Jonas Vingegaard rijdt Tour de France en Vuelta a España in 2025
foto: Cor Vos
woensdag 15 januari 2025 om 08:00

Jonas Vingegaard rijdt Tour de France en Vuelta a España in 2025

Jonas Vingegaard begint vol ambitie aan 2025. De Deen wil dit seizoen zijn allerhoogste niveau halen, nadat hij vorig jaar niet zijn absolute topvorm bereikte door een zware val in de Ronde van het Baskenland. De Tour de France wordt zijn grootste doel, maar hij zal daarna ook zijn opwachting maken in de Vuelta a España.

“Ik kijk het meeste uit naar terugkeren in de Tour de France”, zei Vingegaard op een persmoment van Visma | Lease a Bike. “Deze koers betekent het meest voor me. Het is de grootste wedstrijd van het jaar. Er is iets speciaals aan de Tour. Daar kijk ik het meeste naar uit. Ik wil weer voor de zege gaan. Ik wil met de best mogelijke voorbereiding en in de best mogelijke conditie aan de start staan. Mijn grootste doel in 2025 wordt dus de Tour de France voor de derde keer winnen.”

Debuut in Catalonië 
Er zijn echter meer WorldTour-wedstrijden waar ik wil scoren. “In het voorjaar doe ik de Volta ao Algarve, Parijs-Nice en de Ronde van Catalonië. En later in het jaar doe ik ook mee aan de Vuelta a España. Natuurlijk start ik in deze wedstrijden om voor de zege te gaan. Ik ben heel gemotiveerd om deze koersen te winnen. Parijs-Nice heb ik nog niet gewonnen. Ik was daar twee jaar geleden, maar kon toen niet winnen (Vingegaard werd derde, red.). Ik wil heel graag terugkeren om te winnen.”

“Catalonië heb ik nog nooit gereden, dus ik ben blij om aan de start te verschijnen en voor de zege te gaan. En wat de Vuelta betreft: het is een speciale wedstrijd, een van de grootste ter wereld en één die ik altijd op televisie zag. Ik zou hier graag winnen.

Tour 2024
Vingegaard kwam ook nog even terug op 2024 en zijn val in het Baskenland. “Ik heb van vorig jaar geleerd dat ik met een mindere voorbereiding nog altijd goed kan presteren. Maar het blijft ook hangen dat ik zonder val een betere voorbereiding had gehad en hopelijk beter was geweest in de Tour de France. Natuurlijk kun je niet zeggen of de uitkomst dan anders was geweest, maar ik weet dat ik beter had kunnen zijn dan ik was afgelopen seizoen.”

RIDE Magazine
31 Reacties
14-01-2025 13:27
Toch super vet, dat deze gast in het tijdperk van Pogacar een Tourzege ambieert en dat ook uitspreekt. Sportman zoals het hoort.
    15-01-2025 09:03
    Hiermee doe je net alsof hij een Hans Worst is die zijn kansen in andere rondes opoffert om de grote strijd aan te gaan met de onverslaanbare Pogi. Maar we hebben het hier over een renner die twee keer de Tour heeft gewonnen en die andere jaren tweede is geworden. Hij is niet zo breed inzetbaar als Pogi en wint daarom minder, maar in grote rondes is het toch zijn evenknie.
14-01-2025 12:13
Titel is natuurlijk: Vingegaard gaat vol voor derde tourzege!
Of hij de vuelta wel/niet rijdt hangt helemaal af van hoe het echte plan uitpakt.

Hij zal het nu door mij toegewenste succes goed kunnen gebruiken, Pogacar is een monster.
    14-01-2025 12:49
    Of hij de vuelta wel/niet rijdt?
    Welk stukje van "En later in het jaar doe ik ook mee aan de Vuelta a España." vond je precies moeilijk te begrijpen?
    14-01-2025 14:02
    Zelfs de organisatie van de vuelta zet het op Facebook + het staat hier in de tekst. Hoe weet jij dan iets anders? Heb je ergens bronnen die wij niet hebben? Of wat is het anders?
    14-01-2025 17:00
    Zou ie nou echt niet kunnen winnen zonder door jou gewenste succes?
    En mocht ie dus winnen, heb je dan recht op enig eer en financiële compensatie?
    Grapje natuurlijk, ik begrijp in welke context je dit schrijft, al zijn er genoeg hier die... nu ja... ietwat met megalomaan.

    Verder, beesten eindigen vaak op de slachtbank, dus laat maar komen die strijd
14-01-2025 13:34
Pogi vreet ‘m op, die dunne Deen.
    14-01-2025 14:27
    t Zou kunnen.
    14-01-2025 14:53
    Hoe mooi is het dan dat ie, terwijl iedereen en z'n moeder dat verwacht, toch vooraf durft uit te spreken vol de strijd aan te zullen gaan. Geen verstoppertje, niet uit de weg gaan, geen underdog spelen. Ik kan dat wel waarderen.
    14-01-2025 15:06
    iedere wedstrijd moet gereden worden ,torenhoge favoriet of niet
    Valpartijen , ziektes , inzinkingen , materiaalpech , duizend en één mogelijke gevaren om als torenhoge favoriet toch niet te winnen.
    14-01-2025 15:27
    Die Deen van in de tdf '23 gaat hij heus niet zomaar opeten hoor, voor mij hoeft zo'n dominante tour als dit jaar ook helemaal niet hoewel ik meer fan ben van Pogacar dan van Vingegaard.
    14-01-2025 16:48
    En wat als het niveau van de Sloveense wonderboy sinds 2024, het niveau
    van de Deen in de TDF'23 al lang overschreden heeft?

    Indien Vingegaard zijn allerbeste niveau niet enkele levels omhoog heeft kunnen
    brengen? Tja, dan is de kans groot dat Pogacar hem met huid en haar zal verslinden
    en hem naar de slachtbank zal leiden.
    Ik kan wél genieten van de dominantie van een renner omdat daar de uitzonderlijke
    klasse vanaf spat.
14-01-2025 13:45
2 keer pogi op z'n donder geven ! :D
14-01-2025 12:16
Niks over het wk, zal dan wel geen hoofddoel zijn
    14-01-2025 13:10
    Het WK is een eendagswedstrijd, daar doet hij doorgaans niet aan. Wat ik overigens zonde vind en hem minder compleet en dus "groot" maakt als renner.
    14-01-2025 13:46
    Bij een aantal andere renners worden volgens mij ook niet alle koersen nog besproken. Zo had Kooij het over doelen in het najaar, terwijl het programma maar tot de Giro loopt.
    14-01-2025 13:54
    "Voorlopig staat dit op de planning. Net als het WK in Rwanda."

    Aldus Sporza.nl
14-01-2025 12:23
Toch een teken van vertrouwen. Nu krijgen we waarschijnlijk twee keer het duel met Pogacar. De giro afvinken dat is relatief eenvoudig geweest.
14-01-2025 13:08
Volgens Visma's eigen media gaat Vingegaard ook de Dauphine rijden. Zouden we daar echt al een eerste titanengevecht met Pogi krijgen?
    14-01-2025 15:26
    Nee, dat is een voorbereidingskoers met dito aanpak vermoed ik.
14-01-2025 15:56
Geen van Baarle in de tour en daarmee geen nl ers bij visma in de tour, ook wel opvallend!
14-01-2025 13:25
Toch geen Giro dus, of was dat allang bekend?
    14-01-2025 14:20
    Ja, dat had niemand verwacht toch?
    14-01-2025 14:25
    Blijkbaar heeft Jonas een rookgordijn opgehangen toen hij verleden
    jaar aangaf van 'heel graag de Giro in '25 te willen rijden'.......en ik trapte
    er toen ook in en vermoedde dat hij daarmee vooral aan Pogacar wou ontsnappen.
    Hetzelfde deed hij ook met zijn wens om aan het WK in Rwanda te willen
    deelnemen, uit te spreken. Heeft hij hierover ook zand gestrooid?


    Nu, blijkbaar heeft de saaie Deen wél de cojones om de strijd met Pogacar
    na de Tour, nogmaals aan te gaan in de Vuelta.
    14-01-2025 15:25
    Welk rookgordijn? Ik denk eerder een aangedampte bril want ik heb dat gordijn nooit gezien.
    14-01-2025 15:29
    Er werd wel degelijk over gesproken: https://www.wielerflits.nl/nieuws/vingegaard-sluit-deelname-giro-niet-uit-maar-tour-heeft-prioriteit/
14-01-2025 14:53
lijkt er op dat de nederlandse helpers naar de giro worden gestuurd :(
Had hier graag een Kelderman of Kruijswijk gezien
14-01-2025 15:45
Opvallend dat hij slechts 1 x een ééndagskoers rijdt, en dat is meteen het WK .... Ik zou het eerst eens proberen in de Ardenne, of later in het seizoen Emilia, Lombardije, Piemonte, etc.
14-01-2025 15:46
Logische keuze om na vorig jaar niet de Giro-Tour combinatie te doen. Vuelta kun je nog altijd afzeggen. Zeker in het geval van een dominante Pogačar show. Dan lijkt het me vrij onlogisch om dan ook nog de Vuelta te gaan rijden. Waarbij de kans aanzienlijk is dat het gat daar minstens even groot zal zijn.
    15-01-2025 09:51
    Zal eerder andersom zijn. Als Jonas Tour wint, is de kans op Vuelta kleiner
14-01-2025 18:45
Mooi, 2x winst, hoppa

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine