João Almeida: “Ik weet dat ik gelost kan worden op de Stelvio”
João Almeida weet wat hem te wachten staat in de achttiende etappe van de Giro d’Italia. Een finale met de Stelvio en vervolgens een slotklim naar Laghi di Cancano. De rozetruidrager kijkt er naar uit. “Ik hou eigenlijk wel van de Stelvio”, vertelde hij na afloop van de rit van woensdag.
Toch is Almeida ook op zijn hoede over de col die vanuit Prato aangevat en 24,7 kilometer lang is, aan een gemiddeld stijgingspercentage 7,5%. “Ik weet dat ik daar gelost kan worden, maar ik vind het een mooie klim. Het wordt geweldig om daar omhoog te fietsen en ik hoop dat uiteindelijk de sterkste renner wint”, aldus de Portugees van Deceuninck-Quick-Step.
In de rit met aankomst op Madonna di Campiglio hield Almeida stand. Hij kon een speldenprik van directe concurrent Wilco Kelderman en diens ploegmaat Jai Hindley eenvoudig pareren. “Na die aanval lag het tempo hoog en was de groep klein. Maar ik zei ook tegen Wilco dat ik daardoor geen helpers meer had. Daarna kwam Fausto Masnada terug om tempo te maken”, legt Almeida uit.
“Het was een lastige dag, maar de slotklim was niet de zwaarste klim. Het was niet heel steil”, aldus de roze trui. “Mijn doel was om de roze trui en de voorsprong te behouden. Ik had de aanval van Kelderman al verwacht, maar ik voelde mij goed.”
Alsof anderen dat vaak wel hebben laten zien.
Constant zijn, opletten en nergens tijd verliezen is essentieel.
Bovendien was het Kelderman die op de Etna aanviel en tijd won.
Niet kopmanwaardig?
Daarna liet hij, net als Froome altijd deed, zijn ploeg vol op kop rijden om de groep uit te dunnen. Hij heeft nu eenmaal niet de punch zoals Almeida.
Ik gun het Almeida zeker, maar als Nederlander juich ik toch gewoon voor Wilko vandaag.
Neemt niet weg dat ik mijn hoed afneem voor wat hij laat zien, maar als hij de Giro wint zal dat voor mij altijd bovengenoemde afdronk hebben.
Kelderman is verre van een pannenkoek. Iemand die al ongelofelijk veel pech heeft gehad op het verkeerde moment.
Destijds in de Tour toen zijn tube voor, in de afdaling in de bocht eraf liep. Dikke pech.'de botsing met de motor, ook pech. En 2019 Californië toen hij enorm hard op kop reed im finale tbv sprint Bling, toen hij met iets teveel lef en snelheid de bocht nam en een nekwervel brak. Al die keren was hij erg sterk en al die keren had hij met zijn vorm, tijdrit, klimvermogen podium kunnen rijden.
Maar ja, val je een paar keer meer ben je een pannenkoek voor de meeste toetsenbordhelden die zelf nooit gepresteerd hebben.
hij maakt waarschijnlijk wel wat tijd goed op Kelderman in de ITT maar meer dan een seconde of 20 zal dat waarschijnlijk niet zijn
Dus men moet op de Stelvio rijden alsof het de laatste klim is en al een gat van -3 minuten maken, anders zie ik het gebeuren dat Almeida terug keert.
De torri di fraele is niet zo makkelijk dat je in de bochten moet remmen. Ben hem een maandje geleden opgereden (ongeveer dezelfde tijd als het PB van Annemiek van Vleuten) en ik kan je verklappen dat het een zeer vervelende en pittige klim is. Hij duurt wel een stuk korter dan de Stelvio, die reed ik vanuit Bormio kant (1u22) de dag er voor op en vanuit Prato vorig jaar (1u45).
Dus maak je geen zorgen, de Torri di Fraele kan ook voor vuurwerk zorgen
- een gunstige starttijd in de eerste tijdrit, waardoor hij een mooie voorsprong "cadeau krijgt" t.o.v. de late starters.
- een Equadoriaan die de etappe op de Etna wint, maar net 0,48 seconden tekort komt voor het roze.
- de drinkbus van Thomas
Wat als... het telt niet in de topsport. Maar als 1 van deze 3 dingen anders was gelopen, dan geloof ik niet dat we het nu gehad zouden hebben over Almeida.
Neemt niet weg dat ik het knap vind hoe hij al de hele Giro zijn roze trui verdedigt. Maar van mij mag het truitje vandaag van eigenaar veranderen.
Emil Axelgaard (indrukwekkende voorbeschouwingen maakt hij) schreef mbv Google Translate: "Met zijwind op de hele reis richting Palermo, spreekt het voor zich dat de eerste starters een voordeel kunnen hebben - als ze dan de gevaarlijkste omstandigheden durven aan te pakken - en ook in de stad is er meer mee dan tegenwind. Het is duidelijk dat het niet leuk is om op het eerste stuk met zo'n sterke tegenwind te moeten vechten, maar over het algemeen moeten de vroege starters dus de voorkeur krijgen."
"De weersvoorspelling is ongewijzigd op vrijdagavond, dwz. met harde wind vanaf het begin, maar ook een scherpe daling in kracht onderweg. Het spreekt nog steeds over het feit dat de eerste starters een voordeel hebben, maar niet alle teams hebben vroeg hun best laten beginnen. Ineos lijkt het echter met me eens te zijn en laat al hun azen draaien als hun 2e, 3e, 4e en 5e rijder. Het is waarschijnlijk dat ze niet als eerste beginnen om de meest gewelddadige omstandigheden te vermijden, waarbij het gebruik van schijfwielen op de rand van levensbedreigend kan staan (wat Chris Froome kan ondertekenen)."
Ik heb ervaring met de Italiaanse weersvoorspellingen. En vaak zitten ze er toch wat verder af dan in Nederland (factor "berg" speelt vaak een onvoorspelbare rol).
Verder vraag ik me af of in eerste instantie Almeida wel de beoogde kopman was, of dat er wat meer werd verwacht van Knox en Masnada.
Wat mij betreft zijn het trouwens beiden prima manieren om een rittenkoers te winnen. En ik vind ook dat 'wieltjesplakken' bij de koers hoort. Dat is juist het mooie van wielrennen, het is niet alleen zo hard mogelijk fietsen, maar er komt ook tactiek, uitgekooktheid en psychologische oorlogsvoering bij kijken.
1) Kelderman heeft niet de punch van Almeida en Geoghen Hart, dus in de laatste km gaat hij weinig doen normaal gesproken
2) Kelderman is 2x voor de groep binnen gekomen, waarbij hij met name op de Etna serieus heeft aangevallen
3) dat is vaker dan Almeida en Geoghen Hart, tenzij je de wacht-wacht-poef sprintjes meetelt
Daarnaast klopt zijn imago niet. Hij is in alle grote rondes al talloze keren met een grote groep vooruit gereden om te proberen korter in het klassement te komen. Wilco is juist zeer aanvallend ingesteld voor iemand met zijn specifieke kwaliteiten.
Of een tokkie bent zoals de velen die het altijd hadden over grindbak Joske (Verstappen) terwijl Jos met minder materiaal op het technisch deel (sectie) vh circuit bij de snelleren zat en wanneer het regende bij top 3 meestal mbt rondetijden. Voor mensen die geracet hebben zegt dit voldoende.
Met veel minder materiaal rijd je nu eenmaal veel meer op de limiet, dat is racen en kan het wel eens mis gaan. Helaas projecteren velen hetgeen ze zelf tekort komen op een zgn. "idool" en mocht deze dan falen of pech hebben branden ze deze gelijk af. Gebrek aan een sportinstelling en sportiviteit.