José De Cauwer snapt weinig van transfer Cian Uijtdebroeks naar Movistar
Als donderslag bij heldere hemel kondigde Movistar vrijdagmorgen de komst van Cian Uijtdebroeks aan. De jonge Belg had nog een doorlopend contract bij Visma | Lease a Bike tot eind 2027. Sporza-commentator en -coryfee José De Cauwer begrijpt echter niet veel van de transfer. “Dit is zijn derde ploeg op 22-jarige leeftijd… Dat wijst op een bepaalde onrust”, zegt hij bij Sporza.
Volgens De Cauwer tekent deze transfer vooral de gretigheid van de talentvolle klassementsrenner. “Dit wil zeggen dat je enorm gemotiveerd bent, allerminst een luierik bent. Alleen zag hij bij Visma | Lease a Bike wellicht de opmars van Matthew Brennan en rijdt daar nog steeds een relatief jonge Jonas Vingegaard rond. Op basis daarvan zal Cian zijn conclusies getrokken hebben dat het beter was om uit te kijken naar een andere ploeg waar hij meer zijn eigen kans mag gaan in grotere koersen.”
Ook Sporza-verslaggever Maarten Vangramberen komt in het artikel aan het woord. “Waarom deze keuze? Als er nu één ploeg is waar je op papier niet naartoe zou moeten gaan, dan is dat voor mij Movistar. Met alle respect, maar op tactisch vlak schieten ze daar de ene kemel na de andere. Als Spaanse ploeg hebben ze ook iemand als Juan Ayuso door hun vingers laten glippen. Onbegrijpelijk. Movistar ligt voor mij helemaal aan de andere kant van het spectrum dan Visma | Lease a Bike.”
Toch is De Cauwer van mening dat de transfer best kan renderen. “In Spanje vindt Cian misschien rust. Want volgens mij is dit niet noodzakelijk een verhaal van een zoektocht naar een nieuwe werkgever, maar wel naar zichzelf. Bovendien ging je vroeger naar een ploeg voor een bepaalde knowhow, maar dat is ondertussen toch iets minder geworden […] Het wordt vooral zaak voor Cian om die ene coach te vinden die echt tot hem doordringt en rust bijbrengt. Want altijd die stap willen overslaan… Op termijn werkt dat averechts.”
Jaar | Team |
---|---|
2029 | Movistar Team |
2028 | Movistar Team |
2027 | Movistar Team |
2026 | Movistar Team |
2025 | Team Visma | Lease a Bike |
2024 | Team Visma | Lease a Bike |
2023 | Bora - HansGrohe |
2022 | Bora - HansGrohe |
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Patxi Vila heeft op dat vlak toch wel voor een (r)evolutie gezorgd en dat oude stereotiepe Movistar is toch een stuk meegegaan op de trein van de wetenschappelijke benadering. Misschien zelfs wat snel voor Unzue die Vila deed/liet vertrekken naar Red Bull
Ik denk ook dat Uijtdebroeks bestemd was om het Giro gat te vullen en 1x periode per jaar plaats te nemen in de sterke groep rondom Vingegaard. Je kan het Visma dan niet kwalijk nemen dat ze Yates inlijven om aan die noodzakelijke vacature invulling te geven als jij daar door langdurig fysieke malheur niets aan kan bijdragen .
Jorgenson heeft het overigens iets beter begrepen lijkt me. Goed, die is natuurlijk wel ouder en een verstandige jongen. Weet niet welke programma Uijtdebroeks aangeboden zou zijn in 2026, dus kan niet beoordelen of hij nu weggaat vanwege een programma met teveel ''kleine'' koersen voor eigen kans of teveel ondersteunende rollen in grotere koersen. Mocht dat laatste het geval zijn, dan zou het voor zover ik nu kan zien een overschatting zijn van eigen kunnen en te weinig inzicht voor het grotere geheel.
Uijtdebroecks heeft me altijd wel als intelligente renner overgekomen, dus zal deze beslissing niet in 1,2,3 genomen hebben.
Hij heeft 2 jaar geleden met adelbrieven toegekomen en wss gedacht om tweetal jaar te groeien met mix van kopmanschap en dienende rol in grote koersen om tegen nu (onder vingegaard natuurlijk) klaar te zijn voor kopmanschap.
Uiteindelijk was zijn eerste halfjaar gewoon goed met meerdere top-10 en halverwege die eerste giro plaats 5 in ak ( toen opgave)
Maar door redenen en blessure laatste jaar weinig kunnen tonen. Al waren zijn laatste maanden terug op niveau.
Hij staat nu niet op het punt dat hij gedacht te staan.
Ik vermoed dat hij na alle pech gerust wel terug mix van kopmanschap en knechtenrol zou willen opnemen volgend jaar.
Maar wss kon jumbo dat niet beloven met vooral die grote rondes die hij niet zou rijden.
Dan is het miss niet onlogisch dat hij naar ander team gaat die hem dat wel kan bieden
Niet dat ik fan ben om contracten te verbreken, maar als er een trend komt van alsmaar langere contracten te geven, is het niet onlogisch dat er meer contractbreuken zullen optreden. In 3-5 jaar kan er nu eenmaal veel gebeuren