Jim Ochowicz (CCC) bevestigt: “Covid-19 dwingt ons om contracten op te schorten”

vrijdag 3 april 2020 om 19:55
Jim Ochowicz (CCC) bevestigt: “Covid-19 dwingt ons om contracten op te schorten”

© Cor Vos

Wat deze middag al duidelijk werd, is vanavond door teambaas Jim Ochowicz bevestigd. Het CCC Team schort de meeste contracten voor zijn personeel op én de salarissen van de renners worden voor de rest van het seizoen sterk verlaagd. 

Ochowicz vertelt in een persbericht van de ploeg dat het team gedwongen is tot het nemen van deze maatregelen. “De beslissing om op grote schaal te bezuinigen was een pijnlijk proces dat we zelfs een paar weken geleden niet hadden voorzien. De economische gevolgen van de Covid-19-pandemie hebben voor onze titelsponsor CCC een drastisch effect op het bedrijfsleven. Net als andere wielerteams worden ook wij geconfronteerd met een gebrek aan cashflow als gevolg van de lagere budgetten van de sponsoring. Dat valt buiten onze controle.”

“We weten dat er niet vroeger dan in juni opnieuw zal worden gekoerst, maar de situatie evolueert voortdurend. Het zorgt ervoor dat we op dit moment alleen op korte termijn kunnen handelen”, vervolgt Ochowicz. “Om nog over een budget te beschikken, mocht het seizoen opnieuw starten, moeten we tijdelijk de meeste contracten van onze medewerkers opschorten. Alleen een handvol mensen blijven nog in dienst.”

“Daarnaast worden de salarissen van de renners sterk verlaagd. Zodra de wedstrijden hervat worden, hopen we zoveel mogelijk ondersteunend personeel opnieuw aan het werk te zetten en evalueren we ons budget opnieuw. We zullen er alles aan doen om het team draaiende te houden.” Renners zouden tot 80 procent van hun salaris moeten inleveren.

Dit artikel delen:

28 Reacties

$kedel 3 april 2020 om 20:05

Als je met zo’n wankel bedrijf in zee gaat is het wel verstandig om bepaalde garanties af te dwingen.

Dolfy 3 april 2020 om 20:28

CCC is al 20 jaar actief als wielersponsor, en ze sponsoren ook een basketbalploeg. Een stabiele sponsor dus, ze hebben extra geld gepompt in het wielrennen de afgelopen jaren om de naamsbekendheid hoog genoeg te houden maar als liefde voor de sport. Maar natuurlijk is het te begrijpen dat ze moeten snijden wanneer hun bedrijfsbasis in de problemen komt. Ze zijn echt niet de enige hoor die het lastig krijgen nu.

doorak 3 april 2020 om 23:40

Vaak valt er niets af te dwingen. Sponsoren stellen eisen, take it or leave it.
Dus tekent men vaak omdat geld niet voor het oprapen ligt. De legio domme opmerkingen alhier sinds de crisis aangaande contracten e.d. zijn vaak werkelijk tenenkrommend.

Eea over contracten hie die worden opgesteld schreef ik eerder deze week.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/astana-snijdt-flink-in-salarissen-door-coronacrisis/

hetgeen Panache vandaag elders aanhaalde.

Ook, wie er wel rijk worden vd crisis, zoals altijd
https://www.wielerflits.nl/nieuws/team-ccc-driekwart-van-het-personeel-op-straat-renners-leveren-80-procent-in/

Polleke 3 april 2020 om 20:28

Normaal gezien moet iedere ploeg een waarborg bij de UCI storten juist om dit soort plots stoppen af te dekken…is niet de eerste keer dat dit voorvalt…het zouden er nu wel meer tegelijk kunnen worden…

vincenzo 3 april 2020 om 21:13

Mensen, het is crisis! Bijna vergelijkbaar met een tijd van oorlog. De wereldeconomie is aan het instorten. Dan gelden opeens andere wetten.

koos verrek 3 april 2020 om 21:58

vincenzo hebt wel es gelijk denk ik ’t gaat nu vooral over zorg en gezondheid, maar economisch is dit erger dan 2008 en 1987 samen…

Henk 4 april 2020 om 10:47

Mensen denken nog steeds dat dingen los staan van elkaar. Gezondheid en gezondheidszorg en economie zijn zeer verbonden met elkaar. Dat gaan we de komende jaren wel merken. We zullen mede door de komende depressie in de economie gedwongen zijn keuzes te maken in de gezondheidszorg waar we nu nog voor weglopen.

Romāns Vainšteins 3 april 2020 om 22:26

Voordat het zo laat is gaat de boel weer open , en het zal sneller herstellen dan menigeen vreest. Voornaamste is dan wel het algeheel besef dat je een virus weliswaar kan bijsturen maar niet uitroeien.

vincenzo 4 april 2020 om 14:38

Inderdaad, het herstel van de economie (in 2021) na het 'bedwingen' van het virus is niet vergelijkbaar met een herstel een (verwoestende) oorlog en zal geen járen duren.

Velominatus 3 april 2020 om 23:39

jammer dit

Fred Postma 4 april 2020 om 00:45

They are not knowing what they are dealing with.

Dumoulist 4 april 2020 om 08:54

Ben ook benieuwd hoelang Sunweb en Corendon het volhouden zonder inkomsten.

Baik-Baik 4 april 2020 om 10:14

Sowieso zou het interessant kunnen zijn om de sponsors per world tour ploeg eens langs te lopen om te kijken wat voor invloed de crisis momenteel heeft, iets voor de redactie?

AG2R: Verzekeringen (maar beleggen waarschijnlijk ook, dus kunnen geraakt worden).

Astana: vooral olie geld (?). Olieprijs wordt kunstmatig laag gehouden.

Etc.

Seppie 4 april 2020 om 10:15

De economie staat of valt met vertrouwen. Uitspraken als, Mensen, het is crisis! Bijna vergelijkbaar met een tijd van oorlog. De wereldeconomie is aan het instorten, is niet echt zinvol. Het is je zelf in de voet schieten.

Spake Breekerd 4 april 2020 om 11:24

Gedeeltelijk eens met Henk. Toch heb ik het idee dat de meeste CRISIS!!!-roepers zich met name zorgen maken over hun leaseauto, hypotheekwaarde en vakantiedagen.
Keuzes moeten er gemaakt worden, en men is altijd geneigd de voorkeur te geven aan economische motieven.

Henk 4 april 2020 om 13:12

Ik denk dat er ook keuzes gemaakt kunnen worden die wat evenwichtiger uitpakken. Je kunt je maatregelen bijvoorbeeld voornamelijk richten op de kwetsbare groepen. Dan voorkom je dat Corona uit de hand loopt, maar voorkom je ook dat de economie volledig de nek wordt omgedraaid.

S. Morgenstern 4 april 2020 om 13:22

IC’s liggen niet vol met ‘kwetsbare groepen’.

Henk 4 april 2020 om 13:33

Voor de zoveelste keer Morgenstern, je kunt het beleid van een land niet laten afhangen van de IC. De bijkomende schade is dan nl. veel groter. Hoe groot het leed daar ook is. Jij hebt ( wsl door persoonlijke emotie ) gewoon geen oog voor andere belangen.

S. Morgenstern 4 april 2020 om 13:59

Ik wordt zelf veel directer geraakt door andere belangen. Net als het overgrote deel van de mensen. Ik heb mijn ogen echter niet gesloten voor de situatie zoals hij nu is, of hoe hij zou zijn wanneer ze de verspreiding minder in zouden dammen.

De realiteit is nu eenmaal dat dit virus niet alleen kwetsbare groepen op de IC's doet belanden, dus dat schemeren met hypothetisch beleid dat vooral op die groepen is gericht, nog altijd voor rampzalige scenario's zal zorgen.

Doen alsof het huidige beleid enkel gebaseerd is op de situaties op de IC is trouwens ook tamelijk kortzichtig. Dat is overduidelijk niet het geval. Bijna net zo kortzichtig als doen alsof dit een doodnormaal griepje was. Dat zelfs beleidsmakers die eerder dezelfde kortzichtige verkondigen over dit 'griepje', nu dezelfde maatregelen treffen, zou ondertussen toch wel een lampje mogen doen branden..

Henk 4 april 2020 om 14:10

Data en cijfers geven nog steeds aan dat een griepje veel ernstiger is dan Corona. Zoals ook al eerder gemeld ben jij degene die kortzichtig is over de gevolgen van wat jij een normaal griepje noemt.
De feiten geven geen enkele basis voor de genomen vergaande maatregelen. zeker als je de gevolgen daarvan in ogenschouw neemt. Ik wil ze desnoods wel een keer voor je opsommen. Misschien gaat er bij jou dan een lichtje branden.

S. Morgenstern 4 april 2020 om 14:19

Veel woorden, zonder feitelijk iets te zeggen.

Henk 4 april 2020 om 14:25

Ergens weet je heel goed dat ik een punt heb, maar je bent net iets teveel een moraalridder om het binnen te laten.

S. Morgenstern 4 april 2020 om 14:36

Onder alle onjuiste premissen (het zogenaamde geen oog hebben voor andere belangen, een doodgewoon griepje, die paar IC bedden, enz.. ), jij-bakken, stromannen en doemdenkerij (de economie koerst af op een depressie) zal vast een nuttig punt verstopt zitten. De stank van de onzin die je eroverheen schept maakt het echter weinig aantrekkelijk om te bespreken, voor we eerst van die onzin af zijn..

Henk 4 april 2020 om 16:14

Waaruit blijkt dat jij oog hebt voor andere belangen?
Je hebt het echt een doodnormaal griepje genoemd.
Het gaat relatief ook om een paar IC bedden.
Stromannen? Leg uit?
Doemdenkerij is het het echt niet. Geloof me. De onwetende zal het later pas ervaren.

Dit is mijn laatste reactie in dit topic. Anders blijven we aan de gang.
Het komt er op neer dat jij de zorg voorop stelt, en ik vind dat je ook de andere belangen zwaarder moet wegen.
Let us agree to disagree.

S. Morgenstern 4 april 2020 om 16:37

Waarom zou ik extra aan moeten tonen dat ook ik heel goed besef (en ervaar) welke andere factoren een rol spelen. Omdat jij me het tegendeel verwijt, zonder dat daar goede redenen voor zijn? Omgekeerde wereld!

Jij hebt de stempel 'doodgewoon griepje' eerder lopen verdedigen! Ik heb eerder altijd gezegd dat we nog te weinig wisten over dit virus om er makkelijk mee om te springen.

Relatief is in die zin betekenisloos. Mochten ze jouw advies opvolgen van het terugdraaien van nagenoeg alle maatregelen, om de economie weer op volle sterkte te laten draaien, dan gaat het overigens binnen no-time om veel meer dan een paar bedden. Feiten en data om die inschatting te maken zijn volop voorhanden. Het is ook daarom dat nu ook oud medestanders van jouw voorgestelde beleid, over zijn gegaan tot dezelfde maatregelen die nagenoeg overal worden genomen.

Dat moet je helemaal zelf weten. Wat mij betreft hoef je een laatste opmerking ook niet aan te kondigen. Het zal mij in ieder geval niet weerhouden om me ook tegen deze onzin te verzetten.

Henk 4 april 2020 om 17:41

Aantal doden dit jaar:
53.000 Corona ( inclusief alle onderliggende ziektes ).
113.000 Griep
228.000 Malaria
390.000 Aids

S. Morgenstern 4 april 2020 om 17:55

En welk van de vier doet relatief veel mensen (met allerlei fysieke achtergronden) met zware longproblemen op de IC belanden, ondanks de extreme maatregelen die er worden genomen om de verspreiding ervan te beperken?!

Niemand hier die het aantal sterfgevallen gebruikt als argument voor de maatregelen..

Henk 4 april 2020 om 17:59

En jij praat over onzin.
Je lult uit je nek Morgenstern.

Headlines

Materiaalzone

Populair