James Knox roept na diskwalificatie op tot meer begrip voor gevallen renners
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 19 januari 2023 om 10:27

James Knox roept na diskwalificatie op tot meer begrip voor gevallen renners

James Knox heeft voor het eerst uitgebreid gereageerd op zijn diskwalificatie in de Tour Down Under. De Britse klimmer van Soudal-Quick-Step werd wegens stayeren in de eerste rit-in-lijn uit koers gehaald. In een statement roept Knox op tot meer begrip voor gevallen renners.

Knox kwam op weg naar finishplaats Tanunda ten val en maakte vervolgens gebruik van de slipstream van de ploegleiderswagens om weer terug te keren in koers. De Brit deed dit in de ogen van de juryleden te opzichtig en werd dus gediskwalificeerd. Verder kreeg hij een boete van 200 Zwitserse Frank. Volgens de 27-jarige Knox geeft de internationale wielerunie UCI hiermee een verkeerd signaal.

“Ik kwam met nog 55 kilometer te gaan hard ten val en had medische assistentie nodig van de teamarts. Om er zeker van te zijn dat ik niets gebroken had, maar nog belangrijker: om te kijken of ik geen hersenschudding had. Nadat ik weer wilde opstappen, kwam ik tot het besef dat mijn stuur was gebroken. Ik moest dus weer stoppen om van fiets te wisselen.”

Eenmaal weer op de fiets vroeg Knox aan de UCI-commissarissen of hij steun mocht krijgen van de auto’s. “Dat weigerden ze. Ik weet niet precies waarom. Ik wilde alleen maar weer tussen de auto’s komen, of toch in elk geval weer bij de andere gevallen renners. Op die manier kon ik in de wedstrijd blijven, waarvoor ik de halve wereld was overgevlogen. Andere renners kregen wel de ruimte om achter de auto weer terug te keren in koers, wat je ook mag verwachten.”

Knox is even van de kaart na zijn valpartij – foto: Cor Vos

Veiligheid van de renners
Knox steekt ook deels de hand in eigen boezem. “Ik moet vervolgens wel verantwoordelijkheid nemen voor de fouten die ik vervolgens heb gemaakt. Ik heb namelijk enkele kilometers achter de auto’s gestayerd, zonder te weten wat nu de tijdverschillen waren. Dat werd gezien en vervolgens werd ik gediskwalificeerd.”

Toch kan de coureur van Soudal-Quick-Step zich niet vinden in een dergelijk zware sanctie. “In mijn ogen is het duidelijk dat de wielersport niet zulke zware straffen moet uitdelen voor renners die na medische assistentie even de auto’s gebruiken. De acties die ze nu hebben ondernomen, toont aan dat ik beter meteen weer op de fiets was gesprongen, zonder een medische test. De regels voor het terugkeren tussen de auto’s zijn tricky, maar dit was een duidelijk voorbeeld dat het niet was voor persoonlijk gewin.”

RIDE Magazine
28 Reacties
19-01-2023 11:49
Wat ik ook al zei in het andere topic.

Het argument dat hij er de halve wereld voor is overgevlogen moet niet doorslaggevend zijn, maar zeker in een rittenkoers begrijp ik niet waarom een terugzetting in de uitslag en een tijdsboete niet voldoende zijn.
Wat meer communicatie tussen de jurywagen en de dokter die hem onderzocht zou bv kunnen helpen. Als de dokter zegt dat hij hem inderdaad eerst grondig gecheckt heeft zou de jury echt wel toelating kunnen geven aan de ploegleider om hem al stayerend tot bij het eerste achtervolgende groepje renners te brengen.
19-01-2023 11:28
Volledig mee eens. De KNWU heeft in Nederland voor nationale wedstrijden wel een duidelijke regeling gemaakt, waarbij je als renner achter de auto mag terugkeren tot de laatste auto in de karavaan. Als je daar eenmaal zit, kom je meestal wel weer terug in de groep.
Als dat niet mag ben je gewoon kansloos en is je wedstrijd over. Je kunt als renner, zonder stayeren, bijna nooit een gat van 1-2 minuten dichtrijden op een peloton. In profkoersen betekend het dat je op minuten gereden wordt en in amateurkoersen zal je uit koers worden gehaald omdat je achterstand te groot is.
19-01-2023 11:15
Als je er eens goed over nadenkt is dit toch eigenlijk te bizar voor woorden dat dit zogenaamd “helemaal bij de wielersport hoort”…

Kun je je voorstellen dat een voetballer bij een blessurebehandeling niet geholpen wordt om verder te spelen, maar in plaats daarvan meteen uitgesloten wordt van de wedstrijd én rest van het toernooi… En o ja, de ploeg mag de rest van dat toernooi ook geen vervangende spelers meer opstellen... Dat zal een rustige Champions League finale worden :-D

Stayeren achter en tussen auto's vind ik overigens ook geen ideale oplossing, want dat brengt weer andere grote risico's met zich mee. Maar er rijden genoeg motards die een terugkerende renner veilig in colonne terug kunnen brengen naar de staart van het peloton, lijkt mij. Bijkomend voordeel is dat het op zo'n moment waarschijnlijk toch al stil zal vallen in het peloton, want het heeft geen zin om je eigen ploegmaats op te roken als een gevallen tegenstander sowieso terug wordt geloodst.
    19-01-2023 12:36
    En bij een massale valpartij gaan de motors prioriteren
19-01-2023 11:03
Helemaal eens met Knox. De vraag is of hij met het stayeren een voordeel heeft gehad op renners die niet gevallen zijn. Dat lijkt me niet het geval. Hij is best zwaar gevallen, had pech aan zijn fiets en moest hard fietsen achter de auto om terug te komen. Niet direct een voordeel zou ik zeggen.
19-01-2023 10:48
Ik heb geen beelden van het voorval gezien, maar het lijkt mij een veel te zware straf. Hij vond medische assistentie / even een korte medische test belangrijker dan meteen weer op de fiets springen. Daarmee heeft hij zeker een punt. En verder hadden de commissarissen natuurlijk wel even rekening kunnen houden met de bijzondere omstandigheden: Je reist niet de halve wereld over om in Australië nog geen 100 km te mogen fietsen.
    19-01-2023 11:31
    Hoe ver je hebt moeten reizen om die wedstrijd te kunnen rijden is natuurlijk geen argument. Gaan we Australiërs dan ook anders behandelen als ze in Europese wedstrijden vallen?
    19-01-2023 11:47
    @ Mad Die vergelijking klopt niet: Australiërs maken de oversteek naar Europa om hier het hele wielerseizoen te koersen, terwijl Knox de reis naar Australië nu voor slechts één koersdag heeft gemaakt. Wel een. belangrijk verschil!
    19-01-2023 12:01
    @bilthoven: dus ze moeten bij elke valpartij eerst gaan uitzoeken waar iemand precies vandaan komt, of hij daar dan ook daadwerkelijk vandaan is afgereisd, en of hij hierna meteen weer terug reist of dat hij misschien nog andere koersen, trainingsstages of afspraken in die omgeving gepland heeft? En wanneer is die gereisde afstand eigenlijk precies ver genoeg? En na hoeveel procent van de race mag iemand dan wel uit koers genomen worden om het "de moeite waard" te maken? Misschien moeten we er een of andere ingewikkelde wiskundige formule voor bedenken, die de UCI dan weer naar eigen believen aan kan vullen met allerlei onbekende variabelen...
    Ik denk dat je de haalbaarheid hiervan misschien zelf ook wel in kunt schatten ;-)
    19-01-2023 13:32
    @ Mad Man, man, man, wat maak jij er een overdreven verhaal van. Volgens mij is het hetzelfde als in het voetbal: een goede scheidsrechter voelt de wedstrijd aan, die hoeft niet meteen een rode kaart te trekken. Daar hoef je geen heel regelsysteem op los te laten, een goede wedstrijdcommissaris schat de situatie gewoon beter in.
19-01-2023 12:12
Dat stayeren per geval bekijken en niet proberen er éénheidswordt of symboolpolitiek van te maken. Maak als jury achteraf ook duidelijk in een paar begrijpelijke zinnen uitleggen hoe en wat.
19-01-2023 12:15
Dat Knox uitgeloten wordt na het moedwillig negeren van de aanwijzingen van de UCI-commissarissen vind ik in orde. Maar dat Knox geen toestemming kreeg na een val en medische controle terug te keren achter een auto, lijkt me een onterechte beslissing. Hij gaat niet voor zijn plezier op het asfalt liggen.
19-01-2023 12:37
Als ze Knox hiervoor uit koers nemen, dan moeten ze wel consequent zijn. Dit wil zeggen of je nu Pogi, Wout, Jonas of een minder bekende renner bent, iedereen gelijk voor de wet!
19-01-2023 11:08
Ik neig toch wel naar 'eens'.

Sowieso zuur om naar de andere kant van de wereld te moeten voor zo'n suffe koers en dan ook nog om discutabele redenen gediskwalificeerd worden..
19-01-2023 11:18
Dus in België wel diskwalificatie en in Australië niet!! Eendags wedstrijden wel, meerdaagse niet….in PR, RVV wel en LBL niet. Gewoon nooit stayeren of duwen. Bij pech afstappen en repareren. Dus bij pech en valpartijen helaas.
    19-01-2023 11:27
    "Vroeger..." in de tijd dat dit soort regels bedacht werden ging het vooral om de eer en prestige van het uitrijden. Tegenwoordig zijn de commerciële en sportieve belangen veel groter, en is het niet meer dan logisch om die regels een keer te herzien...
19-01-2023 11:28
Kun je zelf of via eigen ploegleiders geen toestemming vragen bij de jury om te mogen stayeren?
    19-01-2023 11:33
    Quote: "Eenmaal weer op de fiets vroeg Knox aan de UCI-commissarissen of hij steun mocht krijgen van de auto’s. Dat weigerden ze. Ik weet niet precies waarom. "
19-01-2023 11:42
De regels zijn niet zozeer het probleem maar het altijd maar inconsequent toepassen ervan.
    19-01-2023 11:48
    Misschien zouden er ook consequenties moeten zijn voor de verantwoordelijken als de regels niet juist worden toegepast...
19-01-2023 12:52
Het volledig uitsluiten van een renner die gevallen is, is in mijn ogen een veel te zware straf. Knox denkt aan zijn eigen veiligheid door even tijd te nemen om zich te laten onderzoeken door een arts en loopt daardoor natuurlijk extra achterstand op. Dat je deze achterstand met behulp van een auto terug mag wegwerken is in mijn ogen alleen maar logisch. Wat de UCI nu aangeeft is dat je na een valpartij direct moet rechtstaan en zonder nadenken de achtervolging moet aanvatten. Overigens werden een aantal jaar geleden 2 renners uit koers gezet tijdens de Ronde, omdat ze elkaar van de baan aan het rijden waren. Deze 2 zaken worden dus op dezelfde manier bestraft.
19-01-2023 13:29
Daar zet ik geen voet aan de grond
[i]edit wf: let op je taalgebruik[/i]
19-01-2023 13:38
Als hij alleen was blijven rijden was hij nog in koers geweest. Kansloos voor het AK, maar dat was ie op voorhand ook, en niet anders dan een Matthews of willekeurige lekke band op 6km van de meet.
19-01-2023 14:40
Als team volgend jaar je kat sturen met 15 griepgevallen.

Gaat qua palmares nerges over die wedstrijd. Stayeren... zielig machtswellustelingetje die commissaris.
    19-01-2023 17:27
    Een UCI-commissaris rapporteert aan de jury. De jury bepaalt of er een sanctie nodig is, en zo ja, welke.
19-01-2023 18:25
Handelen in geest van de koers komt helaas steeds minder voor.. Allemaal regeltjesneukers die juryleden.
19-01-2023 10:42
Wat een onzin….Vallen en pech hoort erbij. Ben wel van mening dat er in zulke gevallen een maximaal verlies moet worden gerekend. Dus geen 2:30 die Matthews verliest maar bv maximaal een halve minuut in een vlakke etappe
    19-01-2023 11:20
    En dan? Moet je de etappe dan maar in je eentje uitrijden? Een soort oneerlijke tijdrit tegen het peloton? En hoe zit het dan met de tijdslimiet?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine