Jérôme Pineau houdt zich niet in: ex-renner verdenkt Jumbo-Visma van mechanische doping
foto: Cor Vos
maandag 11 september 2023 om 18:31

Jérôme Pineau houdt zich niet in: ex-renner verdenkt Jumbo-Visma van mechanische doping

Met Sepp Kuss, Primož Roglič en Jonas Vingegaard op de plekken één, twee en drie in het algemeen klassement, heerst Jumbo-Visma momenteel in de Vuelta a España. De ploeg oogst bewondering, al kijkt oud-renner en teammanager Jérôme Pineau helemaal anders naar de dominantie van Jumbo-Visma. De Fransman gaat er in de podcast Les grandes gueules du sport van RMC Sport met gestrekt been in. “Mechanische doping? Ja, mechanische.”

Pineau, die als renner uitkwam voor onder meer Bouygues Telecom en Quickstep-Innergetic en na zijn wielercarrière teammanager was van het inmiddels ter ziele gegane B&B Hotels-KTM, houdt zich niet in als het gaat over het rijden van Jumbo-Visma in de Ronde van Spanje. “De internationale instanties maken de wielersport kapot. Ze laten te veel dingen gebeuren, controleren niets meer en doen wat de grote ploegen willen. Dat is het gevaar. Dan kun je beginnen denken wat je wil.”

“We zien de beelden… Ik heb het niet over doping, maar over iets dat nog veel erger is. Mechanische doping? Ja, mechanische. Als je kijkt naar de aanval van Sepp Kuss op de Col du Tourmalet, tegenover renners als Juan Ayuso, Cian Uijtdebroeks – die wordt gezien als een groot talent – en Marc Soler. Dat zijn toch geen sukkelaars op de fiets? Kuss rijdt bij zijn demarrage tien kilometer per uur sneller, moet vervolgens remmen door een toeschouwer en rijdt dan weer tien kilometer per uur sneller.”

Pineau: “Kuss gaat tien seconden vooruit zonder daarbij te trappen”
“Hoe kun je dat verklaren?”, gaat Pineau verder. “Wielrennen is mijn sport, ik heb ervan geleefd en leef er nog altijd van. Het is mijn passie, maar ik ben bang. Het baart me grote zorgen. Ik zie bepaalde dingen gebeuren… Op de Col de Spandelles (doelt op de rit van de Tour van 2022 richting Hautacam, red.) gaat Kuss tien seconden vooruit zonder daarbij te trappen. Ik weet niet hoe dat kan, hoor.”

Pineau uit in de podcast dus keiharde beschuldigingen, maar is er ook bewijs? “Bij Lance Armstrong waren er ook nooit bewijzen, maar wij renners in het peloton wisten wel van zijn bedrog. Nu is precies hetzelfde aan het gebeuren”, is de Fransman van mening.

RIDE Magazine
106 Reacties
11-09-2023 20:48
Hahahahahahhaahhaha
11-09-2023 23:17
Hopelijk dat het motortje van Kuss tegen hogere temperaturen kan en geen vlam vat. Zo'n rookgordijn aan je fiets valt al snel op.
11-09-2023 19:01
Dat Cancellara met een motor reed, daar ben ik vrij zeker van.
Dat de mannen van Jumbo met een motor rijden, dat denk ik niet. Misschien bestaan er bepaalde 'marginat technical gains' , maar een motor zoals Cancellara, neen dat geloof ik niet.
    11-09-2023 19:22
    Waar is die zekerheid op gebaseerd?
    11-09-2023 19:25
    Ik weet niet veel van Cancellara en z’n motortje, maar is dat serieus ooit bewezen?
    11-09-2023 20:30
    Nee, dennis, net als die in de fiets van hesjedal. Niks bewezen! Geen bewijs is geen misdaad is onschuldig.
    11-09-2023 20:37
    Oh ja, die keer toen Tommeke even geparkeerd stond op de Muur en Cancellara met een behoorlijk tempo (maar zeker niet in recordtijd) naar boven knalde.
    11-09-2023 21:07
    Lekker selectief geloven op basis van wie je favorieten zijn heh. Het Cancellara motorverhaal is zo uit de lucht geplukt, dat het nooit een eigen leven had mogen leiden. Als je ooit geïnteresseerd bent in een uitgebreid betoog waarom dat verhaal zo onrealistisch is, let me know, ik geef je graag een uitgebreid betoog.
11-09-2023 19:32
Tja hoge bomen vangen veel wind. De weg naar de top wordt begeleid met publiekelijk positivisme. Als je eenmaal aan de top bent is het vooral rancune en irritatie. En dat is niet alleen met wielrennen zo.

Maar met dit soort loze beschuldigingen komen is wel erg laag. Vaak komt dat voort uit onmacht.
11-09-2023 19:58
Ik verdenk ze van food doping, met de juiste voeding krijg je zoveel gasvorming dat er bij een scheet zoveel stuwkracht ontstaat dat de versnelling onwaarschijnlijk lijkt! Controleer die man zijn broek na de koers aub, ik ben echt wel zeker hoor!

Meent die fransman dat nu echt of wil die wat aandacht krijgen?
12-09-2023 00:56
Wanneer de Fransen zelf niet kunnen winnen slaan ze de tegenstander vd fiets (Merckx) of gooien met urine etc (Froome) en of gaan buitenlanders altijd beschuldigen van doping etc.

Triest volk die Frambozen.
11-09-2023 19:42
Was zijn neus nog extra aan het groeien toen hij dit zei?
Ik geloof niet in mechanische doping, zeker niet op grote schaal. Teveel mensen op de hoogte, te eenvoudig te controleren. WVA zou al wel een monument gewonnen hebben dan.
    11-09-2023 21:15
    [Quote]Gibo
    19:42
    Was zijn neus nog extra aan het groeien toen hij dit zei? Ik geloof niet in mechanische doping, zeker niet op grote schaal. Teveel mensen op de hoogte, te eenvoudig te controleren. WVA zou al wel een monument gewonnen hebben dan.^[/Quote] Van Aert heeft MS gewonnen en dat is een monument, dus eigenlijk bevestig je dat het wel bestaat...
11-09-2023 19:52
[i]edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten[/i]
11-09-2023 21:30
die zal wel de domste van de klas zijn ga ik vanuit want ik denk dat hij zn school diploma nog niet heeft :P
11-09-2023 18:57
Waanzinnig die Fransen
11-09-2023 19:30
Complete flauwe kul natuurlijk.
Een beetje e-bike weegt 24kg+, de lichtste 16,5kg met een range van 35/70km.
Deze hebben dan ook nog een max ondersteuning to 25 km/h, daarboven wordt de range nog veel kleiner.
Enige optie zou dus zijn om elke keer een fietswissel te doen, je gaat geen 150km aanloop doen met 10kg extra gewicht.
    11-09-2023 19:44
    Het gaat hier natuurlijk niet over e-bikes maar over een manier die op cruciale momenten mss 30w extra kan opleveren. En maar gedurende een korte piekperiode.
    Een Hongaarse uitvinder van de bewuste motortjes maakte 10j geleden al apparaatjes die piepklein en vederlicht waren, die technologie zal ook niet snel gestaan hebben.
    11-09-2023 20:17
    Het nadeel is nog steeds dat je dat motortje + batterij wel mee moet slepen, en ook bij hele kleine varianten gaat het al snel om 1-2kg. Dat is echt veel te veel om continu mee te slepen.
    11-09-2023 20:31
    Inderdaad. Waarom watts verspillen aan een device dat je 5 minuten 30 watts meer geeft.
    11-09-2023 20:31
    Maar zou je er versteld van zijn moesten er prototypes bestaan van 100-250gr? Als ik het goed begrijp is de batterij het zwaarste component.
    Kan je voor, ik zeg maar iets, 250.000 euro geen batterij van 100gr laten maken? Het enige wat die batterij moet voorzien is 3min power voor een eerste aanval met 30w extra en dan nog eens 3min 30w extra voor de laatste km. Voor een supergetrainde topatleet is dat wel het verschil tussen winst of verlies. Ik zeg niet dat dit verhaal waar is maar wel dat het technisch gezien wel zou kunnen.
    11-09-2023 21:36
    Dr watt, als je dat lukt, dan ga je direct naar tesla, niet naar jumbo.
    11-09-2023 21:42
    Zelfs al zijn die er, ga je die gewoon zien op scans met magnetische detectoren. Ik geloof er niks van.
11-09-2023 18:51
Hopen dat dit geen waar is, wat een klap voor de wielersport zou dit niet zijn. Normaal dat Pogacar geen kans maakt dan als ze minder arbeid moeten leveren bij JV.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine