Johan Bruyneel schrijft Tour-opinies voor WielerFlits
donderdag 27 augustus 2020 om 12:12

Johan Bruyneel schrijft Tour-opinies voor WielerFlits

Tijdens de komende Tour de France zal Johan Bruyneel op diverse sleutelmomenten opinies voor WielerFlits schrijven. Als geen ander doorziet de Belg in een wedstrijd de tactische bewegingen en weet hij haarfijn te benadrukken waar de winstkansen liggen.

Als ploegleider van onder andere Lance Armstrong, Alberto Contador, Paolo Savoldelli en Roberto Heras was hij ruim een decennialang het meesterbrein in de strijd om de eindzeges in de grote rondes.

Zeker nu er in de 107e editie van de Ronde van Frankrijk, die zaterdag in Nice van start gaat, een spannende strijd tussen Jumbo-Visma en Team Ineos wordt verwacht, kan Bruyneel als geen ander de plannen van beide teams doorgronden. Doordat hij geen enkel belang meer in de wielersport heeft, kan hij ook rechtuit zijn mening geven.

Net als in de afgelopen jaren zal Bruyneel ook weer een hoofdrol vertolken in de podcast ‘THEMOVE’. Als analist in deze podcast met o.a. Lance Armstrong en George Hincapie ontving de geboren West-Vlaming de afgelopen jaren veel lof vanwege zijn inzichten in het wielrennen.

In zijn opinies op WielerFlits zal Bruyneel natuurlijk extra oog hebben voor de prestaties van Jumbo-Visma. “Zelfs een blinde kan zien dat Egan Bernal en Primož Roglič de favorieten zijn voor de Tour. Voor Tom Dumoulin zie ik een sleutelrol. Want voor een kandidaat-eindwinnaar is er maar één gevaar: grote groepen die wegrijden.”

“En als Dumoulin mee kan glippen met een groep van twintig renners, moet Ineos-Grenadier zorgen dat ze op zijn minst iemand als Richard Carapaz mee is. Anders zitten ze bij Jumbo-Visma in een zetel, en kunnen ze bij Ineos-Grenadier enkel achtervolgen”, schrijft Bruyneel in zijn voorbeschouwing op de komende Tour de France.

Kortom, met WielerFlits zit u ook qua opinies in deze Tour de France in de kopgroep.

RIDE Magazine
337 Reacties
27-08-2020 13:34
Zijn stukken lezen is geen verplichting, hé. Ik ben wel benieuwd naar zijn inzichten alhoewel ik op dat vlak weinig schokkends verwacht. Maar we zullen dus zien.
Als er echter goede prestaties komen van een onverwachte renner waarbij iedereen roept "hoe kan dat nu" dan lees ik graag JB zijn mening. Van een goede stroper maakt men immers de beste boswachters ...
27-08-2020 13:36
Bruyneel bij voorbaat diskwalificeren, is op de man spelen. Toch echt een drogreden. Iedereen mag een mening hebben. En deze man heeft een monumentale bak ervaring met de sport om uit te putten bij het onderbouwen van zijn mening. Er is intussen toch wel genoeg gepubliceerd over Bruyneel om een onderscheid te kunnen maken in wat het waard is als hij zijn morele kompas laat spreken of zijn analytische vermogen? Of kunnen we zoveel nuance niet aan?
    27-08-2020 16:04
    Ja, dat is ook flauw. Johan zou daar zelf boven staan en zoiets nooit overwegen. Vraag maar aan Filippo Simeone.
27-08-2020 13:38
Zoals hierboven al door velen is aangegeven zijn er genoeg redenen om bedenkingen te hebben bij deze zet.
Die heb ik ook. Ik vraag me ook af of hij voldoende verantwoordelijkheid heeft genomen voor zijn rol in het epo-tijdperk.
Iedereen heeft recht op een tweede kans en : "wie zonder zonde is, werpe de eerste steen" Maar daar hoort wel bij dat je in woord en daad duidelijk hebt gemaakt dat je spijt hebt van wat je gedaan hebt.
En natuurlijk heeft Bruyneel kijk op het tactische aspect van het wielrennen dus in die zin ben ik wel nieuwsgierig naar zijn mening maar daar zijn er toch meer van te vinden?
27-08-2020 13:40
Kerckhoffs en Bruyneel zijn juist de mensen die je niet moet hebben.
Terugdraaien dus die beslissing.
Dit gaat (veel) bezoekers kosten.
Ik hou van de mening van Thijs Zonneveld.
En bij Eurosport kan ik genieten van Karsten Kroon en Iris Slappendel.
Die verstaan de kunst van het relativeren.
    27-08-2020 13:46
    Kerckhoffs is een ander verhaal natuurlijk, die heeft zich al, ahum, 'bewezen' met zijn stukje over de veronderstelde gemiste kans van de ploeg die dit seizoen wel erg weinig kansen miste.
    27-08-2020 13:47
    Diezelfde Karsten Kroon die een interview gegeven had met een bekentenis en vervolgens zijn keutel weer introk? Die is dan net zo goed fout geweest en deel van de omerta als je heel strak gaat redeneren.
27-08-2020 13:43
Als Bruyneel zijn mening over wat dan ook op een eigen platform geeft, is dat prima, die vrijheid heeft hij. Hetzelfde geldt voor Armstrong met zijn podcast.
Iets anders is het of ze in de gelegenheid moeten worden gesteld hun mening te verkondigen op tv, bij de presentatie van een wielerkoers, of op een wielersite.
Bruyneel en Armstrong hebben de wielersport enorme schade toegebracht, en de manier waarop Bruyneel blijft jammeren over hoe onheus hij wordt behandeld is deerniswekkend.
Het is mij daarom een raadsel waarom men in zee gaat met deze man. Omdat “Bruyneel als geen ander de plannen van beide teams kan doorgronden”? Onzin, er zijn genoeg anderen die dat ook kunnen.
Erg foute keuze.
    27-08-2020 14:13
    Helemaal mee eens.

    Bruyneel mag w.m.b. lekker op eigen initiatief gaan timmeren aan de weg, net als Armstrong met zijn podcast. Prima, vrijheid om dat te doen. Ook Armstrong is iemand die er duidelijk kijk op heeft en dat is voor Bruyneel niet anders.

    Maar, voor je als gerespecteerd wielermedium iemand op het paard hijst mag die w.m.b. eerst wel eens helderheid geven over het verleden en daarbij ook blijk geven van zelfreflectie in plaats van de zielepiet uit te hangen.

    Personen met een zwart verleden die van bovenstaande geen blijk geven kunnen we in de wielersport anno 2020 missen als kiespijn. Had gehoopt dat Wielerflits dat niet zou faciliteren.
27-08-2020 13:46
Dan nog liever José Been
    27-08-2020 15:54
    Je kunt ook te ver gaan haha. Een Wikipedia digitaal heb ik genoeg aan hoor. Dat hoeft zij niet te herhalen.
27-08-2020 13:51
Zou gaaf zijn geweest als Bruyneel als soort 'Secret Pro' een maand lang zijn visie had gegeven en pas daarna de identiteit bekend zou maken.
Dat zou een win-win-win situatie geweest zijn (meer inhoud [ipv polarisatie], meer reacties [wie is de analist eigenlijk], plus uiteindelijk een beter imago voor Bruyneel omdat het wekenlang over de inhoud/koers zou zijn gegaan en niet over het verleden.
    27-08-2020 14:00
    Of "gaaf" het goede woord is weet ik niet.

    Want eerlijk gezegd maakt het mij niet uit wat deze man te vertellen heeft; ik zie hem gewoon liever niet terug in de wielrennerij. En als hij dat wil, dan lekker via zijn eigen blog of vlog, maar niet op een site als deze.

    De geheimzinnige prof had gerust gemogen (geen verkeerd idee), maar dan liever iemand die clean is gebleven in zijn carriere of open kaart heeft gespeeld. En niet iemand die je in 1 adem noemt met Armstrong, Ferrari en Fuentes. Ik ben ervan overtuigd dat er mensen te vinden zijn die minstens net zo veel weten van tactiek als deze calimero, die vindt dat hij te hard is aangepakt voor alles wat hij heeft misdaan voor de wielrennerij.
27-08-2020 13:55
Balen,vorig jaar mijn Giro & Tour subleagues gewonnen dankzij de tips van Bruyneel in de podcasts van Lance.
27-08-2020 13:57
Treurige keuze. Alsof de Telegrafisering definitief heeft ingezet.
27-08-2020 14:03
Hier begrijp ik eerlijk gezegd niets van. Dit soort mensen die de wielersport kapot dreigden te maken, moet je naar mijn mening geen podium meer geven op een site over de moderne wielersport.
27-08-2020 14:07
@Redactie,
Ik vraag me af hoe jullie "antenne" staat afgesteld als het gaat om wie jullie lezers wel of niet willen zien als opiniemaker. Want van alle insiders van de wielersport zouden alleen Ferrari en Fuentes foutere keuzes geweest zijn in mijn ogen.

Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk, en ik ben dan ook heel benieuwd hoe deze afweging heeft plaatsgevonden. Hebben jullie deze storm van kritiek verwacht? Wat heeft gemaakt dat jullie ondanks deze te verwachten kritiek toch hebben besloten om deze man dit podium te geven?

Ik ben oprecht benieuwd hoe dit is gegaan. Of hadden jullie verwacht dat het allemaal wel los zou lopen, en dat er heel veel mensen geinteresseerd zouden zijn in wat deze "schandvlek van de wielersport" te zeggen heeft over tactiek en ploegenspel?

Zouden jullie hier een inkijkje in willen geven?
Alvast bedankt!
    27-08-2020 14:35
    +1
    27-08-2020 16:09
    "Of hadden jullie verwacht dat het allemaal wel los zou lopen, en dat er heel veel mensen geinteresseerd zouden zijn in wat deze “schandvlek van de wielersport” te zeggen heeft"

    Je bedoelt neem ik aan dat die verwachting exact is uitgekomen, en dat de antennes dus goed staan afgesteld? Want afgezien van enkele Italiaanse kunstenaars die de job liever zelf hadden gehad lijkt men zeer geïnteresseerd.
    27-08-2020 17:31
    +1. Mooi referentiekader: Ferrari en Fuentes...
27-08-2020 14:09
Vind het vervelend om te zeggen, maar vind deze keuze ook jammer. Ik luister best met interesse naar hem, maar dan liever via The Move en niet hier. Hier verwacht ik een ander geluid.
27-08-2020 14:12
Tsja, buiten kijf staat dat de beste man kennis heeft van wielrennen, maar ook dat hij in 2018 levenslang geschorst is uit de wielerwereld door CAS.

Vraag me af of de associatie met Bruyneel geen nadelige gevolgen heeft voor de relatie die WF heeft opgebouwd met de zero tolerance ploegen zoals Jumbo en Sunweb. Een platform geven aan een fraudeur (volgens de Amerikaanse overheid) kan wel eens leiden tot minder toegang tot renners. En dat zou jammer zijn voor deze website.
    27-08-2020 15:59
    Goed punt inderdaad.
27-08-2020 14:13
Bruyneel is vast een tacticus, maar laat hij het in zijn analyses echt alleen over koers tactiek hebben. Alle randzaken (ja, ook doping) die vaak net zo relevant zijn, daarin neemt geen Nederlander hem serieus.
Ik hoop dat er ook jonge nieuwe gezichten bij Wielerflits blijven komen, want juist het eigentijdse en ook inhoudelijke daarin is Wielerflits goed. Daar zijn Kerckhoffs en Bruyneel niet voor nodig.
27-08-2020 14:20
Ik maak me zorgen of Bruyneel zijn deadlines wel gaat halen.
Hij was in 2015 al bezig een boek om zijn kant van het verhaal te vertellen, vorig jaar werd dat nog eens herhaald. Hij had commentaar op Pevenage zijn boek, maar komt zelf met niets op de proppen..
27-08-2020 14:23
Beetje dubbele gevoelens...

Aan de ene kant zegt het veel over hoe goed wielerflits het doet dat ze mensen als Kerchoff(?) en Bruyneel kunnen strikken voor dit soort zaken of zelfs bij concurrenten weg kunnen halen.

Aan de andere kant was ik linea recta weg geweest en niet meer op deze site teruggekomen als er een fatsoenlijk alternatief was. Persoonlijke mening, maar ik vind beide absoluut geen verrijking (doping en dubieuze verleden van 1, alvast verschrikkelijk eerste opiniestuk van nummer 2) en ben ook absoluut geen fan van deze aanstellingen. Maar kan me voorstellen dat het een breder publiek kan aanspreken.
27-08-2020 14:24
De toevoeging van Bruyneel aan de Wielerflits stal vind ik ongelukkig, op zijn zachtst gezegd. Deze man heeft slinks meegewerkt aan misschien wel de grootste dopingmachine in het wielerpeloton. Net als dat we de opinie van Armstrong hier niet zouden willen lezen, geldt dat ook voor Bruyneel. Sommige personen kunnen gewoon niet meer terug in de sport. Ook niet bij Wielerflits. Kerckhoffs vind ik journalistiek gezien juist wel een goede aanvulling.
27-08-2020 14:25
Poeh deze vind ik controversieel. Johan bruyneel zal vast een aardige man zijn met een goed gevoel voor humor, maar alles wat met wielrennen en bruyneel te maken heeft is natuurlijk een tikkeltje op het randje.
Ik zal Johan z'n stukken proberen objectief te lezen en vanuit de opinie niet vanuit de man zelf.
27-08-2020 14:26
Zeer zeer jammer dit. Dit zal mijn eerste en laatste reactie zijn op één van zijn artikelen. Ik begrijp dat er geklikt moet worden op de site maar deze sensatiejournalistiek staat me niet aan. Daarnaast zijn er twee mensen die ogen geen enkel podium verdienen en dat zijn Bruyneel en Armstrong. Niet omdat ze met doping gewerkt hebben (dat hebben parktisch alle belangrijke mensen in het wielrennen) maar vooral de misdadige manier waarop! Het is dat geen goed alternatief is voor Wielerflits.
27-08-2020 14:32
150 reacties al op dit topic. Aanstelling van Bruyneel heeft zich al terugverdiend. Slimme mensen runnen deze sites. Ze weten ook dat controverses kliks oplevert en kliks leveren reclame inkomsten op. En in the end daar draait het om, niet de opinie van Bruyneel maar geld in het laadje.
27-08-2020 14:41
Ik sla vast popcorn in voor het lezen van de reacties onder zijn schrijfsels. Hij moet er tegen kunnen, Johan B. is zelf ook niet vies van het geven van kritiek. Net even een een Google-search gedaan op 'Bruyneel kritiek', hij deelt meer uit dan dat hij ontvangt in ieder geval.
    27-08-2020 17:40
    lol, dat is óók een nuttig inzicht: Lekker laten schrijven, en dan genieten van de reacties eronder.

    Ik ga dan voor 6 anderen erbij (en dan iedere dag van de week een ander). Bijvoorbeeld:
    Michael -ik ben harder gepakt dan die anderen- Boogerd
    TD1
    Fuentes en Ferrari (duo-column, met dank voor de suggestie hierboven)
    Floyd Landis
    Willy Voet
    Alexander Vinokourov

    Reserve-namen zijn welkom, wie vult aan ...?
    27-08-2020 19:41
    Ik dacht zelf aan Romans Vainsteins, maar dan wel die iets met zijn vrouw deed in de kofferbak, niet die gast die hier altijd op WF rond hangt.

    En ja, ik denk dat de redactie heel wat te censureren gaat hebben bij iedere bijdrage van Bruyneel. Hopelijk zijn ze stoer genoeg om hem niet alleen dit werk te laten doen, maar ook om gewoon de lijn open te houden voor mensen die hem gewoon niet zien zitten. Het zou namelijk triest zijn als Bruyneel met zijn verleden straks meer spreekrecht heeft dan cleane flitsers.
    27-08-2020 19:50
    Je haalt Vainsteins en Rumsas door elkaar, klassiek gevalletje welke was nou welke? Niet per se handig voor een analist in spe.

    Verder veel flauwigheid hier maar Rasmussen is natuurlijk de perfecte kandidaat. Weet veel, totale vakidioot, is onafhankelijk, bekend met de NL cultuur, heeft humor en visie.
    In zijn geval kun je het ook op beeld doen want voor de camera komt hij relaxed en natuurlijk over.
    27-08-2020 21:42
    @RV,
    Je hebt gelijk, oprechte excuses. Dat van die kofferbak was inderdaad Rumsas. Maar da's dan misschien meteen een goeie voor op de lijst. Net als Ricco, onze cobra. Die zou ook prima inside informatie kunnen geven over klimtijden.
27-08-2020 14:46
Goed zo! Niemand kan ontkennen, dat hij een expert is. Als hij het daarbij houdt, prima toch?
27-08-2020 14:52
Nu ik zie dat Thijs Zonneveld Wielerflits uitlacht op Twitter vanwege dit besluit, sta ik volledig achter Team Wielerflits. Liever een opiniemaker die jaren de boel bedonderd heeft dan nog een keer een column over Valverde of de jaarlijkse zzzz-column te moeten lezen van deze luie 'journalist'.
    27-08-2020 15:00
    Dat je zo gevoelig bent voor de mening van Zonneveld en daarom je eigen mening bijstelt, dat zegt denk ik meer over jouw ruggegraat dan over de kwaliteiten van Thijs Zonneveld als het verleden van Bruyneel.

    Helpt het je als ik een keer twitter dat ik het ook een volledig foute keuze vind?
    27-08-2020 15:01
    Pas als ik zie dat je het daadwerkelijk op Twitter hebt gezet!
    27-08-2020 15:07
    Waar lacht ie uit dan? Zie niks nergens, link?
    27-08-2020 15:11
    https://twitter.com/thijszonneveld/status/1298949410458611718
    27-08-2020 15:27
    Gelukkig heeft deze balhaar dopingzondaars nog nooit een podium gegeven, hij is zelf het podium waarop Thomas Dekker grenzeloos z'n verhaal mocht doen.
    27-08-2020 15:34
    Zonneveld moet niet zo de bitch uithangen en gewoon zijn ding blijven doen wat hij goed kan > met de mening van een windvaan lekker weg te lezen wielerartikeltjes schrijven. Doe gewoon je eigen ding.
    27-08-2020 16:14
    De frustratie bij Zonneveld zit 'em er in dat je als kritische journalist geen fatsoenlijk interview kan doen met Bruyneel, dus zo gauw je met hem samenwerkt dan ben je onderdeel van het systeem van wegkijken.
    27-08-2020 21:51
    Was het Thijs niet die Johan benaderde om samen aan een boek te werken.. Niet gelukt blijkbaar. Arme jongen om zo terug te slaan.
27-08-2020 14:52
Oh... Johan Bruyneel, dat vind ik zo een verkeerde man.

Verschrikkelijk dat jullie die nog een podium willen geven. Sommige mensen hebben zich in het verleden zo verschrikkelijk slecht gedragen daar moet je niets mee te maken willen hebben. Niet na 10 jaar ...nooit meer.
27-08-2020 15:27
Kijk. De voormalig doping dealer mag onzin gaan uitkramen op wielerflits.
Het niveau zakt en zakt. Roddelblad cultuur.
Nou hoef je het gelukkig niet te lezen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine