Johan Bruyneel ziet Richard Carapaz als hoofdschuldige: “Hij heeft de grootste fout gemaakt”
foto: Cor Vos
zondag 1 juni 2025 om 16:58

Johan Bruyneel ziet Richard Carapaz als hoofdschuldige: “Hij heeft de grootste fout gemaakt”

Simon Yates verraste zaterdag vriend en vijand door in de laatste bergrit van de Giro d’Italia de roze trui te veroveren. Johan Bruyneel prijst de Brit van Visma | Lease a Bike, maar stelt ook dat Isaac Del Toro en Richard Carapaz steken hebben laten vallen. Met name de Ecuadoraan maakte fouten, volgens de voormalig ploegleider en renner.

“Zowel Carapaz als Del Toro heeft fouten gemaakt”, zei Bruyneel in The Move. Hij heeft echter meer begrip voor de koerswijze van Del Toro dan voor die van Carapaz. “Del Toro was supergefocust op Carapaz. Hij wist dat Carapaz er alles aan zou doen om hem te lossen op de Colle delle Finestre. Daarom zeg ik: ze hebben beiden fouten gemaakt, maar Carapaz heeft de grootste fout gemaakt.”

“Plaats jezelf eens in de schoenen van Del Toro. Hij reageert op Carapaz in het eerste deel van de Finestre. Carapaz probeerde hem steeds te lossen, dus het is gemakkelijk om te begrijpen dat een 21-jarige Del Toro, die nog nooit drie weken keihard heeft gekoerst, niet teveel met Carapaz gaat samenwerken. Elke keer als Del Toro op kop komt, weet hij dat Carapaz na 200, 300 meter van achteruit gaat komen om hem aan te vallen.”

Ook een fout van Del Toro
Op den duur wilde Carapaz de kastanjes niet meer uit het vuur halen en liet hij het tempo zakken. De ontsnapte Simon Yates liep daardoor verder en verder uit. Toen had ook Del Toro zijn duit in het zakje moeten doen, aldus Bruyneel.

“Toen ze zagen dat Yates een minuut had, hadden ze beiden moeten denken: deze kerel maakt geen grappen, deze gast is on fire. Ze hadden op dat moment niet meer de tijd om te lopen kloten. Ze hadden op dat moment beiden hun best moeten doen. En als ze dat zelf in het heetst van de strijd niet konden beslissen, wisten ze in de auto’s achter hen dat er met Wout van Aert nog een monster voor Yates reed…”

‘Carapaz reed tégen Del Toro’
Door beide renners zijn dus fouten gemaakt. “Maar Del Toro wil ik het voordeel van de twijfel geven. Hij is nog jong, zat dicht tegen zijn limiet en was bang dat Carapaz hem alsnog aan ging vallen. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het Carapaz niet meer kon schelen nadat hij doorkreeg dat hij Del Toro niet kon lossen. Hij reed tégen Del Toro.”

“Ze zijn beide kampioenen, ze hebben beide status, ze zijn beide latino’s. En Carapaz is de latino met een zege in een grote ronde op zak. Niemand ziet graag een jonge gast komen en je populariteit afnemen. Zulke dingen hebben betekenis voor zulke jongens. Ik wil niet te negatief zijn, maar ik kreeg de indruk dat Carapaz dacht: ik win niet, maar jij ook niet, Del Toro.”

RIDE Magazine
38 Reacties
01-06-2025 18:05
Del Toro heeft het mijn insziens ook vrijdag verpest bij Carapaz. Toen had Carapaz aangevallen, was Del Toro mee en wou Carapaz vervolgens samenwerken om Yates op meer tijd te zetten, maar dan weigerde Del Toro ook (ondanks het feit dat Carapaz zo goed als geen mogelijkheid had om nog aan te vallen daarna in de afdaling). Del Toro heeft op geen enkel moment blijk gegeven dat hij Yates ook maar enigzins serieus nam, en op het moment dat UAE dat doorhad was Carapaz al zo boos dat hij dan maar Del Toro ook liet verliezen.

Ken het begrijpen dat Del Toro hier nog een beetje wordt beschermd als 21-jarige, maar de grootste fout is gewoon gemaakt door UAE.
    01-06-2025 18:11
    De kans is vrij groot dat del toro gewoonweg niet veel beter kan. Vrijdag niet en ook zaterdag niet
    Dat is ook allemaal niet zo heel vreemd gezien zijn leeftijd en tevens geen ervaring om op dit niveau 3 weken te koersen
    01-06-2025 18:15
    Dit dus.
    01-06-2025 19:49
    Jou favoriete ploeg fanboy antoin van UAE ploegleiding heeft toch die ervaring als die gewoon had gezegd rijd je eigen tempo op kop van de finestre dan had die nu het roze gewonnen
01-06-2025 17:29
Nee Johan, dat heb je zelf gedaan, jarenlang zelfs.
    01-06-2025 17:30
    Stel je niet zo aan
    01-06-2025 18:13
    Blijf lekker voor eeuwig daar in hangen. Kom op zeg…
    01-06-2025 21:07
    Ik blijf er niet in hangen, ik vind het alleen onbegrijpelijk dat dit soort mensen nog een rol mogen spelen in de wielersport en dat we nog serieus naar hun mening luisteren. Niet doen. Beter voor de sport. Veel beter.
    01-06-2025 22:17
    Inderdaad, die man zou hier geen podium meer moeten krijgen.
01-06-2025 17:15
Niet vaak eens met Bruyneel maar hier wel. Carapaz kan hoog blazen dat Del Toro het niet snapt, maar het was vrij duidelijk wat hij aan het doen was. Zodra Yates weg was en Carapaz duidelijk niet met Del Toro wilde samen werken, moest Del Toro kiezen tussen Carapaz omhoog rijden en in ieder geval achter hem eindigen, nadat Carapaz hem natuurlijk zou aanvallen, of niet Carapaz omhoog rijden en dan van Yates verliezen. In allebei de scenario's was 2de het beste gegeven Carapaz zijn tactiek en Del Toro koos voor de optie die Carapaz ook opnaaide.

Als Carapaz had willen winnen, vanaf het moment dat Yates er een minuut voor rijden, had hij met Del Toro samen moeten werken en dan Del Toro iets meer laten doen en hopen dat je beter bent op Sestriere. Met de tactiek die Carapaz koos, kon Del Toro niet meer winnen en had Del Toro geen reden om te rijden. Dat kun je dom noemen van Del Toro, maar dat maakt Carapaz net zo dom want ze kozen dezelfde tactiek
    01-06-2025 17:46
    Het grote verschil is: Carapaz kon simpelweg niet meer winnen. Als hij het gat zou dichten met Del Toro in zn wiel zou hij nooit meer genoeg energie hebben om ook nog eens Del Toro te lossen. Dat had hij immers al een paar keer geprobeerd zonder resultaat. Del Toro kon nog winnen als hij een poging deed het gat te dichten, aangezien hij vanaf dan alleen nog maar hoefde aan te klampen bij Carapaz.
    01-06-2025 18:06
    @bas-j Carapaz kon wel winnen als je niet alleen maar de twee scenario's neemt dat of Carapaz alleen op kop rijdt of Del Toro alleen op kop rijdt. Ze hadden kunnen samenwerken om het redelijk binnen de perken te houden. Als Carapaz zijnde wil je dan net genoeg doen dat Del Toro denkt dat je genoeg meewerkt, maar wel minder dan hem om nog een laatste aanval te kunnen plaatsen. Dit deed Carapaz alleen niet. Carapaz zorgde dat Del Toro niet meer kon winnen, maar daarmee verloor Del Toro ook elke reden om te rijden.

    Wel cruciaal om te benoemen dat ik het heb over het moment is waar Yates 40-60 seconden ervoor rijdt op de Finestre. Zodra ze bovenkwamen hadden ze allebei al verloren aangezien Van Aert ervoor rijdt (en ik denk dat Del Toro ook daar de goeie keuze maakt want alleen rijdt je gewoon nergens heen als je gaat rijden en kan alleen nog maar plekken verliezen). Maar het moment dat Yates er net/wel geen minuut voor rijdt en duidelijk sterker lijkt dan die twee maken ze allebei (ook Del Toro hier, want die maakte niet heel veel aanstalten) de fout om niet te gaan samenwerken. Dat was simpelweg de enige manier hoe ze nog konden winnen. Ook Carapaz had daar nog kunnen winnen als hij dat samenwerken slim speelde.
    01-06-2025 18:16
    Volledig mee eens. Daarbij had Carapaz del Toro al moe gemaakt. Het is ook maar een jongen van 21..
01-06-2025 17:09
Hoofdschuldige aan of van wat?

Een wat vreemde keuze voor een titel.
    01-06-2025 17:35
    van het vermoorden van de koers ;)
01-06-2025 19:20
Wat een onzin weer.
Del Toro heeft de Giro weggegeven, Carapaz had hem nooit in handen.
01-06-2025 17:34
Helemaal eens met Bruyneel. En eigenlijk hetzelfde wat ik gister ook al reageerde. Als ze hadden samengewerkt had ze beiden de Giro nog kunnen winnen. 2 grote ego’s die elkaar hebben laten verliezen.

Over een paar jaar als Carapaz tv zit te kijken en Del Toro de Giro ziet winnen zal hij beseffen dat hij de grootste verliezer is van gisteren.
    01-06-2025 17:58
    Sorry maar dit trekt nergens op. Carapaz heeft twee keer Simon Yates bij de lurven gegrepen. Daarna nog bijna een keer, en dat alemaal terwijl de maglio rosa niks deed. Hij had na de Finestre nul procent kans om Del Toro te lossen. Del Toro moest niemand lossen, hij moest gewoon mee. Zelfs een 4 sec gap op Yates was voor hem te veel. Dat is puur idiotie van UAE.
    Bovendien die andere twee deden niks liever dan elkaar in de weg rijden.
    01-06-2025 18:06
    @nico en wat is nu precies je verhaal. Het zou maar zo kunnen zijn dat del toro een heel aantal keren tegen z’n max heeft gezeten en wellicht gewoon niet kon (of bij wel een poging daarna onmiddellijk gelost te worden)
    01-06-2025 20:10
    @nico Carapaz valt Del Toro meerdere keren aan op Finestre en rijdt ook tijdens/door zo’n aanval het gat dicht op Yates. Je zag duidelijk dat Del Toro in het rood zat alleen al om
    te volgen. Logisch dat hij dus niet overneemt op Finestre omdat hij dan op een counter loopt. Wat erna gebeurd is dat Carapaz vindt dat del Toro achter Yates aan moet rijden om zijn trui te verdedigen. Maar dan zonder zijn hulp want hij rijdt in het roze. Del Toro gaat dat logischerwijs niet doen want dan wordt ie gegarandeerd gelost op Sestriere. Oftewel allebei sukkels om niet samen te werken, en Yates was de lachende derde.

    Carapaz had het gewoon slim moeten spelen en op halve kracht mee moeten draaien, dan had ie nog een kansje gehad. Nu schakelt ie zichzelf uit.
    02-06-2025 16:30
    Stoppen met trappen om de Giro te winnen. Geniaal, die Bruyneel, je moet er maar opkomen! Gelukkig zijn ook de huidige sportieve directeuren in de karavaan slimmer dan de renners zelf.
01-06-2025 19:47
De enigen die op de Finestre aanvielen waren in eerste en meerdere instanties Carapaz en later Yates, beslissend achteraf. Del Toro heeft elke keer gereageerd op Carapaz, waarna het stil viel, en Carapaz de trein weer in gang trok om UAE mannen niet te laten terug keren. Logisch dat Carapaz er op een bepaald moment klaar mee was: zo van, ik ga Del Toro geen freeride naar de top geven en vervolgens m'n eigen kansen op een Giro zege om zeep helpen. Terecht dat hij het liet lopen : Del Toro als je de Giro wilt winnen, ga d'r maar voor rijden. Had hij ook makkelijk gekund. Het gemak waarmee hij elke keer het gat naar Carapaz dicht knalde was duidelijk dat hij goed was. Had wellicht makkelijk Yates en Carapaz kunnen controleren.
Vaak is Bruyneel te volgen, maar hier redeneert hij uit het oogpunt van Carapaz. Die reed echter niet in het roze.
01-06-2025 19:17
Johan.. even in de spiegel kijken en rap stil zijn...
01-06-2025 20:27
Gewoon honderd procent gelijk hier Bruyneel. Carapaz is een leuke renner als hij solo rijdt, maar meerijden, samen een plan smeden met andere renners of ergens voor gaan, kent hij niet. Ook een reden waarom ik er vrij weinig mee heb.

In 2022 zag je hetzelfde patroon. Elke keer met een speldenprik proberen Hindley te lossen. Waren ze los dan het tempo weer laten zakken en de rest kwam weer terug. Ook toen op de voorlaatste dag alles verloren en winst voor Hindley.

Exact hetzelfde gebeurde hier. Carapaz heeft zeker schuld.
01-06-2025 18:04
Als roze trui drager moet je de situatie in eerste instantie zelf oplossen. Echter ging Carapaz steeds het gat met Yates dichten. Dat was niet slim en zorgde er voor dat Del Toro achterover ging leunen.
01-06-2025 18:15
De laatste drie bergritten kwamen Toro en Carapaz drie keer samen te rijden. De eerste keer werd Carapaz gelost in de afdaling. De tweede keer nam del Toro niet over. De derde keer was op de Finestre en ik snap best dat er wat wederzijds wantrouwen was.
01-06-2025 19:07
Ik denk dat Del Toro het Carapaz niet gunde en dus de hele klim in zijn wiel bleef zitten. Kennelijk interesseerde het hem niet dat Yates ging winnen en dat was wel te zien aan zijn sprint op het einde. Toch nog even voor Carapaz eindigen en daarna in lachen uitbarsten. In de ploegleiders wagen zullen ze er ook zo over hebben gedacht, anders hadden ze wel ingegrepen. Maijka en de andere renners kwamen op hun dooie gemak naar boven gereden. Iedereen bij UAE vond het wel best als Carapaz maar niet won. Het zou wat zijn als Del Toro, die echt een steengoede renners is, nooit meer in de positie komt om een grote ronde te winnen, dan hoop ik dat op het eind van zijn carrière een legertje psychologen klaar zal staan om hem bij de verwerking hiervan te helpen.
    01-06-2025 19:28
    Enige psychologie die daarvoor helpt, is het daadwerkelijk winnen van een grote ronde
01-06-2025 19:12
@redactie waarom is mijn comment weggehaald?
01-06-2025 20:51
Totale bulls…

Renners zijn niet in dienst om na te denken. De leiding in de volgauto’s hebben gefaald.
01-06-2025 21:01
Deed Armstrong niet mee met de podcast dat dit keer omdat hij nog altijd een hekel heeft aan Vaughters en EF?
02-06-2025 01:08
Ik begrijp de wielerfans niet die zeggen dat ze Carapaz maar niets vinden. IMO een attractieve renner, echte klimmer, wat onvoorspelbaar (die lange aanval 2 weken geleden was geweldig) en normaal steeds met de glimlach. Dus ik hoor graag waarom sommigen hier niets mee hebben (wat jullie goede recht is uiteraard).
    02-06-2025 15:59
    Het zou goed kunnen dat het commentaar wordt gegeven vanuit de sympathie voor de een en/of de antipathie tegen de ander. Je zou alle feiten en gevoelens van de actoren (renners en omgeving) moeten kennen om een goed oordeel te kunnen geven.
01-06-2025 17:22
Allemaal geleuter achteraf
    01-06-2025 17:30
    Daar is dit medium toch voor?
01-06-2025 20:05
Achteraf heeft del toro de giro verloren door direct op carapaz te reageren ipv eerst achter majka, mcnulty en yates te blijven hangen. Dan had ie een halve klim in het wel kunnen blijven terwijl carapaz met zn neus in de wind zat en er daarna naartoe rijden (zonder dat yates driekwart klim had om in een tactisch spel anderhlave minuut te pakken), ipv de keuze moeten maken tussen wat er daadwerkelijk was gebeurd of of meerijden met carapaz en risico lopen op een counter.
01-06-2025 21:54
Helemaal mee eens met Bruyneel. Eindelijk iemand die het snapt.
Carapaz, de leperd, die zou idd weer demarreren als Del Toro het gat dicht rijdt.
De clou zit in het feit dat Del Toro geen steun had in zijn ploeg.
01-06-2025 23:28
Carapaz reed vanaf het begin van de Finestre nergens naar toe. UAE had gewoon met Majka, McNulty en Yates tempo moeten rijden erachteraan.

Meteen na de aanval kwam Kruijswijk nog terug bij de groep klassementsrenners met Simon en Gee (om tempo te rijden voor Yates), net toen Yates daarvan weg poefte. De UAE jongens hebben het daarna lekker rustig aan gedaan, blijkbaar kon de winst van Del Toro hen niet genoeg schelen. Ze hebben hem gewoon in de steek gelaten.

Diep respect voor Steven, en Wout, dat ze tot het einde hun ballen eraf reden voor de kansen van Yates.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine