Jakub Mareczko raakt ritzege ZLM Tour kwijt door zwieper, Olav Kooij profiteert
donderdag 9 juni 2022 om 16:49

Jakub Mareczko raakt ritzege ZLM Tour kwijt door zwieper, Olav Kooij profiteert

Jakub Mareczko is zijn ritoverwinning op de tweede dag van de ZLM Tour kwijtgeraakt. De Italiaanse sprinter van Alpecin-Fenix maakte in de sprint een manoeuvre waarmee hij Mick van Dijke hinderde. De jury besloot, ruim na de finish, Mareczko daarom te declasseren. Olav Kooij profiteert en wint daardoor de rit.

Het incident gebeurde in de laatste 300 meter van de tweede etappe naar Goes. INEOS Grenadiers deed een lead out voor Elia Viviani, die op zijn beurt Jakub Mareczko in zijn wiel had. Daarachter reed de trein van Jumbo-Visma, met Mick van Dijke in dienst van Olav Kooij.

Op het moment dat Mareczko zijn sprint inzette, maakte hij een zwieper naar links. Daar reed Van Dijke, die daardoor moest uitwijken en door die beweging ook gele trui Kooij hinderde. Mareczko lanceerde vervolgens zichzelf naar de ritwinst. Kooij wist zichzelf nog op gang te schieten en werd tweede, maar kwam niet meer in het wiel van de Italiaan.

Kort na de finish haalde Van Dijke al verhaal bij Mareczko en die manoeuvre kreeg dus ook bij de jury nog een staartje. Die besloot namelijk Mareczko terug te zetten in de uitslag, naar de laatste plek van de kopgroep. Kooij profiteerde en kreeg de ritzege in de schoot geworpen; hij verstevigt daardoor ook zijn leidende positie in het algemeen klassement van de ZLM Tour.


Bekijk hieronder de actie van Marezko in drie screenshots


RIDE Magazine
49 Reacties
09-06-2022 16:50
Speciaal, laat ons het daar op houden...
09-06-2022 16:51
Wat een onzin. Ja het was een klein zwiepje, wat vooral kwam door de Ineos man voor hem. Maar niks heel geks, beetje jammer dat z'n zege op deze manier wordt ontnomen.
    09-06-2022 17:48
    Ja maar in de laatste 200meter
    09-06-2022 18:37
    Dan hadden ze de Ineos man terug moeten zetten, hij is de initiator.
    09-06-2022 19:16
    Melinappa Dat was geen klein zwiepje maar een volwassen zwieper, de beelden vanuit de helicopter zijn volstrekt duidelijk.
09-06-2022 16:53
Discussie tussen Youri ("Niet veel aan de hand" ) en Benji ("100% straf" ):
https://twitter.com/Youri_IJnsen/status/1534901143175938048
    09-06-2022 17:21
    Die Benji is toch een beetje een meme nee?
    Als die jongen in de jury zou zitten zouden er in elke sprint 50 renners naar achter gezet worden.
    09-06-2022 17:30
    Haha.
    Die Benji Naesen begint een beetje in zichzelf te geloven he? Het wielerorakel van Belgie!
    09-06-2022 18:12
    Heeft Benji passie voor de koers? Ontegenzeggelijk. Heeft Benji intellect voor de koers en interessante inzichten? Neen!
    10-06-2022 06:52
    Agg Youri Ijnsen. De eeuwige discussieerende die overal verstand van heeft, graag de discussie aan gaat, maar geen oog heeft voor de standpunten van een ander
    10-06-2022 07:40
    Vooral grappig dat ze druk in het Engels discusseren over de fokking ZLM Tour. Alsof heel twitterend Amerika meeleest.
09-06-2022 16:53
Van boven lijkt het wat meer dan op de frontale beelden, dat wel. Maar wat mij betreft onvoldoende voor terugzetting.

