida en Del Toro plek 2 hadden in Vuelta en Giro.

    Overige WT gc's: TDU, UAE, TA, Baskenland, Romandie, Dauphine, RvZwiterland, RvPolen zijn allemaal voor UAE. En dan noem ik Burgos, Oostenrijk etc niet. Visma heeft daar tegenover alleen Paris-Nice.
25-09-2025 10:56
Hopelijk kan hij de grote stap zetten, zowel in constante prestaties in met name klassementsambities in de grote ronden en in zijn rol namens een team te willen fietsen. Als dat lukt krijgen we mogelijk mooie wedstrijden waarbij niet alleen Visma en UAE de dienst uitmaken maar ook Lidl en Bora.
25-09-2025 11:00
Goeie zaak voor het wielrennen. Hopelijk zien we de komende jaren toppers opnieuw kiezen voor zichzelf en een prominente plek binnen een sterk blok in plaats van het binnenharken van het meeste geld. Al zal Ayuso van dit contract ongetwijfeld niet veel armer worden. Pakweg Ineos en Movistar kunnen een kopman met allure ook geweldige ondersteuning geven. Het zou leuk zijn mochten bijvoorbeeld Roglic en Almeida ginds terechtkomen.
    25-09-2025 11:40
    Roglic? Die heb ik al afgeschreven voor de volgende jaren
25-09-2025 11:26
Stel me toch de vraag hoe ze daar iedereen tevreden gaan houden.
Pedersen gaat niet elk jaar 'tweede viool' willen spelen door de Tour te skippen, Milan wil ook altijd gaan maar heeft 3-4 man in steun nodig, dan hebben ze nog Nys, Skjelmose, Ciccone, Vacek, ... En Ayuso is net naar Lidl-Trek gegaan om wél deftig als kopman ondersteund te worden. Wordt nog een heel interessante puzzel, waarbij ik vrees dat ze ook UAE-achtige knopen zullen moeten doorhakken met zoveel kapiteins op 1 schip. Kanttekening daarbij is natuurlijk wel dat de ploegleiding van Trek er altijd wonderwel in geslaagd is om er een zeer hecht blok van te maken, maar kan dat blijven duren met nóg meer talent aan boord?
    25-09-2025 16:23
    Nys heeft op de weg toch nog niet genoeg laten zien om hem in dat rijtje te noemen? Vacek is evenmin rijp voor een kopmanschap of vrije rol in een grote ronde. Dus dan hebben we het over Ayuso, Skjelmose, Ciccone als renners voor het algemeen of bergklassement, en Pedersen en Milan voor het puntenklassement. Dat moet in elk geval voor 2026 nog wel te verdelen zijn, tussen Giro, Tour en Vuelta. Verder zijn er genoeg eendaagse wedstrijden en etappekoersen om andere renners als Nys en Vacek kansen te geven op eigen succes. Het enige bezwaar dat ik zie bij Ayuso (en dat is een significante) is dat hij tot dusver nooit heeft laten zien zich ook in te willen zetten voor een ploeggenoot, daar waar de huidige kleppers bij Lidl-Trek (inclusief Pedersen) dat wel regelmatig doen.
    25-09-2025 16:49
    Ja ik spreek niet noodzakelijk alleen over 2026, maar ook daarna nog.
    En dat is denk ik net het probleem, dat er moet verdeeld worden, want ik denk dat alle namen die ik noemde naar de Tour willen (en het ook verdienen).
    Als ze ernaast gezet worden, zou het mij niet verbazen als ze net als bv een Kooij bij Vlab, een zeer interessant aanbod krijgen van buitenaf en weg zijn.
    Pedersen heeft een contract voor het leven, Milan en Vacek liggen vast tot 2029, Philipsen tot 2028, ... Denk dat dat op termijn ook zal overkoken zoals bij UAE met niet-ingeloste verwachtingen
    .
    25-09-2025 16:50
    Pedersen en Milan rijden vooral elkaar in de weg, daar heeft Ayuso weinig mee te maken. Nys en Vacek zijn ook heel andere renners, dus wederom geen probleem. Ciccone en Skjelmose lijken qua profiel meer op Ayuso, maar die lijken toch wat minder geschikt als podiumkandidaat voor de grote rondes, wat Ayuso wel nastreeft. Er zal voor die twee voldoende ruimte overblijven om voor eigen succes te gaan.
    25-09-2025 22:37
    Denk dat Ciccone met wat bijval (en vooral mits gespaard van pech) wel kan meedoen voor een podium in Giro of Vuelta.
25-09-2025 11:40
Ik moet bij dit bericht vooral denken aan Movistar.

Jongens toch..
    25-09-2025 12:34
    Ja, pijnlijk hoe die achter het net blijven vissen. Del Torro hadden ze met het oog op hun Latijnsamerikaanse markt altijd moeten overtuigen en nu één van de grootste beloften uit eigen land ook niet binnenhalen is toch wel frappant…
25-09-2025 12:43
Het zou mooi zijn als Vingegaard volgend jaar dichter op het niveau van Pogacar zit en Ayuso en Evenepoel dichter op het niveau van Vingegaard. Dan krijgen we eindelijk weer eens een leuke grote ronde.
    25-09-2025 12:51
    Lijkt me in beide gevallen lastig. Pogacar is op een ander niveau. Vingegaard is tov de rest ook op een hoger niveau. Pogacar is voor iedereen echt een maat te groot, terwijl Vingegaard tov de rest een maatje te groot is. Dus, iets minder overheersend, maar toch nog te sterk.
25-09-2025 14:25
Sorry maar dit vind ik oliedom na dat hij het slachtoffer is geworden van een te lang contract bij UAE en dan tekent die hier voor 5 seizoenen niemand weet hoe de vlag er dan bij hangt dus ik vind 5 seizoenen echt super dom na wat ie heeft meegemaakt bij UAE
25-09-2025 17:37
Ik vind Ayuso echt niet passen bij Lidl. Maar ze willen daar persé een echte GC topper. Maar of het egoïsme van Ayuso past bij Pedersen…denk het niet
    25-09-2025 18:32
    Ik kan me moeilijk voorstellen dat Ayuso en Pedersen elkaar in de weg gaan zitten als geheel verschillende renners. Daarbij is Ayuso nog jong, dus is het best mogelijk dat hij mentaal nog wat volwassener wordt.
25-09-2025 19:39
Mooi als de toppers allemaal een beetje verdeeeld zitten. Wat heb je er aan als topper en bij Pogacar in het team zit. Dat is toch zonde. Almeida zou daar ook weg moeten gaan. Straks kan hij weer op komen draven voor Pogy. Ik vind dat echt jammer.
Bij BORA zitten er volgend seizoen ook te veel. Evenepoel, Hindley, Lipowitz, Roglic, Pellizarri, Vlasov, etcc...
Veel te veel is mijn menig. Vlasov is dit jaar geen schim van de jaren daarvoor. Gewoon kapot gemaakt door het knechten werk volgens mij.
Zo zijn er nog wel een paar ploegen met vreselijk goede renners die dan moeten knechten.
25-09-2025 22:21
Het belangrijkste wielerbericht van deze week. Het was weer even zoeken op wf. Onbegrijpelijk.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.