Johan Bruyneel hekelt statement UCI: “Selfie King David Lappartient is hypocriet”
foto's: Raymond Kerckhoffs en Cor Vos
woensdag 23 juli 2025 om 08:26

Johan Bruyneel hekelt statement UCI: “Selfie King David Lappartient is hypocriet”

Johan Bruyneel heeft inmiddels gereageerd op het statement van de UCI. De internationale wielerunie heeft ASO – de organisatie van de Tour de France – om uitleg gevraagd voor de aanwezigheid van de oud-renner en ploegleider in het Tour-dorp. Bruyneel hekelt de “hypocriete houding” van de UCI en in het bijzonder voorzitter David Lappartient.

Bruyneel was vorige week te gast in de wielertalkshow Vive le Vélo. De voormalig renner en ploegleider – die een levenslange schorsing uitzit vanwege het overtreden van de dopingregels – liet ook zijn gezicht zien in het Tourdorp. Dit is bij de UCI duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten: de wielerunie heeft Tourorganisator ASO dan ook om een uitleg gevraagd.

“In overeenstemming met artikel 10.14 van de Wereldantidopingcode en de antidopingregels van de UCI, is de heer Bruyneel levenslang uitgesloten van elke wielergerelateerde activiteit”, benadrukt de UCI in een persbericht. “Hoewel hij als gewone toeschouwer een wielerevenement op de UCI-kalender – zoals de Tour de France – mag bijwonen, is het hem strikt verboden om in welke rol of hoedanigheid dan ook aan het evenement deel te nemen. Of om zich te begeven op plaatsen die voor het publiek gesloten zijn.”

Inmiddels heeft Bruyneel van zich laten horen op X. “Het lijkt erop dat de voorzitter van de UCI, David ‘The Selfie King’ Lappartient, het niet leuk vond dat ik vorige week de Tour de France heb bezocht. Ik heb al vaak gezegd, ook tegen hem persoonlijk, dat ik zijn houding hypocriet vind. Na het ontvangen van het persbericht heb ik opnieuw persoonlijk contact met hem gezocht, maar hij heeft tot nu toe niet gereageerd.”

“Ik wil hierbij nogmaals benadrukken dat het bijzonder prettig was om weer eens aanwezig te zijn bij de Tour. Ik heb de warme begroetingen van de vele mensen die ik daar heb ontmoet, enorm gewaardeerd. Ik wacht nog steeds op een reactie op mijn berichten via WhatsApp”, richt Bruyneel zich rechtstreeks tot Lappartient.

Reactie van Karl Vannieuwkerke (Vive le Vélo)
In de aflevering van Vive le Vélo van dinsdagavond voelde presentator Karl Vannieuwkerke ook de noodzaak om te reageren op het statement van de UCI. “We hebben de accreditatie voor Johan Bruyneel gewoon aangevraagd zoals we dat altijd doen en daar is nooit enige opmerking over gekomen. Bruyneel is dus gewoon geaccrediteerd door de ASO.”

Vannieuwkerke ging vervolgens nog eens in op de keuze van Vive le Vélo om Bruyneel – ondanks zijn veelbesproken verleden – toch uit te nodigen. “Hij is intussen een publieke figuur met een eigen podcast en mening over de koers. En met een verleden en wij wilden hem heel graag uitnodigen om over dat verleden te praten.”

“Dat heeft hij ook gedaan en de vragen die moesten worden gesteld, werden ook gesteld. Bruyneel heeft ook gereageerd én zich geëxcuseerd voor zijn arrogantie tijdens de bewuste periode van zijn dopingverleden. Hij zit weliswaar een levenslange schorsing uit, maar toont schuldbesef en aanvaardde ook zijn schorsing. Als publieke figuur vinden wij het ook wel onze plicht én ons recht om hem vragen te stellen.”

RIDE Magazine
29 Reacties
23-07-2025 09:43
Grappig om in een en hetzelfde bericht te lezen dat Bruyneel (volgens Vannieuwkerke) zijn schorsing accepteert en Bruyneel tegelijkertijd alles en iedereen van vanalles beschuldigt, maar geen seconde naar zichzelf kijkt. Met zijn verleden past nederig zijn en zwijgen zoveel beter
    23-07-2025 09:53
    Exact dit, maar dan verwoord je het beter dan ik.
23-07-2025 09:59
Ik vind dat we niet te mals moeten zijn voor Bruyneel. De periode waarin zijn team heerste, heeft de wielersport bijna finaal ten val gebracht. Sponsors haakten massaal af, bepaalde zenders wilden de sport niet meer uitzenden, en ook het grote publiek haakte af voor de rijdende apotheek die het peloton was geworden.

Toch is het een beetje idioot om er dan met het kamp Armstrong & Bruyneel slechts 1 zondebok uit te pikken. Zij hebben de doping niet geïntroduceerd in het peloton. De jaren ervoor wonnen Riis, Ullrich en Pantani de Tour. Hoe zij dat deden, weten we inmiddels ook. Armstrong & co waren in die periode waarin iedereen aan de doping zat gewoon de beste. Ook deden zij het volgens mij nog redelijk gecontroleerd. Als je ziet wat er na hen kwam, met o.a. Ricco en andere Kohls, waren Bruyneel/Armstrong volgens mij niet de cowboys die op medisch vlak zomaar alles deden. Dat ze daarin de arrogantste waren, is ook niet zo verwonderlijk. Armstrong was namelijk de grootste wielerster van die tijd en werd daarom ook continu op de huid gezeten met dopingbeschuldigingen.

Trouwens, ook vóór de jaren '90 liepen zowat alle grote kampioenen tegen de dopinglamp. Die mogen ook allemaal vrolijk rondwandelen in het Tour-circus en worden bij momenten zelfs geëerd als kampioenen van weleer. Thévenet en Hinault mochten jarenlang dagelijks het podium op in de Tour. Jalabert zit nog altijd in het commentaarhokje. Ducrot deed het ook jarenlang. Sean Kelly idem. Adrie Van der Poel geeft bidonnen aan voor Alpecin-Deceuninck. Gianetti (van een cowboy gesproken) is de ploegbaas van de huidige gele trui. Virenque zit doodleuk in de wagen van de organisatie en wordt na de etappe als held opgevoerd. Vinokourov staat aan het hoofd van Astana. Contador en Basso mogen een eigen team hebben. Vaughters is een ploegbaas. Niermann is head of racing bij Visma. Brian Holm was jarenlang ploegleider bij Quick-Step. Boogerd en andere Dekkers schuiven lekker aan bij de Nederlandse televisie. De Cauwer is ook geen onbesproken blad. Merckx wordt nu en dan als grote Tourheld opgevoerd.

Allemaal werden ze op een bepaald moment gepakt op doping. En toch worden ze met open armen ontvangen. Maar Bruyneel of Armstrong: nee, dat zijn de antichristen! Ofwel weer je consequent alle zondaars uit de Tour en de wielersport, ofwel laat je voor iedereen het verleden rusten. Want dit ruikt inderdaad enorm naar hypocrisie.
    23-07-2025 10:47
    Mocht iemand twijfelen om de grote lap tekst hierboven te lezen: niet doen, staat enkel wat geneuzel van een Armstrong-fanboy. Jammer want de eerste alinea leek veel belovend.
    23-07-2025 11:14
    Checco, ik zal de laatste zijn om te zeggen dat hij brandschoon heeft rondgereden, maar wat is er bekend op dat vlak over Hinault?
    23-07-2025 11:19
    Er zit wel consistentie in levenslange schorsingen. Dat zijn de coureurs die geen kruimels overlieten voor anderen, een overdosis aan arrogantie en egocentrisme & egoïsme, met achter de facade nog wat heftigere maffia-praktijken dan enkel drogeren.
    23-07-2025 12:07
    @Attenoje: Hinault weigerde ooit een dopingtest en werd daar ook voor gestraft. Werd ook jarenlang geprepareerd door Dr. Mabuse, dus daar kan je je ook vragen bij stellen.

    Ik wil niet goedpraten wat al deze namen hebben gedaan, maar elk tijdperk heeft zijn zonden. In de jaren '90 had je EPO, daarna de bloedtransfusies, dan microdosissen, cortisonemisbruik, etc. In de decennia ervoor namen ze amfetamines, testosteron, enz.

    Nu moeten we hopen dat de huidige generatie geen verboden middelen gebruikt, maar worden de renners dan weer geprepareerd met lange hoogtestages, hoogtekamers, rebreathers, ketonen, etc.

    Elke periode had zijn eigen medische begeleiding, en ik vind het nogal onnozel om dan te doen alsof 2 figuren het kwaad in persoon zijn terwijl al die anderen ook boter op het hoofd hebben. Niet dat Bruyneel en Armstrong voor mij terug een functie verdienen in het peloton. Maar om Bruyneels passage in een praatprogramma dan te gaan onderzoeken op hetzelfde moment dat Virenque als grote held wordt opgevoerd vanuit de Tour-organisatie... Komt wel heel dwaas over, vind ik.
    23-07-2025 12:20
    Checco, van dat criterium en de ophef weet ik achteraf nog van. Mabuse wist ik niet. Leuk weetje.
    En ook voor de rest heb je helemaal gelijk met jouw reactie.
    23-07-2025 12:39
    een waarheid als een koe
    23-07-2025 16:34
    Bij Armstrong moet je ook meenemen hoe ver hij is gegaan om de waarheid maar niet aan het licht te laten komen. Hij heeft mensen bedreigd, omgekocht en talloze mensen het leven zuur gemaakt zoals bijv. Greg Lemond en Frankie Andreu + families.
23-07-2025 09:11
Hypocriet vind ik in deze niet het juiste woord. Eerder inconsistent, want er zijn immers nog tal van andere zaken die de UCI/Lappartient zouden moeten aanpakken en die toch niet gebeuren. Neemt niet weg dat het weren van Bruyneel in de tour is wel degelijk terecht is.
    23-07-2025 12:30
    Hypocriet als je bedenkt datde UCI destijds alles al wist maar in het belang van hun zelf altijd heeft gezwegen
    23-07-2025 12:37
    De verantwoordelijken binnen de UCI zitten niet meer op hun plek toch?
23-07-2025 09:44
Ik zie geen inhoudelijke reactie van Bruyneel, alleen het op de man spelen. Maar meneer, waarom bent u het niet eens met de gevangenisstraf? Omdat ik de officier van justitie en arrogante klootzak vind. Gaat ook niet echt een steekhoudend argument zijn. Je hebt een straf, dat weet je en daar dien je je aan te houden.
23-07-2025 10:25
En hoe reageert de redactie van Wielerflits hierop die Bruyneel al jaren geleden een podium gaf?
23-07-2025 09:15
Ik moest wel een beetje grinniken van deze zin onder dit artikel: "Bruyneel heeft ook gereageerd én zich geëxcuseerd voor zijn arrogantie tijdens de bewuste periode van zijn dopingverleden."
23-07-2025 09:56
Hij is levenslang geschorst omdat er tegen hem verklaringen zijn afgelegd waarmee bewezen is dat hij aanzette tot doping, wat een verschil is met Gianetti en andere ploegbazen uit die tijd.

Als hij niet de teambaas was van Armstrong en geen 7 tours had gewonnen was hij waarschijnijk ook niet zo hard gestraft, maar hoge bomen vangen veel wind en er is gewoon een statement gemaakt door die 2 zo hard te straffen.

Dat het enorm hypocriet is dat Vaulters, Gianetti en Vino teambaas mogen spelen, Niermann ploegleider mag zijn en zowat elke ploeg en omroep/krant ex dopers rond heeft lopen in de tour terwijl Bruyneel niet eens bij de start mag zijn zal iedereen het wel over eens zijn, maar uiteindelijk is zijn straf wel terecht en zou dat dan ook opgevolgd moeten worden.

Overigens vind ik Bruyneel de enige reden om ooit naar die podcast van Armstrong te luisteren, die heeft wat mij betreft wel een goede kijk op de koers.
23-07-2025 10:27
Vreemde argumentatie. Sowieso retorisch klopt het niet *whataboutisme enzo.
Maar ook denken dat je het overtreden van een regel kan repareren met "ik heb de baas een appje gestuurd". Alsof een BN'er zich niet hoeft te verantwoorden voor het rijden door rood omdat hij (na kritiek) de minister van justitie een appje heeft gestuurd waarin hij alleen zegt dat ie wil praten.
Narcisme lijkt nog steeds op de voorgrond te zitten bij Bruyneel
23-07-2025 10:37
Bruyneel is geschorst, en terecht. Maar wat voor mij de wielerkoers nog steeds onbetrouwbaar maakt is dat er nog zoveel voormalige dopingfiguren welkom zijn binnen het peleton, als soigneurs, ploegleiding, commentatoren e.d. wmb knikker je ze er allemaal uit.
23-07-2025 12:44
Wielerflits huurt gelukkig Johan Bruyneel al een tijdje niet meer in om columns te schrijven. Het zou echter fijn zijn als Wielerflits en alle andere media deze (voormalige) topcrimineel en zijn maatje Lance Armstrong voortaan geheel zouden negeren en niets meer over hen zouden publiceren. Ze zijn terecht levenslang geschorst voor wat betreft deelname aan de wielersport en mogen buiten de sportwereld om proberen een loopbaan op te bouwen.
23-07-2025 09:48
Hoewel Bruyneel levenslang geschorst is, moet je dan niet als UCI nu ineens de hypocriet gaan spelen. Als je Bruyneel dan gaat weren, dan moet je dat doen bij iedereen die een dopingverleden heeft, incluis actieve renners/ploegleiders bij de ploegen, maar ook bij de hele entourage rond de wielerkoersen en de commentatoren ook dan.
    23-07-2025 10:42
    Niet iedereen met een dopingverleden heeft levenslange schorsing.
    23-07-2025 11:22
    Levenslange schorsingen uitdelen en daar dan geen gevolg aan geven zou ik eerder bebezwaarlijk vinden. Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat hier op tegen kan zijn.

    De architecten van de donkerste tijd uit de wielergeschiedenis zouden wat mij betreft allemaal bij het peloton weggehouden mogen worden. Goed dat ze in dit geval in ieder geval consequent zijn met de uitspraak die is gedaan.
    23-07-2025 12:31
    Zolang Matxin en Gianetti in de koers rondlopen is het helemaal hypocriet.
23-07-2025 08:49
Los van de hypocrisie van de UCI zegt de jij-bak van Bruyneel genoeg over de man.

De Gianetti's, Bruyneels, Virenques, Armstrongs, Vino's etc etc etc horen nu eenmaal bij de koers. De geschiedenis wis je niet uit. In ieder geval blijkt dat levenslang straffen en meten met verschillende maten niet werkt.
23-07-2025 11:46
In die tijd, vanaf Miguel Indurain zijn heerschappij, zaten de renners vol met EPO. Het was toen ook gebruiken of ploegvulling tegen een laag contract of zelfs geen contract. Dat Bruyneel samen met Armstrong voor de beste zorg, begeleiding en alle beschikbare stimulerende middelen hebben gezorgd…tja. Koss schaatste ook alles op een hoop en had een dokter in de familie, net zoals Merkxc. Denken we nu echt dat bv Museeuw maar één keer heeft gebruikt!! Boonen betrapt op cocaine, ingrediënt van Pot Belge! Dekker, Boogerd, Zoetemelk. Alleen zijn sommige slimmer dan de rest en pakken het echt goed aan. Bruyneel was zijn tijd ver vooruit.
23-07-2025 11:46
Wat er voor Bruijneel/Armstrong om gaat is dat ze de UCI te vaak tegen de schenen hebbne geschopt. Het was hun "bullying" omerta politiek en acties, (bedreigingen) waarom ze er uit zijn gezet. Ik ook maak me zorgen om het leger ex-dopers in de sport. Maar gooi ze er maar eens uit..
23-07-2025 14:05
Sommige levenslange schorsingen zijn nier voor niets.

Ik heb bij Bruyneel ook nooit enige vorm van spijt gezien. Hooguit spijt dat ie zo lang is gestraft.

Johan, ga muren schilderen. Ga brood bakken. Ga timmerman worden. Maar blijf weg uit de koers.
23-07-2025 14:14
Andere burgers kunnen ook tussen de wielrenners lopen in het Tourdorp, je hebt enkel een accreditatie nodig. Bruyneel was daar niet in een hoedanigheid die enigszins sportief betrokken is bij het gebeuren. Ik vraag me af wat er zou gebeuren indien Bruyneel echt een officiële job als journalist zou hebben en door zijn werkgever naar de Tour zou worden gezonden. Vraag me af hoeveel rechtsgeldigheid die schorsing dan zou hebben indien die wordt aangevochten.

Maar ik begrijp ook niet waarom Bruyneel in dat Tourdorp moest zijn, die had perfect in het panel kunnen zitten van Vive le Vélo zonder in het Tourdorp te moeten zijn. Dan had Vannieuwkerke ook zijn kritische vragen kunnen stellen en Bruyneel zijn mening vragen, en was er geen hetze geweest. Dus Vannieuwkerke is al even hypocriet.

Los daarvan, is het wel geestig dat de UCI liever oude bandieten aanpakt, dan de nieuwe bandieten. Dat een ploeg als UAE geleid wordt door een kerel die zichzelf in een coma dopeerde, is gewoon te absurd voor woorden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine