Jan-Willem van Schip kan naar BEAT: “Er is wederzijdse interesse”
Jan-Willem van Schip is in onderhandeling met BEAT Cycling Club over een contract voor volgend seizoen. De wereldkampioen puntenkoers op de baan zoekt na het stoppen van Roompot-Charles naar een nieuwe werkgever, die hem ook kan begeleiden op weg naar de Olympische Spelen. “Er is wederzijdse interesse, anders zouden we niet in gesprek zijn”, zegt ploegmanager Geert Broekhuizen tegen WielerFlits.
Afgelopen week liet Van Schip opnieuw van zich horen op het EK baanwielrennen met zilveren medailles op de puntenkoers en de koppelkoers. Hij deed en passant ook nog een oproep aan de grote wielerploegen om hem te contracteren. Mogelijk wordt het voor de hardrijder geen WorldTour- of ProConti-ploeg, maar BEAT Cycling Club.
Van Schip is op zoek naar een ploeg die hem een wedstrijdprogramma kan aanbieden in aanloop naar Tokio en Broekhuizen zegt hem dat te kunnen bieden. Zijn ploeg staat open voor de komst van Van Schip, die in dat geval op de weg en de baan zal rijden voor de ploeg.
In gesprek
“Er iets nog niets concreet, in de zin dat er nog niets getekend is”, voegt Broekhuizen toe. “We zijn in gesprek met Jan-Willem. De interesse is er van beide kanten. Natuurlijk wil elke renner op het hoogste niveau rijden, maar hij zal een keer een keuze moeten maken. Jan-Willem vindt onze plannen heel interessant. Hij past goed bij ons, omdat we dezelfde mentaliteit hebben. Daarnaast hebben wij binnen de ploeg kennis van zaken over het baanwielrennen. ”
Tim Veldt is bij BEAT Cycling Club actief als coach van de baanploeg, die met Theo Bos, Matthijs Büchli, Roy van den Berg, Laurine van Riessen en Nicky Degrendele bestaat uit louter sprinters. Voormalig baanwielrenner Veldt (vroeger zelf actief op duuronderdelen) is ook werkzaam als begeleider van de duurrenners binnen de nationale selectie, waardoor hij de afgelopen periode al nauw samenwerkte met Van Schip. Ook op het aanstaande WK is Veldt de begeleider van Van Schip.
Meer interesse
WielerFlits heeft begrepen dat Van Schip ook kon rekenen op interesse van het ProContinentale Corendon-Circus, maar fietssponsor Canyon zou niet akkoord gaan met het kromme stuur waarmee Van Schip rijdt. Ook het Deense ProContinentale Riwal-Readynez zou volgens onze informatie nog in de race zijn voor de handtekening van de Nederlander.
Van Schip rijdt niet zomaar met zo'n stuurtje. in de Podcast/interview met ad.nl heeft hij helemaal uitgelegd waarom hij hier mee rijdt. lijkt me dat Canyon deze info ( windtunnel testen etc) ook wel zou willen.
Snap dat het commercieel niet aantrekkelijk is maar beetje onderscheidend karakter lijkt met juist goed voor een fiets fabrikant.
Je bent het gezicht van je sponsor. Dus rij je met dat materiaal als zij dat willen.
Dat wil hij niet dus houdt het ook op. Logisch.
Dat stuurtje is in de drops 39cm breed dus ver uitsteken doet het absoluut niet. En er is ook prima mee te sturen, de kritiek uit het peloton slaat nergens op, voor zover dat er nog is (niet dus).
Jammer dat Canyon niet mee hierin wil, maar gezien zij het vooral van de consument moeten hebben is het voor hun ook totaal niet interessant om zo’n smal one-piece stuurtje te maken. Had m graag bij vdp in de ploeg gezien, maar beat past misschien wel beter.
Het is de Nitto B135SSB. Is online te koop :)
"maar fietssponsor Canyon zou niet akkoord gaan met het kromme stuur waarmee Van Schip rijdt" Haha, ja hoor..
(Nog even zeuren (sorry): Veldt was tot 2008 actief als sprinter. Teamsprintteam bestond toen de 3 T's: Theo, Teun en Tim. Vanaf 2008 richtte hij zich meer op de duuronderdelen: omnium, puntenkoers en achtervolging.)
Zonde, Corendon zou een mooie ploeg voor hem zijn. Een bedrijf zou het stuurtje moeten omarmen ipv lekker aan je eigen ding vast blijven houden en innovatie in de weg te zitten.
HAHA!
Het is denk ik ook wel typisch iets voor Van Schip om dat soort detail van te voren aan te kaarten en vast te leggen.
Luister de Kop over Kop podcast van Eurosport eens van dit weekend. Is de baantrainer van de KNWU aan het woord. Die zegt gewoon dat Van Schip echt wel bereid is concessies te doen en bereid is zich aan te passen. Daar maak ik uit op dat dat kromme stuur is echt geen keiharde eis van hem. Bij Roompot kon het gewoon. Een wezenlijk verschil als je het mij vraagt.
Bedankt voor de link. Ga er direct een bestellen !