Johan Bruyneel over Tour-kansen Remco Evenepoel: “Kunnen hem zelfs niet op het niveau van Roglic zetten”
woensdag 13 maart 2024 om 10:07

Johan Bruyneel over Tour-kansen Remco Evenepoel: “Kunnen hem zelfs niet op het niveau van Roglic zetten”

In de podcast THEMOVE van Lance Armstrong heeft ex-renner en ploegleider Johan Bruyneel zich uitgelaten over de prestaties van landgenoot Remco Evenepoel in Parijs-Nice en de kansen van de regerend Belgisch kampioen in de Tour van deze zomer. Bruyneel vindt dat Evenepoel nog veel moet bijleren qua tactiek en acht de top-5 het hoogst haalbare: “Hij is een sterke coureur, maar hij moet veel bijleren.”

In de Koers naar de Zon wilde het bij Remco Evenepoel niet echt vlotten, totdat hij op de laatste dag de etappe naar zich toe wist te trekken. “Ik hou van Remco, maar ik ben ook de eerste om kritisch te zijn. Ik ben trouwens geen lid van zijn fanclub”, vertelt Bruyneel. “Hij is een sterke coureur, maar hij moet nog veel bijleren en verbeteren op tactisch vlak.”

Ondanks dat Evenepoel niet wist te domineren, vierde de Belg zijn ritzege op ludieke wijze. “Dat hoort bij zijn persoonlijkheid”, verdedigt Bruyneel zijn landgenoot. “In Portugal deed hij dat ook al. Ik heb mij laten vertellen dat het uit de voetbalwereld komt. Ik heb geen idee wat het betekent, maar het is oké dat hij zo viert.”

Bruyneel kijkt ook al naar deze zomer als de Tour op het programma staat. Hij beweert dat het geen strijd wordt tussen vier, maar tussen drie man. “We kunnen Remco niet op hetzelfde niveau zetten als duidelijke favorieten zoals Jonas Vingegaard, Tadej Pogacar en zelfs Primoz Roglic. De Tour zal een leerproces worden voor hem. Hij zal actief en agressief koersen, maar ik denk dat de top vijf zijn doel moet zijn. Remco zelf zal ongetwijfeld willen winnen, maar dat mogen we niet van hem verwachten”, aldus Bruyneel.

RIDE Magazine
41 Reacties
13-03-2024 11:31
Evenepoel heeft al tal van keren aangegeven in interviews dat hij gewoon naar de Tour gaat voor een etappewinst en dat het voor het klassement gewoon een ontdekkingstocht wordt waarin hij hoopt om Vingegaard en Pogacar zo kort mogelijk te benaderen. Een bepaalde plaats in het klassement heeft hij daar verder niet opgekleefd.

Vind het enorm sneu dat de zogenaamde analisten en specialisten hem met alle geweld dan toch maar hogere ambities aanpraten, om dan in juli ongetwijfeld weer als eerste op de banken te springen om hem te lopen afkraken omdat hij zogezegd te hoog van de toren blies.

"Hij zal actief en agressief koersen, maar ik denk dat de top vijf zijn doel moet zijn. Remco zelf zal ongetwijfeld willen winnen, maar dat mogen we niet van hem verwachten”... Neen Johan, hij wil de Tour niet winnen, hij wil een etappe winnen. Droomt hij ervan om de Tour te winnen? Natuurlijk, net als elke wielrenner in het peloton.

Maar zijn verwachting is gewoon gezond ambitieus en realistisch, wat niet past in het kraam van de media, en dus prenten we de mensen nu alvast maar de onbestaande en nooit uitgesproken verwachting van eindwinst in het hoofd, zodat we in juli de geslepen messen weer kunnen bovenhalen en hem daar collectief op kunnen afrekenen.

Met de naam van Roglic staan wapperen is op dit moment al helemaal goedkoop wat clicks scoren.
Op dit moment haalt Roglic met moeite de top-5 binnen zijn eigen Tourploeg, want zowel Hindley, Vlasov, DF Martinez als Kämna hebben voorlopig al betere GC-resultaten voorgelegd dan Roglic zelf.
    13-03-2024 12:52
    Dit dus. Hij doet inderdaad een Michelangelotje. Iemand eerst woorden in de mond leggen die die persoon nooit heeft uitgesproken om er dan op te reageren.

    Maar nog sneuer natuurlijk van WF om dit dan als een controversiële mening te komen uitspelen. Van iemand die hem graag ziet koersen en zelfs tot zijn fans mag gerekend worden dus: er zijn inderdaad maar 2,5 favorieten voor de eindzege deze Tour en daar reken ik Evenepoel niet bij, dat doet hij zelf ook niet.
    13-03-2024 13:46
    Ik ben verre van een Remco-kenner zoals Jap of Johan, maar wat ik totaal niet begrijp is om via Evenepoel een sneer uit te delen naar Roglic "zelfs niet op het niveau Roglic." Dat Evenepoel strontvervelende toneelstukjes instudeert om op de meet uit te voeren, is dan weer wel mijn expertise: einde gesprek.
    13-03-2024 15:20
    Toch klopt er ergens iets niet. Vorig jaar ging Evenepoel niet naar de Tour omdat hij zich niet minutieus kon voorbereiden en er zou, volgens zijn team, met zijn status geen sprake kunnen zijn van een leerproces. Hij zei er zelf over: “Als ik los in de eerste bergrit, dan ontploft er in België een bom". Nu wordt er ineens gedaan dat alles meer dan een etappe winnen door de media opgeklopte verhalen zijn. Dat ligt natuurlijk wel wat genuanceerder...
    13-03-2024 15:31
    Ik vind wel dat Evenepoel voor een podiumplek moet gaan. Die klasse heeft hij toch als renner, gezien hij bij de 5-6 beste renners ter wereld wordt genoemd. Winst wordt in principe moeilijk, ook gezien de relatieve zwakte van zijn ploeg. Maar voor enkel een top-10 of een rit doet hij het toch niet. Dan kan hij beter alles op alles zetten voor Olympisch goud. De Tour is dé hoofdfocus in 2024 van zowel Evenepoel als zijn ploeg, dus daar moet toch wel iets moois uit de bus komen.
13-03-2024 10:20
Wie je op welke hoogte moet zetten, vind ik altijd wat koffiedik kijken. Roglic stond ook op dezelfde hoogte van Evenepoel voor Parijs-Nice (of vanwege wel hoogtestage er misschien nog boven) maar kwam uiteindelijk in het stuk niet echt voor.

Dat Evenepoel in het rondewerk nog niet op dezelfde hoogte staat van Vingegaard en Pogacar lijkt mij wel duidelijk. Maar Pogi komt uit de Giro (de combi met de Tour is Contador ooit ook slecht bevallen) en Vingegaard kan ook eens iets tegenkomen over 3 weken. Dus ik hoed me voor stellige uitspraken.

Over die viering ben ik het eens met Spencer Martin en niet met Bruyneel. Telefoon dichtgooien als je Jorgenson er niet af krijgt en hij in de sprint niet eens aandringt, komt wat silly over. Doe zo'n move als je in de laatste bergrit van de Tour met het geel om de schouders solo binnenkomt, maar toch hier niet...
13-03-2024 10:47
Och kijk nog iemand met een mening over Evenepoels kansen. Bruyneel heeft vreemde lessen getrokken uit deze Parijs-Nice vind ik. Ik zou besluiten dat Evenepoel niet aan het niveau Vingegaard raakt, maar ook dat Roglic verre van het niveau Evenepoel zit. Om dan het omgekeerde te zeggen is voor mij gewoon klicks genereren.
13-03-2024 11:27
Hij zegt niks verkeerds, toch. Je kunt ook niet Evenepoel zomaar naast renners zetten die veel meer bereikt hebben in het grote ronde werk en al helemaal niet naast Vingegaard en Pogacar. Dat lijkt en klinkt gewoon logisch. Ik weet niet waarom zoveel mensen zoveel moeite hebben om dit te begrijpen.
    13-03-2024 13:02
    "zoveel mensen"

    20 reacties, niemand die beweert dat hij naast Vingegaard en Pogacar staat, een eenling die beweert dat Roglic misschien niet dé referentie is op vlak van rondewerk na die ene Parijs-Nice.
13-03-2024 11:54
Je hoeft niet de allerbeste te zijn om een wedstrijd te winnen. Juist Evenepoel heeft een neusje voor het behalen van overwinningen binnen een context. Dat wordt door zijn fans altijd als beledigend ervaren, echter in veel sporter ziet men het juist als een grote kwaliteit dat er iemand is die keer op keer die afgeslagen bal in het doel schiet of er staat wanneer anderen op de grond liggen. Deze Tour is veel opener dan menigeen denkt. Immers: Pogacar gaat hoogstwaarschijnlijk de Giro winnen en dat is geen goede voorbereiding op de Tour. Roglic is overgestapt naar Bora en vooralsnog haalt hij daar niet het niveau wat we van hem gewend zijn. Yates, Kuss, Hindley zijn op papier concurrenten, maar zitten dit seizoen in de Tour in de knechtenrol. Dan houd je slechts één iemand over die er met kop en schouders bovenuit steekt: Jonas Vingegaard. Je zou zeggen dat hij onverslaanbaar is. Maar er hoeft maar iets te gebeuren met Vingegaard (vallen, ziek, blessure) en de strijd om winst ligt ineens helemaal open. En om dán toe te slaan is juist het specialisme van Remco Evenepoel. Op eigen kracht de Tour winnen, nee. Binnen context de Tour winnen, dat zie ik zomaar gebeuren.
    13-03-2024 12:39
    Denk niet dat de Giro een klasbak als Pogacar gaat slopen..
    21 dagen waarvan hij er minstens 10 achter zijn ploeg naar de aankomst cruist, 2 tijdritten van nog geen uur, 2 a 3 berg/heuveletappes die naar vluchters gaan en de AK mannen niet aanpakken, de etappes waar hij eventueel diep moet zijn bijna op 1 hand te tellen...
    Al die tijd gepampert, gemasseert, gepaste voeding, etc..
    Kan zo maar de beste voorbereiding denkbaar zijn voor wat later nog op hem afkomt...
    13-03-2024 13:08
    Wat jij zegt, Polleke. Ik denk ook dat Pogacar daar heel economisch gaat koersen. Wees echt niet verbaasd als hij daar gewoon mee kachelt en 1 of 2 keer toeslaat, om verder gewoon te consolideren. Dat moet haast wel, wil je energie sparen voor de Tour. Hij hoeft de Giro ook niet dominant te winnen. Winnen blijft winnen.
    13-03-2024 14:36
    Natuurlijk gaat Pogacar op economie proberen de Giro te winnen en niet met een uur voorsprong na elke dag een nieuwe solo. Die 21 dagen op een fiets maken voor een klasbak als hij inderdaad weinig uit. Alleen moet je natuurlijk wel verder kijken dan het gegeven dat je 21 dagen van punt A naar punt B bolt. De Giro heeft wel vaker te maken gehad met slopende weersomstandigheden, dus regen en kou kunnen er los van de tegenstand weldegelijk ferm inhakken.

    Daarnaast is het niet zozeer die Giro zelf die het verschil maakt, maar wel de periode daarna, tot vlak voor de Tourstart. Door de Olympische Spelen is die al op 29/06, en meteen met een pittige opener, dus er rustig inkomen en dan pieken naar de derde week zit er al niet in. Aangezien de Giro pas eindigt op 26/05 heb je dus eigenlijk een maand de tijd om fysiek volledig te recupereren van de Giro, te ontstressen, op hoogtestage te gaan en je mentaal weer 100% klaar te stomen voor de Tour. Dan mag je nog Pogacar heten, evident is dat allerminst.

    En dan komt er nog bij dat de ploegleiders natuurlijk ook niet van gisteren zijn. Zeker bij VLAB zullen ze geen kans onbenut laten om Pogacar in de Giro extra in de reserves te laten tasten waar dat kan, want alle beetjes helpen.
    13-03-2024 14:55
    @Jappe je bedoelt 'alle bijtjes helpen' toch?
    OT Ik zit eerder in de richting Panache. Ook voor een 'klasbak' is 3 weken Giro, 3 weken Giro en niet een trainingsritje tegen Janneke en Mieke. Voor mij is Evenepoel de belangrijkste gegadigde in een 'lachende derde'-scenario. Uiteraard temperen hij en z'n omgeving de verwachtingen, maar gaat hij gewoon kijken hoever hij komt.
13-03-2024 11:05
Voor deze uitspraken hadden ze deze ouwe pakhaas niet hoeven quoten en hem hier een podium hoeven geven. Een paar simpele quotes van Van Hout hadden ook volstaan.

Ik verdenk Bruyneel er soms van om zijn wielerkennis te komen jatten hier in de commentsecties op WF... om vervolgens met zijn vriendje Lance interessant te lopen orakelen voor wat centen.
    13-03-2024 11:25
    Iemand die als ploegleider 7 keer na elkaar de Tour heeft gewonnen, zal zelf vast ook wel iets van wielerkennis hebben opgebouwd. Ik weet niet of hij daarvoor de commentsectie van WF nodig heeft. ;-)
    13-03-2024 13:14
    Qua ego ontlopen jullie elkaar idd nauwelijks.
    13-03-2024 13:16
    @domestique: Bruyneel heeft precies 0 keer de tour gewonnen als ploegleider, ken uw klassiekers. Verder hadden ze ook kraam mogen vragen voor wat quotes, ik zou zelfs nog wat verder willen gaan en stellen dat zelfs top10 tour niet gaat lukken. Grootste verbeterpunt is op mentaal vlak, één keer een inzinking en hij laat het kopke hangen en komt op 15 min binnen.
    13-03-2024 13:21
    [quote] Bruyneel heeft precies 0 keer de tour gewonnen als ploegleider, ken uw klassiekers. [/quote]
    Als je de zeges van Armstrong niet meetelt, heeft ie ‘m toch 1 keer gewonnen als ploegleider. Namelijk in 2009 met Contador. ;-)
    13-03-2024 13:39
    Oei, moet ik de klassiekers weer induiken.
    13-03-2024 13:57
    Michelangelo en Dakraamflats die Bruyneel een te groot ego (en gebrek aan ervaring/kennis) toedichten, gekker moet het niet worden.
    13-03-2024 14:07
    In de Tour van vorig jaar eindigde de 10de op meer dan 26 minuten, dus zelfs met een inzinking van een kwartier is er nog absoluut geen man overboord om de top-10 te halen.

