Jos van Emden keihard voor Vollering: “Ploegmanager beïnvloed door aanstelgedrag Demi”
Jos van Emden is op z’n zachtst gezegd niet te spreken over de uitspraken van FDJ-SUEZ-teammanager Stephen Delcourt. De 40-jarige Fransman zei na de valpartij van Demi Vollering in de derde etappe dat haar collega’s ‘speelden met levens’ en ‘sommige teams echt respectloos waren’. Dat schoot compleet in het verkeerde keelgat van Visma | Lease a Bike-ploegleider Van Emden.
“Laat ik even heel stellig zijn: het is echt belachelijk wat hij allemaal zegt”, neemt de meervoudig Nederlands kampioen tijdrijden geen blad voor de mond bij De Telegraaf. “Voor die commentaren heb ik geen enkel respect. Hij wil blijkbaar een pelotonnetje van acht rensters, met Demi erin, om in een gouden kooi verder te rijden. Ja hallo, dit is de sport hé? Er gebeurt niets wat niet kan. Hij is gewoon beïnvloed door Demi. Door het aanstelgedrag van Demi.”
Van Emden wilde daarna een streep onder het gesprek zetten, maar vond wel dat het een keer gezegd moest worden. “Demi denkt echt dat ze in een gouden kooi zit. Ja, ze is de beste wielrenster. Maar dat betekent niet dat iedereen voor haar opzij moet. En dat Delcourt zegt dat er met hun levens gespeeld wordt, is gewoon echt niet zo. Dan ben je gewoon niet in de realiteit. Dan moet je gewoon een andere sport gaan doen. Ik hou het hier wel bij, maar mijn punt is duidelijk.”
Ook Philip Roodhooft van Fenix-Deceuninck was het niet eens met Delcourt, maar was wel iets genuanceerder. “Als ik kijk naar de mannen-Tour en hoe wij Jasper Philipsen kwijtraakten, toen hadden wij ook Bryan Coquard op de brandstapel kunnen leggen. Dat hebben wij niet gedaan en achteraf zou dat heel fout zijn geweest. Coquard is ook een sprinter, een kopman. Die wordt ook geacht te sprinten. Wat moet hij daar anders? Wat ons betreft was wat er maandag gebeurde een race-incident. Ik kan me niet voorstellen dat iemand bewust iemand afsnijdt. Ik heb Puck Pieterse gesproken, die heeft het zo niet beleefd. Dus wat ons betreft, hoort dit bij het wielrennen.”
(Advertorial)
Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
met wat vorig jaar gebeurde met Demi in haar laatste jaar SD Worx, kon ik me een beetje inleven in haar mentale (on)welzijn en dus empathie opbrengen.
Er waren de zo gezegde (al dan niet terecht) tegenwerkingen van haar teamgenotes & ploegleiding in het algemeen en al zeker bij die Tour valpartij in etappe 5 en haar nipte nederlaag in die tour hierdoor.
Dat topsporters het niet gemakkelijk hebben en veel druk ervaren is inherent aan topsport, en hangt ontegensprekelijk samen aan hun hogere wedde,de verwachtingen van hunzelf en de ploegleiding/sponsors, hun bekendheid en dus het leven in de dagelijkse schijnwerpers.
Maar bij elke valpartij gaan janken begint stilaan te vervelen en hierdoor krijgt ze stilaan de titel "Drama Queen" opgespeld.
Andere wielrensters vallen ook (bvb Puck) in diezelfde valpartij onder dezelfde omstandigheden......en die ervaren ook diezelfde druk als Demi maar die hoor je niet , die staan op en gaan verder (indien mogelijk)
Tenzij ze die titel komt te verdienen door de uitlatingen van haar ploegmanagement, en dat is dan een interne problematiek, want daar doe ze haar geen plezier mee.
Elke renster welke aan een wedstrijd meedoet wil een zo mooie mogelijke uitslag halen.
Daarbij hoeven ze niet de rode loper uit te rollen voor de gevestigde waarden.
Dus ...."get a grip on yourself" , sta op en maak er het beste van, toon dat je een kampioen bent en antwoord met de pedalen bij een volgende gelegenheid.
Als Demi en haar manager menen dat iedereen voor haar aan de kant moet, dan zijn ze verkeerd bezig.
Het is ook wel echt drama gedrag.
Niet iedereen gaat voor jou aan de kant, en ze had daar niet meer moeten rijden met de 5KM regel..
En de UCI blijft het onveiliger maken door ipv wat kansloze ploegen af te voeren die voor spek en bonen meerijden bijv het aantal deelnemende ploegen bij de mannen juist recent nog te vergroten.
Oh wacht, dat was weer een andere Gouden Kooi ;-)
Ik heb bij de vrouwen sowieso vaak de indruk dat 95% van de valpartijen te wijten is aan een pertinent gebrek aan stuurvaardigheid/techniek, meer dan aan kwade wil of risicogedrag.
Het zou Vollering ten goede komen als zij in staat is om constructief, kalm en niet (non)-verbaal verongelijkt te reageren op van Emden’s opmerkingen. Een verklaring waarin Vollering erkent dat de ploeg en zijzelf geschrokken zijn van de val en dat dit aanleiding geeft tot enige twijfel, zou bijdragen aan een open dialoog. Zulke twijfel en stress kunnen immers heftigere reacties oproepen, die niet altijd de beste raadgever zijn. Het is belangrijk om te realiseren dat elke onverwachte situatie tot stress kan leiden, wat vaak niet de beste basis is voor oordeelsvorming. Oftewel: ga hier aub ook niet over janken.
In de wetenschap waar vrouwen werken is kift de standaard en manipulatie de norm