Jos van Emden keihard voor Vollering: “Ploegmanager beïnvloed door aanstelgedrag Demi”
foto: Cor Vos
woensdag 30 juli 2025 om 08:47

Jos van Emden keihard voor Vollering: “Ploegmanager beïnvloed door aanstelgedrag Demi”

Jos van Emden is op z’n zachtst gezegd niet te spreken over de uitspraken van FDJ-SUEZ-teammanager Stephen Delcourt. De 40-jarige Fransman zei na de valpartij van Demi Vollering in de derde etappe dat haar collega’s ‘speelden met levens’ en ‘sommige teams echt respectloos waren’. Dat schoot compleet in het verkeerde keelgat van Visma | Lease a Bike-ploegleider Van Emden.

“Laat ik even heel stellig zijn: het is echt belachelijk wat hij allemaal zegt”, neemt de meervoudig Nederlands kampioen tijdrijden geen blad voor de mond bij De Telegraaf. “Voor die commentaren heb ik geen enkel respect. Hij wil blijkbaar een pelotonnetje van acht rensters, met Demi erin, om in een gouden kooi verder te rijden. Ja hallo, dit is de sport hé? Er gebeurt niets wat niet kan. Hij is gewoon beïnvloed door Demi. Door het aanstelgedrag van Demi.”

Van Emden wilde daarna een streep onder het gesprek zetten, maar vond wel dat het een keer gezegd moest worden. “Demi denkt echt dat ze in een gouden kooi zit. Ja, ze is de beste wielrenster. Maar dat betekent niet dat iedereen voor haar opzij moet. En dat Delcourt zegt dat er met hun levens gespeeld wordt, is gewoon echt niet zo. Dan ben je gewoon niet in de realiteit. Dan moet je gewoon een andere sport gaan doen. Ik hou het hier wel bij, maar mijn punt is duidelijk.”

Ook Philip Roodhooft van Fenix-Deceuninck was het niet eens met Delcourt, maar was wel iets genuanceerder. “Als ik kijk naar de mannen-Tour en hoe wij Jasper Philipsen kwijtraakten, toen hadden wij ook Bryan Coquard op de brandstapel kunnen leggen. Dat hebben wij niet gedaan en achteraf zou dat heel fout zijn geweest. Coquard is ook een sprinter, een kopman. Die wordt ook geacht te sprinten. Wat moet hij daar anders? Wat ons betreft was wat er maandag gebeurde een race-incident. Ik kan me niet voorstellen dat iemand bewust iemand afsnijdt. Ik heb Puck Pieterse gesproken, die heeft het zo niet beleefd. Dus wat ons betreft, hoort dit bij het wielrennen.”


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
87 Reacties
30-07-2025 09:23
Ik krijg een beetje het gevoel dat de Nederlandstaligen de context waarin het woord “respect” is gebruikt, niet helemaal goed op waarde schatten. Ik heb persoonlijk de uitleg van FDJ meer opgevat als “een gebrek aan bewustzijn voor de veiligheid van anderen binnen het peloton”. Niet zozeer als respect voor de ploeg van FDJ en Vollering in het bijzonder. Het lijkt erop dat het woord respect een beetje aan woord-erosie lijdt sinds sommige bevolkingsgroepen het eisen en nooit tonen. Wellicht zit het in de vertaalslag. Of de ploegleider van FDJ is een misplaatste machtswellusteling en ik heb het niet goed opgevat, dat kan natuurlijk ook. Dan heeft Jos gelijk.
    30-07-2025 09:32
    Jouw interpretatie is correct en Jos heeft dus geen gelijk.
    30-07-2025 09:37
    Helemaal eens. De woorden van Delcourt worden continu verdraaid. Hij zei dat er in het algemeen bij renners/rensters weinig respect is voor veiligheid. En dat dit incident niet door het parcours kwam. Hij heeft niet gezegd dat andere renners specifiek voor Demi Vollering moeten wijken.

    Zelfs de NOS doet dit in interviews waarin ze aan andere rensters vragen: "Vind je ook dat je meer ruimte moet geven aan rensters als Demi, zoals Delcourt zei?". Dit was in het interview van Lucinda Brand, voorafgaand aan de wedstrijd. Ik vind het schandalig dat de NOS daarmee meewerkt aan het verspreiden van incorrecte informatie.
    30-07-2025 10:02
    Heel goed Jos, wat een enorme grote aanstellerij dit. Een val van niks, in een bocht op lage snelheid. Ik, en daar hoeft u niet op te reageren, ik begin mij meer en meer te irriteren aan het dames peloton. Ook aan de (mainstream) media, waar gaat het in hemelsnaam allemaal over, dit gebeurt 50 keer in de, ook hier hoeft u niet op te reageren, ik weet het, vergelijken mag niet, herentour in drie weken. Stel je voor dat ze tegen een stoeprandje was gevallen gelijk aan Ivan Romeo, dan was de wereld te klein geweest. Laten we alsjeblieft NIET de kant van het voetbal opgaan .....
    30-07-2025 11:31
    Precies dit Barry.

    Ik heb gisteren ook met gekromde tenen zitten kijken naar hoe de ploegleidersauto van Picnic door het peloton werd gelaten. Of eigenlijk dus niet.

    Geen renster ging aan de kant, met als resultaat dat we een kwartier lang zaten te kijken naar een auto midden in het peloton.

    En als er dan rensters vallen en de auto rijdt dan over een rennershoofd? Is dat dan ook een race-incident, Jos?
    30-07-2025 12:27
    Ik vind een verkeerde uitleg vermoeden van het woord respect nogal gezocht. Er lijkt niets anders bedoeld te zijn dan dat sommige teams willen winnen ten koste van alles. Dat is ook de uitleg die Jos van Emden eraan geeft.
30-07-2025 09:45
Deze uitspraak van Jos is een signaal die van weinig respect getuigt.
    30-07-2025 12:10
    Jos flapt er slechts wat frustratie uit die al langer sluimert in het peloton over mevrouw Vollering.
30-07-2025 10:40
Jos van Emden heeft hier wel een punt, Vollering denkt echt dat iedereen wel voor haar aan de kant gaat.
Ze is ook de beste, maar haar hele houding heeft iets onsympathieks, altijd wel een beetje de Calimero kaart willen trekken, ze zijn allemaal tegen mij.
Misschien moet ze zelf proberen wat slimmer te koersen, waarom ben je op het punt van de valpartij op die positie, terwijl je in de veilige zone zitten. Laat je wat afzakken en je bent verlost van dit soort situaties.

Heb echt heel veel bewondering voor de prestaties van Vollering, maar ze heeft bij mij (nog) niet echt de gunfactor.
    30-07-2025 14:19
    Msn eerst andere reacties lezen?
    Dan was je wijzer geweest!!! (neem ik aan, al ben ik pessimistisch)
    Respect is niet dat je onder moet doen! Zoals achteruit lopen als je in de buurt vd koning was.....
30-07-2025 09:43
Overigens vraag ik mij af of Jos bij een mannelijke renner in dezelfde situatie ook de term "aanstelgedrag" in de mond genomen zou hebben...
    30-07-2025 11:35
    Even zonder in te gaan op zijn commentaar zelf en of dit terecht is, maar op basis van de interviews en gesprekken met Jos van Emden die ik heb gezien en gehoord ben ik er redelijk van overtuigd dat hij zonder blikken of blozen precies hetzelfde had gezegd als het om een mannelijke wielrenner was gegaan.

    Pas op met het onnodig spelen van de vrouwenkaart. Vollering is een emotioneel persoon en dit wekt bij sommige mensen irritatie. Dit is niet puur en alleen omdat ze een vrouw is. Er zijn ook mannelijke wielrenners die bij sommige mensen irritatie wekken op basis van hoe ze overkomen in de media. Duidelijk voorbeeld hier is Remco Evenepoel.

    Deze discussie kan ook prima gevoerd worden zonder dat het nodig is om te benoemen dat het om vrouwen gaat.
    30-07-2025 12:21
    Ik heb hem in ieder niet gehoord toen zijn grote baas nog veel grotere woorden gebruikte nadat Fred Wright in aanraking waa gekomen met Roglic.
    30-07-2025 12:32
    Appels met peren vergelijken, Van Emden is manager van de damesploeg en geeft daar commentaar op. Ik denk dat hij namens velen spreekt. Zie ook andere reacties uit het peloton.
    30-07-2025 14:06
    @Rulifaller,
    Sterk voorbeeld hoor. Een incident van 3 jaar geleden dat plaatsvond tijdens een koers waar van Emden zelf niet aan meedeed en waar dus meer dan waarschijnlijk geen enkele journalist zijn mening over heeft gevraagd.

    Mijn voornaamste punt is dat ik het te makkelijk vind om zijn kritiek direct weg te zetten als seksisme. Ik zie hier genoeg berichten waar mensen prima in staat zijn om kritiek op hem te uiten zonder hem van seksisme te betichten. Lijkt mij dus onnodig om direct deze kaart te trekken.
    30-07-2025 16:34
    Neem bijvoorbeeld egomane botsauto Milan.
30-07-2025 09:52
Volgens mij heeft Jos het niet helemaal begrepen.
30-07-2025 11:22
Ik snap wel dat Vollering zo bestempeld wordt door van Emden.

Wat betreft gedrag doet ze me wel een beetje aan Ronaldo denken.
Dat hele emotionele gedrag gaat op een gegeven moment een deel van de volgers gewoon dwarszitten.
    30-07-2025 11:35
    Zie hoe Puck exact hetzelfde overkomt, maar buiten alle controverse blijft.
    Verder twijfel ik niet hoe Jos gereageerd zou hebben als Demi een zwart-geel truitje gedragen zou hebben.
    30-07-2025 12:25
    Puck overkomt niet hetzelfde, die kon fluitend verder. En het was Delvourt die de uitspraken deed, niet Vollering.

    Daarnaast is de reactie van Alpecin veel meer to the point dan de reactie van Jos. Hij beschuldigt Vollering ervsn dat ze dingen groter maakt dan ze zijn, om vervolgens hetzelfde te doen in het kwadraat. Walgelijk mannetje.
    30-07-2025 12:34
    @excact hetzelfde overkomen. Jouw beleving. Pieterse is naar mijn idee een aimabele renster die ontspannen en genuanceerd commentaar geeft op de valpartij.
30-07-2025 08:56
Of toch drama Queen ????
30-07-2025 09:08
Hopelijk legt Jos van Emden het zelf dan ook even bij met Gianni Vermeersch. Of was het in dat geval gezien de ernst van zijn blessures geen aanstel van hemzelf ;)
    30-07-2025 12:00
    Onzin. Jos van Emden had daar zeker een punt. Gianni Vermeersch staat bepaald niet bekend als een nette renner.

    https://www.wielernieuws.be/news/13234/-over-zijn-omstreden-imago-ik-ben-een-pitbull
    30-07-2025 13:28
    Met dit soort uitspraken stimuleert hij onbedoeld juist Gianni-gedrag.
30-07-2025 09:21
Dit is inderdaad een race incident. Elke ploeg heeft het recht om te gaan voor de overwinning. Erg vervelend voor Demi, maar dit soort valpartijen horen helaas bij deze sport.
30-07-2025 12:27
Gelijk heeft 'ie. De wereld is geen gouden kooi. Vele grootheden vielen en verloren grote rondes. Zal ook altijd zo blijven zolang de sport analoog blijft.

Daarbij: Ze lijkt, op grote afstand weliswaar, een weinig sympathieke renster, die weinig oogt lijkt te hebben voor een buitenwereld en vooral bezig is met het merk Vollering (bron: artikel WF "Demi bouwt haar eigen merk"). Met WK vorig jaar als dieptepunt
30-07-2025 11:29
Opvallend hoe Jos van Emden nu met termen als ‘aanstellerij’ en ‘gouden kooi’ komt als het over Demi Vollering gaat, terwijl zijn eigen ploeg in 2021 woedend was toen Roglič uit de Tour werd gereden door Colbrelli. Toen was het ‘onverantwoord rijgedrag’ en ‘gebrek aan respect in het peloton’. Van Emden zelf werd toen niet letterlijk geciteerd, maar de toon binnen Jumbo-Visma was duidelijk. En nu? Vollering zegt zelf helemaal niets, blijft professioneel, maar krijgt alsnog de volle laag. Als je zulke dubbele standaarden hanteert, ben je je geloofwaardigheid kwijt. Of is de appel gewoon zuur omdat Vollering niet bij zijn ploeg rijdt?
    30-07-2025 12:09
    Dan hebben we 't nog niet over de manier waarop Fred Wright op de brandstapel gegooid werd door Richard Plugge, voor een race incident waar de verantwoordelijkheid op zijn minst zeer discutabel was
    30-07-2025 13:17
    vollering heeft natuurlijk wel een geschiedenis waarbij ze zichzelf, als meest succesvolle renster van de voorbije 5 jaar, toch manifesteert als grootste slachtoffer van de laatste 5 jaar, niemand is meer onrecht ongedaan, had meer pech of werd slechter behandeld.

    vind het niet onlogisch dat het dan ook gebruikt wordt, wanneer iemand anders haar eens in die rol plaatst
    30-07-2025 15:42
    Opportunisme is het woord in de wielersport. Altijd al geweest en zal ook niet snel veranderen.
30-07-2025 09:08
Dit had ik niet verwacht van Jos..

laat de (drama)Queen lekker.. en richt je op de vogels langs de route..
    30-07-2025 09:24
    Dit is jos bij uitstek, zo lekker omvloerst
    30-07-2025 10:02
    Dit is hem ten voeten uit. Ongenuanceerd er iets uitfloepen en de 'waarheid' spreken.
    Om er vervolgens wel weer een beetje op terug te komen. Hoop dat ie dat in deze ook doet. Want hij zet zichzelf een beetje voor paal op deze manier.
    30-07-2025 10:07
    Van Emden moet nog een beetje wennen aan zijn nieuwe rol denk ik, zegt wel heel open wat hij denkt. Dat is op zich prima, maar alleen als je precies weet waar je op reageert. Je kunt dus beter een slag om de arm houden en wat voorzichtiger zijn in dit soort gevallen.
30-07-2025 11:23
Eindelijk iemand die het durft te zeggen: het aanstellerige gedrag van Demi Vollering begint het vrouwenwielrennen te ondermijnen. Van Emden slaat de spijker op z’n kop. Dit is topsport, geen kleuterklas. Dat Delcourt na een valpartij meteen met grootse woorden als ‘respectloos’ en ‘levensgevaarlijk’ komt, is afleiding van het echte probleem: Vollering’s voortdurende gejammer en emotionele uitspattingen bij elke tegenslag.

Begrijp me goed: emotie hoort bij sport, en tranen kunnen prachtig zijn zoals bij Reusser in de Giro, die ze verloor door ziekte. Dat raakte, omdat het oprecht was, vanuit vechtlust en teleurstelling. Maar wat Vollering laat zien voelt vaak als opgeklopt drama dat afleidt van de prestaties op de weg.

Als het vrouwenwielrennen echt wil doorgroeien, dan mogen er juist meer rensters als Reusser, Ferrand-Prévot en Vos in de spotlight: vrouwen met kracht, klasse en mentale stevigheid. Zolang het kamp-Vollering de toon blijft zetten, blijft het meer een Tour de France voor dramaqueens dan voor kampioenen.
    30-07-2025 19:19
    cornholio
    100% gelijk
30-07-2025 12:07
Wielerflits zou ook wel eens een keer de kritiek van Van Emden kritisch mogen aftoetsen tegen de woorden van Delcourt. Want die heeft hélemaal niet gezegd wat Jos insinueert.
    30-07-2025 12:15
    Dan schieten ze zichzelf in de voet want zo heeft wielerflits het nieuws namelijk wel gebracht.
    30-07-2025 14:33
    Van Emden maakt er inderdaad een 1+1=5 verhaal van. Vraag me af wat voor persoonlijke vete hij heeft met Vollering door haar zo persoonlijk aan te vallen, terwijl ze zelf (nog) niks heeft gezegd over de crash
30-07-2025 10:20
Stijn Steels van AG Insurance, Cornelisse, Puck Pieterse en Chabbey (ploeggenote van Vollering!) zeggen ongeveer hetzelfde als Roodhooft btw. Van Emden heeft ook geen ongelijk vind ik en brengt in essentie dezelfde boodschap - op de respectloze opmerking (ironisch toch) naar Vollering na.

Stijn Steels: "Op 3 kilometer van de finish in een massasprint is er inderdaad weinig sprake van respect", geeft Stijn Steels, ploegleider bij AG Insurance-Soudal toe.

"Iedereen heeft het recht om zijn plek af te dwingen. Er zijn een paar regels, bijvoorbeeld in een trein schuiven, dat doe je niet. Voor de rest heeft iedereen evenveel recht om daar te zitten."

"Demi moet er op dat moment niet meer zijn, er was de vijfkilometerregel. Ofwel zorgen ze dat ze op kop rijden met de ploeg, ofwel rijden ze in positie 60/70. Er zal toch niets meer gebeuren. Tussen 20 en 40, weet je dat het de gevaarlijkste plaats is. Daar moet je dan niet meer zijn."


Cornelisse: "Als we altijd respect willen hebben, wint elke week dezelfde", stelt Michel Cornelisse, ploegleider bij Fenix-Deceuninck, onomwonden. "We hebben allemaal een fiets gekregen en willen vooraan rijden. Iedereen vecht voor zijn kans en dan neem je vaak risico's. Soms gaat dat eens fout."
    30-07-2025 10:31
    Onzin. In tijden dat er nog veel meer een hiërarchie waren er ook verrassingen genoeg.

    Het gaat feitelijk kansloze renners/rensters waarschijnlijk ook niet zozeer om winnen, maar om punten.
    30-07-2025 11:30
    Ook "kansloze" renners/rensters mogen gewoon mee sprinten. Maakt niet uit of het voor punten is of voor een mooie uitslag als verrassing.
    Al die ongeschreven regels in de wielersport zijn echt van de zotte. Iedereen die mee doet heeft dezelfde rechten.
    30-07-2025 11:45
    Van Dam (die zowat als hoofdschuldige werd gezien bij de val) staat wel bij de 20 beste rensters op de ranking dit jaar en wordt de rit nadien gewoon 10e. Als ze daar al niet meer voor mogen knokken.

    Dus, kansloos? Misschien zelfs meer recht om daar op dat moment te zitten dan Vollering zelf die niet geïnteresseerd/capabel is in een resultaat in dit soort rit.
    30-07-2025 12:31
    Geen van de anderen vindt het zoals Jos nodig om in te hakken op Vollering, die zelf niet eens wat gezegd heeft.

    Inhoudelijk heb ik van Zonneveld een analyse gezien dat dames hier wel degelijk onverantwoorde risico's namen, en hij doet dat echt niet omdat hij Vollering zo aardig vindt.
30-07-2025 10:25
Jos heeft gewoon volledig gelijk. Ze denkt dat alles en iedereen tegen haar is, althans zo komt het over.
    30-07-2025 10:43
    Lees en beluister het hele interview nog eens terug en plaats dat dan in de context van de totaal belachelijke vragen die Van Emden krijgt.
    30-07-2025 14:53
    Maar zo belanden zijn rensters wel op de zwarte lijst van FDJ-SUEZ. Misschien toch niet zo verstandig? Vroeg of laat hebben die 2 ploegen elkaar misschien nodig, al was het maar om vluchters terug te halen...
    30-07-2025 15:10
    @de Tank, jij weet helemaal niet wat Vollering denkt. Geen idee op basis van welke informatie jij deze conclusie weet te trekken. Het is de ploegleider van Vollering die iets gezegd heeft over respect mbt de veiligheid in het peloton. Zegt dus iets over jouw vooringenomenheid.
30-07-2025 10:26
Jos van Emden en Jumbo Visma waren een integraal onderdeel van het onveiliger worden van het mannenpeloton, met name zaken als het voortdurend als complete ploeg willen opschuiven via de absolute rand van de weg of er nu ruimte was of niet.

Daar kun je qua bewustzijn van veiligheid dus weinig van verwachten, ook al heeft Visma meerdere keren zelf de wrange vruchten geplukt van dat soort koersgedrag.
30-07-2025 10:50
Toen Jos nog rennertje was bij JumboVisma was juist dat team betrokken bij alle grote valpartijen in met name grote rondes en eendagskoersen. En juist die man spreekt hier iemand aan die hiervan een terecht punt maakt? Ploegleider onwaardig.
30-07-2025 13:33
Slaat nergens op wat van emden hier zegt het de uitspraken van fdj worden totaal uit zijn verband gerukt. Al zou vollering een aansteller zijn doet dit niet terzake. Je weet als je zo een bocht in stuurt dat dit een garantie is voor val partijen .
30-07-2025 14:02
Jos zit onder de bekende Vismasteen (we hebben een plan en houden ons daaraan) en heeft blijkbaar nooit gehoord van uitspraken die gedaan worden in “de heat of the moment” zoals die van de ploegleider van Demi geïnterpreteerd zouden moeten worden. Gaat met gestrekt been in op niet alleen een collega ploegleider, maar zet Demi weg als een kleuter die zich niet moet aanstellen, terwijl hij wél tijd heeft gehad om na te denken. Wat een onbeschofte vlerk!!
30-07-2025 08:53
Allemaal tactiek van Visma. Onder de huid kruipen.
30-07-2025 09:00
Mhh, beetje vreemd dit. Als er geen rensters of zo van je eigen ploeg bij betrokken waren, waarom reageert hij dan zo fel en moet hij perse zijn mening erover kwijt? En waarom zo'n onbeschofte uitspraken over Vollering, omdat het gemakkelijk is om een emotioneel iemand aan te pakken. Misschien is Emden ook wel een beetje een aansteller als je zo doet over iets waar je eigenlijk niets mee te maken hebt.
30-07-2025 10:42
Jos is gewoon mentale spelletjes aan het spelen. Hij weet dat Vollering mentaal breekbaar is en dit is een stap om ze mentaal te destabiliseren.
    30-07-2025 11:15
    Dat is dan toch psychologische oorlogsvoering van de kleuterschool, als je hoopt dat hiermee iemand uit zijn/haar lood te slagen is ben je echt wel een complete debiel :-p Dus laten we voor Jos hopen dat het niet die insteek was :-P
30-07-2025 11:13
Niet zo slim van Jos om zich zo uit te drukken. En de valpartij werd veroorzaakt door te roekeloos rijden, gebeurt elke dag.
30-07-2025 12:08
Ik houd van Jos en van intriges. Heerlijk dit.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine