Jérôme Pineau houdt zich niet in: ex-renner verdenkt Jumbo-Visma van mechanische doping
foto: Cor Vos
maandag 11 september 2023 om 18:31

Jérôme Pineau houdt zich niet in: ex-renner verdenkt Jumbo-Visma van mechanische doping

Met Sepp Kuss, Primož Roglič en Jonas Vingegaard op de plekken één, twee en drie in het algemeen klassement, heerst Jumbo-Visma momenteel in de Vuelta a España. De ploeg oogst bewondering, al kijkt oud-renner en teammanager Jérôme Pineau helemaal anders naar de dominantie van Jumbo-Visma. De Fransman gaat er in de podcast Les grandes gueules du sport van RMC Sport met gestrekt been in. “Mechanische doping? Ja, mechanische.”

Pineau, die als renner uitkwam voor onder meer Bouygues Telecom en Quickstep-Innergetic en na zijn wielercarrière teammanager was van het inmiddels ter ziele gegane B&B Hotels-KTM, houdt zich niet in als het gaat over het rijden van Jumbo-Visma in de Ronde van Spanje. “De internationale instanties maken de wielersport kapot. Ze laten te veel dingen gebeuren, controleren niets meer en doen wat de grote ploegen willen. Dat is het gevaar. Dan kun je beginnen denken wat je wil.”

“We zien de beelden… Ik heb het niet over doping, maar over iets dat nog veel erger is. Mechanische doping? Ja, mechanische. Als je kijkt naar de aanval van Sepp Kuss op de Col du Tourmalet, tegenover renners als Juan Ayuso, Cian Uijtdebroeks – die wordt gezien als een groot talent – en Marc Soler. Dat zijn toch geen sukkelaars op de fiets? Kuss rijdt bij zijn demarrage tien kilometer per uur sneller, moet vervolgens remmen door een toeschouwer en rijdt dan weer tien kilometer per uur sneller.”

Pineau: “Kuss gaat tien seconden vooruit zonder daarbij te trappen”
“Hoe kun je dat verklaren?”, gaat Pineau verder. “Wielrennen is mijn sport, ik heb ervan geleefd en leef er nog altijd van. Het is mijn passie, maar ik ben bang. Het baart me grote zorgen. Ik zie bepaalde dingen gebeuren… Op de Col de Spandelles (doelt op de rit van de Tour van 2022 richting Hautacam, red.) gaat Kuss tien seconden vooruit zonder daarbij te trappen. Ik weet niet hoe dat kan, hoor.”

Pineau uit in de podcast dus keiharde beschuldigingen, maar is er ook bewijs? “Bij Lance Armstrong waren er ook nooit bewijzen, maar wij renners in het peloton wisten wel van zijn bedrog. Nu is precies hetzelfde aan het gebeuren”, is de Fransman van mening.

RIDE Magazine
106 Reacties
11-09-2023 18:54
Kuss pakte daar 3s op Roglic en ocharme 8s op Ayuso. Ja, dat moet wel met een motortje zijn geweest?

Vreemde losse flodder van deze mislukkeling. Waaraan dankt hij dit podium?
    11-09-2023 19:07
    geheel eens met Xistnc, bijzonder disrespectvol van de toch al in de schede getrapte Fransen. Zo draagt hij bij aan de algehele haat van haantjes richten de bijen.
    11-09-2023 20:01
    Hij vergeet dat Kuss de beste klimmer van de wereld is. Weer iemand die snakt naar aandacht.
11-09-2023 18:53
Hier kunnen we toch alleen maar om lachen. De fietsen worden dagelijks gecontroleerd, dus het is simpelweg onmogelijk. Een x-ray haalt iedere vorm van mechanische doping eruit
    11-09-2023 19:00
    Kan je met een ipad een x-ray scan maken?
    Dan vraag ik mij af waarom je in het ziekenhuis onder grote, dure toestellen moet als je zo goeie scans met een ipad kan maken.

    Een franse reportage uit 2017 toonde al aan dat die controles niet goed gebeurden.
    11-09-2023 19:52
    @adorni De vraag stellen is hem beantwoorden. ZE GEBRUIKEN GEEN IPADS MET X-RAY. zoek op YT op 'How the UCI tests for motors' en je ziet dat ze een ipad gebruiken met een aangekoppelde externe magnetische detector, die de magneten in een elektromotor kan detecteren, en ja iedere elektromotor heeft magneten nodig.
    Daarnaast gebruikt de UCI ook mobiele röntgenapparaten die ingebouwd zijn in een busje, zoek maar op 'UCI introduces mobile X-rays' daarop zul je het wel vinden. Een busje wordt gebruikt want daar heb je de ruimte voor nodig, en je wilt de gevaarlijke röntgenstraling alleen in een afgesloten ruimte hebben. En dus niet rondzwaaiend via een ipad in de open lucht (mocht dat mogelijk zijn).
    Zucht...
    11-09-2023 20:13
    Ze gebruiken de Ipads standaard voor de race om snel even veel fietsen te controleren. Echter worden er ook na de race fietsen door de X-ray scanner gehaald. Waaronder die van de winnaar, de klassementsleider en weer een paar random exemplaren. Net zoals de standaard dopingcontrole na de koers werkt.

    Dus de UCI heeft wel degelijk een Busje met x-ray scanner beschikbaar. En het staat ook altijd in het officiele juryrapport hoe veel fietsen er gecontroleerd zijn.
    11-09-2023 20:40
    Ik heb even een link voor je met afbeeldingen van de X-ray scanner.
    https://www.cyclingnews.com/news/uci-introduces-mobile-x-rays-and-thermal-imaging-cameras-to-fight-mechanical-doping/
    11-09-2023 20:57
    Hier moet je toch gewoon om lachen. Denk je nu echt dat een ploeg het risico wil nemen met zoiets . Want vroeg of laat komt dit gewoon uit als het zo zou zijn. Die Fransen moeten Laporte maar eens vragen waarom hij zoveel harder is gaan fietsen sinds hij bij TJV zit. Geen ranja meer in de bidon.
11-09-2023 18:50
Er is weer eens geen Franse renner die kan winnen in een grote ronde…
11-09-2023 18:54
Misschien moet de man die een ploeg kapotgemaakt heeft met wanmanagement maar eens even achteraansluiten met dit soort zaken. Wat een pannenkoek.
11-09-2023 18:54
Misschien interessanter om de beelden van Kuss erbij te zetten?
    11-09-2023 20:41
    Waarempel.... ik heb net het filmpje bekeken, en het is waar! Kuss demarreerd, gaat super hard, en dan houdt hij zijn benen stil en gaat nog steeds vooruit. Het is ongelooflijk! Ik had vroeger een driewieler en toen ik daarop leerde fietsen ging ik heel hard fietsen en stak dan ineens mijn benen in de lucht. Dat ding zat ook bordevol mechanische doping, bleef gaan als een raket. Ik vermoedt dat Kuss de zelfde technologie gebruikt.
11-09-2023 19:30
Het feit dat de twee voornaamste concurrenten op de Tourmalet, in de tweede week van de Vuelta, slechts twintig jaar zijn, mag toch wel een nuance zijn bij die zogenaamde overheersing?

Zitten daar na een loodzware rit een handvol renners binnen een halve minuut. Dat daarbij de wereldtoppers uit de selectie van Jumbo zitten lijkt me weinig uitzonderlijk. Enkel het gegeven dat ze één, twee en drie eindigen heeft iets opzienbarends. Ogenschijnlijk dan, want is dat met de namen die daar rijden eigenlijk ook niet een heel normale uitslag?
    11-09-2023 20:17
    Ja, dit lees ik te weinig. Daarbij heeft Kuss natuurlijk ook tijd “cadeau” gekregen toen hij in de vlucht zat. Roglic en Vingegaard op 1 en 2 zou al weer een stuk minder bijzonder zijn…
11-09-2023 18:44
En t doorlichten/ x rays maken van de fietsen dan? Dat gebeurt met regelmaat.
    11-09-2023 20:12
    Waarom krijgt Tdola nu minnetjes? Er worden dagelijkse 35-40 fietsen door de x-ray danwel magnetische controle gehaald.
11-09-2023 18:53
Zeg nooit nooit, maar als dit al waar mocht zijn vind ik de overmacht van JV nogal tegenvallen. Vooraf zag ik maar één renner in staat JV van een overwinning af te houden en die is inmiddels afgehaakt. Het verschil met de rest vind ik niet opzienbarend.
11-09-2023 19:34
In de categorie Pierre van Hooijdonk vs Maurice Steijn dit. Pineau kon zelf geen ploeg leiden dus schopt uit jaloezie tegen een andere aan. Kom maar met bewijzen anders is dit pure smaad en laster. Walgelijke actie van Pineau.
11-09-2023 18:59
Pineaut moet zelf ook dondersgoed weten dat alle franse ploegen jarenlang straatlengtes achter lagen op het gebied van begeleiding. Zie bijvoorbeeld een Laporte , die ineens wereldtop blijkt te zijn met de juiste begeleiding. De managers van de Franse ploegen met maar zichzelf maar eens goed in de spiegel aankijken wat ze nog kunnen verbeteren. Op deze manier neemt niemand hem / hen serieus, en terecht
    11-09-2023 19:27
    Is dat wel zo, of is dat enkel omdat ie naar Jumbo gaat? Kijk eens naar de grote uitgaande transfers de laatste jaren bij de Franse ploegen: Laporte Bardet, Jungels, Viviani, Hofstetter, Swift, Valter, Bonifazio, Rolland... van al deze transfers zijn er maar twee een voltreffer gebleken: Valter en Laporte. En wat hebben die gemeen...
    De anderen halen met moeite hun niveau van voorheen. Natuurlijk een samenloop van omstandigheden, maar het is nu ook niet zo dat weggaan van een Franse ploeg gelijk staat aan een wereldtopper worden.
    11-09-2023 20:29
    Bardet rijdt ook prima, werner. En verder: wel eens gedacht aan betere scouting..?
    11-09-2023 20:45
    Valter had al eens in de roze trui gereden in de Giro. Hofstetter had net een goed jaar bij IPT voor hij naar Frankrijk ging, wat niet lekker uitpakte. De rest van je lijstje is ook allemaal recent naar Frankrijk vertrokken, niet opgeleid en gebleven.

    Pierre Rolland vind ik een veel beter voorbeeld, maar die werd voornamelijk gehypet door mr. waanbeeld Johnny V. himself.
    11-09-2023 21:07
    Wat Laporte zo uitzonderlijk maakte was dat hij al een goede coureur was maar bij TJV wereldtop werd. Dit gebeurde eerder ook bij Chavanel. Maar de Franse renner blijft liever voor de vaderlandse ploegen kiezen en die lopen echt wel achterop. Sinkeldam en Terpstra hebben daar genoeg over verteld. Maar het maakt hen geen donder uit. Dit jaar viel Lafay extra op met de Touretappe die hij won. Cofidis bood hem om te blijven maar liefst 1,5 mln, voor een renner met 4 zeges. Hij gaat uiteindelijk naar Ag2R voor 1 mln per jaar, toch verklaart dit alles, je bent een ster in eigen land waar je heerlijk in de vele wedstrijden daar kunt rondrijden voor een topsalaris. Waarom zou je dat opgeven?
    11-09-2023 22:05
    Bardet rijdt inderdaad prima, maar toch niet meer de renner van bij AG2R? Tourritzeges, podium WK, podiums Tour, podium LBL... Daar is ie na zijn transfer toch niet meer in de buurt van gekomen.
    Valter was idd al sterk, weliswaar maar een 4-tal dagen per jaar.
    11-09-2023 22:50
    Klopt werner. Maar bardet had zn slechtste vorm in zijn laatste franse jaar. Daarna ging het beter, maar had veel pech, waardoor (top)resultaten uitbleven.
11-09-2023 19:21
hij liet zich uitzakken en ging er dan met hogere snelheid over, dat is een standaard wielertactiek die iedereen aanleert om zo meteen een groot gat te slaan, daar is niets bijzonders aan. het speciale is dat er een toeschouwer in de weg staat, dat hij moet inhouden waardoor hij terugvalt naar de snelheid van de rest van het groepje, maar dat hij slechts 2 keer serieus op de trappers moet gaan staan om meteen terug aan die veel hogere snelheid weg te schieten. dat is iets ongebruikelijker, had toch iets weg van een pauze-knop die werd ingedrukt en toont op zijn minst aan dat hij dat uitzakken totaal niet nodig had om onhoudbaar weg te vliegen
11-09-2023 20:00
https://youtu.be/L4JmO0q9_xw?si=9qR9fd53lpTwbwiH Op 4:00 min de demarrage. Persoonlijk vind ik het niet vreemd, maar gewoon erg sterk aangezet.
11-09-2023 20:53
Ik geloof niet in mechanische doping. Ik geloof wel in wat er gevonden is bij Hessmann.
11-09-2023 19:06
Heb de versnelling van Kuss gezien en nogal onbewust ging het door me heen: wow, wat een versnelling! Maar om hem nou direct te beschuldigen van mechanische doping zonder enige vorm van bewijs vind ik te ver gaan.
11-09-2023 19:15
Bij een demarrage ga je de eerste seconden altijd sneller dan je tegenstanders. En dat heeft jaren op de fiets en in de volgwagen gezeten? Slimmer is hij er in ieder geval niet van geworden.
11-09-2023 20:00
Prima dat hij beschuldigingen uit, maar kom dan wel met bewijs of iets dat daar op lijkt. Anders is het net als de Sky-hetze van destijds hier.
11-09-2023 20:36
Bizar! Doping (echte) kun je als eenling voor elkaar krijgen met de juiste connecties. Mechanische doping vrijwel niet, want je mechanieker moet in complot zitten. Omdat je mechaniekers wisselen, moeten alle mechaniekers in het complot zitten. Als alle mechaniekers in het complot zitten, lijkt het me een ploeg-brede opzet, waardoor alle renners in het complot zouden zitten en het management op de hoogte moet zijn, en het grootste deel vd omkadering (incl analisten en foodcoach).
    11-09-2023 20:37
    En er is niemand die uit de school klapt? Mogelijk, maar zeer zeer onwaarschijnlijk.
    11-09-2023 21:50
    En dan heb je het nog niet over de bedenker en fabrikant van het spul, die besluit het niet op de markt te brengen, maar alleen te verkopen aan een wielerploeg. En alle medewerkers aldaar zitten natuurlijk ook in het complot.
12-09-2023 06:28
Alsof Pineau de gedachtes van de Fransen heeft uitgesproken. Baudet vertegenwoordigt die van alle Nederlanders?
Trieste opmerkingen over het Franse volk, dat is een zwaktebod.
Hou je gewoon bij de opmerkingen van Jérôme Pineau. Die zijn zonder tastbaar bewijs.
11-09-2023 18:51
Toch knap dat hij op TV beelden kan zien dat iemand 10km/u harder rijdt dan een ander. Wat doet Pogi dan in de tour, die sprint iedereen er uit omhoog.
11-09-2023 19:54
Dat WF een prominent podium biedt aan wielerwappie’s is nou niet bepaald een hogere vorm van journalistiek. Wat zeg ik: zelfs niet van lagere journalistiek. Ga jullie schamen, redactie.
    11-09-2023 21:48
    Oneens. Hoewel ik pineau een druiloor vindt, mag WF van mij zulk nieuws een platform geven. Hoewel geen waarheidsgehalte heeft het nieuwswaarde.
    11-09-2023 23:23
    Sure Quinci. Dus als een wappie beweert dat de aarde plat is moeten we dat ook als nieuws melden? Get real man.
    12-09-2023 00:11
    Mi niet dat de aarde plat is, dat weet iedereen die een beetje wakker is. wel wie het zei en hoe. Meningen kunnen verschillen paul.
11-09-2023 19:54
Dus omdat er niemand tegen de lamp loopt, moet de techniek wel achter lopen? Wil je eens aangeven wat je denkt te kunnen verbergen als een hele fiets met röntgenstraling wordt doorgelicht? En de fietsen zijn deze ronde al meerdere malen doorgelicht.
11-09-2023 21:06
Met zo'n leuk tv interview erbij zou je toch serieus kunnen gaan overwegen om meneer Pineau aan t klagen voor smaad.
    11-09-2023 21:18
    Dan kan je de helft van WF aanklagen omdat ze onzin over doping uitkramen, de ene dag over Vingegaard, de andere dag over Evenepoel...
    11-09-2023 21:22
    Klacht wegens smaad lijkt me zeker mogelijk. Meneer is met opzet neg publiciteit aan het verspreiden zonder bewijs.
    12-09-2023 00:27
    Helemaal eens, verschil met wf publiek is dat dit op tv is van een oud renner die nog actief is. Zou dit zeker hoog opspelen als ik Jumbo was. Lekker makkelijk roepen..
11-09-2023 18:45
Time will tell, maar ik geloof er geen kneit van. Heb zelfs geen zin om de beelden te herbekijken
    12-09-2023 08:33
    knijt
11-09-2023 19:30
Beschuldigingen van doping zijn snel gemaakt, bewijzen daarentegen……. Twee filmpjes van 10 seconden goh, hmmm, tja, wie weet wat we daar precies zien, wie zat nog fris wie niet, hoe lang duurde het, ……, je kunt hier duizend en 1 vragen over stellen en het in het geheel bekijken, je zou alle data moeten hebben van alle renners, een exacte analyse. Hij versnelde veel ten opzichte van de rest dus moet het wel doping zijn. Elke prestatie van hoog niveau krijgt natuurlijk onmiddellijk het predicaat doping opgeplakt (van welke aard dan ook), zeker in het wielrennen. Als de kritiek serieus is, ga er dan mee naar bevoegde instanties, stimuleer onderzoek. Help mee om ideeën te ontwikkelen hoe dat soort zaken dan te bewijzen zouden zijn. Een stukje in de krant (of podcast)…. Dat is wel heel erg makkelijk.

Aan bakken vol met speculaties heeft niemand iets.
11-09-2023 20:22
Pure frustratie van een redelijke renner die later een totaal mislukte manager werd. Pineau diskwalificeert zich met deze uitspraak voorgoed als serieuze partij in de wielersport (voor zover dat na het B&B debacle al niet was gebeurd). Wat een droeftoeter die man!
Als je zo hoog van de toren blaast kom dan ook met bewijzen. Als ik het bij J-V voor het zeggen had werd er vandaag nog een procedure tegen Pineau vanwege laster en smaad opgestart. Je moet niet zomaar ongefundeerde verdachtmakingen kunnen rondstrooien.
    12-09-2023 08:29
    Precies dat...Dit is zeer ernstige laster, dit zijn zeer ernstige beschuldigingen, en dit zal- draai het zoals je wilt- ook niet helpen in de zoektocht naar een nieuwe grote sponsor. Logische conclusie: Als er geen klacht komt is dit eigenlijk nét verdacht. Willen ze dat de wereld denkt dat Pineau een gek is waar geen aandacht moet aan besteed worden? Willen ze absoluut niet dat daar door een klacht en eventueel proces eventueel toch zaken aan het licht komen? Willen ze dat deze storm zo snel mogelijk gaat liggen, door er nét niet op te reageren? Ik weet het niet, maar in ieder geval is nét niet reageren vanwege TJV in dit geval, toxh ook wel bijzonder vreemd dan, ja toch?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine