Join-S|De Rijke wil toonaangevend worden

foto: Marcel Koch
In een volle ballroom van het Carlton Hotel in Spijkenisse kon de nieuwe ambitie van Join-S|De Rijke niet vaak genoeg herhaald worden. De Nederlandse continentale formatie wil ’toonaangevend worden’, zowel sportief als zakelijk.
Het team dat al 23 jaar bestaat, kreeg afgelopen winter een nieuwe leiding. Dat was ook hard nodig. De afgelopen jaren leek de ploeg de weg kwijt. Meermaals werd de wens geuit om een stap hogerop te gaan, naar ProContinentaal-niveau. Maar jaar in jaar uit stierf die wens door een gebrek aan budget een stille dood. Het leidde afgelopen jaar zelfs tot sceptische reacties wanneer die wens wederom uitgesproken werd.

Uniek verdienmodel
Onder aanvoering van de nieuwe algemeen directeur Cor van der Wel en teammanager Frank Kwanten heeft de ploeg een facelift gekregen. Van der Wel, die fortuin maakte in de ICT-branche, heeft een dagtaak aan het runnen van de ploeg en het ontwikkelen van een vernieuwd sponsormodel. Join-S is daarvan zijn eerste geesteskind. Het nieuwe model moet de ploeg minder kwetsbaar moet maken. “Teams zijn nu nog afhankelijk van één of twee sponsors. Als een geldschieter wegvalt, staat de toekomst van het team op het spel. Ik ben gaan zoeken naar een gezond verdienmodel.”
Zijn oplossing is een verkooporganisatie. Join-S is een club van partners en vrienden die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid, gezondheid en sport, legt hij uit. Op dit moment bestaat de club uit twintig zogenoemde ‘bedrijfsvrienden’, die producten kopen bij vier bedrijven die als partner aan de ploeg zijn verbonden. Het ideaalbeeld, volgens Van der Wel, is dat deelnemende bedrijven met elkaar in contact komen en onderling gaan handelen. De daar uit vloeiende opbrengsten, moeten de investeringen in de ploeg verantwoorden. Van der Wel verwacht dat die opbrengsten in 2016 het miljoen al overstijgen.
Doelstellingen
Ook op sportief vlak wil de ploeg de toon zetten. Uitslagen zijn voor technisch directeur Kwanten belangrijk, maar niet heilig. Met iedere renner heeft hij doelstellingen geformuleerd. “Dat kunnen uitslagen in bepaalde wedstrijden zijn, maar ook het behalen van een universitair diploma”, legt Kwanten uit. “Twee belangrijke termen zijn ‘accountability’ (verantwoordelijkheid) en ‘value’ (waarde). Het gaat erom dat ze taken juist uitvoeren, zowel sportief als maatschappelijk.”
Dit seizoen zijn de Topcompetitie en het WK ploegentijdrit in het Amerikaanse Richmond de sportieve doelen. Maandag vertrekt het team voor een trainingskamp naar Cambrils. Onder de Spaanse zon zal nadrukkelijk met de tijdritfiets worden getraind.

Ex-profs Jetse Bol (foto), Coen Vermelfoort en Wouter Mol zijn het stralende middelpunt van de ploeg, die bestaat uit een mix van jong en oud. Waar de jonge renners vooral willen leren van de routiniers, zijn de ervaren renners gebrand op een terugkeer op het hoogste niveau. Met name Bol, die naar eigen zeggen ‘een zijstap’ heeft gemaakt nadat hij bij Belkin geen contractverlenging kreeg, wil weer winnen. Bij Belkin zat hij vast in het keurslijf van een knecht. Ook bij Vermeltfoort leeft nog altijd de wens voor een plek in de WorldTour. De 26-jarige sprinter behaalde afgelopen seizoen zes overwinningen, maar kon niet rekenen op promotie naar een team op een hoger niveau. Ook bij Roompot, een ploeg waar hij niet had misstaan, bleef de deur dicht.
2015 is voor Join-S|De Rijke in meerdere opzichte een spannend jaar, erkent Van der Wel. De ploeg moet zowel sportief (met uitslagen) als zakelijk (meer budget) bewijzen dat de nieuwe ingeslagen weg ook de juiste is. Anders sterven de ambities opnieuw een stille dood.