Jonas Vingegaard doet na de Tour definitief geen Vuelta: “Ik ben uitgeput”
foto: Cor Vos
maandag 22 juli 2024 om 09:04

Jonas Vingegaard doet na de Tour definitief geen Vuelta: “Ik ben uitgeput”

Jonas Vingegaard heeft bevestigd dat hij dit jaar niet mee zal doen aan de Vuelta a España. De Deen van Visma | Lease a Bike is na een intensieve revalidatieperiode en de Tour de France te moe voor nog een grote ronde. Het is nog niet duidelijk hoe hij zijn najaar wel zal invullen.

“Ik ben moe, ik denk niet dat ik ooit eerder zo moe ben geweest na een grote ronde. Eerlijk gezegd ben ik uitgeput”, zei Vingegaard, die achter Tadej Pogacar als tweede eindigde in de Tour, na afloop van de slottijdrit voor de camera van Eurosport. “Natuurlijk wil ik terugkomen en opnieuw winnen. Maar ik denk dat ik nu wat rust nodig heb.”

Vingegaard heeft een bewogen periode achter de rug. De 27-jarige renner belandde begin april op de intensive care na een horrorcrash in de Ronde van Baskenland. Pas na twee weken kon hij het ziekenhuis verlaten, waarna hij voorzichtig begon met de opbouw naar de Tour de France. In die Tour ging hij vervolgens de strijd aan met de uiteindelijke winnaar Tadej Pogacar. Vingegaard moest het onderspit delven, maar werd wel tweede. “Het is een behoorlijke reis geweest”, aldus de tweevoudig winnaar van de Ronde van Frankrijk.

RIDE Magazine
35 Reacties
22-07-2024 09:16
Hopelijk heeft hij zichzelf niet te ver uitgeknepen in de rush naar deze Tour. Ziekenhuis, herstellen, trainen en weer super scherp staan. Daar wordt een lichaam niet blij van. Eigenlijk heeft hij nu pas te tijd om écht te herstellen (mentaal en fysiek).
22-07-2024 09:22
Hij zou toch al niet gaan vanwege de geboorte van zijn tweede kind?
22-07-2024 10:41
Het is begrijpelijk dat hij rust nodig heeft gezien het hele voortraject en de intensiteit van deze specifieke Tour. Daarnaast verwacht hij ook nog een tweede kindje als ik het goed heb.

Maar los daarvan, dit is ook van toepassing op andere jaren (misschien kleine uitzondering verleden jaar met de Vuelta), koerst deze jongen wel echt heel erg weinig in vergelijking met de concurrenten. Ja hij wint twee keer de Tour maar op deze manier verovert hij niet de harten van wielerfans?

Fantastische atleet, niet van overtuigd als sportman.
    22-07-2024 10:42
    Hij heeft allang de harten van de wielerfans gestolen en hij rijd gewoon genoeg.
    Hij weet waar zijn kwaliteiten liggen en daar gaat hij aan de start staan heel simpel.
    22-07-2024 11:19
    Djaga Djaga

    hij heeft jouw hart gestolen, dat bleek wel uit je zeer gekleurde reacties. Ik vind dat hij zich veel te weinig toont bij overige koersen. Daarom ligt mijn voorkeur bij Pogacar, koest overal, valt overal aan en de liefde voor de sport straalt er vanaf.
    22-07-2024 11:20
    Ja smaken verschillen. Ik wordt er niet warm van in ieder geval. Er zijn zat rijders die zich om verschillende terreinen laten zien en wat attractiever koersen. Dat zal dan ook wel een verschil in type rijder en atleet zijn, wat verder prima is. Ik word alleen niet warm van Vingegaard die zo nu en dan uitpakt in een lange zware bergrit met behulp van zijn ploeg. De enige keer dat ik wel warm van werd was die tijdrit op het scherpst van de snede verleden jaar. Hij kan het dus wel.
    22-07-2024 13:54
    [i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
    22-07-2024 14:01
    @Djaga djaga, weet niet over welke wielerfans jij het hebt maar de meesten zijn toch echt meer fan van de aanvalslust van Tadej. Niet van iemand die vanuit een control busje ergens achteraf ingefluisterd wordt hoe die precies moet rijden.
    Dat jij anderen als minderwaardig beschouwd zegt mij dat je een psycholoog nodig hebt voor je grootheidswaanzin, besef je je wel wat je zegt??? Dat zijn uitspraken voor een psychopaat.
    22-07-2024 14:04
    Ik word wel warm van deze sport/familieman. En mijn sympathie is niet afhankelijk van het aantal dagen dat hij koerst. Voor een introverte persoonlijkheid die ook nog eens beroemd is vind ik hem uitzonderlijk open en niet bang om zich kwetsbaar op te stellen. Als renner doet hij wat elke renner doet; proberen te winnen met de talenten die hem gegeven zijn. En ik vind het een prachtig contrast met Pogacar, het flamboyante wonderkind dat overal een show neerzet. Van mij mag Vingegaard slechts één keer per jaar van onder de schapenvachten uit een Scandinavische winterslaap rollen, vrouw en kinderen gedag zeggen en zich op de fiets hijsen voor de ultieme cultuurclash met glitterbiker Pogacar in de grootste wielerwedstrijd van de wereld. Beatles tegen de Stones, Cote d'Azur tegen Glyngøre, werken op de visafslag tegenover talent dat je komt aanwaaien. Zo iemand als Pogacar heeft ook een spook nodig. Een angstgegner. Het hele jaar door álles winnen en dan toch elk jaar weer zenuwachtig om moeten kijken naar dat ielige mannetje dat uit het noorden komt afgedaald en wellicht nét iets beter is in het winnen van juist die ene wedstrijd. Juist omdat hij alles op die ene wedstrijd zet. Ik ben er dankbaar voor.
    22-07-2024 14:21
    Waar komt het fabel dat Vingegaard zo weinig koerst toch vandaan? Hij had vorig jaar 67 koersdagen.

    Ter vergelijking:
    Pogacar: 49
    Evenepoel: 67
    Roglic: 64
    Van Aert: 55
    Van Der Poel: 46
    22-07-2024 16:26
    Eens met groetjes. Sommigen in dit draadje kijken heel selectief wielrennen. Hij had 15 koersdagen en 7 overwinningen op het moment van zijn val in het Baskenland.
    Wat wel waar is dat hij de Tour rijdt vanaf een gezamenlijke ploegen tactiek maar dat heeft hem de afgelopen twee jaar twee Tour winsten opgeleverd. In andere koersen rijdt hij meer vanuit het hart.
22-07-2024 09:20
Totaal begrijpelijk natuurlijk, de Vuelta ligt nu wel echt helemaal open voor Pogacar - wie gaat hem kunnen bedreigen?
    22-07-2024 09:25
    De geloofwaardigheid.
    22-07-2024 09:28
    Jemig, hoe lang leef jij onder een steen. Hij gaat geen vuelta rijden.
    22-07-2024 09:29
    Hij doet niet mee, dus het wordt weer een heerlijke burgeroorlog binnen UAE. Almeida, Yates, Ayuso en Del Toro staan momenteel op de lijst. Wie gaat in hemelsnaam knechten voor wie?

    Verder zijn Landa, Skjelmose en Kuss ook van de partij, maar als kopman zijn ze meestal niet zo goed. Roglic dan maar weer?
    22-07-2024 09:49
    Roglic de favoriet, idd.
    22-07-2024 09:51
    Zou wel een uniek kans op een unieke prestatie zijn om te laten liggen. Nu lijkt hij oppermachtig maar wie weet hoe het in komende jaren gaat zijn. Daarbij, ik heb het liever nu achter de rug dan dat er hierna nog een jaar komt dat pogi de Giro én de tour gaat winnen.
    22-07-2024 09:51
    100% dat ie hem gaat rijden. Unieke kans op de triple.
    22-07-2024 09:54
    Pogacar heeft deze Tour ook meermaals gezegd hoe hij zou gaan rijden en vervolgens bleek in de praktijk iets anders. Pas als de inschrijfdeadline van de Vuelta voorbij is en hij écht niet ingeschreven is door UAE, geloof ik het.
    22-07-2024 11:26
    Hoe vaak moeten ze blijven aangeven dat die hem niet rijdt? Is nu al minimaal 10x gezegd door iemand uit de ploeg.
    22-07-2024 11:37
    Maakt helemaal niet uit hoevaak ze het zeggen. Dit is een once in a lifetime kans. Zal mogelijk nooit meer evenaart gaat worden.

    Opzich logisch dat ze nu aangeven dat hij hem niet rijdt om die druk weg te houden.
    Ik geloof het ook pas zodra hij def niet op de lijst staat.
    22-07-2024 11:52
    Felicitaties aan Pogacar en team UAE. Maar extreme prestaties, ook in relatie tot directe concurrenten in zowel Giro als Tour de France, rechtvaardigen 'extreme' vragen en transparantie. Ik beschuldig niemand maar dit blijft het gevolg van de geschiedenis.
    22-07-2024 12:30
    Ik sluit niet uit dat Pogacar wél rijden gaat, al helemaal met Almeida en Yates er bij kunnen ze naar hartelust switchen en anticiperen. Vooral Alemida lijkt ook klaar om een vuelta of giro te winnen.

    En let op: 1, 2, 3 kan ook hoor, misschien moet Roglic er eens een ronde van maken zoals REVKET afgelopen jaar heel slim deed?
22-07-2024 09:27
Een zeer verdiende rust! En dat hij volgend jaar met volle kracht terugkomt.
22-07-2024 10:32
Zeer verwacht, stond hier natuurlijk ook niet 100% aan de start. Wist al dat hij geen Vuelta kan rijden dus heeft het geprobeerd en goed gepresteerd.
22-07-2024 12:39
Wat mij betreft duikt Vingegaard lekken tot en met aankomend voorjaar helemaal onder en doet hij niets meer. Als ie nog WK en Lombardije inclusief campagne eendaagsen zou willen doen? Dít is zijn kans natuurlijk, ik twijfel geen moment aan zijn mogelijkheden in deze. Óók twijfel ik evenmin aan zijn opnieuw kunnen winnen in de tour aankomend jaar. Hij heeft wederom aangetoond Pogacar te kunnen volgen, onder druk te zetten en zijn grote wapen, uitpersen en doorzetten is écht geen verleden tijd hoor.
22-07-2024 15:25
Lijkt me een wijs besluit. Je weet nooit precies hoe een lichaam reageert op zo'n inspanning na een lang revalidatietraject. En als hij zo duidelijk aangeeft dat hij uitgeput is dan kun je niet anders dan naar de renner luisteren.
22-07-2024 09:44
Begrijpelijke keuze. Kan me voorstellen dat het fysiek en mentaal momenteel even helemaal "op" is.
22-07-2024 09:44
Maar toch de Ronde van Polen of is PCS mis ?
    22-07-2024 10:38
    De ronde van Denemarken misschien wel leuk voor hem om het seizoen af te sluiten en dan lekker op vakantie
22-07-2024 11:48
Ik ben nu al benieuwd naar de tour van 2025. Dit jaar had ik met de 6 sprint etappes wel iets meer van vislab verwacht, UAE had toch een echte klimmers ploeg bij zich. Vislab had het hier en daar meer op de kant moet trekken. Nu is het voor vislab een plan maken vooe volgend jaar.
22-07-2024 12:01
Zou hij zich niet eens vol op het lastige WK in Zürich en het Italiaanse najaar met uiteraard Lombardije richten?

Hij zou fris genoeg moeten zijn na dit seizoen en toonde in de rit naar San Luca (en vorig jaar in de Baskische openingsritten in de Tour) dat hij dat soort werk ook aan kan.

Kan me moeilijk voorstellen dat hij in topvorm die 250+ km niet aankan.
22-07-2024 12:40
Logisch en gegund!
22-07-2024 14:39
Wijs besluit, hij heeft denk ik echt alles gegeven. Petje af.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine