Jan Bakelants ziet opvallend probleem in Tourploeg Visma | Lease a Bike
Visma | Lease a Bike versus UAE Emirates XRG, Jonas Vingegaard tegen Tadej Pogacar: dat is het grote duel in de komende Tour de France. Maar volgens ex-renner en HLN-analist Jan Bakelants ligt het voordeel wel héél duidelijk in het kamp-Pogacar.
“Op papier zijn de ploegen van Pogacar en Vingegaard aan mekaar gewaagd. Je kan ze bijna één tegen één tegenover mekaar zetten: in dienst van een kopman zijn Wellens en Benoot mekaar waard, Affini kan op het vlakke wat Politt kan, Almeida en Jorgenson zijn de eerste luitenanten, de broers Yates kan je voor mekaar inwisselen. En toch geef ik het voordeel aan UAE: het momentum ligt bij Pogacar”, zegt hij bij HLN.
Bij de renners van Visma | Lease a Bike plaatst Bakelants dan weer vraagtekens. Bij Simon Yates verwacht hij decompressie na de gewonnen Giro, en Sepp Kuss zou niet meer de renner zijn van twee jaar geleden.
“En hoe goed is Matteo Jorgenson echt? In 2022 konden Vingegaard en Primoz Roglic samen Pogacar in de tang nemen en zijn ze erin geslaagd om hem te kraken, maar ik zie dat niet gebeuren met Jorgenson. De realiteit is dat er opnieuw een aantal vraagtekens zijn bij Visma-Lease a Bike.”
Leeftijd
Maar Bakelants ziet nog een opvallende verklaring voor het ‘mindere’ Visma. “Laten we een kat een kat noemen: de coureurs van Visma-Lease a Bike komen stilaan op leeftijd. Van Aert, Benoot, Campenaerts, Kuss, Yates: ze zijn allemaal de 30 gepasseerd. Nog altijd steengoeie renners, maar ze gaan niet meer beter worden. Bij UAE zit er wel nog meer rek op. In vergelijking met de mannen van Visma is Almeida met zijn 26 jaar een piepkuiken. Sivakov is 27, Narvaez 28: die mannen zitten in de fleur van hun carrière.”
En dus ziet de Kempische analist een probleem voor de Nederlandse ploeg. “Bij Visma-Lease a Bike zijn ze koortsachtig op zoek naar hoe ze dat kunnen oplossen”, denkt Bakelants. “Je voelt de twijfel: ‘Hoe rap gaan wij wel moeten rijden om Pogacar te isoleren?’ Want pas als dat lukt, kan je overgaan naar stap twee: pas als zijn ploeg weg is, kan de ‘showdown’ tussen de kopmannen beginnen. Dat worden twee zware uitdagingen.”
Jayco (Groenewegen-Reinders) en Redbull (Van Poppel - Van Dijke) hebben er ook 2.
analyse komt over het dreamteam van Visma LaB, die gebaseerd is op feiten
( leeftijd ) alsook de kennis en inzicht van een ex-renner zoals Bakelants.
Toen Bakelants zich te buiten ging aan de predictie dat Van Aert, in de Giro,
maar liefst 10 zegekansen zou krijgen en Jantje hem meerdere daarvan zag
winnen.....toen vonden velen Jantje een zeer goede analist.
Pogi moet in de eerste week glink afgemat worden. Echt gesloopt worden. Daar moet en zal de tactiek op gezet moeten worden. De tandem Jorgensen/ v aert moet gas geven. Jorgensen als tweede kopman uitspelen en misschien oproken om pogi uit z'n kot te lokken.
Almeida gaat niet kunnen volgen in de heuvels. Daar is hij niet explosief genoeg voor.
Kanttekening: Jan is een man die heel graag met allerlei geneuzel de publiciteit zoekt. De babbelbelg die integriteit niet in zijn woordenboek heeft staan. Wat Van Aert of wie ook hem toevertrouwd, deelt hij te graag met het publiek.
Gewoon jaar op jaar doorselecteren en juiste transfers doen.
Als je trouwens kijkt naar de gemiddelde leeftijd van de Tourploegen is die van Visma maar een halfjaar ouder. De totale selectie van Visma is zelfs maar 2a3 maanden ouder. Die bejaarden hebben dus echt wel wat jonge talenten in de selectie die misschien volgend jaar al wel richting de Tour kunnen.
Het gemiddelde wordt verder bepaald door alle renners toch? Beetje een vreemde redenatie om te doen alsof onervaren jonkies dat beeld vertekenen (en dan ook nog exclusief die van één ploeg). Evengoed zou je daarnaast de onzinnige stelling aan kunnen gaan dat pre-pensioen oudjes hetzelfde doen.
Zou wel mooi zijn als ze allebei als laatste knecht overblijven in de bergen
Waarom niet evenredig aandacht besteden aan teams als decathlon,ineos movistar etc.?
Al zou het idd leuk zijn als er wat meer over andere ploegen / renners geschreven wordt
Daar waar vroeger dertigers de dienst uit maakten om grote rondes en monumenten te winnen, heb ik het gevoel dat de dertigers van tegenwoordig het net een pak lastiger hebben om zich nog te profileren, kijk maar naar Gilbert, De Gendt, Degenkolb, Froome, Fuglsang, Ackermann, S.Bennett, G.Bennett, Démare, Teuns, Terpstra, Sagan, Van Avermaet, Naesen, Lampaert, Asgreen, Lutsenko, Uran, Boasson Hagen, ...
Het gaat mss wat ver om te zeggen dat ze er voor spek en bonen bijrijden/reden, maar veel spraakmakends hebben ze toch ook niet meer gepresteerd... 10 jaar geleden had je met Froome, Nibali, Contador en Valverde nog 4 dertigers in de top-5 van de Tour. Vorig jaar waren Landa en Yates de enige dertigers in de top-11 en zelfs de enige 2 ouder dan 27 in de top-10. 10 jaar geleden waren enkel Bardet en Quintana jonger dan 28 in de top-10.
Je moet ook af en toe wat leuks zeggen, want interessant is het niet bepaald. De man vergeet zomaar even de grote plus van VLAB te benoemen en dat is het planmatig opereren per etappe en het rijden als groep. De UAE-lui hebben wat dat betreft recent flink geblunderd en we zagen vorig jaar dat Ayuso niet bepaald voornemens was veel voor Pogacar te willen doen.
Wat UAE tot dusver hoofdzakelijk kan is hard rijden en controleren tot ergens dat Pogacar het misschien op z'n heupen krijgt. Daar hebben ze de kwaliteit doorgaans wel voor, alhoewel ook die kunnen kraken zie hun absentie in de Finestre rit. Ze zullen het vaak gegroepeerd kunnen houden tot het een gevecht wordt van een groep van minder dan 10 rijders, waarin dan 2 a 3 Visma's zitten en UAE er 2 a 4 heeft. Bij dat spel gaat gewoon de sterkste kopman winnen en doet de afmatting van de UAE er waarschijnlijk ook niet zo toe. Visma zie ik er nog wel ergens een keer een lel op proberen geven waarbij UAE als team verrast kan gaan worden.
Beetje leeftijd in het spel brengen is ook niet per se een sterk argument. Ja er is van de vorige generatie een aantal goede renners geweest die de aansluiting niet konden behouden (De Gendt en Van Avermaet bv), maar eveneens rijdt een Caruso nog naar een 5de stek in de Giro en kan Yates dicht tegen zijn 33ste nog de Giro binnenhengelen na te zijn overgestapt naar VLAB. Landa rijdt ook nog steeds degelijke klassementen. Rafal Majka toont als full supporting renner ook nog steeds zijn meerwaarde op 35 (bijna 36). Het gaat erom dat je moet kunnen leveren en wil leveren. Die van rond of na de 30 zijn meestal wel gepokt en gemazeld en weten ondertussen hoe ze een gewenst niveau behalen en welke arbeid daarvoor nodig is.
Iig,wie de jeugd heeft, heeft... Of zou het een kwestie van microdoseringen, warmtetrainingen, aicar (vlg Duitse docu) zijn? Dan geeft Gianetti voor mij de doorslag.