Jonas Vingegaard waarschuwde al in januari voor gevaarlijke afdaling Baskenland
Foto: Cor Vos
vrijdag 5 april 2024 om 08:34

Jonas Vingegaard waarschuwde al in januari voor gevaarlijke afdaling Baskenland

Jonas Vingegaard uitte enkele maanden geleden al zijn bezorgdheden over de bewuste afdaling in de Ronde van het Baskenland, waar een deel van het peloton zwaar tegen de vlakte ging. De tweevoudige Tourwinnaar deelde zijn zorgen met het veiligheidsbureau Safe Cycling, dat op haar beurt – tevergeefs – naar de organisatie van de Ronde van het Baskenland stapte.

Safe Cycling is een bedrijf dat zich specialiseert in veiligheid in de koers. Zo gaat het regelmatig in gesprek met de renners en organisaties op zoek naar veilige oplossingen voor bepaalde koerssituaties, alsook specialiseert het zich in signalisatie bij potentieel gevaarlijke punten.

Bij een constructief overleg aan het begin van het seizoen, kwamen er al zorgen van Jonas Vingegaard ter sprake over de gevaarlijke afdaling in het Baskenland, waar Vingegaard uiteindelijk zelf zijn sleutelbeen en enkele ribben zou breken. “We hebben dat doorgegeven aan de organisatie, maar we hebben nooit antwoord gekregen”, vertelt CEO Markus Laerum van Safe Cycling aan Sporza.

“Vingegaard deelde in januari heel veel inzichten met ons. Over de algemene gevaren van de koers, maar ook over specifieke ritten. En daar kwam het Baskenland en deze afdaling aan bod. Begrijp je nu waarom het zo frustrerend was om naar de koers te kijken vandaag? Echt gewoon shit.”

Laerum weet ook wat de organisatie had kunnen doen om valpartijen als deze te voorkomen. “Valpartijen zullen altijd gebeuren in de koers, maar we kunnen nog veel dingen verbeteren. De communicatie tussen de organisatoren en de renners, bijvoorbeeld. Maar ook een goede signalisatie is belangrijk. Als het wegdek oneffen was, dan is het toch raar dat dat niet aangegeven wordt? Het is vaak moeilijk als organisatie om je parcours nog te veranderen, maar je kunt je renners zelf wel helpen door ze te waarschuwen, natuurlijk.”

RIDE Magazine
56 Reacties
05-04-2024 08:59
Maar als je blijkbaar al weet dat deze afdaling zogenaamd gevaarlijk is, waarom ga je als peloton dan alsnog vol gas naar beneden? Er zit ook gewoon een rem op je fiets, ietsjepietsje eigen verantwoordelijk mag wel bij de renners.

Maar dat lijkt volledig te ontbreken, dat is het grootste probleem in de wielrennerij. Altijd maar dat eeuwige vingertje wijzen naar andere partijen bij zware crashes, bah.
    05-04-2024 09:16
    Idd, daar komt het wel op neer. Eigen verantwoordelijkheid en die nemen. Maar then again, dat ontbreekt bij het gros van de mensen. Het is altijd eerst wijzen naar de ander.
    05-04-2024 09:18
    Er wordt niet naar andere partijen gewezen. Er is een instantie in het leven geroepen die de veiligheid van het wielrennen moet gaan verbeteren. De renner, van Visma en dan komt de rode MaGarin lap bovendrijven heeft dit op juiste manier aangegeven bij Safe Cycling. That’s it. Maar ja als iemand of iets van Visma in het nieuws komt zelfs met vreselijke ongeval heeft een MaGarin wel een vervelend vingertje om te wijzen, bah!
    05-04-2024 09:19
    Omdat het lemmingen zijn...
    05-04-2024 10:21
    En hij gaat naar een commercieel bedrijf dat geld verdient met veiligheidsconsultancy ipv naar de vakbond of naar de organisator of via de ploeg naar de organisator of de veiligheidscommissie van de uci? Ik zou er ook voor passen om met zo'n bedrijf in gesprek te gaan als ik organisator was.
    05-04-2024 10:34
    Er werd mijn inziens helemaal niet vol gas naar beneden gereden.
    05-04-2024 10:38
    Er is altijd een verantwoordelijkheid van en renners en organisatie en ploegen en zelfs de media en het publiek. Vingegaard heeft juist verantwoordelijkheid genomen door een situatie aan te kaarten, in dit geval heeft de organisatie geen verantwoordelijkheid genomen door niet eens te reageren. Maar wat doe je dan uiteindelijk als topsporter? Niet meerijden, achteraan gaan fietsen en verliezen? In topsport spelen vele (geldelijke) belangen, teveel om zomaar als individu actie te kunnen nemen, dan is er zoiets als een rijders vertegenwoordiging. Het is wel heel erg makkelijk om met het vingertje alleen naar renners te wijzen.

    Er zijn zoveel factoren, het niveau van de renners dat erg hoog is, dus veel renners vooraan. Een ronde die niet heel erg selectief is, dus veelal groot peloton waarbij het dus vechten is om seconden (dan wil je dus niet achteraan rijden!). En dan nog het materiaal, de (geldelijke) belangen, enzovoorts. Om veiligheid te verbeteren zal er aan veel knoppen gedraaid moeten worden en zal elke betrokken partij verantwoordelijkheid moeten nemen. Dus alleen naar renners wijzen is net zo fout als alleen naar de organisatie wijzen. Alleen gezamenlijke inspanning zal tot iets leiden. En hoe meer belangen er spelen en in topsport spelen vele belangen, hoe meer dit op gaat. Als er niet geluisterd wordt naar renners, kunnen ze uiteindelijk ook de ultieme conclusie trekken en stoppen. Dan houden we alleen de renners over die wel heel veel risico durven nemen en wat schieten we daar mee op.
    05-04-2024 10:40
    Als je er zo zeker van bent dat het gevaarlijk is heb je zelf de keuze wat je ermee doet. Misschien is het eens nodig dat renners massaal in de remmen knijpen of gegroepeerd naar beneden rijden als ze weten dat het gevaarlijk is. Nikki Lauda kapte er ooit mee in laatste race omdat hij te gevaarlijk vond waardoor hij het kampioenschap. Is het leuk voor de supporter? Nee maar is denk ik wel nodig om een stukje bewustwording in het peloton en wielerwereld.
    05-04-2024 10:45
    @MaGarin,
    Net zo als jij nu de raceorganisatie probeert te verdedigen door met het vingertje te wijzen naar de renners?

    Jij kan dan wel verwachten dat het peloton verantwoordelijkheid neemt, maar volgens mij is aangetoond dat dat niet werkt.

    Het is dus inderdaad te hopen dat ze stoppen met vingertje wijzen en samen om de tafel gaan zitten om te kijken of ze structureel iets kunnen veranderen.
    05-04-2024 11:57
    Je snapt dat er een prikkel is om net harder te gaan als je tegenstander. Net harder betekend meer vooraan in het peleton naar beneden, betekend veiliger naar beneden. Het resultaat van deze individuale prikkel is dat het collectief onveiliger wordt. Alleen als deze prikkel wordt weggehaald dan wordt het veiliger.
05-04-2024 08:51
Als je al weet dat het gevaarlijk is hou je daar toch rekening mee
    05-04-2024 09:01
    @EricV oftewel een winnaar moet verliezen omdat de organisatie een gevaarlijke afdaling erin wil laten. Als dit van tevoren gemeld is ligt de verantwoordelijkheid ook echt bij de organisatie. Andere optie was geweest om Vingegaard niet te laten starten. Hij komt namelijk niet voor een 2e plek
    05-04-2024 10:45
    Vingegaard kan best een beetje inhouden bij een bocht in een afdaling 35 km van de finish waarvan hij weet dat deze gevaarlijk is zonder gelijk het rondje te verliezen. Hij heeft nu juist het rondje verloren door niet in te houden. Een rondje dat hij sowieso meer als training rijdt dan dat de winst hem echt iets uitmaakt.

    Ik vind niet dat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid primair bij de renners ligt hoor want ik ben het met je eens dat de druk om te winnen het nemen van risico's aanmoedigt en dat het niet in de menselijke aard ligt om daarin niet mee te gaan terwijl de concurrentie het wel doet en daar soms voordeel van heeft.

    Maar in dit specifieke geval, in deze situatie waarbij weinig op het spel stond, als je een passage zo gevaarlijk vindt dat je die ergens aankaart (al is het dan op de verkeerde plek), om dan niet een beetje in te houden, als kopman van een ploeg die je makkelijk de 30 seconden die je dat maximaal kost terugbrengt, das toch wel erg stom.
    05-04-2024 13:39
    Nee.
    Het is een race, koers. Je wil je inhouden maar alle anderen gaan ervandoor. Dan gaan ze meeste erin mee, het werkt als een school vissen waarop gejaagd wordt. Niemand die zomaar de groep laat gaan, helaas.

    Hier is echter duidelijk een voorbeeld waarom SafenCycle en SafeR niet werken. Het zijn allemaal delen van een totaal oplossing die bij iemand op zijn bureau ligt waarop luw werd gereageerd bij de beroepsrenners omdat die al meer bij KNWU en anderen hierop stuk waren gelopen.

    Er zijn krachten die langs elkaar werken en elkaar tegenwerken. Ee is niemand die echt een goed project op kan tuigen in een totaal concept en dat ook tot een goede uitrkan brengen. Het vergt allereerst inzicht en ervaring met veiligheid, vallen en oa de kinetische kracht die rare valpartijen kan doen ontstaan. Het vergt organisatie vermogen en vermogen om contacten te leggen op allerhoogste niveau in elk land en meer.
    Het vergt overtuigingskracht en het kunnen "verkopen" van een totaal allesomvattend plan.

    Zal nog een keer een poging wagen tot gesprek met enige stakeholders maar tot op heden allen te eigenwijs om samen te werken of om eea uit handen te geven.
    05-04-2024 13:40
    Overigens, alle valpartijen voorkomen lukt nooit.
    Veel onnodige valpartijen en gevaarlijke situaties voorkomen dat kan wel.
05-04-2024 09:59
Vingegaard had van tevoren ook het peloton kunnen waarschuwen over die gevaarlijke afdaling. Als je dat weet, en je ligt er zelf als nog bij dan kan je daar je bedenkingen bij hebben.
05-04-2024 10:45
Trouwens, het parcours van de Ronde van het Baskenland werd pas eind januari gepresenteerd.

Volgens dit Safe Cycling clubje hebben ze in januari tijdens de trainingskampen van de ploegen met meer dan 200 renners gesproken, en heeft Vingegaard toen onder andere specifiek deze rit en afdaling aangekaart. Maar dat kan dus letterlijk helemaal niet aangezien het parcours toen nog niet bekend was. Wie o wie zit hier uit zijn nek te lullen..?
    05-04-2024 11:07
    Geen idee hoor, en goed dat je de vraag stelt, maar zat deze passage in eerdere jaren misschien ook in de ronde?
    05-04-2024 11:08
    Weleens gehoord van een draft?
    Het officele parcour is eind januari bekend gemaakt, maar het kan zo zijn dat de ploegen al een draft hebben, en dat die nog aangepast kan worden. En als dat zo is en er wordt aangegeven dat dit een gevaarlijke bocht is in een afdaling, maar de draft wordt gewoon het officiele parcour. Dan heeft de organisatie gewoon slecht werk geleverd.
05-04-2024 08:42
Oei oei, dit is wel heel pijnlijk
05-04-2024 09:26
Hoeveel kleiner wordt de kans op een valpartij als je met 50 per uur naar beneden gaat ipv 80 of meer?
Ik kan mij voorstellen dat dat in een afdaling best een verschil maakt. Als dat zo is spreek gewoon een maximale snelheid af. Ga je daar over heen, dan word je uit koers gehaald.
    05-04-2024 12:53
    Precies dit, ik schreef dit net ook, gewoon een maximum snelheid op een gevaarlijk traject en als dat je dat overschrijdt dan je dan een tijdstraf krijgt (oftewel dan heeft harder rijden dan de max snelheid geen zin).
05-04-2024 09:59
Dit en de val in Dwars door vlaanderen zijn toch gewoon self fulfilling prophecies. Als het er zoveel over gaat van tevoren dan gaat het blijkbaar vanzelf fout. Hopenlijk zondag niet met de chicane
05-04-2024 10:46
Dit klinkt als een Belg die verderop een bananenschil ziet leggen en zegt: ‘oh Shit daar ga ik weer ’…
05-04-2024 10:46
Het is hier door sommigen toch wel makkelijk praten van : Waarom pas je dan je snelheid niet aan? Waarom hou je geen rekening met?
Volgens mij werkt dat niet zo. Je wordt meegezogen door het peloton. Als er dan iemand valt is het ook een schrikeffect. Dat zag je gisteren ook. Kijk eens hoe Evenepoel alles zeilen moest bijzetten, toen hij zag wat er voor hem gebeurde. Achteraf is het makkelijk praten, maar dit voorkom je niet. Het zal ook niet de laatste keer zijn. Als renners resultaten willen behalen zullen ze risico's moeten nemen. Spectaculair om te zien op tv, maar levensgevaarlijk natuurlijk. Sommige renners zie je als een angsthaas naar beneden dalen, maar zullen nooit een resultaat boeken in zulke etappes. En al zeker niet als je een klassement wil rijden zoals Evenepoel, Roglic, Pogacar. Toppers kunnen zich dat niet permiteren.
05-04-2024 12:24
1) Héél goed dat Vingegaard dit soort dingen ruim van te voren aangeeft
2) Héél slecht dat er vervolgens niks mee gedaan wordt door de organisatie
3) Gegeven 1 en 2, dan móeten renners en teams zelf hun verantwoordelijkheid nemen door afspraken te maken (bv. als peloton besluiten om die afdaling rustig te nemen en dus in feite zelf die afdaling min of meer te neutraliseren), of gewoon staken.

Niemand wordt gedwongen om bepaalde passages met een bepaalde snelheid te nemen, er blijft altijd een stukje eigen verantwoordelijkheid bij, hoe ongemakkelijk dat ook klinkt. In dit geval had het makkelijk gekunt want die afdaling ging de koers niet bepalen (nu deed die dat wél...).

Je moet gewoon een afweging maken: is het het waard om ergens bepaalde risico's te nemen? In deze afdaling: nee. Dus doe het gewoon niet, ga gewoon lekker achterin zitten, doe het rustig aan en dan rij je 5km verder wel weer naar voren. Je hebt veel meer te verliezen dan te winnen, dus waarom men massaal deze keuze maakt is ergens onbegrijpelijk. Marginal gains vs terrible loss zullen we maar zeggen.

Dat men andere keuzes maakt bij bv. de sprint richting het Bos van Wallers in Roubaix is dan wel weer te begrijpen want als je daar niet voorin zit dan ben je gezien. Dus daar kun je andere beslissingen maken. Maar uiteindelijk moet je die beslissing wel zelf maken en je niet laten leiden door de rest.
    05-04-2024 12:35
    Helemaal mee eens Thorsen. Ook had Vingegaard 200 meter vóór de bocht en in de bocht zelf zich op kop kunnen zetten en de rest kunnen aanmanen de snelheid te minderen…t/m de bocht ….als een leider….
05-04-2024 08:42
Ongelukken/vallen blijft er echter gewoon altijd bij. Als de renners nu zelf een statement maken door bijvoorbeeld af te spreken dat ze op bepaalde gevaarlijke punten niet aanvallen, dan kom je al een heel eind. Dan ontneem je wel de wapens van sommigen, denk aan de afdalingen van Pidcock en Mohoric, maar het zou wel al helpen.
    05-04-2024 09:09
    Misschien heb ik het verkeerd gezien hoor, ik keek ook een beetje met een half oog. Maar er werd toch helemaal niet aangevallen in deze bocht/afdaling?
    05-04-2024 09:13
    Een statement maken ? je fietst of je fietst niet, dat laatste dan maar. Als de organisatie gewaarschuwd is, dan kun je best wel spreken van laakbaar handelen. Inderdaad heel pijnlijk.
    05-04-2024 10:07
    Wat een onzin, de sport moet veiliger, zoals nu in de formule 1. Als dit zo doorgaat, gaat deze sport dood. Niemand laat zijn zoon nog fietsen. De oplossing: fietsen vertragen, safety car, verplichte bredere banden.
    05-04-2024 10:24
    Safety car gaat hem nooit worden maar de fietsen aanpakken moet zsm gebeuren.

    Zal een nare, moeilijke klap worden want strijkt rechtstreeks tegen de haren van de fabrikanten in.
    05-04-2024 10:28
    Safety car zie ik niet zo goed voor me, zeker niet als een peleton op weg naar de top al uit elkaar gereden is. Hoe hou je dan de tijdsverschillen eerlijk? Nu was er ook al een kopgroep.

    Eens met de andere punten.
    05-04-2024 10:56
    @bartwijs1234 , zit je nou Thijs Zonneveld te copy pasten?
    05-04-2024 12:14
    @Romans wat moet er aan de fietsen gebeuren?
    05-04-2024 12:28
    Het is naief te denken dat de renners dit zelf wel op gaan lossen. Ik denk dat hier geld: wie niet luisteren wil moet maar voelen. Ofwel terug naar fietsen die minder snel kunnen.
05-04-2024 10:09
Safe Cycling… ok… dan bestaat er ook nog zoiets als SafeR, op papier althans, een vakbond of 3, de safety commission van de UCI, etc…
maar ondertussen sukkelen we van ongeluk naar ongeluk, iemand doet het niet goed…
05-04-2024 11:23
MaGarin heeft gewoon gelijk. Het Baskenland kenmerkt zich door heel, heel veel relatief korte maar “steile middengebergte klimmetjes” en afdalingen. Je kunt dus onmogelijk alle risico’s wegnemen van de wielrenners…eea is inherent aan het Baskenland. De wielrenners moeten ook zelf de hand in eigen boezem steken. Vingegaard ( en ook andere wielrenners) had ook deze info kunnen delen met het overige peloton. Je kunt ook communicatielijnen vooraf binnen het peloton bedenken om dit soort risico’s te mitigeren. Bottomline is: de eindverantwoordelijkheid voor het bepalen van de snelheid en het nemen van risico’s ligt toch echt bij de wielrenners en niet bij de organisatoren. Niettemin zou ik wel uitzoeken waarom die communicatie tussen renner, Safe Cycling en de Itzulia niet optimaal bleek.
    05-04-2024 11:40
    Dus de renners moeten alles maar gaan regelen? Ze moeten al zorgen dat ze optimaal voorbereid aan de start komen en zo goed mogelijk presteren. Vervolgens moeten ze vooraf ook tussen elkaar (dat zijn meer dan 150 renners) overeenstemming bereiken waar ze gaan koersen en waar ze het rustig aan gaan doen. Verschillende plekken op het parcours moet door deze groep van 150 mensen worden bediscussieerd met als uitkomst een duidelijke beslissing waar iedereen zich dan ook aan gaat houden. Klinkt niet heel realistisch.

    Natuurlijk is het als raceorganisatie lastig om elk risico uit te sluiten en natuurlijk zou het fijn zijn als de renners zelf voorzichtiger zouden zijn.
    Als je als renner echter de hand in eigen boezem gaat steken en risico's gaat vermijden komt het er uiteindelijk op neer dat je beter kan stoppen (zie Tony Martin als voorbeeld). Wat je dan krijgt is dat je uiteindelijk alleen nog maar de malloten overhoudt die geen risico zien of bereid zijn hun leven te wagen in de hoop op succes.

    Lijkt mij goed om met alle instanties om de tafel te gaan zitten om te kijken of er maatregelen zijn om de renners beter te beschermen.
05-04-2024 09:45
Een gewaarschuwd mens....
05-04-2024 10:08
Als je geen antwoord krijgt van de organisatie dan probeer je het gewoon toch nog een keer?
    05-04-2024 11:08
    Want jij weet zeker dat er niet meerdere keren contact is gezocht?

    Verder maak ik uit dit bericht op dat er met meerdere renners is gesproken en dat er mede aan de hand van die gesprekken een lijst is opgesteld. Deze afdaling stond dus blijkbaar op die lijst, maar was vast niet de enige koerssituatie op die lijst. Ik neem aan dat het bedrijf de lijst heeft afgewerkt en met meerdere koersen contact heeft opgenomen. Ik zou mij kunnen voorstellen dat je op een gegeven moment niet genoeg tijd en personeel hebt om elk punt op die lijst te blijven najagen.
05-04-2024 11:12
Ik vind het geen goede constatering.

Volgens mij is elke afdaling levensgevaarlijk.

Op die dunne bandjes met hele hoge snelheden naar beneden storten, hoe vaak heb ik niet gehoord dat dat levensgevaarlijk is.
    05-04-2024 11:24
    Stel dat je gelijk hebt en dat elke afdaling gevaarlijk is dan nog kan je gradaties hebben in hoe gevaarlijk de ene afdaling is ten opzichte van de andere afdaling.

    Als je wil proberen de sport veiliger te maken lijkt het mij vervolgens niet slecht om te beginnen bij de allergevaarlijkste afdalingen.
05-04-2024 11:21
Toch hebben we in het verleden gezien dat toppers de macht hadden om hun wil aan de rest van het peloton op te leggen. Dat soort leiderschap ontbreekt op het moment. Voor het laatst hebben we dat gezien in het tijdperk Armstrong.

Heel zelden zien we het nog wel eens, als er bijvoorbeeld een blok op wordt gelegd om de strijd rond de vlucht van de dag te beëindigen. Dat soort momenten moeten er weer veel vaker komen.
    05-04-2024 12:13
    Hinault kon dat ook.
    05-04-2024 12:32
    Vingegaard had ook, met de info in hand mbt deze afdaling, als een leider op kop kunnen rijden en de rest kunnen aanmanen om zachter te rijden….in ieder geval vlak voor en in die specifieke bocht…
    05-04-2024 13:27
    Laat alsjeblieft de veiligheid van renners niet afhangen van dat er een "dictator" opstaat in het peloton die gaat bepalen wat hij goed acht voor "zijn volk".
05-04-2024 11:27
Hij heeft blijkbaar niet het charisma zoals Armstrong en bijvoorbeeld Cancellara. Die legde gewoon het tempo in het peloton plat als ze dat nodig achtte. Hij had tijd zat om met Roglic en Evenepoel af te spreken om die afdaling op t gemak te nemen
    05-04-2024 11:45
    Ja, leuke voorbeelden. Twee egocentrische alfamannetjes die hard genoeg konden blaffen om de koers stil te leggen als dat hun zelf goed uitkwam.
    05-04-2024 12:11
    Zo is het.
    05-04-2024 12:12
    Helemaal eens pony
05-04-2024 12:18
Als je weet dat het gevaarlijk is pak je natuurlijk altijd de binnenbocht, kan je niet onderuit geveegd worden, dat scheelt al. Als iedereen dat doet ga je mooi in een rij naar beneden. Vlieg je dan uit de bocht neem je ook niemand mee.
05-04-2024 12:50
Ik fiets ook, maar toch begrijp ik niets van die beredenering. De belangen zijn groot dat weet ik, maar als iedereen weet dat het een gevaarlijk punt is waarom dan daar alsnog zoveel risico nemen? Desnoods laat je het als ploeg zelf even lopen of kondig je het voor de wedstrijd aan zodat degene die daar wel veel risico nemen als laf worden bestempelt. Zet desnoods als organisatie meters/bordjes neer die de snelheid meet en dwingt ten tijdstraf even langzamer te gaan fietsen, de koers blijft ondanks dat dan leuk en spannend genoeg. Op deze manier gaat de sport kapot, de belangen zijn blijkbaar groter dan de levens van de wielrenners, waarom wil je daar naar kijken?
05-04-2024 16:53
Lijkt een vreemd verhaal. Vingegaard reed Baskenland eerder in 2019, 2021, 2022 en 2023, en in die edities was deze afdaling niet opgenomen. Vingegaard reed de Vuelta in 2020 en 2023 en beide keren werd hier niet afgedaald. En ook vorig jaar, toen de Tour startte in Baskenland ontbrak deze afdaling.
Hoe kan Vingegaard dan deze afdaling als link bestempelen bij Safe Cycling? Of heeft hij daar getraind? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Reacties zijn gesloten.