Jakub Mareczko raakt ritzege ZLM Tour kwijt door zwieper, Olav Kooij profiteert
Jakub Mareczko is zijn ritoverwinning op de tweede dag van de ZLM Tour kwijtgeraakt. De Italiaanse sprinter van Alpecin-Fenix maakte in de sprint een manoeuvre waarmee hij Mick van Dijke hinderde. De jury besloot, ruim na de finish, Mareczko daarom te declasseren. Olav Kooij profiteert en wint daardoor de rit.
Het incident gebeurde in de laatste 300 meter van de tweede etappe naar Goes. INEOS Grenadiers deed een lead out voor Elia Viviani, die op zijn beurt Jakub Mareczko in zijn wiel had. Daarachter reed de trein van Jumbo-Visma, met Mick van Dijke in dienst van Olav Kooij.
Op het moment dat Mareczko zijn sprint inzette, maakte hij een zwieper naar links. Daar reed Van Dijke, die daardoor moest uitwijken en door die beweging ook gele trui Kooij hinderde. Mareczko lanceerde vervolgens zichzelf naar de ritwinst. Kooij wist zichzelf nog op gang te schieten en werd tweede, maar kwam niet meer in het wiel van de Italiaan.
Kort na de finish haalde Van Dijke al verhaal bij Mareczko en die manoeuvre kreeg dus ook bij de jury nog een staartje. Die besloot namelijk Mareczko terug te zetten in de uitslag, naar de laatste plek van de kopgroep. Kooij profiteerde en kreeg de ritzege in de schoot geworpen; hij verstevigt daardoor ook zijn leidende positie in het algemeen klassement van de ZLM Tour.
Bekijk hieronder de actie van Marezko in drie screenshots
Zo beslissing kan je alleen maar nemen als je zelf nooit sprint gereden hebt
— Michel cornelisse (@mcornelisse1965) June 9, 2022
https://twitter.com/Youri_IJnsen/status/1534901143175938048
Als die jongen in de jury zou zitten zouden er in elke sprint 50 renners naar achter gezet worden.
Die Benji Naesen begint een beetje in zichzelf te geloven he? Het wielerorakel van Belgie!
PCS houdt het uit protest ook (nog) bij Mareczko.
De laatste tweet van het account van de ZLM Tour is wel nog steeds een interview met 'winnaar' Mareczko.
Verder dondert het niet hoeveel last Kooij er nou precies van heeft, dat lijkt me logisch.
Die Ineos renner gaat van kop af, weet (ws) dat er niemand direct naast hem zit en duikt helemaal naar links. Dit lijkt mij een keurige beweging en hij hindert daar alleen maar Olav door, doordat die laatste moest opschuiven.
2.3.036 Het is de renners strikt verboden af te wijken van de rechte lijn in de door hen gekozen
sprintstrook op het ogenblik dat de eindsprint is begonnen en anderen daardoor te
hinderen of een in gevaar te brengen.
Belachelijke beslissing.
Flauw. Voor een ritje in ZLM ocharme.
Totaal onnodige zwieper dit, terechte beslissing dus uiteindelijk.
Spoorwegovergangen
2.3.034 Het is ten strengste verboden een gesloten spoorwegovergang, ook wanneer het
waarschuwingssignaal middels hoor en/of zichtbare signalen in werking is, over te
steken.
Behalve het riskeren van de straf voor een dergelijk strafbaar feit zoals voorzien door
de wet, zullen overtredende renners gesanctioneerd worden zoals bepaald in artikel
2.12.007; bovendien kan de disciplinaire commissie een schorsing van maximaal één
maand opleggen, evenals een boete van CHF 200 tot 5.000.
De volgende regels zullen worden toegepast:
1. Eén of meerdere ontsnapte renners zijn bij een overweg opgehouden en de
slagbomen worden geopend voor de achtervolgers arriveren. Er dient niets te
worden ondernomen en de gesloten overweg wordt beschouwd als een
wedstrijdincident.
2. Eén of meerdere ontsnapte renners met een voorsprong van meer dan 30”
worden opgehouden voor een gesloten overweg en de achtervolgers komen
bij de ontsnapte renner(s) aan de gesloten overweg. In dit geval wordt de
wedstrijd geneutraliseerd en wordt een nieuwe start gegeven met dezelfde
tussentijden na eerst de voertuigen die in de wedstrijd voorop rijden te hebben
laten vertrekken.
Indien de voorsprong minder dan 30” bedraagt, wordt de gesloten overweg als
een wedstrijdincident beschouwd.
3. Indien één of meerdere renners met een voorsprong de overweg oversteken
voordat hij gesloten wordt en de achtervolgers door de gesloten overweg
worden opgehouden, dient er niets te worden ondernomen en wordt de
gesloten overweg beschouwd als een wedstrijdincident.
4. Als een groep van renners is verdeeld in twee groepen na de afsluiting van
een spoorwegovergang, zal de eerste groep worden vertraagd of gestopt
zodat de vertraagde renners terug kunnen keren naar de eerste groep.
5. Elke uitzonderlijke situatie (overweg abnormaal lang gesloten enz..) zal
worden beoordeeld door de wedstrijdcommissarissen en zij kunnen gepaste
maatregelen nemen.
Vermoedelijk komt dat eerste punt het dichtst in de buurt. Maar het verschil met het tweede punt is minimaal, terwijl de oplossing het tegenovergestelde is. Dus de verwarring en irritatie is logisch. Ik vind dat het peloton het netjes opgelost heeft door de voorste groep wat extra voorsprong te gunnen.