PCS houdt het uit protest ook (nog) bij Mareczko.
    09-06-2022 17:28
    Nu is 't aangepast.
    De laatste tweet van het account van de ZLM Tour is wel nog steeds een interview met 'winnaar' Mareczko.
09-06-2022 16:54
Persoonlijk vind ik het terecht, maar er gebeuren veel raarderde dingen in een sprint, waarbij geen DSQ volgt. Maar ik ben van mening dat ze sowieso vaker mogen DSQ'en dan wordt er misschien wat netter gesprint.
    09-06-2022 16:58
    Precies dit. Snap de mensen die het geen dsq vinden daarom ook wel, maar een nette sprint was dit niet. Dus wat mij betreft terechte dsq
    09-06-2022 17:04
    Mee eens idd
    10-06-2022 06:48
    Wat is "netter" sprinten? Heb je zelf al eens aan die snelheden gespurt en geprobeerd lijn te houden in je sprint naar de streep?
09-06-2022 16:55
Belachelijk natuurlijk, dan kan je in elke sprint iedereen diskwalificeren.
    09-06-2022 17:00
    Genuanceerd als altijd.
    09-06-2022 17:04
    En overal. 100%. Helemaal.
    09-06-2022 17:30
    Mooi man, geen etappewinnaar meer in sprintritten, dat zal ze leren.
09-06-2022 16:58
Na een paar keer terugkijken van de beelden van boven blijkt deze beslissing volkomen terecht. De zwieper was nodeloos en gevaarlijk.
    09-06-2022 17:12
    Met die beelden van boven snap je precies wat Marezcko deed. Narvaez gaat van kop af en Marezcko wil hem links passeren. Dan stuurt Narvaez opeens ver naar links waardoor Marezcko moet anticiperen en hij die jumbo renner een beetje in de weg rijdt. Kooij zelf rijdt helemaal links en werd niet gehinderd door Marezcko maar meer door narvaez die helemaal naar links stuurt. Gewoon een typisch "race incident". Rare beslissing van de jury
    09-06-2022 17:15
    Bij het terugkijken twijfelde ik inderdaad weer even omdat Kooij gedwongen werd helemaal buitenom te gaan. Dat kwam echter inderdaad niet door Mareckzo, maar door de Ineos-leadout die liet lopen.
    09-06-2022 17:37
    Precies wat je zegt Sven.
    09-06-2022 17:58
    Een beetje in de weg? Haha. Precies niet wat je zegt Sven.
    Verder dondert het niet hoeveel last Kooij er nou precies van heeft, dat lijkt me logisch.
    09-06-2022 18:03
    Ik zie het dus persoonlijk anders. Mareczko maakt een move die daar gewoon niet past zonder andere te hinden. Tim rijdt er niet achter maar half naast waardoor hij vol moet uitwijken. Ik ben van mening dat als je zo'n beweging maakt en niet gestraft wilt worden je ook niemand mag hinderen > dus hij had in dit geval via rechts gemoeten of inhouden!

    Die Ineos renner gaat van kop af, weet (ws) dat er niemand direct naast hem zit en duikt helemaal naar links. Dit lijkt mij een keurige beweging en hij hindert daar alleen maar Olav door, doordat die laatste moest opschuiven.
    09-06-2022 18:29
    Sprinten
    2.3.036 Het is de renners strikt verboden af te wijken van de rechte lijn in de door hen gekozen
    sprintstrook op het ogenblik dat de eindsprint is begonnen en anderen daardoor te
    hinderen of een in gevaar te brengen.
    10-06-2022 06:50
    @Kaj dan moet er wel de ruimte voor zijn. Narvaez voorkomt dat bij Mareczko
09-06-2022 16:59
Er mogen natuurlijk alleen Nederlands winnen in de ZLM.
09-06-2022 17:04
Als het Fransen zouden zijn..
Belachelijke beslissing.
    09-06-2022 19:18
    Beslissing klopt, belachelijk niet: mz terechte
09-06-2022 17:05
Pas na een klacht van Jumbo-Visma werd Mareczko gedeclasseerd, niet spontaan van de jury uit dus.

Flauw. Voor een ritje in ZLM ocharme.
    09-06-2022 17:07
    Is topsport en terechte beslissing
    09-06-2022 17:08
    Flauw van de jury. Die klachten zouden niet eens nodig moeten zijn. Dat de jury veel te weinig ingrijpt in sprints is juist het probleem.

    Totaal onnodige zwieper dit, terechte beslissing dus uiteindelijk.
    09-06-2022 17:16
    Het protest snap ik wel, want Mick van Dijke kreeg de zwieper voor zijn kiezen. Maar uiteindelijk is het aan de jury, met of zonder protest.
09-06-2022 17:06
Ik begrijp met de beelden van boven wel beter wat er is gebeurd. Met zijn manoeuvre zorgt hij er effectief voor dat Kooij niet goed meer kan reageren. Maar of dat nou voldoende is? Punt blijft dat TJV hier op kop had moeten zitten en als je dat niet zit, bepaalt de voorste de lijn (met beperkingen op grond van de regels).
09-06-2022 17:07
Topdag voor Jumbo!
    09-06-2022 17:47
    Jah....heerlijk
09-06-2022 17:15
Wat een onnodige zwieper naar dat wiel van Narvaez. Nu valt Van Dijke niet maar dat natuurlijk makkelijk gekund
09-06-2022 17:21
De jury heeft zelf een zeer grote fout gemaakt bij de spoorwegovergang.Denk niet dat ze de reglementen goed kennen. Maar ja als de jury een fout maakt dan hoor je niets van de heren. Vanavond weer lekker eten en morgen weer vroeg op.
    09-06-2022 17:24
    Waarvoor moeten ze vroeg op, precies?
    09-06-2022 17:37
    Het zijn uitsluitend 80+ers in de jury, die zijn altijd vroeg op ;)
    09-06-2022 17:54
    Weet jij precies hoe de reglementen zijn aangaande spoorweg overgang?

    Spoorwegovergangen
    2.3.034 Het is ten strengste verboden een gesloten spoorwegovergang, ook wanneer het
    waarschuwingssignaal middels hoor en/of zichtbare signalen in werking is, over te
    steken.
    Behalve het riskeren van de straf voor een dergelijk strafbaar feit zoals voorzien door
    de wet, zullen overtredende renners gesanctioneerd worden zoals bepaald in artikel

    2.12.007; bovendien kan de disciplinaire commissie een schorsing van maximaal één
    maand opleggen, evenals een boete van CHF 200 tot 5.000.
    De volgende regels zullen worden toegepast:
    1. Eén of meerdere ontsnapte renners zijn bij een overweg opgehouden en de
    slagbomen worden geopend voor de achtervolgers arriveren. Er dient niets te
    worden ondernomen en de gesloten overweg wordt beschouwd als een
    wedstrijdincident.
    2. Eén of meerdere ontsnapte renners met een voorsprong van meer dan 30”
    worden opgehouden voor een gesloten overweg en de achtervolgers komen
    bij de ontsnapte renner(s) aan de gesloten overweg. In dit geval wordt de
    wedstrijd geneutraliseerd en wordt een nieuwe start gegeven met dezelfde
    tussentijden na eerst de voertuigen die in de wedstrijd voorop rijden te hebben
    laten vertrekken.
    Indien de voorsprong minder dan 30” bedraagt, wordt de gesloten overweg als
    een wedstrijdincident beschouwd.
    3. Indien één of meerdere renners met een voorsprong de overweg oversteken
    voordat hij gesloten wordt en de achtervolgers door de gesloten overweg
    worden opgehouden, dient er niets te worden ondernomen en wordt de
    gesloten overweg beschouwd als een wedstrijdincident.
    4. Als een groep van renners is verdeeld in twee groepen na de afsluiting van
    een spoorwegovergang, zal de eerste groep worden vertraagd of gestopt
    zodat de vertraagde renners terug kunnen keren naar de eerste groep.
    5. Elke uitzonderlijke situatie (overweg abnormaal lang gesloten enz..) zal
    worden beoordeeld door de wedstrijdcommissarissen en zij kunnen gepaste
    maatregelen nemen.
    09-06-2022 18:00
    Dank voor de regels, verhelderend.
    09-06-2022 18:36
    Was die eerste groep ontsnapt, of was de tweede groep gelost? Door dit soort terminologie houd je gedoe.

    Vermoedelijk komt dat eerste punt het dichtst in de buurt. Maar het verschil met het tweede punt is minimaal, terwijl de oplossing het tegenovergestelde is. Dus de verwarring en irritatie is logisch. Ik vind dat het peloton het netjes opgelost heeft door de voorste groep wat extra voorsprong te gunnen.
09-06-2022 17:28
Wat een gezeur
09-06-2022 19:01
Als je een ronde van niets nodig hebt om je gefrustreerde obsessie te botvieren....

Reacties zijn gesloten.