    Dat gezegd zijnde, als ik Evenepoel een beetje kan inschatten zou verder tijdverlies eerder zijn omdat hij net de rug recht en vol voor de bollentrui en ritzeges gaat, dan dat hij de kop laat hangen. Of hij als een gevolg daarvan dan 6de, 8ste of 12de wordt in het AK, maakt hem volgens mij veel minder uit.
    13-03-2024 15:53
    @Domestique je vergeet dan nog 2007 met Contador.
13-03-2024 11:35
Ik heb de podcast gisteren beluisterd en veel interessanter dan dit weinig opmerkelijke meninkje van Bruyneel was het interview met Jorgenson. Die had blijkbaar geen probleem om meteen na zijn grootste triomf te gast te zijn bij Armstrong en Bruyneel, die toch zowat symbool staan voor alle foute elementen in het (laat ons hopen) verleden van de wielersport. Zo wist hij bvb te vertellen dat zijn niveau van dit voorjaar gewoon niet te vergelijken valt met vorig jaar, zoveel beter voelt hij zich dankzij de andere aanpak bij Visma. Traint hij dan harder? Neenee, anders. Want tussen de trainingen door heeft hij nu zelfs nog veel meer energie over dan vorige jaren. Heerlijk lijkt me dat.
    13-03-2024 11:51
    Ik hoorde zoemen dat hij op zijn handen lopend de studio binnenkwam, kan je dat bevestigen?
    13-03-2024 12:54
    Dus je ploegleider, teammanager of performance manager mag een ex-dopingzondaar zijn, maar het is wél vermeldenswaardig, nee zelfs opvallend als je bij een ex-dopingzondaar op z'n podcast praat?
13-03-2024 13:57
In een geschikte Tour rijdt die gozer gewoon podium. In de door WF aangehaalde podcast van Bakelants en Wuyts was er ook kritiek op zijn on-Evenepoeliaanse rijden in Parijs-Nice. Daar ben ik het niet mee eens. Juist zodra Evenepoel de definitieve switch in zijn koppie maakt om wat minder met zijn krachten te smijten in een ronde van 3 weken zal hij levensgevaarlijk zijn. Niet meer om bonis sprinten etc. Niet meer dat gevoel van ik wil tonen hoe goed ik ben of zich ergeren aan dingen die er om hem heen gebeuren en dat zichtbaar tonen. Lekker in de buik van het peloton overleven en uithalen op de dagen dat er echt wat te winnen of verliezen is. Met zijn tijdrit kun je in een Tour met niet teveel hooggebergte en een dubbele tijdrit zo de strijd aan om het podium.
    13-03-2024 22:12
    In een geschikte tour zonder tegenslag ja.. maar hij moet zich nog echt wel bewijzen als rondere
13-03-2024 10:27
Johan praat hier weer in algemeenheden, ik heb de podcast niet beluisterd maar ga dan wat dieper in op details qua gebrek aan tactisch vermogen bv. Nu zijn het allemaal clichés op een rijtje. Waarbij dan opmerkelijk is dat hij niet op het niveau van Roglic zou zitten, terwijl juist die ver verwijderd was van zijn Jumbo Visma vorm. Veel geblaat weinig wol dus.
13-03-2024 11:58
Het zegegebaar komt uit de tenniswereld, niet uit de voetbalwereld.
    13-03-2024 12:37
    Lijkt me eentje die je net als het Vingertje heel spaarzaam moet inzetten. Zeker niet in Parijs-Nice. Voor Evenepoel lijkt het mij enkel een telefoontje om in de Tour aan te nemen, liefst in het geel gehuld en diep in de derde week.
13-03-2024 13:22
Het enige wat ik geleerd heb uit Parijs-Nice is dat het vorige week slecht weer was in Frankrijk. Dat ingerkorte parcours was gewoon niet selectief.
    13-03-2024 17:49
    Remco rijdt bij de verkeerde ploeg. Bij Visma had hij deze PN gewonnen met overmacht.
13-03-2024 10:27
Ok Bruynie, het staat genoteerd.

Voor wat het waard is verwacht ik zelf een twééstrijd, en dan een mooie ook waarbij Pogi het met defensief rijden in het hooggebergte en agressief op klassiek terrein het voor elkaar krijgt te winnen.

Voor de stek erachter zie ik Evenepoel wel degelijk als kanshebber maar acht ik de kans verre van uitgesloten dat hij er ergens halverwege de brui aan geeft, op 26:02 binnenkomt en er een show van maken gaat zoals afgelopen vuelta: 50%-50% kans daarop.
    13-03-2024 10:40
    Persoonlijk geloof ik er niets van dat Pogacar met een Giro in de benen een tot in perfectie voorbereidde Tour van Vingegaard en Visma Lease a Bike kan winnen. Daarnaast lijkt Vingegaard nog weer een stap gezet te hebben en ook in de ritten buiten het absolute hooggebergte huis te kunnen houden zoals in Tirreno.

    Voor wat betreft Evenepoel. Top 5 a 10 is de max denk ik. Vooralsnog heeft Evenepoel nog nergens bewezen echt zware bergritten met meerdere grote cols aan te kunnen. De Vuelta die hij won was perfect met veel ritten met 1 berg. Daar ligt absoluut zijn kracht. Die inspanningen liggen hem heel goed.
    13-03-2024 10:44
    Dan geloven wij dus in verschillende dingen, wat voor een discussieforum veel beter is dan 2 heren in een podcast hebben die het met elkaar eens zijn.

    Misschien tijd voor een poll RV vs FDJ, in welk kamp zit jíj?
    13-03-2024 11:40
    Op basis van hoe het er nu voorstaat zou ik zeggen:
    ***** Vingegaard
    **** Pogacar
    *** Ayuso - Evenepoel
    ** Het voltallige Bora-blok - A.Yates - Kuss
    * INEOS-blok, Mas, S.Yates, Almeida, Bardet, Bilbao, Landa, Carapaz, ...

    Waarbij we soortgelijk scenario krijgen als vorig jaar, waarin Pogacar tot ongeveer halfweg de schijn kan ophouden dat hij Vingegaard kan bedreigen, waarna de Giro in de benen toch doorweegt en Vingegaard nog afgetekend wint. Pogacar op zijn beurt heeft dan weer dermate veel talent en zo'n sterke ploeg achter zich, dat hij ook zonder zorgen tweede wordt. Daarachter vechten Ayuso en Evenepoel een hevige strijd uit voor de witte trui en het laatste podiumplekje.

    A.Yates en Kuss zie ik als laatste luitenanten voor de hierboven genoemde namen nog steeds boven de meeste schaduwfavorieten eindigen door hun klimcapaciteiten en de positieve flows binnen hun teams, met uitzondering van het Bora-blok, dat op papier renners heeft die 3 sterren waard zijn, maar er net daarom maar 2 krijgt. Enkel wanneer Roglic in staat is om in het Baskenland, en vooral in de Dauphiné, te bewijzen dat hij afgetekend het alfa-mannetje van Bora is, denk ik dat er vooral bij Vlasov en (in iets mindere mate) Hindley toch een eigen klassement in het achterhoofd blijft hangen.
    13-03-2024 11:57
    Pogacar is in de tour zelf zijn grootste vijand. In alle echt moeilijke etappes met hooggebergte moet hij strak het wiel hebben, nee schudden, soms wat lachen richting de motard en er in de laatste 500 van wegknallen.

    Wat ie (mogelijk) verliest in een TT moet teruggewonnen worden met heel veel sprokkelen en ergens een lepe aanval op een punt waar je het niet verwacht.
    13-03-2024 12:18
    Ben ik het wel mee eens, Pogacar zal zijn temperament goed onder controle moeten houden en vooral VLAB het volledige gewicht van de koers moeten laten dragen. Hij heeft er ook de ploeg voor om hen met veel werk op te zadelen door zijn luitenanten vooruit te sturen.

    Denk dat Evenepoel ook wel een mogelijke sleutel in handen heeft, dus zou als Pogacar zijnde hem als bondgenoot proberen binnenhalen. Als je bv in een heuveletappe of in een vallei kan wegrijden met Evenepoel en die gooit zijn brommer aan, dan moeten ze al van heel goede huize komen om dat nog recht te zetten. Dan kan hij Evenepoel zijn vooropgestelde ritoverwinning gunnen, in ruil voor het volle pond te geven tot de streep. Die paar boniseconden die hij zo laat schieten maakt hij ruimschoots goed met de extra gewonnen tijd door de tijdrijderscapaciteiten van Evenepoel.
13-03-2024 14:39
Evenepoel en Roglic presteren hooguit tussen top 5 en 10. Als Pogacar, van der Poel en Visma met Vingegaard, van Aert, Kuss en Jorgenson ergens hun zin op zetten zijn Evenepoel, Roglic en Pidcock volledig kansloos. Daarom wilt Evenepoel ook zo graag naar Visma. Al dat geneuzel over Specialized is onzin, hij wil op zijn blote knieën naar Visma, enige ploeg waar hij moet luisteren en niet zijn eigen domme koersen kan doen
13-03-2024 16:44
Och laat remco eerst even volwassen worden en stoppen met smoesjes en waarom hij niet gewonnen heeft. Verder is ie zeker een grote renner maar mag hij eerst bewijzen dat hij 3 weken op niveau kan blijven zonder een inzinking. (Die ene vuelta had hij op een eenwieler nog gewonnen)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine