Meerdere botbreuken voor Jonas Vingegaard na val, ook longkneuzing en klaplong
foto: Cor Vos
vrijdag 5 april 2024 om 11:45

Meerdere botbreuken voor Jonas Vingegaard na val, ook longkneuzing en klaplong

Update Jonas Vingegaard heeft bij zijn val in de Ronde van het Baskenland zijn sleutelbeen en meerdere ribben gebroken. Dat laat Visma | Lease a Bike weten via sociale media. Hij is stabiel en bij bewustzijn.

De valpartij vond plaats op 35 kilometer van de streep van de vierde etappe. Er waren veel renners bij betrokken, maar het was meteen duidelijk dat Vingegaard een van de grootste slachtoffers was. Zijn rug lag helemaal open en zijn nek moest gestabiliseerd worden. De Deen was wel bij bewustzijn toen de ploegleiders bij hem kwamen, meldde Visma | Lease a Bike eerder.

Vingegaard werd nadien afgevoerd naar het ziekenhuis. Bij onderzoek aldaar bleek dat de tweevoudig Tourwinnaar zijn sleutelbeen en meerdere ribben gebroken heeft, laat zijn ploeg weten via sociale media. Hij blijft uit voorzorg in het ziekenhuis.

Update 5 april, 11.30 uur

Visma | Lease a Bike heeft vanochtend een update gedeeld over de toestand van Jonas Vingegaard. De Deen is stabiel en heeft een goede nacht gehad, laat de ploeg weten op X. Wel moet hij in het ziekenhuis blijven. “Nader onderzoek in het ziekenhuis bracht bovendien aan het licht dat hij ook een longkneuzing en een klaplong heeft.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
73 Reacties
04-04-2024 20:09
Ik had het erger verwacht tbh. Redelijk positief.
Stay strong Jonas <3
    04-04-2024 20:32
    Oef oef, inderdaad. Carrière bedreigend ging door mijn hoofd. Dan valt het relatief mee. Hetzelfde schuitje als WVA.
    Hopelijk is de gifbeker nu leeg.
    04-04-2024 21:05
    @Freddy, eens hoor. Dat was ook wat ik in gedachten had. Je gaat dan toch uit van het meest erge scenario ofzo.
04-04-2024 21:13
Ik ben heel dankbaar voor dit nieuws, had het oprecht erger verwacht.

Fysiek herstel lijkt te overzien, maar mentaal zal dit Vingegaard - toch een heel gevoelige jongen - ook ontwrichten. Gelukkig maar zit hij in een ploeg die veel aandacht geeft aan de gehele renner, zowel spier als psyche.

Alle goeds gewenst voor hem en betrokkenen...
04-04-2024 20:11
Valt al bij al relatief gezien nog reuze mee als je het afzet tegen de beelden.
Vuelta en het najaar moet sowieso wel haalbaar zijn. Tour zou zelfs ook nog kunnen, al zal dat dan niet in topvorm zijn gok ik.
    04-04-2024 21:48
    @MaGarin als ze bij Van Aert zelfs de Giro nog niet helemaal uitsluiten dan zou Vingegaard de Tour zeker moeten halen....En wat te zeggen van Evenepoel? Dat zag er minder erg uit maar uiteindelijk hebben ze beide een sleutelbeen gebroken....Vingegaard nog enkele ribben gebroken en Evenepoel zijn schouderblad...zeer pijnlijk, en dan spreek ik uit ervaring. 3 maanden uit indertijd, dat zal voor een topsporter veel sneller gaan natuurlijk maar ik zie Vingegaard eerder terug op een fiets zitten dan Evenepoel...Tenminste dat lijkt me zo. (al weet ik niet of er gradaties in schouderbladbreuken zijn...)
    05-04-2024 07:28
    Denk dat Evenepoel al snel op een tacx kan fietsen terwijl Vingegaard daar nog wel even mee zal moeten wachten
05-04-2024 11:58
Pneumothorax staat voor klaplong, niet voor longontsteking..

Zou ook wel bijzonder zijn als je een longontsteking kan oplopen door een valpartij.
    05-04-2024 12:07
    Dat klopt. Al moet je bij dit soort verwondingen wel zeer waakzaam zijn voor het ontstaan van Longinfecties. Nu een ontsteking oplopen is het laatste wat je wil.
04-04-2024 20:26
Dit zei Jonas trouwens nog een pasr dagen geleden: "Er zijn veel mooie kanten aan de wielersport, maar ook zijdes die niet leuk zijn. Veel dingen zijn het allemaal niet waard. Het is een gevaarlijke sport en je bent veel op reis. Daardoor ben je heel vaak ver weg van je familie en van de mensen van wie je het meeste houdt. Natuurlijk ben ik gek van deze sport en heb ik er wel voor gekozen, maar ik zal mijn kinderen altijd adviseren om niet voor dit vak te kiezen."
05-04-2024 12:07
Oef toch nog wel een zwaarder verdict dan gisteravond leek, een klaplong (idd foute vertaling @redactie!) is niet zomaar iets. En het enige is nu: heel veel goede zorgen!
    05-04-2024 23:41
    Schrik hiervan, een klaplong is niet niks. Ik moet denken aan Terpstra. Die is na zijn klaplong nooit meer p niveau gekomen.
04-04-2024 23:16
Gezien alle reacties heb ik het vermoeden dat er heel veel medisch specialisten en chirurgen hebben gereageerd op dit artikel, met allemaal diagnoses en voorspellingen over het genezingsproces. Gekmakend geneuzel. Get a life, sukkels.
    05-04-2024 02:26
    ...en er is iemand die al dat gekmakend geneuzel ook daadwerkelijk leest, al dan niet diagonaal... "Chill, dude", we zijn het NRC Handelsblad of de Standaard niet, hier moét geneuzeld worden, als ongenuanceerde en gepolariseerde experts duiken we in de waan van de dag, bron-loze fact-checkers met verborgen agenda's voor eigen heug en meug.
    05-04-2024 07:48
    & f*ck off bro, I would go to war wtih MaxGarin, my worst enemy here
04-04-2024 20:10
Het klinkt raar want dit is natuurlijk een zware blessure, maar ik vind dit best wel meevallen als je zag hoe naar Vingegaard lag. Al is het natuurlijk niet uitgesloten dat er nog blessures bij komen.
    04-04-2024 20:11
    dacht exact hetzelfde, hopelijk is tour haalbaar
    Dat dacht denk ik iedereen. Maar dit natuurlijk even goed nog serieus blessurewerk,
    04-04-2024 20:18
    denk als wout binnen 5 weken de giro zou kunnen halen . dan moet Jonas de tour over dik 3 maanden wel in redelijke vorm kunnen beginnen .
    04-04-2024 21:36
    Een paar ribben.. Komt er morgen een statement dat de Giro haalbaar is?
04-04-2024 20:14
Ondanks een aantal vervelende breuken kom je er relatief oké vanaf als je de beelden bekijkt.

Wielerflits graag ook wat meer info betreft Jay vine, Remco evenepoel , Stef Cras allen ook zwaar gevallen
    04-04-2024 20:16
    zal zsm volgen gok ik, dit is het meest recente nieuws
    04-04-2024 20:18
    Dan moet er natuurlijk wel nieuws te melden zijn.
    04-04-2024 20:59
    Heftig maar gelukkig niet levensbedreigend. Net als Van Aert, het lichaam de tijd geven te herstellen. Bij Vine zijn zijn het wervels die gebroken zijn, maar voorlopig zonder neurologische schade. Evenepoel sleutelbeen en schouderblad gebroken. Zie voor IDL voor een overzicht.
04-04-2024 20:19
Pffff... aan de ene kant valt het mee na het zien van de beelden, aan de andere kant: wat waardeloos zeg! Ik zou geen risico nemen in zijn herstel en hem niet 100% fit aan de tour laten starten... ik zou nu kiezen voor het doorschuiven van WvA naar de tour en daar dan vol voor etappes gaan met WvA en Kuss. Met Jonas doorschakelen naar de Vuelta, daar domineren en dan topfit de winter in om hopelijk in 2025 er weer helemaal te staan.
    04-04-2024 20:40
    Knap dat jij op basis van deze info kunt concluderen dat hij de Tour niet kan halen en zich beter op de Vuelta kan richten.
    04-04-2024 22:04
    Dankje Giovinazzi, maar gebrijpend lezen is ook een vak... en als je klein beetje kennis van het menselijk lichaam hebt en van trainingsleer kun je dan vrij snel concluderen dat Jonas met deze blessures hoogstwaarschijnlijk niet 100% gaat zijn in juli. Hij kan de Tour dus zeker wel halen, maar zal dan niet 100% fit zijn... en nu komt mijn mening: dan zou ik er voor kiezen hem door te schuiven naar de Vuelta. Is het zo duidelijker dan in mijn vorige bericht?
    04-04-2024 22:39
    De arts van het Deense team is optimistisch: Kristian Slot Pedersen hvad får dig til at tro det? Læs her: - Vingegaard er sluppet billigt, siger læge og ekspert https://sport.tv2.dk/cykling/2024-04-04-vingegaard-er-sluppet-billigt-siger-laege-og-ekspert
    04-04-2024 23:11
    Fijn dat jij zoveel kennis van het menselijk lichaam hebt dat je zonder te weten wat voor en hoeveel breuken je kan zeggen dat hij over 3 maanden niet op 100% aan de Tour start kan staan. Chapeau.
    05-04-2024 13:37
    [Quote] Giovinazzi
    4 APRIL 2024 23:11
    Fijn dat jij zoveel kennis van het menselijk lichaam hebt dat je zonder te weten wat voor en hoeveel breuken je kan zeggen dat hij over 3 maanden niet op 100% aan de Tour start kan staan. Chapeau. [/Quote]Maar Rufusvb beweerd toch helemaal niet hetgeen waarover je zo op doorgaat, hij zegt samengevat gewoon dat hij geen risico zou nemen. Ik denk overigens ook niet dat hij 100% topfit aan de tdF kan beginnen, dat is toch gewoon logisch? Als hij nu nog moet genezen en revalideren, erna terug moet opbouwen en hij zat nog niet 'ver' in zijn opbouw naar de tour, dan heeft hij hetzelfde als Pogacar vorig jaar. Hij staat dan aan de start met een redelijke basis maar niet in topvorm, daardoor is Pogacar ook erdoorgezakt omdat hij niet DE topvorm had die nodig was om echt te strijden....
05-04-2024 12:41
Gebroken sleutelbeen en gebroken ribben had nog perspectief geboden voor de Tour. Met die klaplong erbij is het boek dicht voor juli.
    05-04-2024 12:55
    Hoe kom je daar bij Paul? Volgens mijn informatie is het herstel van een klaplong ongeveer 2 maanden. (of er moeten complicaties bij zijn, maar die info hebben we niet)
    Alle verwondingen die Jonas heeft zouden theoretisch met 2 maanden genezen moeten zijn. Hoe zijn conditie dan is, is dan weer een ander verhaal.
    05-04-2024 13:28
    2 maanden niks doen ja. Serieuze trainingsarbeid gaat niet zo makkelijk. Hoewel topsporters vaak sneller lijken te herstellen dan volgens het boekje.
    05-04-2024 13:40
    Ik ben geen arts, en heb dus geen flauw benul hoeveel tijd er staat voor iedere specifieke revalidatie. Wel weet ik dat de Tour begint over exact 85 dagen.....

    Sowieso zou ik altijd eerst nog even afwachten wat de mens Vingegaard in dit geval zelf aangeeft. Wielrenners zijn aparte mensen, een soort masochisten in principe.... Maar ik heb al genoeg renners een punt achter hun loopbaan zien zetten na zo'n crash, en er zullen er nog genoeg zijn die dit ook in de toekomst zullen doen...

    Ik ga me dus niet wagen aan voorspellingen of en wanneer een renner weer op zijn fiets zal zitten... Laten we eerst maar afwachten of de persoon in kwestie hier nog wel zin in heeft. Want dat is een zijde van het verhaal waar blijkbaar maar weinig aandacht aan wordt besteed...
    05-04-2024 14:44
    Inderdaad wordt dit heel rustig opbouwen. Heb zelf een klaplong gehad en dan mag je ook voor een lange tijd geen maximale inspanning doen vanwege het risico op een nieuwe klaplong. Betekent niet dat dit een mildere variant kan zijn natuurlijk, maar er staat hoe dan ook een lange herstelweg op het programma.
04-04-2024 20:08
Wat een pech!! Kl*te. Veel beterschap Jonas en alles andere betrokken renners
04-04-2024 20:13
Klinkt idd raar, maar dit is nog positief. Voor zover je het natuurlijk positief kan zien. Wellicht komt de Tour nog te vroeg. Vol op de Vuelta? De kansen van Pogacar om de dubbel te pakken zijn nu wel enorm.
    04-04-2024 20:14
    Ome remco giro skippen volle bak tour? al denk ik dat pogi maatje te groot is
    04-04-2024 21:34
    Pogacar gaat voor de Triple Crown, schrijf maar op.
04-04-2024 20:14
Phoe dat is een relatieve geruststelling. Ik had vrees voor zeer heftige blessures. Hopelijk haalt hij dit jaar nog zijn topniveau.
04-04-2024 20:21
Gelukkig valt de blessure erg mee. Jonas spoedig herstel toegewenst.
04-04-2024 20:41
Vreemd hoe dicht zo’n Baskische berg en zo’n Kanarieberg bij elkaar liggen.
Van Aert en Vingegaard waren al maatjes en gaan zich nu volop aan elkaar kunnen optrekken tijdens de revalidatie…
    04-04-2024 21:02
    En dan is er ook nog Wilco Kelderman die aan het herstellen is van een gebroken sleutelbeen en gekneusde ribben na een val in Parijs Nice.
04-04-2024 21:09
Godzijdank, ik vreesde voor veel erger. Hij en enkele anderen lagen er zo slecht bij...

Sterkte, rust, en een voorspoedig herstel gewenst.
04-04-2024 21:53
@ HermansB Evenepoel Giro skippen en alles op de Tour? Wat bedoel je nu? Evenepoel ging toch enkel de Tour rijden of heb ik iets gemist?
04-04-2024 22:13
Bizar dat zijn verwondingen bijna identiek zijn aan die van van Aert.
04-04-2024 23:13
Gezien de val en de eerste indruk van de beelden valt het gek genoeg mee. Nu even rust en dan vol herstellen richting Tour. In principe zou deze gewoon gehaald moeten worden op een heel goed niveau. De Tour is nog 3 maanden weg dus dat zou moeten kunnen.
05-04-2024 10:27
Gelukkig valt het mee ook al zijn het behoorlijke beschadigingen. Mijn man heeft mei vorig jaar een zwaar ongeluk gehad, ook met gebroken sleutelbeen, 7 ribben gebroken, klaplong en zware hersenschudding. Het heeft bij hem een maand of 6 geduurd tot hij hersteld was. Maar denk dat met de juiste zorg Jonas nog steeds de Tour kan rijden. Sportmensen hebben een groter herstellend vermogen. Dat zei ook de arts waar wij op controle waren en die heel veel renners heeft behandeld. Ger van Olden, Wout, Remco en Jonas zouden beter naar hem kunnen gaan.
    05-04-2024 13:19
    Als ik het zo lees is je man hersteld, fijn!
    06-04-2024 07:32
    Toiletduck: ja gelukkig geheel hersteld, alleen nog naweeën af en toe van het hersenletsel dat hij ook nog had.
05-04-2024 11:54
Uh, redactie, waar komt die longontsteking vandaan? De ploeg heeft het over een klaplong en een longkneuzing. Een longontsteking door een val lijkt me wel wat onwaarschijnlijk.
    05-04-2024 11:58
    Google translate geeft longonsteking aan maar volgens mij is een pneumothorax inderdaad een klaplong
    05-04-2024 12:02
    Als je op tweet vertalen drukt geeft hij longontsteking aan inderdaad. Dat zal de redactie ook gedaan hebben neem ik aan.
    05-04-2024 12:09
    Ja, dat zal best, maar pneumothorax is natuurlijk totaal iets ander dan pneumonia.
05-04-2024 12:46
Met dit nieuws erbij is het letterlijk en figuurlijk een klap. Het eerste nieuws was positief maar met dit nieuws zien we hem niet terug in juli. Wat een kl*ten zooi zeg...
    05-04-2024 13:53
    Eens. Die klaplong gaat langer duren dan die breuken. Ook conditioneel is het gewoon niet haalbaar vrees ik. Want hij zal voorlopig weinig mogen doen met een klaplong. En Vingegaard gaat volgens mij echt niet van start als er geen podium in zit.
05-04-2024 13:22
Altijd prachtig dit soort comments van onze dokterflitsers: "voor kwetsuur x staat hersteltijd y, dus conclusie z", en dit allemaal zonder gedetailleerde context.

De ene breuk is de andere niet, de andere klaplong is de andere niet en het ene herstelproces is het andere niet.
    05-04-2024 13:54
    Wijsneus
    05-04-2024 13:58
    en de ene mens is de andere mens niet
    05-04-2024 15:56
    niets mis met het schetsen van het gemiddelde en dus meest waarschijnlijke scenario
    05-04-2024 17:32
    @rondje: noem je mij dan een wijsneus? Moet niet gekker worden.

    @chippen: nee hoor, maar wel als je het presenteert als voldongen feit.
04-04-2024 20:10
Dat wordt dus pas rond Dauphiné / tour pas weer in actie, op zijn hoogst. Begint hij de tour een beetje zoals Pogacar afgelopen jaar qua ritme.

Reacties zijn gesloten.