Jelle Wallays trekt aan de alarmbel: “Ploegen zoeken jonge renners, maar ervaring is toch ook iets waard?”
Foto: Cor Vos
dinsdag 10 oktober 2023 om 19:45

Jelle Wallays trekt aan de alarmbel: “Ploegen zoeken jonge renners, maar ervaring is toch ook iets waard?”

Interview Jelle Wallays is einde contract bij Cofidis en de ploegen staan niet meteen in de rij om de West-Vlaming in te lijven. Zijn leeftijd is naar eigen zeggen de belangrijkste factor waarom hij niet meer aan de bak geraakt. “Het lijkt alsof ploegen alleen nog maar op zoek zijn naar 17- tot 20-jarigen”, zegt de 34-jarige kracht van Cofidis tegen WielerFlits.

Twee keer winnaar van Parijs-Tours, winnaar van Dwars door Vlaanderen en een razend spannende rit in de Vuelta. Een stevig palmares, maar toch voelt Wallays zich afgeschreven. “Ik heb al veel gesprekken gehad, maar het verhaal van de ploegen die me niet willen, komt eigenlijk altijd op hetzelfde neer: dat ik te oud word. Is het omdat ze die jongere renners minder moeten betalen? Dat zal er wel voor iets tussen zitten. Ik ben geen veelwinnaar, maar ik heb wel ervaring. Ik had altijd gehoopt dat ik die ervaring zou mogen doorgeven aan de jeugd, dat lijkt me enorm interessant.”

Wallays voelt aan dat zijn ervaring niet volledig naar waarde wordt geschat. “We zitten in een evolutie in het wielrennen waarin ervaring totaal niet meer van tel is. Dat is wat ik aanvoel in alle gesprekken. Vanaf je de kaap van de dertig rondt, is het vandaag de dag heel moeilijk om nog een contract te versieren. Behalve als je vier à vijf wedstrijden op een jaar wint en veel UCI-punten pakt. Maar je hebt toch ook renners nodig ter ondersteuning van de kopmannen? Ik heb evenveel plezier als een andere ploegmaat wint als ikzelf.”

De West-Vlaming wil dolgraag knechten, maar vindt maar geen ploeg die hem die kans wil geven. “Mocht mijn carrière stoppen, dan zou ik het jammer vinden dat ik nooit de juiste appreciatie heb gekregen binnen een ploeg. Ze wisten precies nooit wat ze met mij moesten aanvangen. Terwijl ik altijd aangaf dat ik graag in de wind rijd voor een ander. Hard rijden en niet snel kapot gaan is mijn specialiteit, maar als je alleen maar wordt beoordeeld op resultaten, wordt het moeilijk.”

Hermans: “Vroeger was het anders”
Ben Hermans (Israel-Premier Tech) kwam afgelopen week met een gelijkaardig verhaal. Met zijn 37 lentes heeft hij drie jaar meer op de teller staan dan Wallays, maar hij voelt hetzelfde gebrek aan interesse vanwege zijn leeftijd. “Vroeger was het toch anders. Als je toen deze leeftijd had en nog je ding kon doen in het peloton, kreeg je sowieso een contract. Gewoon puur voor de ervaring die je kon bijbrengen. Maar tegenwoordig kiezen ze alleen nog maar jonge renners en denken ze aan de punten, dat maakt het alleen maar moeilijker.”

RIDE Magazine
24 Reacties
10-10-2023 08:33
Op zich snap ik de reactie wel, deze is natuurlijk ook enigszins uit frustratie. Echter er zijn de afgelopen jaren een aantal dingen veranderd in het wielrennen die deze ontwikkeling verklaren:
* De ondersteuning vanuit management en oud-renners is verder geprofessionaliseerd, wat de afhankelijkheid van de nestors in de ploeg minder maakt
* Al veel jonger worden renners goed ondersteunt waardoor die zich sneller ontwikkelen. In die zin overtreft de jonge generatie de oudere eigenlijk al
* In het geval van Walleys rijdt hij in de ultieme stoemperkoers Parijs-Roubaix een 93ste plek op 17 minuten samen met 2 (jongere) teamgenoten (ik weet ik kijk naar resultaat maar toch). Bijvoorbeeld een De Pooter (20 jaar) rijdt gewoon op 5 minuten binnen. Dan kiezen ploegen overduidelijk voor hem en andere generatiegenoten die zelfs bij de ultieme ervaringskoers al een betere plek rijden.
Wellicht kan hij op een niveautje lager nog wel van waarde zijn met zijn resultaat en vermogen die hij trapt.
    10-10-2023 08:52
    Ik ben het vooral eens met je eerste 2 punten. Denk bijvoorbeeld aan Veloviewer dat parcourskennis van de nestors minder belangrijk lijkt te maken.
    Nog een belangrijke ontwikkeling die ik wil aanstippen: de koers is simpelweg veranderd. De nieuwe generatie vliegt erin en koerst minder afwachtend dan de huidige 30ers. Qua tactiek e.d. hoeven de jonkies het dus ook niet echt te hebben van de generatie Wallays. Over training en voeding hoeven we het niet eens te hebben. Zoals in bijna elke branche lopen de jongeren voorop met het adopteren van innovaties.
    Waar de 'oudere generatie' dan nog wel nuttig is: ontwikkelen van persoonlijkheid en leren dealen met tegenslag. Dat is een domein waar de nieuwe generatie nog wel eens makkelijk overheen stapt. Maar probeer dat maar eens te pitchen in je sollicitatiegesprek...
10-10-2023 10:04
Het lijkt er toch verdacht veel op dat beide heren hun frustraties over het niet kunnen vinden van een nieuwe ploeg op hun leeftijd willen afschuiven. Misschien moeten ze gewoon de realiteit onder ogen zien en eerlijk toegeven dat ze geen meerwaarde meer hebben voor de ploeg. Hun beste dagen qua resultaten liggen overduidelijk al (ver) achter hen, puur voor "ervaring" hoeven ploegen echt geen oudere renners te contracteren.

Wallays steekt het er tevens op dat ploegen niet weten wat ze met hem moeten? Dan heeft dat te maken met communicatie, daar begin je best mee zodra je een probleem constateert en niet op het moment dat je contract niet verlengd gaat worden. Het leeftijd argument lijkt mij onzinnig: er rijden bij Cofidis wel meer dikke dertigers rond, de 3 jaar oudere Geschke heeft zelfs zijn contract weer verlengd. De ploeg ziet overduidelijk geen meerwaarde meer in hem.

Hermans reed ooit leuke uitslagen, waarschijnlijk wordt hij daar ook naar betaald. Als dan de resultaten al geruime tijd uitblijven is het logisch dat de ploeg jouw contract gaat heroverwegen. Leeftijd bij de hier vaak belachelijk gemaakte pensionado's ploeg IPT als argument gebruiken is gewoon lachwekkend.
    10-10-2023 15:14
    Ben Hermans: gecontracteerd om uitslagen te rijden
    Ben Hermans: oud en rijdt geen uitslagen meer
    Ben Hermans: verbaasd dat ie werkloos wordt
10-10-2023 11:11
Ik ben het vooral eens met het feit dat de nestor minder nodig is. Tegenwoordig wordt er via oortjes gezegd wanneer je moet aanvallen, verdedigend rijden, iemand moet terug halen. Op deze manier mis je wel dat de jongere generatie wielrenners geen koers inzicht krijgt.

Daarbij slaan veel jongere renners het ontwikkelings team over, omdat er op data getraind wordt. Ik vraag me alleen af heeft dat geen invloed op de duur van hun carrière. Ik denk dat je meer renners hebt die stoppen rond hun 30ste dan rond hun 37ste.

Onder de streep denk ik echt wel dat een goede nestor heel belangrijk is voor de ploeg.
    10-10-2023 11:17
    Ploegen hebben inderdaad behoefte aan wat oudere renners als wegkapiteins. Vandaar dat er nog altijd heel wat renners in die rol rondrijden. Wallays en Hermans zijn echter niet goed genoeg meer en dan houdt het nou eenmaal op.
10-10-2023 11:16
Zowel Cofidis als IPT hebben al een stuk of 8 30-plussers onder contract voor volgend seizoen. Als dan ervaring je grootste kwaliteit is, wordt het gewoon lastig.
10-10-2023 11:20
Bij Wallaeys zie ik dit jaar maar liefst 15 keer een DNF staan. Vorig jaar waren dat er nog 5, het jaar voordien 2. Een duidelijk negatieve tendens
Geen idee of er ergens een ranking van DNFers bestaat, maar hoe hoog hij daar algemeen ook mee scoort, het duidt er volgens mij toch op dat er zeker iets mis is met dat geroemde uithoudingsvermogen van hem. Of is het ook nog eens een mentale kwestie? Dan boezemt dat weinig vertrouwen in voor een rol als mentor.
Daarnaast tekent er zich een duidelijk patroon af bij de GVA's, Naessens, Wallaeysen en Hermansen van deze wereld: post-Corona was het vet volledig van de soep.
    10-10-2023 16:52
    Eendaagse of rondes? Verschilt nogal of je als knecht zondag niet uitrijdt als je niets meer voor je kopman kan doen en woensdag dan fitter bent, of dat je 4de dag van een ronde uitvalt en etappe 5 6 en 7 is er een knecht tekort
10-10-2023 14:27
Zijn natuurlijk nog genoeg ploegen die ervaren renners in dienst hebben en belangrijk zijn. Kijk naar Bauke ,Gesink,
    10-10-2023 15:49
    Inderdaad, maar aan een stuk of 5 a 6 van dat soort renners heeft een ploeg wel voldoende, dan kun je er naar iedere koers een meesturen.
10-10-2023 09:39
Eens met de reactie hierboven. De tijd dat er nog stevig geknokt werd om een 42-jarige Tosatto te verleiden om nog een jaartje als wegkapitein de jongeren bij de hand te nemen is wel wat voorbij. Alles is zo geprofessionaliseerd intussen, zo in detail op voorhand besproken dat er minder nood is aan iemand die jongere kopmannen wakker schudt op kritieke punten. Daarbij komen er zo snel zoveel nieuwe inzichten bij over voeding en trainingsmethodes.

Wallays heeft eerder wel al wat last gehad met het vinden van een nieuwe werkgever. Zelfs in behoorlijk omvangrijke kopgroepen, wat een aantal jaar geleden nochtans zijn grote sterkte was, slaagt hij er niet meer in om nog heel lang te overleven. In de WT zal zijn rol uitgespeeld zijn, misschien zijn er bij Bingoal of Flanders-Baloise (in een rol zoals Van Hecke ooit) nog wel plekjes op overschot?
10-10-2023 09:43
De teleurstelling bij Wallays en Hermans is best te begrijpen. Toch is het niet onlogisch dat wanneer je ouder wordt en de prestaties beduidend minder worden, dat er een moment komt dat men voor een jongere renner kiest. Met name Ben Hermans is al lang niet meer de goede renner die hij was. Uitbollen op een lager niveau, stoppen of hopen op een wonder.
10-10-2023 13:36
Wallays is natuurlijk niet de enige renner die ervaring brengt. Kijk naar de World- of Pro Teams en je zult zien dat het grote merendeel van de renners gewoon 25+ is. Wallays is een uitstekende renner, die echt wel mooie koersen heeft gewonnen, maar het is natuurlijk nooit een echte hoogvlieger geweest. Dan komt er natuurlijk een moment wanneer er moet worden afgewogen wat je nog toevoegt. Dat kan ervaring zijn, maar als er meer lieden zijn met ervaring die daarnaast nog wat beter presteren (zij het vanuit individueel of groepsperspectief) dan kun je wel eens de gebeten hond zijn.

Het werven van renners blijft altijd een gok, ook met meer ervaren renners. Een jonge (talentvolle) renner levert wellicht op termijn meer dan de ervaren renner en dat voor een fractie van het geld. Mocht het onverhoopt tegenvallen is de schade relatief laag. Niet heel gek dat ploegen voor hun laatste plaatsjes dan voor het opkomende talent kiezen. Zeker in België en Frankrijk rijden nu wel wat talentvolle jonge gasten, net de landen waar Wallays het meest interessant zou moeten zijn. Dan wordt het al gelijk een stuk lastiger om een plaatsje te vinden.
10-10-2023 15:24
Uiteindelijk moeten die oude renners ook gewoon een relevante rol kunnen spelen in de ploeg op de weg, zij het als kopman, vrijbuiter of knecht. Meer dan genoeg mid-dertigers en ouder hebben een rol voor dat en worden daarnaar gecontracteerd/verlengd. Zie zo'n De Clercq of al die recent gestopte renners die op die leeftijd nog een contract kregen een paar jaar geleden.

