James Knox roept na diskwalificatie op tot meer begrip voor gevallen renners
James Knox heeft voor het eerst uitgebreid gereageerd op zijn diskwalificatie in de Tour Down Under. De Britse klimmer van Soudal-Quick-Step werd wegens stayeren in de eerste rit-in-lijn uit koers gehaald. In een statement roept Knox op tot meer begrip voor gevallen renners.
Knox kwam op weg naar finishplaats Tanunda ten val en maakte vervolgens gebruik van de slipstream van de ploegleiderswagens om weer terug te keren in koers. De Brit deed dit in de ogen van de juryleden te opzichtig en werd dus gediskwalificeerd. Verder kreeg hij een boete van 200 Zwitserse Frank. Volgens de 27-jarige Knox geeft de internationale wielerunie UCI hiermee een verkeerd signaal.
“Ik kwam met nog 55 kilometer te gaan hard ten val en had medische assistentie nodig van de teamarts. Om er zeker van te zijn dat ik niets gebroken had, maar nog belangrijker: om te kijken of ik geen hersenschudding had. Nadat ik weer wilde opstappen, kwam ik tot het besef dat mijn stuur was gebroken. Ik moest dus weer stoppen om van fiets te wisselen.”
Eenmaal weer op de fiets vroeg Knox aan de UCI-commissarissen of hij steun mocht krijgen van de auto’s. “Dat weigerden ze. Ik weet niet precies waarom. Ik wilde alleen maar weer tussen de auto’s komen, of toch in elk geval weer bij de andere gevallen renners. Op die manier kon ik in de wedstrijd blijven, waarvoor ik de halve wereld was overgevlogen. Andere renners kregen wel de ruimte om achter de auto weer terug te keren in koers, wat je ook mag verwachten.”
Veiligheid van de renners
Knox steekt ook deels de hand in eigen boezem. “Ik moet vervolgens wel verantwoordelijkheid nemen voor de fouten die ik vervolgens heb gemaakt. Ik heb namelijk enkele kilometers achter de auto’s gestayerd, zonder te weten wat nu de tijdverschillen waren. Dat werd gezien en vervolgens werd ik gediskwalificeerd.”
Toch kan de coureur van Soudal-Quick-Step zich niet vinden in een dergelijk zware sanctie. “In mijn ogen is het duidelijk dat de wielersport niet zulke zware straffen moet uitdelen voor renners die na medische assistentie even de auto’s gebruiken. De acties die ze nu hebben ondernomen, toont aan dat ik beter meteen weer op de fiets was gesprongen, zonder een medische test. De regels voor het terugkeren tussen de auto’s zijn tricky, maar dit was een duidelijk voorbeeld dat het niet was voor persoonlijk gewin.”
Het argument dat hij er de halve wereld voor is overgevlogen moet niet doorslaggevend zijn, maar zeker in een rittenkoers begrijp ik niet waarom een terugzetting in de uitslag en een tijdsboete niet voldoende zijn.
Wat meer communicatie tussen de jurywagen en de dokter die hem onderzocht zou bv kunnen helpen. Als de dokter zegt dat hij hem inderdaad eerst grondig gecheckt heeft zou de jury echt wel toelating kunnen geven aan de ploegleider om hem al stayerend tot bij het eerste achtervolgende groepje renners te brengen.
Als dat niet mag ben je gewoon kansloos en is je wedstrijd over. Je kunt als renner, zonder stayeren, bijna nooit een gat van 1-2 minuten dichtrijden op een peloton. In profkoersen betekend het dat je op minuten gereden wordt en in amateurkoersen zal je uit koers worden gehaald omdat je achterstand te groot is.
Kun je je voorstellen dat een voetballer bij een blessurebehandeling niet geholpen wordt om verder te spelen, maar in plaats daarvan meteen uitgesloten wordt van de wedstrijd én rest van het toernooi… En o ja, de ploeg mag de rest van dat toernooi ook geen vervangende spelers meer opstellen... Dat zal een rustige Champions League finale worden :-D
Stayeren achter en tussen auto's vind ik overigens ook geen ideale oplossing, want dat brengt weer andere grote risico's met zich mee. Maar er rijden genoeg motards die een terugkerende renner veilig in colonne terug kunnen brengen naar de staart van het peloton, lijkt mij. Bijkomend voordeel is dat het op zo'n moment waarschijnlijk toch al stil zal vallen in het peloton, want het heeft geen zin om je eigen ploegmaats op te roken als een gevallen tegenstander sowieso terug wordt geloodst.
Ik denk dat je de haalbaarheid hiervan misschien zelf ook wel in kunt schatten ;-)
Sowieso zuur om naar de andere kant van de wereld te moeten voor zo'n suffe koers en dan ook nog om discutabele redenen gediskwalificeerd worden..
[i]edit wf: let op je taalgebruik[/i]
Gaat qua palmares nerges over die wedstrijd. Stayeren... zielig machtswellustelingetje die commissaris.