João Almeida: “Ik weet dat ik gelost kan worden op de Stelvio”

donderdag 22 oktober 2020 om 09:28
João Almeida: “Ik weet dat ik gelost kan worden op de Stelvio”

foto: Cor Vos

João Almeida weet wat hem te wachten staat in de achttiende etappe van de Giro d’Italia. Een finale met de Stelvio en vervolgens een slotklim naar Laghi di Cancano. De rozetruidrager kijkt er naar uit. “Ik hou eigenlijk wel van de Stelvio”, vertelde hij na afloop van de rit van woensdag.

Toch is Almeida ook op zijn hoede over de col die vanuit Prato aangevat en 24,7 kilometer lang is, aan een gemiddeld stijgingspercentage 7,5%. “Ik weet dat ik daar gelost kan worden, maar ik vind het een mooie klim. Het wordt geweldig om daar omhoog te fietsen en ik hoop dat uiteindelijk de sterkste renner wint”, aldus de Portugees van Deceuninck-Quick-Step.

In de rit met aankomst op Madonna di Campiglio hield Almeida stand. Hij kon een speldenprik van directe concurrent Wilco Kelderman en diens ploegmaat Jai Hindley eenvoudig pareren. “Na die aanval lag het tempo hoog en was de groep klein. Maar ik zei ook tegen Wilco dat ik daardoor geen helpers meer had. Daarna kwam Fausto Masnada terug om tempo te maken”, legt Almeida uit.

“Het was een lastige dag, maar de slotklim was niet de zwaarste klim. Het was niet heel steil”, aldus de roze trui. “Mijn doel was om de roze trui en de voorsprong te behouden. Ik had de aanval van Kelderman al verwacht, maar ik voelde mij goed.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

williams 22 oktober 2020 om 09:37

Ik hoop echt dat Almeida de Giro wint, als hij erdoor zakt hoop ik dan dat Hindley wint, die verdient het veel meer dan Kelderman die op geen enkel moment heeft laten zien dat hij de kopman is of verdient het te zijn.

mackie 22 oktober 2020 om 09:41

uuu, rit naar de Etna

Baik-Baik 22 oktober 2020 om 09:41

Nee? Oh…

Lucas1234 22 oktober 2020 om 09:42

Enkel in de tijdrit eigenlijk. Dat is het enige moment dat hij een verschil heeft gemaakt met de andere mannen achter hem, en een klein gaatje op de Etna. Ik hoopte natuurlijk dat Wilco wint, omdat het een Nederlander is, en ook zeker wel zijn pech momenten heeft gehad de afgelopen jaren. Maar ik heb ook heel veel bewondering voor Almeida, hoe goed hij op die leeftijd al steeds meezit en niet opgeeft als het moeilijk is. Doet me ook een beetje denken aan de Tour van Alaphillipe van vorig jaar. Helaas ben ik bang dat ook Almeida gaat stranden in het zicht van de haven.

Ab Normaal 22 oktober 2020 om 09:42

Zuurpruim.
Alsof anderen dat vaak wel hebben laten zien.
Constant zijn, opletten en nergens tijd verliezen is essentieel.
Bovendien was het Kelderman die op de Etna aanviel en tijd won.
Niet kopmanwaardig?
Daarna liet hij, net als Froome altijd deed, zijn ploeg vol op kop rijden om de groep uit te dunnen. Hij heeft nu eenmaal niet de punch zoals Almeida.
Ik gun het Almeida zeker, maar als Nederlander juich ik toch gewoon voor Wilko vandaag.

ZwartebroekengeIetrui 22 oktober 2020 om 09:46

Hij staat boven Hindley in het klassement dus ik zou zeggen dat Kelderman het verdiend om kopman te zijn van Sunweb. Daarnaast viel hij aan op de Etna uit de groep favorieten. Ook is er nog een tijdrit en in de laatste tijdrit verloor Hindley bijna 2 minuten op Kelderman dus begrijp ik niet waar jij het over hebt.

Michelangelo 22 oktober 2020 om 09:59

Ik heb juist het tegenovergestelde. Voor mij is Almeida niet de sterkste, maar teert hij nog altijd op de minuut die hij cadeau heeft gekregen van de weergoden in de eerste tijdrit. Hij is niet de sterkste bergop, en alles wat mee kon zitten zat ook mee voor hem.

