José De Cauwer snapt weinig van transfer Cian Uijtdebroeks naar Movistar
foto: fotopersburo Cor Vos
vrijdag 3 oktober 2025 om 13:28

José De Cauwer snapt weinig van transfer Cian Uijtdebroeks naar Movistar

Als donderslag bij heldere hemel kondigde Movistar vrijdagmorgen de komst van Cian Uijtdebroeks aan. De jonge Belg had nog een doorlopend contract bij Visma | Lease a Bike tot eind 2027. Sporza-commentator en -coryfee José De Cauwer begrijpt echter niet veel van de transfer. “Dit is zijn derde ploeg op 22-jarige leeftijd… Dat wijst op een bepaalde onrust”, zegt hij bij Sporza.

Volgens De Cauwer tekent deze transfer vooral de gretigheid van de talentvolle klassementsrenner. “Dit wil zeggen dat je enorm gemotiveerd bent, allerminst een luierik bent. Alleen zag hij bij Visma | Lease a Bike wellicht de opmars van Matthew Brennan en rijdt daar nog steeds een relatief jonge Jonas Vingegaard rond. Op basis daarvan zal Cian zijn conclusies getrokken hebben dat het beter was om uit te kijken naar een andere ploeg waar hij meer zijn eigen kans mag gaan in grotere koersen.”

Ook Sporza-verslaggever Maarten Vangramberen komt in het artikel aan het woord. “Waarom deze keuze? Als er nu één ploeg is waar je op papier niet naartoe zou moeten gaan, dan is dat voor mij Movistar. Met alle respect, maar op tactisch vlak schieten ze daar de ene kemel na de andere. Als Spaanse ploeg hebben ze ook iemand als Juan Ayuso door hun vingers laten glippen. Onbegrijpelijk. Movistar ligt voor mij helemaal aan de andere kant van het spectrum dan Visma | Lease a Bike.”

Toch is De Cauwer van mening dat de transfer best kan renderen. “In Spanje vindt Cian misschien rust. Want volgens mij is dit niet noodzakelijk een verhaal van een zoektocht naar een nieuwe werkgever, maar wel naar zichzelf. Bovendien ging je vroeger naar een ploeg voor een bepaalde knowhow, maar dat is ondertussen toch iets minder geworden […] Het wordt vooral zaak voor Cian om die ene coach te vinden die echt tot hem doordringt en rust bijbrengt. Want altijd die stap willen overslaan… Op termijn werkt dat averechts.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
15 Reacties
03-10-2025 13:41
De tijden zijn natuurlijk wel wat veranderd dus enige nuance is op z'n plaats. Movistar stond tot 5-6 jaar geleden inderdaad bekend als de ploeg waar tactiek ondergeschikt was aan onderlinge vetes, waar gemeenschappelijke trainingskampen als overbodig werden beschouwd en renners gewoon hun materiaal thuisgestuurd kregen en hun ploegmaats en zelfs staff pas een eerste keer zagen bij de eerste wedstrijd waarvoor ze geselecteerd werden en waar wedstrijdbesprekingen beperkt werden tot "rijd maar zo hard als je kan".

Patxi Vila heeft op dat vlak toch wel voor een (r)evolutie gezorgd en dat oude stereotiepe Movistar is toch een stuk meegegaan op de trein van de wetenschappelijke benadering. Misschien zelfs wat snel voor Unzue die Vila deed/liet vertrekken naar Red Bull
    03-10-2025 14:16
    Waar baseer je de revolutie van Patxi op en welke verandering zie je precies door zijn inzet? Ik heug me vooral Matteo Jorgensen die tot 2023 (het jaar waarna Patxi vertrok) zelf zijn hoogtestages en andere vormen begeleiding moest lappen omdat dit niet door de ploeg werd gefaciliteerd. Hij gaat naar Visma en rijgt de resultaten aaneen. Ondertussen rijden ze bij Movistar geen deuk in een pakje poter. Dit jaar niet maar eigenlijk al jaren niet.
    03-10-2025 15:28
    Movistar won 6 jaar geleden gewoon nog de Giro met Carapaz (bij geen enkele ploeg na zijn vertrek won hij een grote ronde) en werd 2e in de Vuelta met Valverde. Daarnaast was Landa er niet per se slechter dan bij Bahrein en won Quintana er ook gewoon grote rondes. Een Uijtdebroeks moet het niet op Movistar steken achteraf want presteren kan er zeker (Mas reed 3x podium de voorbije 5 Vuelta's).
    03-10-2025 16:07
    Bij Bora springen ze ook niet van podium naar podium sinds Patxi het daar mocht proberen…
03-10-2025 14:34
Niet netjes naar Visma. Heel lang gekwakkeld, Visma heeft hem continu bijgestaan. Nu is hij fit...en vertrekt naar Movistar. Ook de keuze is vreemd. Team staat niet bekend om een goede begeleiding van jonge renners.
    03-10-2025 15:31
    Denk dat beide partijen er op vooruit gaan in dit geval
    06:24
    Denk, dat dit voor VLaB nog heel wat gunstiger is dan voor Cian. De grootste miskoop van de voorbije tien jaar op een financieel aanvaardbare wijze kwijt te spelen, dat is vermoedelijk meer dan Plugge had kunnen hopen.
03-10-2025 15:20
De onrust die Jose benoemt zie ik ook wel. Met wat meer rust en geduld had Visma nog steeds uit kunnen pakken als een goede match. Het is niet dat ze daar een forse bezetting hebben zoals bij UAE. Yates is gehaald uit noodzaak (o.a. omdat Uijtdebroeks wegviel in de plannen) en is al 33 jaar. Ondertussen is ook wel duidelijk dat Sepp Kuss geen captain zal worden. Dus dan heb je alleen Vingegaard (die rijdt geen 3 ronden) en Jorgenson.

Ik denk ook dat Uijtdebroeks bestemd was om het Giro gat te vullen en 1x periode per jaar plaats te nemen in de sterke groep rondom Vingegaard. Je kan het Visma dan niet kwalijk nemen dat ze Yates inlijven om aan die noodzakelijke vacature invulling te geven als jij daar door langdurig fysieke malheur niets aan kan bijdragen .

Jorgenson heeft het overigens iets beter begrepen lijkt me. Goed, die is natuurlijk wel ouder en een verstandige jongen. Weet niet welke programma Uijtdebroeks aangeboden zou zijn in 2026, dus kan niet beoordelen of hij nu weggaat vanwege een programma met teveel ''kleine'' koersen voor eigen kans of teveel ondersteunende rollen in grotere koersen. Mocht dat laatste het geval zijn, dan zou het voor zover ik nu kan zien een overschatting zijn van eigen kunnen en te weinig inzicht voor het grotere geheel.
    03-10-2025 16:27
    Ik vermoed dat hij volgend jaar geen grote ronde zou mogen rijden bij visma (los van welke rol)

    Uijtdebroecks heeft me altijd wel als intelligente renner overgekomen, dus zal deze beslissing niet in 1,2,3 genomen hebben.

    Hij heeft 2 jaar geleden met adelbrieven toegekomen en wss gedacht om tweetal jaar te groeien met mix van kopmanschap en dienende rol in grote koersen om tegen nu (onder vingegaard natuurlijk) klaar te zijn voor kopmanschap.
    Uiteindelijk was zijn eerste halfjaar gewoon goed met meerdere top-10 en halverwege die eerste giro plaats 5 in ak ( toen opgave)
    Maar door redenen en blessure laatste jaar weinig kunnen tonen. Al waren zijn laatste maanden terug op niveau.

    Hij staat nu niet op het punt dat hij gedacht te staan.
    Ik vermoed dat hij na alle pech gerust wel terug mix van kopmanschap en knechtenrol zou willen opnemen volgend jaar.
    Maar wss kon jumbo dat niet beloven met vooral die grote rondes die hij niet zou rijden.
    Dan is het miss niet onlogisch dat hij naar ander team gaat die hem dat wel kan bieden

    Niet dat ik fan ben om contracten te verbreken, maar als er een trend komt van alsmaar langere contracten te geven, is het niet onlogisch dat er meer contractbreuken zullen optreden. In 3-5 jaar kan er nu eenmaal veel gebeuren
03-10-2025 15:31
Alsof Movistar-renners zo een amateurs zijn. Mas reed 3x Vuelta-podium laatste 5 jaar dus het is niet zo dat succes er onmogelijk is. Zijn bovendien bezig aan een mooie transferperiode.
    03-10-2025 15:37
    De kunst is om van goede renners nóg betere renners te maken. Ik heb niet het idee dat de talentenvijver van Movistar zich uitstrekt over het hele WorldTour-veld…
Ik zie weinig relatie tussen de kop van het artikel en de uitspraken van José.
    03-10-2025 16:54
    Precies, maar anders wordt er niet doorgeklikt.
    03-10-2025 17:43
    Zeg maar rustig totaal niet. Ik snap helemaal niet waar wf deze titel nou weer vandaan heeft. De Cauwer zegt dit nergens en heeft zelfs redenen waarom het juist wel zou kunnen werken.
    In het originele Sporza artikel was die link duidelijker zag ik later.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.