Jay Vine moest WK-voorbereiding volledig omgooien en wijzigde ook tijdritplan
foto: Cor Vos
zondag 21 september 2025 om 19:32

Jay Vine moest WK-voorbereiding volledig omgooien en wijzigde ook tijdritplan

Jay Vine had van het WK tijdrijden zijn hoofddoel gemaakt in het najaar en stond zondag met een zilveren medaille op het podium, maar heel makkelijk verliep de voorbereiding op dit wereldkampioenschap niet. De Australiër moest zijn originele plan namelijk aanpassen door zijn Vuelta-deelname en besloot ook nog eens om zijn pacing plan op het laatste moment aan te passen.

Na zijn vijfde plaats op het WK tijdrijden van Zürich vorig jaar was Vine uit op revanche. “Toen lag ik op koers voor een medaille, maar was ik niet in staat om die binnen te slepen. Dit voelt als een beetje als een verlossing dit jaar”, reageert hij bij Eurosport. “Ik wist dat dit een kans was om echt een goede uitslag neer te zetten, al had ik niet de voorbereiding waarop ik gehoopt had. De Vuelta werd pas vier weken op voorhand op mijn programma gezet, wat niet gepland was.”

“Maar het is wel gelukt en ik denk niet dat ik het beter had kunnen doen”, aldus Vine, die het liefst zich afgezonderd had in voorbereiding op dit WK tijdrijden. “Het originele plan was om een hoogtestage van drie weken te doen in Andorra, specifiek gericht op de tijdrit. Maar als de ploeg vraagt of je de Vuelta wil rijden, kan je ook geen nee zeggen. Het was geen ideale voorbereiding, want vorig jaar had ik tien dagen nodig na de Vuelta om te herstellen.”

“Dit jaar eindigde ik de Vuelta wel in een betere conditie, want ik was niet volledig leeg. Daarna heb ik de motor laten draaien en had ik wat makkelijke trainingsdagen toen ik hier kwam.”

‘Trots op het pacing plan’
Niet alleen heeft Vine zijn trainingen moeten omgooien, ook zijn wedstrijdplan voor deze tijdrit ging op de schop. Aanvankelijk wilde hij voluit starten, “om dan de finale te rijden met wat ik nog over had, maar na de verkenning hebben we dat omgedraaid. Ik moest mezelf pas leeg rijden op de kasseien, want daar kon je zomaar 20 seconden verliezen als je niet vol kon gaan daar”, legt hij uit. “Ik reed in het begin daarom iets conservatiever. Ik ben trots op het plan dat ik heb kunnen uitvoeren.”

Na een vijfde plaats in Zürich en een tweede plaats in Kigali hoopt Vine volgend jaar in Montréal op nog meer. “Dat hangt af van het parcours, maar ik hoop in de toekomst de regenboogtrui te kunnen winnen”, vertelt hij. “Tijdrijden is mijn favoriete discipline en ik wil graag die regenboog veroveren. Om op het hoogste podium te kunnen staan, zou een absolute droom zijn.”

foto: Cor Vos

RIDE Magazine
3 Reacties
21-09-2025 20:22
Allemaal maar details in de marge maar hij leek toch nog heel veel over te hebben op het eind. Als je op minder dan 10km nog 50-60 seconden neemt op Pogi en Van Wilder en er 10 terugneemt op Remco dan had ie misschien sneller de turbo kunnen aanzwieren.
    22-09-2025 00:55
    Maar het pacing plan was omgegooid…
    Als ie bij zijn oorspronkelijke plan was gebleven, zat ie waarschijnlijk veel dichter op Evenepoel aan het eerste tussenpunt, en had ie daar misschien wel voor twijfel kunnen zorgen…
    We zullen het nooit weten…
    Mijn voorspelling voor de wegrit: wie Vine klopt, wordt wereldkampioen
22-09-2025 07:28
Met een specifieke voorbereiding eindigt die wellicht vrij kort op Evenepoel, voor een tijdrit moet je ultra fris zijn en het kan niet dat Vine fris kon zijn die moest blijkbaar eerst van Madrid naar Brussel reizen om daarna pas naar Rwanda te kunnen vliegen en dat na de vuelta te hebben gereden.

Ik geloof er wel in dat hij Remco echt kan bedreigen volgend jaar mits nog wat minieme optimalisaties. Evenepoel is echt wel extreem aero dan moet alles kloppen en moet je hem gewoon duidelijk verslaan qua wattages om hem dan hopelijk nipt te voor te blijven qua tijd.

Reacties zijn gesloten.