Selecties hebben maar beperkte plaatsen, dus meer dan een handjevol heb je er ook niet nodig voor de ervaring. Zeker met al die oud-profs als ploegleiders en trainers. Niet iedere ouwelul is ook meteen geschikt als een nestor, mentor, wegkapitein of wat dan ook.

Leeftijd als excuus is ook maar beperkt en ervaring als enige kwaliteit in een branche als dit met beperkte banen en wedstrijdselecties brengt je niet ver.
    10-10-2023 16:32
    Precies. En iemand die in een interview meteen begint dat geen enkele ploeg ooit de juiste appreciatie had geeft me niet het gevoel een echte wegkapitein te zijn. Niet iedereen die de 35 voorbij is, is automatisch een leiderstype voor het eerste deel van de koers zoals pakwegJos van Emden (die ook nog sneller fietst)
    10-10-2023 19:59
    Plaatsjes zijn inderdaad duur. En je moet, of je nu jong bent of oud, iets toevoegen aan een ploeg. En niet enkel "in de kleedkamer", maar ook in de koers zelf.

    En in geval van Ben of Jelle vraag ik me af of ze iets toevoegen aan veel ploegen. In ieder geval niet publicitair (zoals Froome of Sagan), en eerlijk gezegd heb ik ze afgelopen jaar ook niet zien schitteren in welke rol dan ook. Terwijl iemand als Gesink inderdaad wel "gewoon" nog een plek heeft in het beste team ter wereld. Zoek de verschillen, Jelle...
10-10-2023 21:29
Het is de trend. Ook Laurel en Hardy van DSM zijn bij alle U17 en U19 koersen op het bankje te vinden. CCNL selecteert 15 en 16 jarigen uit op watt per kg en samen met JV stellen ze wattbike voetballers en hockeyers op in grote koersen die vervolgens uit de bocht vliegen omdat ze nauwelijks kunnen sturen. , Gelukkig zijn er nog wel teams die aan verantwoorde opleiding doen, de toekomst zal het leren.
10-10-2023 11:51
An sich heb ik Wallyeys altijd een leuk coureur gevonden van het type dat ik in mijn, bescheiden en betaalbare, wielerploeg graag zou hebben. Dat gezegd hebbende is er altijd dat kantelpunt en hij lijkt daar toch echt aanbeland te zijn, helaas. Soit, als ploeg met focus op veel kleinere koersen in BEL/FRA is het misschien een goede om met het B-team op pad te sturen als wegkapitein? Deze gast weet natuurlijk zowat iedere kei en vluchtheuvel te liggen.
10-10-2023 12:28
Het wielrennen is inderdaad veranderd, en jongere renners kunnen nu erg vroeg doorbreken. Anderzijds wint Geraint Thomas als 37-jarige ei zo na de Giro, maar is het Roglic (later deze maand 34) die 'm pakt.

Ik denk dat veel middenmotor- en kleinere teams, die al een enorme kloof voelen met de kapitaalkrachtige topploegen, gewoon geen zin meer hebben om een ietwat gevestigde, oudere naam stevig te moeten betalen en zo een paar potentiële jonge talenten moeten laten schieten.

Kies je voor Wallays of lok je een 3-tal talenten naar je ploeg met een leuke som geld? Dan lijkt optie 2 toch vaak een betere oplossing in het huidige wielrennen. Een leuke vaststelling is dat wellicht niet voor Wallays zelf, maar als je naar zijn uitslagen kijkt van de laatste tijd zie je ook geen reden om hem wel absoluut aan boord te halen. En als mentor gaapt er al best een grote kloof tussen een mid-dertiger en een TikTok-verslaafde 18-jarige, dus kan die misschien wel beter op sleeptouw worden genomen door iemand van 25-26.
10-10-2023 10:57
Belgen leven in een wereld waarbij de werkgever de boef is en de werknemer de slaaf of het slachtoffer. Zie nu bij Audi in Brussel.
    10-10-2023 11:40
    Spoiler: helaas zit de wereld uiteindelijk wel zo een beetje in mekaar ...
    10-10-2023 16:49
    Bij sommige zeker een beetje, maar het is zeker een te simplistische manier van denken
    10-10-2023 19:47
    Lekker stereotiep denken. Kan ik ook. Hollanders leven in een wereld waarin een kleine elite het gros van het BNP binnen rijft en de rest met een Daihatsu rijdt, in een kabouterhuisje woont en voor de BBB stemt.

Reacties zijn gesloten.