Johan Bruyneel: “Remco Evenepoel gaat de Tour nooit winnen van Pogacar en Vingegaard”
foto: Raymond Kerckhoffs
zaterdag 16 augustus 2025 om 09:40

Johan Bruyneel: “Remco Evenepoel gaat de Tour nooit winnen van Pogacar en Vingegaard”

Het is nog relatief rustig met het naar buiten brengen van transfers in de wielerwereld. Maar eentje beheerst er wel al een ruime week het nieuws: de tussentijdse transfer die Remco Evenpoel gaat maken van Soudal-Quick-Step naar Red Bull-BORA-hansgrohe. Ook in de podcast The Move+ van Lance Armstrong en Johan Bruyneel komt de transfer ter sprake en deelt de Belg zijn visie.

“Ik vind het zeker een goeie move voor hem”, zegt de oud-columnist van WielerFlits. “Dit is de nieuwe start en omgeving die hij nodig had. Als hij een extra stap wilde zetten, moest hij van ploeg veranderen. Al vulde Soudal-Quick-Step wel 95 procent van zijn wensen in, Maar het initiatief moest telkens van Remco zelf komen. Dat gaat het grote verschil bij Red Bull-BORA-hansgrohe zijn. Zij hebben de infrastructuur, mankracht en het geld om voor hem te denken.”

Toch moeten we ook geen wonderen van Evenepoel verwachten bij de Duitse formatie, denkt Bruyneel. “Voor welke ploeg Remco ook rijdt, tegen Tadej Pogačar en Jonas Vingegaard zal hij de Tour de France nooit winnen. Zo simpel is het. Eigenlijk moet je de Tour buiten beschouwing laten. Het kan anders zijn als Pogačar eens niet start, maar Remco is ook nog nooit dicht bij Vingegaard gekomen. Zelfs vorig jaar niet, toen Jonas niet honderd procent was.”

Wel vindt de oud-teammanager van US Postal dat de Duitse ploeg een goede zaak heeft gedaan met het aantrekken van Evenepoel, want het is een langgekoesterde wens van Ralph Denk om na Peter Sagan weer een renner uit de top-5 van de wereld te hebben. “Na Pogačar en Vingegaard heb je een groepje renners en daar hoort Evenepoel bij. We mogen niet vergeten dat hij vorig jaar derde was in de Tour, de Vuelta a España al gewonnen heeft, meervoudig olympisch en wereldkampioen is… Van dat kaliber was hij de enige renner die op de markt was.”

RIDE Magazine
42 Reacties
16-08-2025 13:24
Veel reageerders denken alleen rekening te moeten houden met Pogacar en Vingegaard. Een misvatting. Er staan op dit moment al genoeg begintwintigers klaar met het talent en de ambitie om het eerst Evenepoel, daarna Vingegaard en tot slot Pogacar lastig te gaan maken. Dus het kan zomaar zijn dat wanneer Pogacar en Vingegaard pech hebben of zijn afgetaaid Evenepoel in het grote rondewerk al voorbij is gestreefd door jong grut.
    16-08-2025 15:10
    Helemaal mee eens.
    16-08-2025 15:33
    zou zo maar eens kunnen gebeuren, Del Toro, Onley, één van de jonge Fransjes, Widar, etc
16-08-2025 11:25
Onzinnig geklets. Nu niet. Maar niemand had de instorting van Indurain verwacht, de inzinking van Merckx of de blessure van Hinault toen Zoetemelk won. Je weet het gewoon niet. Op dit moment steekt het tweetal er ver boven uit, dat kan over twee jaar totaal anders zijn.
    16-08-2025 11:56
    Dat bedoel ik dus ook .
    Trouwens het enorme verschil tussen vingegaard en Evenepoel in Parijs vorig jaar was net 3 minuten
    16-08-2025 12:10
    Recenter, 2014.

    Froome en Contador DNF, hoezee Nibali.
16-08-2025 18:39
En Bruyneel zal nooit meer kunnen herstellen wat hij kapot gemaakt heeft. Next.
16-08-2025 11:05
Belgen zijn toch ook vaak alles of niks over hun renners zeg, doe eens rustig allemaal.
    16-08-2025 11:51
    De spook van Merckx waart nog steeds rond: het verleden was te groot om nu te klein te zijn.
    16-08-2025 15:32
    Zoals Nederlanders zo hyper koelbloedig blijven rond Arensman bedoel je? En volstrekt nooit dromen of Arensman toch niet eens voor een klassement moet gaan en stiekem toch wel een potentiële GR winnaar is? (allemaal gelezen hier op WF). en ik begrijp het zelfs: dromen mag toch? Overigens denk ik dat eerder een Widar Misschien ooit wel eens de Tour zal winnen, meer de onoverwinnelijke klimmer dan Evenepoel die gast.
    16-08-2025 18:19
    Ik ken niemand binnen mijn Nederlandse wieler vrienden die ooit en ook niet na deze Tour in Arendsman potentieel GT winnaar heeft gezien.
    Heel knap die prachtige ritten die hij wist te winnen deze Tour, maar een klassement is nog nooit zijn ding geweest, altijd een zwakke start of andere etappe dat ie er doorheen zakt.
    16-08-2025 23:01
    @zietemgaan. Sure. Ook jij bent een fan, wat prima is natuurlijk. Maar ook jij verliest, zeker gezien deze reactie, de realiteit volledig uit het oog.
16-08-2025 17:34
Mijn gepensioneerde oom heeft ook een mening, hoog tijd dat daar ook een artikel aan wordt gewijd.
16-08-2025 09:56
Dat klopt. Niks op aan te merken dus.
16-08-2025 13:42
Zelfs Saronni won ooit een ronde, dan kan Rem dat ook
    16-08-2025 14:25
    Hij heeft al de Vuelta gewonnen. :-)
    16-08-2025 15:24
    Andere tijden, andere parcoursen.
    Kijk ook hoe Freddy Maertens dertien ritten en de Vuelta won…
    16-08-2025 15:50
    Saronni won zelfs 2 keer de Giro.
16-08-2025 15:31
Het ligt aan de zwaarte van de koers, hoeveel tijdrit kilometers zitten in de ronde. Er zijn zoveel factoren waarom remco wel kan winnen van pogi en jonas. Dat zegt iemand die nog steeds niet overtuigd is van remco als ronde renner. Bij een ronde zoals dit jaar gaat hij idd niet van pogi en jonas winnen als ze allebei gezond blijven l, geen mechanische pech hebben etcetera etcetera.
    16-08-2025 17:30
    Welke aspecten?
    Behalve in een vlakke tijdrit is Pogacar op elk vlak beter dan Evenepoel.

    Behalve van der Poel en misschien Ganna is er niemand die Pogacar structureel op meer dan twee onderdelen klopt.
    Van der Poel sprint, kasseien en sommige punchy aankomsten.
    Ganna in de sprint en tijdrit.

    Zonder van der Poel wint een Pogacar gewoon alle momenten dit jaar.
    Want dan was Ganna echt niet bij ze teruggekeerd.
16-08-2025 10:04
Niet perse een boude uitspraak. De vraag is of ze relevant is. Wie gaat er wél ooit de Tour winnen tegen Vingegaard én Pogacar?
    16-08-2025 10:17
    Zoals de krachtsverhoudingen nu liggen niet. Maar wie zegt dat die niet veranderen in de toekomst, daar is echt niet veel voor nodig hoor . Een mindere voorbereiding in de winter om wat voor reden ook is al genoeg om niet 100 % te zijn in de zomer
    16-08-2025 10:39
    Beide zijn ook op minder dan 100% beter dan de rest. Natuurlijk kunnen ze iets tegenkomen, waardoor ze er beide niet zijn, maar wanneer er minimaal één mee doet komt er voorlopig niemand bij ze in de buurt.
    16-08-2025 11:21
    "daar is echt niet veel voor nodig hoor"

    Daar is dus wel degelijk veel voor nodig.
    Vorig jaar Vingegaard: IC-opname vlak voor de Tour, maar de Deen was nog steeds een maat te groot.
    Dit jaar: Pogacar valt en verliest zijn beste knecht Almeida, maar het niveauverschil was nog steeds immens.

    Om het de goede kant op te laten gaan voor Evenepoel moet Pogacar de Tour overslaan, moet Vingegaard iets overkomen, moet Evenepoel zelf op zijn allerbest zijn, mogen concurrenten als Almeida, Del Toro, Yates, maar ook Roglic en Lipwitz uit eigen team geen hoger niveau aantikken.
    16-08-2025 13:05
    Maar @panache....als de kwetsuren nou net wat te pittig waren en Vingegaard had niet mee kunnen rijden? zo bekeken is er weer niet zoveel voor nodig.
    16-08-2025 14:14
    Nibali won ooit de Tour toen de topfavorieten uitvielen. In zo'n scenario zou Evenepoel het met het nodige geluk ook kunnen doen.
    16-08-2025 14:37
    @sus vorig jaar april lag vingegaard op de ic. Was zo erg geblesseerd dat die zelfs dacht aan stoppen. Nog steeds wordt hij makkelijk 2e met 3 min voor op de nummer 3. Die ook nog eens meer dan een min kon pakken in de tijdrit. Ja remco lag in april toen ook op de grond, maar was minder erg. Dus ja er moet echt wel veel gebeuren willen de huidge renners ving en pog verslaan. Echter weet je niet welke talenten op gaan staan. Remco kan iig geen weerstand bieden aan die 2.
    16-08-2025 14:53
    Vingegaard viel vorig jaar inderdaad zeer zwaar in het Baskenland. Maar zo veel minder was die uiteindelijk niet in juli.

    Vorig jaar wint Pogacar de Tour met 6.17 voor op Vingegaard, dit jaar wint hij met 4.24 voor op de Deen. Vorig jaar kon Vingegaard nog een rit winnen tegen Pogi, dit jaar niet.

    Heb niet echt het gevoel dat Vingegaard dit jaar een stap dichterbij Pogi is gekomen, ondanks zijn uitstekende voorbereiding.

    Vergelijken is altijd moeilijk, want Pogacar had ook een ander traject met de Giro en dit jaar een zware klassieke campagne. Maar ik vond de waardeverhoudingen tussen de 2 vrij gelijkaardig in ‘24 en ‘25.

    Wat Evenepoel betreft, is het duidelijk dat hij nog een flinke stap vooruit moet zetten wil hij ooit de Tour winnen. En het moet wat meezitten ook natuurlijk. Ik zou Roglic als ronderenner toch wel boven Bernal en Thomas durven te zetten. Maar die 2 wonnen de Tour wel en Roglic niet. Idem voor types als Sastre en Wiggins. Geen uitzonderlijke ronderenners maar wel Tourwinnaars.
    16-08-2025 15:20
    @Shinzawai
    Een scenario als dat waarbij GVA olympisch goud behaalde in Rio dus. Je kan het niet voorspellen, maar het gebeurt…
    16-08-2025 15:43
    @ fenno
    Ach ja altijd die 2 maten en 2 gewichten wat blessures betreft ,ik neem aan dat jij doctor bent? ik denk dat als je bij Remco de optelsom eens maakt dat er niet veel zijn die al meer in de lappenmand gelegen hebben. Die minuut in de tijdrit das waar maar niet vergeten dat van aert en benoot vingegaard ook moesten komen redden toen Evenepoel hem eraf gereden had.
    16-08-2025 23:00
    @sus je bent een enorme fan, dat is wel duidelijk. Alleen verlies je daarmee wel de realiteit uit het oog.
16-08-2025 12:09
Ik pleit voor een tour met een tijdrit van 120km!! :-)
    16-08-2025 12:41
    Ja dan pakt hij 2 minuten op Pogacar dan komt hij misschien 1 bergrit door in het geel.
    16-08-2025 12:43
    Honderdtwintig of meer kan ik me niet herinneren, ruim tachtig kilometer wel, in de tijd dat de Tour verreden werd in nationale ploegen.
    16-08-2025 20:18
    Voorbeeld van een lange tijdrit: de 20e etappe in 1949: 137 kilometer (winnaar: Fausto Coppi, ook eindwinnaar)
    17-08-2025 08:15
    Ik ben uit interesse even gaan zoeken: het lijkt er op dat de langste individuele tijdrit in de Tour werd verreden in 1947: etappe 19, 139 km van Vannes naar Saint-Brieuc, gewonnen door ‘het bakkertje van Berg’ (Raymond Impanis).
    17-08-2025 09:33
    Ik heb ooit eens meegedaan aan de Monstertijdrit georganiseerd door SKITS. 123km. Dat was geen pretje.
16-08-2025 12:53
Helemaal mee eens of er moet zich een wonder voltrekken….
16-08-2025 18:04
Het enige qua grote koersen wat remco nog gaat winnen zijn tijdritten denk. Of hij moet hopen dat pogi het wk en luik een keer overslaat
    16-08-2025 20:32
    Dat zit jij hier nu al 6 jaar te orakelen
16-08-2025 19:39
Zever !
16-08-2025 19:40
het hoederhok en een knuppel, hoe was het ook al weer ???

Reacties zijn gesloten.