Neemt niet weg dat ik mijn hoed afneem voor wat hij laat zien, maar als hij de Giro wint zal dat voor mij altijd bovengenoemde afdronk hebben.

peterwinnen 22 oktober 2020 om 11:17

Hoe komt hij dan, net als Almeida, aan die minuten voorsprong?

SnellePelle 22 oktober 2020 om 11:44

Almeida gaat een Primoz doen in de laatste tijdrit. Wilco gaat daar winnen en pakt het historische verschil van 8”.

NDI22 22 oktober 2020 om 12:50

Kelderman staat een minuut voor op Hindley op basis van de berg etappes, en nog meer op de rest. Beste klimmer van deze ronde tot zover. Almeida heeft de meeste tijd gepakt in die eerste TT omdat hij zo vroeg startte en dat goed uitpakte.

doorak 22 oktober 2020 om 16:50

Mooi verwoord Ab Normaal.
Kelderman is verre van een pannenkoek. Iemand die al ongelofelijk veel pech heeft gehad op het verkeerde moment.
Destijds in de Tour toen zijn tube voor, in de afdaling in de bocht eraf liep. Dikke pech.’de botsing met de motor, ook pech. En 2019 Californië toen hij enorm hard op kop reed im finale tbv sprint Bling, toen hij met iets teveel lef en snelheid de bocht nam en een nekwervel brak. Al die keren was hij erg sterk en al die keren had hij met zijn vorm, tijdrit, klimvermogen podium kunnen rijden.
Maar ja, val je een paar keer meer ben je een pannenkoek voor de meeste toetsenbordhelden die zelf nooit gepresteerd hebben.

Lucas1234 22 oktober 2020 om 09:39

Hij is zich alvast aan het indekken, maar ik betwijfel of het echt nodig gaat zijn. Hij rijd een goed tempo omhoog en kan goed dalen. De slotklim moet ook voor hem te behappen zijn. Wellicht verliest die wat tijd op de Stelvio, maar als het binnen de perken blijft, blijft hij zeker kansrijk voor de Giro zege met de tijdrit in Milaan nog in gedachten.

mackie 22 oktober 2020 om 09:45

dan mag hij toch niet meer als een seconde of 40 verliezen vandaag.
hij maakt waarschijnlijk wel wat tijd goed op Kelderman in de ITT maar meer dan een seconde of 20 zal dat waarschijnlijk niet zijn

KnightBiker 22 oktober 2020 om 09:51

+1 het verschil moet op de Stelvio gemaakt worden, de laatste klim is zo makkelijk dat ze in de bochten moeten remmen. (Het is wel een heel leuk klimmetje)
Dus men moet op de Stelvio rijden alsof het de laatste klim is en al een gat van -3 minuten maken, anders zie ik het gebeuren dat Almeida terug keert.

Lucas1234 22 oktober 2020 om 09:52

@Mackie ik denk dat het voor hem toch een beetje alles of niets wordt voor hem. Als hij goede benen heeft zie ik hem nog wel binnen een minuut van Kelderman binnenkomen, maar als hij wat minder is denk ik ook dat hij laat lopen en direct 10 minuten aan zijn broek krijgt. Ik gun het hem wel van harte, hij heeft knetterhard gewerkt en aanvallend gekoerst.

Pannenkoek 22 oktober 2020 om 12:23

@knight biker

De torri di fraele is niet zo makkelijk dat je in de bochten moet remmen. Ben hem een maandje geleden opgereden (ongeveer dezelfde tijd als het PB van Annemiek van Vleuten) en ik kan je verklappen dat het een zeer vervelende en pittige klim is. Hij duurt wel een stuk korter dan de Stelvio, die reed ik vanuit Bormio kant (1u22) de dag er voor op en vanuit Prato vorig jaar (1u45).

Dus maak je geen zorgen, de Torri di Fraele kan ook voor vuurwerk zorgen

Michelangelo 22 oktober 2020 om 09:54

Almeida is een mooi voorbeeld van hoe alles van details kan afhangen:
– een gunstige starttijd in de eerste tijdrit, waardoor hij een mooie voorsprong “cadeau krijgt” t.o.v. de late starters.
– een Equadoriaan die de etappe op de Etna wint, maar net 0,48 seconden tekort komt voor het roze.
– de drinkbus van Thomas

Wat als… het telt niet in de topsport. Maar als 1 van deze 3 dingen anders was gelopen, dan geloof ik niet dat we het nu gehad zouden hebben over Almeida.

Neemt niet weg dat ik het knap vind hoe hij al de hele Giro zijn roze trui verdedigt. Maar van mij mag het truitje vandaag van eigenaar veranderen.

Panache 22 oktober 2020 om 10:19

Eens over het algemeen, echter dat vroege tijdslot was een bewuste keuze op basis van de weersvoorspelling en geen 'geluk'. DQS heeft daar juiste keuzes in gemaakt (net als Ineos). Benader je het als een teamsport dan komt de tijdswinst van dag 1 Almeida toe.

Emil Axelgaard (indrukwekkende voorbeschouwingen maakt hij) schreef mbv Google Translate: "Met zijwind op de hele reis richting Palermo, spreekt het voor zich dat de eerste starters een voordeel kunnen hebben – als ze dan de gevaarlijkste omstandigheden durven aan te pakken – en ook in de stad is er meer mee dan tegenwind. Het is duidelijk dat het niet leuk is om op het eerste stuk met zo'n sterke tegenwind te moeten vechten, maar over het algemeen moeten de vroege starters dus de voorkeur krijgen."
"De weersvoorspelling is ongewijzigd op vrijdagavond, dwz. met harde wind vanaf het begin, maar ook een scherpe daling in kracht onderweg. Het spreekt nog steeds over het feit dat de eerste starters een voordeel hebben, maar niet alle teams hebben vroeg hun best laten beginnen. Ineos lijkt het echter met me eens te zijn en laat al hun azen draaien als hun 2e, 3e, 4e en 5e rijder. Het is waarschijnlijk dat ze niet als eerste beginnen om de meest gewelddadige omstandigheden te vermijden, waarbij het gebruik van schijfwielen op de rand van levensbedreigend kan staan ​​(wat Chris Froome kan ondertekenen)."

Michelangelo 22 oktober 2020 om 12:41

Panache,
Ik heb ervaring met de Italiaanse weersvoorspellingen. En vaak zitten ze er toch wat verder af dan in Nederland (factor “berg” speelt vaak een onvoorspelbare rol).

Verder vraag ik me af of in eerste instantie Almeida wel de beoogde kopman was, of dat er wat meer werd verwacht van Knox en Masnada.

john 22 oktober 2020 om 09:55

EN WIE ZAL/MOET HEM DAN UIT HET ROZE RIJDEN ,WIELTJES PLAKER KELDERMAN,DIE SCHIJNBAAAR NOG NOOIT VAN AANVALLEN GEHOORT HEEFT

Michelangelo 22 oktober 2020 om 10:00

John, kijk je toetsenbord even na. Je hebt denk ik een probleempje met je caps lock

horsm 22 oktober 2020 om 10:04

Kelderman heeft zijn tweede plek voornamelijk te danken aan aanvallen eerder in de Giro (o.a. de Etna) terwijl Almeida het met name moet hebben van de tijd die hij won in de tijdritten.

Wat mij betreft zijn het trouwens beiden prima manieren om een rittenkoers te winnen. En ik vind ook dat ‘wieltjesplakken’ bij de koers hoort. Dat is juist het mooie van wielrennen, het is niet alleen zo hard mogelijk fietsen, maar er komt ook tactiek, uitgekooktheid en psychologische oorlogsvoering bij kijken.

Pizzi 22 oktober 2020 om 10:04

Én je spelling is ook hoogstaand.

Barry Batsbak 22 oktober 2020 om 10:08

Wauw, John neemt 22 oktober International CAPSLOCK-DAY wel heel serieus. Gelukkig hoeven we John zelf niet serieus te nemen, de man die hier wist te melden dat Van Aert iedereen met één been in de sprint verslaat. Nou, we hebben het zondag gezien roeptoeter.

Marveloke 22 oktober 2020 om 10:19

Ho es, rustig aan tokkie, je had je capslock toets niet uitgezet. Daardoor kom je erg agressief over

Panache 22 oktober 2020 om 10:24

Je kan een grote ronde winnen zonder ritzege en zonder aanvallen. Misschien vind je het onaantrekkelijk, maar het is geen argument mbt de eindzege.

girardengo 22 oktober 2020 om 12:15

Beetje jammer dat je kennelijk niet de hele carrière van Kelderman gevolgd hebt.

doorak 22 oktober 2020 om 16:53

HH John is weer onder zijn steen vandaan gekropen. HH, hersenloze hooligan.

Dikke Vrouw 22 oktober 2020 om 09:58

Maar van ‘kan’ ‘zal’ Joao

Jungle Man 22 oktober 2020 om 10:12

ik vlak Hart niet uit voor het roze. Die rijdt gewoon erg goed op dit moment.

toiletduck 22 oktober 2020 om 10:19

Ik snap dat gemopper over wieltjes zuigen van Wilco zelden, maar nu helemaal niet.
1) Kelderman heeft niet de punch van Almeida en Geoghen Hart, dus in de laatste km gaat hij weinig doen normaal gesproken
2) Kelderman is 2x voor de groep binnen gekomen, waarbij hij met name op de Etna serieus heeft aangevallen
3) dat is vaker dan Almeida en Geoghen Hart, tenzij je de wacht-wacht-poef sprintjes meetelt

Daarnaast klopt zijn imago niet. Hij is in alle grote rondes al talloze keren met een grote groep vooruit gereden om te proberen korter in het klassement te komen. Wilco is juist zeer aanvallend ingesteld voor iemand met zijn specifieke kwaliteiten.

doorak 22 oktober 2020 om 16:56

Kijk die heeft meer koersen van WK goed gekeken. Terwijl veel anderen slechts en alleen iets weten over vallen.

Bobby Solo 22 oktober 2020 om 10:50

Vind het toch altijd bijzonder als mensen een buitenlander, waar ze nooit eerder van gehoord hebben, de zege eerder gunnen dan aan een Nederlander. En dan ook nog eens zo’n aardige jongen als Wilco die al zoveel pech heeft gehad. En dan de redenen ook, hij heeft niet genoeg aangevallen?? In ieder geval meer dan de andere klassementsmannen. Bovendien zijn de bergetappes tot nu niet lastig genoeg in aantal en zwaarte. Best eng dit soort mensen. Vandaag is de graadmeter sowieso.

NDI22 22 oktober 2020 om 12:54

Ja en de reden die ze dan geven.. Kelderman zou niet aangevallen hebben maar heeft minuten voorsprong gepakt op iedereen in de bergen. Enige reden waarom hij niet aan de leiding staat is die eerste TT waar de wind draaide.

doorak 22 oktober 2020 om 16:59

+ 1

theking 22 oktober 2020 om 11:45

De leiderstrui pakken in een grote ronde is nooit onverdiend in mijn ogen. Al dat gelul over niet aanvallen enz. Er is eigenlijk enkel aangevallen door vroege vluchters. Als je vindt dat Kelderman niet heeft aangevallen dan heeft er niemand van de kalssementsmannen aangevallen. In een ronde van 3 weken staat iedereen op zijn plek waar die hoort en de ene renner heeft nu eenmaal wat meer geluk en de ander wat meer pech net als betere en mindere knechten.

doorak 22 oktober 2020 om 17:10

Daar is geen speld tussen te krijgen. Behalve wanneer je echte wielerliefhebber bent en door de jaren heen WK nooit goed hebt gevolgd.
Of een tokkie bent zoals de velen die het altijd hadden over grindbak Joske (Verstappen) terwijl Jos met minder materiaal op het technisch deel (sectie) vh circuit bij de snelleren zat en wanneer het regende bij top 3 meestal mbt rondetijden. Voor mensen die geracet hebben zegt dit voldoende.
Met veel minder materiaal rijd je nu eenmaal veel meer op de limiet, dat is racen en kan het wel eens mis gaan. Helaas projecteren velen hetgeen ze zelf tekort komen op een zgn. “idool” en mocht deze dan falen of pech hebben branden ze deze gelijk af. Gebrek aan een sportinstelling en sportiviteit.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair