Jonas Vingegaard is klaar voor Tourduel: “Maar ik moet mezelf echt overtreffen”
In de komende editie van de Tour de France zal de rivaliteit tussen Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard weer de boventoon voeren. De Sloveen trekt als titelverdediger als grote favoriet naar Frankrijk, maar dat wil niet zeggen dat de Deen zich bij voorbaat zal neerleggen bij diens (mogelijke) suprematie.
Vingegaard staat wel voor een helse opgave, zeker als we het voorbije Critérium du Dauphiné in ogenschouw nemen. In deze Franse rittenkoers – steevast de laatste test voor de Ronde van Frankrijk – was Pogacar duidelijk de betere van Vingegaard. Het verschil tussen de twee kemphanen was groot, maar het is voor Vingegaard geen reden om zijn ambities bij te stellen.
“Om de Tour te winnen, moet je op hetzelfde niveau zitten als Pogacar”, geeft de kopman van Visma | Lease a Bike aan in een interview met de Spaanse omroep RTVE. “Hij zal dit jaar in een betere vorm aan de start verschijnen van de Tour, in vergelijking met eerdere edities. Ik moet mezelf dan ook echt overtreffen. Ik voel me alleszins goed. Ik voel dat mijn conditie sinds mijn val (in Parijs-Nice, red.) enorm is verbeterd.”
De Tourwinnaar van 2022 en 2023 is dus klaar voor de komende weken, maar wat zijn voor Vingegaard nu de cruciale ritten? “Dan denk ik aan de eerste tijdrit van 33 kilometer. Het heeft me gedwongen om te trainen op de tijdritfiets. De eerste tijdrit kan voor grote verschillen zorgen in het klassement. Al geef ik toch liever de voorkeur aan de klimtijdrit.”
De Tour moet nog beginnen, maar toch kijkt Vingegaard ook al met een schuin oog naar de slotrit naar Parijs. Met de toevoeging van de kasseiklim naar Montmartre is er van een rustige sprintersrit geen sprake meer. “Dat kan heel gevaarlijk zijn. We hebben de laatste jaren veel gesproken over veiligheid, maar het toevoegen van een dergelijke klim kan dat risico weer vergroten”, is Vingegaard geen voorstander.
“We hebben op de Olympische Spelen gezien hoe lastig het was. Toen wisten slechts vijftien renners tegelijk de beklimming aan te vatten. In de Tour willen meer dan honderd renners voorin zitten. En dat na 21 dagen koers. De vermoeidheid zal dan ook een rol spelen”, is Vingegaard op zijn hoede.
Selectie Team Visma | Lease a Bike in Tour de France 2025

Het verschil tussen vingegaard en Evenepoel vorig jaar in de eindstand was net 3 min . Om dan van een groot klasse verschil te spreken is wel heel optimistisch
van Vingegaard zou kunnen benaderen......maar is het issue helemaal
niet in dit artikel, want het gaat over Vingegaard vs Pogacar.
Terwijl Vingegaard zich in the picture plaatst van specifiek getraind te
hebben op het tijdrijden.....ja, so what ? wetende dat hij zelfs met
een fenomenale tijdwinst op Pogacar, alsnog de pineut zou zijn
omdat die tijdwinst peanuts is in vergelijking met de tijd die hij
zou kunnen verliezen indien Pogacar de sloophamer boven haalt
in de slopende bergetappe's.
zou zijn om Pogacar te verslaan ?
Tja, dan zou dit evengoed voor Remco kunnen gelden......maar
vermits men hem geen schijn van kans geeft, zou dit evengoed
voor Vingegaard het geval kunnen zijn.
En of het Visma-dreamteam aan zijn hoge verwachting kan voldoen
moet ook nog maar bewezen worden.
Edit: De reden dat ik Remco hier in het verhaal sleur is omdat vooral
die kerel zoveel shit over zich heen krijgt over zijn klimniveau......terwijl
de kans bestaat dat dezelfde kritiek en zelfs meer, als 2-voudig Tourwinnaar,
van toepassing zou kunnen zijn op Vingegaard, indien die op de bagagedrager moet
bij zijn knechten of indien alleen, geld in de parkeermeter moet steken.
De eventuele afgang en gezichtsverlies zou bij Vingegaard veel groter zijn
dan bij Remco.