Jonas Vingegaard: “Super gemotiveerd om Tadej Pogacar volgend jaar te kloppen”
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
vrijdag 29 november 2024 om 10:00

Jonas Vingegaard: “Super gemotiveerd om Tadej Pogacar volgend jaar te kloppen”

Interview Alle vragen over zijn programma voor 2025 en een mogelijke deelname aan de Giro d’Italia weet Jonas Vingegaard diplomatiek te ontwijken. Al wordt wel duidelijk dat hij zonder twijfel de Tour de France de belangrijkste wedstrijd vindt en dat zijn grootste uitdaging voor 2025 is om Tadej Pogacar opnieuw te verslaan.

Voor de traditionele off-season dagen zijn de renners van Visma | Lease a Bike momenteel in Den Bosch. Behalve een feestavond om stil te staan bij de successen van het seizoen 2024 zijn de dagen druk gevuld met contentverplichtingen voor de sponsors maar ook nog een aantal calls met de internationale media.

Voor Vingegaard bieden deze dagen van huis ook de mogelijkheid om een beetje bij te slapen. Half september werd zijn zoontje geboren. “En ja, je weet dat kleine kinderen niet hele nachten doorslapen. Dus echt goed slapen, doen we momenteel niet. Dat geeft echter niks. Met mijn vrouw Trine en met de baby gaat alles goed. Ik geniet van elke seconde dat ik met mijn gezin ben”, is zijn eerlijke antwoord.

In Denemarken heeft hij de afgelopen periode zijn trainingen alweer opgepakt. Half augustus beëindigde hij zijn seizoen reeds. Al was het wel met de eindzege in de Ronde van Polen. Het moeilijke seizoen met de zware val in de Ronde van het Baskenland, waarna hij acht dagen op de intensive care lag, en vervolgens de lange en zware revalidatie richting de Tour de France hadden zijn tol geëist.

“Ik zit nu echt goed in mijn vel en kijk enorm uit naar het komende wielerseizoen”, toont de Deen zijn ambities.

Al kan hij over zijn wedstrijdprogramma nog niet veel zeggen. “We hebben nog niks besloten. Natuurlijk denk ik aan de Tour de France. Dat is de grootste wedstrijd van het jaar. Over de definitieve invulling moet ik samen met de ploeg echter nog een aantal beslissingen nemen.”

Is deelname aan de Giro d’Italia een optie richting de Tour de France?
“Zoals ik al eerder heb gezegd is de Giro d’Italia een wedstrijd is die ik graag zou willen rijden in mijn carrière. Maar ik kan niet zeggen of het volgend jaar is of het jaar daarna. Ooit zal het gebeuren. We bekijken het van jaar tot jaar en hebben tot dusver nog niks besloten.”

De twee topfavorieten samen – foto: Cor Vos

Betekent dit dat de deur om in 2025 de Giro d’Italia te rijden nog altijd open staat?
“Het is nog altijd een optie. Dat was het vorig jaar ook al. De deur staat ook open voor de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Hiermee wil ik zeggen dat er nog niets is besloten. De deur is pas dicht wanneer we het definitieve schema hebben gemaakt.”

Begin je in 2025 eerder aan het seizoen, omdat je dit seizoen al op 18 augustus hebt afgesloten?
“Waarom niet direct in januari in de Tour Down Under. Nee, ik maak maar een grapje. Ook de wedstrijden waar ik het seizoen mee begin zijn afhankelijk van de grote doelen die ik in de rest van jaar rij. De planning moet kloppen. Dus eerst moeten de belangrijkste knopen worden doorgehakt.”

Hoe waardeer je jouw seizoen 2024?
“Het is natuurlijk een gek jaar geweest. Ik bedoel, als je tegen mij na een normaal seizoen deze uitslagen had voorgelegd dan denk ik niet dat ik daar echt blij mee zou zijn geweest. Maar natuurlijk, met de gevolgen van de vreselijke valpartij in het Baskenland, denk ik dat ik superblij kan zijn met de resultaten die ik alsnog heb gerealiseerd. Ik ben er bijna een half jaar uit geweest en ik heb toch nog negen overwinningen behaald en ben als tweede in de Tour de France geëindigd.  Al met al vind ik het nog een heel goed seizoen en is er voor mij geen reden om te klagen.”

Jonas Vingegaard – foto: Cor Vos

In 2024 hebben we je grote opponent Tadej Pogacar beter dan ooit gezien. Wanneer hij dit niveau behoudt, acht jij jezelf dan in staat om hem komend jaar te verslaan?
“Natuurlijk kan ik hem verslaan. Dat heb ik al eerder laten zien in de Tour de Frances van 2022 en 2023. Dit jaar heeft Tadej laten zien dat hij opnieuw een grote stap heeft gezet. Wil ik een kans maken om hem volgend jaar opnieuw te verslaan, dan zal ik dus ook een stap moeten zetten. Ik heb de motivatie om dat te proberen.”

“Ik denk dat het normaal is dat ik die ambitie heb. Zeker omdat ik in het verleden heb laten zien dat ik in staat ben om hem bergop te lossen. Door die zware valpartij in het Baskenland kende ik een verre van ideale voorbereiding op de Tour. Ik kijk er enorm naar uit om met een aanloop zonder problemen straks weer de strijd met Tadej aan te gaan.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
22 Reacties
28-11-2024 18:24
Ik had het idee dat Vingegaard voor de val sterker was in het voorseizoen. Er is dus wat dat betreft wel hoop op meer spanning volgend jaar. Ik denk wel dat hij zich enkel op de Tour moet richten. De combi Giro/Tour nu doen na een seizoen dat grotendeels heeft bestaan uit herstellen, laten opvolgen door een fysiek loodzware dubbel is denk ik roofbouw plegen op zijn lichaam. Ik krijg ook niet het idee dat Visma zelf staat te springen, maar dat Vingegaard hem zelf eens wil rijden en RCS hem ook graag ziet rijden. Visma LAB kennende zullen ze volgend jaar alle ballen op de Tour gooien.
28-11-2024 21:38
Volgens mij had Pogacar er al een voorjaar, een Giro opzitten toen hij aan de start verscheen van de Tour. Dus van een uitgebalanceerde voorbereiding voor hem was totaal geen sprake. Pogacar kan in mijn ogen nog een stapje beter doen dan dit jaar in de Tour mits hij niet te gek doet in de aanloop er naar toe.
28-11-2024 21:48
Dat wordt maximaal aan de co2-meter hangen om het ontstane verschil te slechten.
28-11-2024 16:16
De val in het Baskenland gebeurde op 4 april 2024 en na een haast miraculeuze
revalidatie stond Vingegaard op 29 juni 2024, aan de start van de Tour.

Dit betekent, slechts een kleine 3 maanden na zijn crash.......hoe komt hij erbij
om in dit artikel te vertellen dat hij er "bijna een half jaar uit geweest is" ?
    28-11-2024 16:56
    Ik denk dat hij bedoeld dat hij 6 maanden in totaal van het seizoen niet gekoerst heeft. Dus die 3 maanden na baskenland en de maanden na Polen.
    29-11-2024 05:21
    6 maanden klinkt nog kort, na zulke crahes duurt het veel langer om te herstellen.
    29-11-2024 06:20
    Niet zo letterlijk nemen.. die maanden zullen als een langere tijd hebben aangevoeld. Het wielerseizoen is 9 maanden, middenin het seizoen er dan zolang langs de kant te moeten staan zal het tijdsbesef niet goed doen
    29-11-2024 08:30
    Met een halfjaar (in het Engels) bedoelt hij natuurlijk de helft van zijn seizoen. Zijn seizoen duurde 6 maanden (van 22 februari tot 18 augustus) en bijna drie maanden (van 4 april tot 29 juni) heeft hij geen wedstrijd gereden.
29-11-2024 07:14
Stel dat Pogacar zijn niveau haalt van dit jaar en niet valt of ziek wordt en dat Vingegaard hem dan klopt. Zouden er dan doping insinuaties komen? In mijn ogen zou het niet mogelijk moeten zijn dat Vingegaard nog zo’n stap zou kunnen zetten zonder snoepjes. Pogacar heeft zich afgelopen seizoen voor het eerst volledig gericht op de Tour, vandaar dat hij bergop in mijn ogen nog stappen heeft kunnen maken. Vingegaard richt zich al jaren alleen en volledig op de Tour, stel dat je dan nog zo’n stap kan maken…. Ik hoop iig dat hij er soms een duel van kan maken. Maar als hij gaat winnen zonder dat er met Pogacar iets gebeurt, dan ga wel hardop lachen.
    29-11-2024 08:35
    "Pogacar heeft zich afgelopen seizoen voor het eerst volledig gericht op de Tour"
    Meen je dit serieus?
    29-11-2024 08:58
    Ja. Die komen er. Sterker nog, jij insinueert nu al, voor het geval dat.
    29-11-2024 11:48
    @Panache,
    Ja voor het eerst heeft hij zich echt volledig op de tour gericht, met hoogtestages e.d.
    Hij wint zijn eerste tour als verrassing, tweede was hij de beste op basis van talent.
    Derde tour die Vingegaard wint daar heeft Pogacar altijd gedacht ik ben goed genoeg zoals ik ben dus heel veel extra hoef ik niet te doen.. 4e tour wilde hij perse RVV winnen, daarna pols gebroken. Was ook niet alles gericht op de tour. En dit jaar heeft hij alles in het teken gezet van de tour winnen, zelfs de Giro als training gebruikt om in de tour nog beter te zijn.
    29-11-2024 11:51
    Fijn dat je je feiten kent. In tegenstelling tot andere seizoenen. Heeft Pogacar zich juist niet specifiek op de tour gefocust. Iets met eerst de giro gereden misschien? Alleen al door die foute opmerking, kan ik de rest van je verhaal al niet serieus meer nemen. Dit omdat je duidelijk laat zien dat je niet feiten gebruikt en eigenlijk niet weet wat je zegt. Verder doe jij nu al de insinuaties over doping. Vingegaard heeft Pogacar al 2x verslagen, waarvan 1x waar ze beide (redelijk) optimaal zijn voorbereid. Als Vingegaard fit is, gaat die echt nog iets beter zijn dan deze tour. (Dit was al absurd knap) Dat is dan ongeveer het verschil. Dus dan kan het alle kanten op. Wint een ander dan die 2, dan pas zou ik verbaasd zijn. Echter kan dat ook gewoon gebeuren.
    29-11-2024 12:44
    En daarom start jij nu vast vooruitlopend met insinuaties? Want jij weet dat er geen ruimte zit bij Vingegaard na zijn prestatie van afgelopen jaar? Of insinueer je eigenlijk dat er bij Pogacar ook wel sprake van doping moet zijn?
28-11-2024 19:12
Ik ben ook super gemotiveerd om Pogi te kloppen….
    29-11-2024 08:52
    Zou 't op de padelbaan proberen dan. #protip
28-11-2024 21:26
Waarom zou de Tour van 2025 enkel een duel tussen Vingegaard en Pogacar kunnen worden?
Misschien rijdt de man uit Schepdaal beiden compleet in de vernieling.
    29-11-2024 06:52
    Ja, wie weet. Of Roglic, of Enric Mas...
    29-11-2024 11:56
    Omdat het gat overduidelijk nog groot was. Evenepoel (hoewel ook gevallen in baskenland) was er veel minder erg aan toe dan Vingegaard. Hij kon zich dus ook beter voorbereiden en kwam eigenlijk nauwelijks in de buurt. (een enekele etappe daargelaten) Deze 2 lijken gewoon nog echt beter. Verder denk ik dat Evenepoel qua ak werk wel richting zijn max gaat. Ik heb het gevoel dat hij niet veel beter kan. Dit niveau vond ik al zeer verrassend.
29-11-2024 10:08
Ik ben vrij zeker dat Vingegaard heel dicht bij Pogacar komt als hij in optimale omstandigheden aan de start staat van de tdf. In 2023 was Pogacar niet optimaal (ik denk dat de blessure van Vingegaard wel wat ernstiger was ook) en kreeg hij in de derde week ook een serieuze lel rond de oren in de tijdrit en de rit naar Courchevel, nu was het gewoon het omgekeerde verhaal.

Dat Evenepoel (en ook Roglic en co natuurlijk) volgend seizoen zomaar de tour gaat winnen zou ik zeer verbazend vinden, maar Vingegaard geef ik toch wel een beduidende kans hoor (Pogacar heeft natuurlijk meer troefkaarten).
28-11-2024 21:12
In eendaagse wedstrijden gaat ie pogi nooit kloppen. Dat is nagenoeg zeker omdat vingegaard maar bar weinig te zien is in eendaagse wedstrijden
29-11-2024 11:03
De enige juiste focus. In gloeiende topvorm kan hij hem echt wel verslaan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine