Jakob Fuglsang slaat toe in openingsetappe Ruta del Sol
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 19 februari 2020 om 16:43

Jakob Fuglsang slaat toe in openingsetappe Ruta del Sol

Jakob Fugslang en Mikel Landa bleken in de eerste etappe van de Vuelta a Andalusia-Ruta del Sol de sterkste renners in koers te zijn. Beide coureurs reden op de slotbeklimming ver weg bij de overige favorieten, waarna Fuglsang de zege greep in Grazalema.

Het peloton in de Vuelta a Andalusia-Ruta del Sol werd woensdagmiddag direct goed getest met een bergetappe naar Grazalema. Op de Puerto Las Palomas (12,5 kilometer aan 6,5 procent) op 6,5 kilometer van de meet lieten de favorieten zich meteen zien. Maar voordat de favorieten aan de Puerto Las Palomas begonnen, moest eerst de vroege vlucht worden ingerekend.

Vroege vlucht met Lammertink en Goossens
Deze vroege vlucht bestond uit elf renners, waarvan Kobe Goossens (Lotto Soudal), Alexis Gougeard (AG2R La Mondiale) en Maurits Lammertink (Circus-Wanty Gobert) de grootste namen waren. Zij zagen woensdag hun kans schoon. Dat was niet heel gek, aangezien het profiel van de etappe kansen bood aan een vroege vlucht. Hun maximale voorsprong bedroeg bijna vier minuten.

Kopgroep valt uit elkaar door Lammertink
De heuvels zorgden er onderweg voor dat de vroege vlucht regelmatig uit elkaar viel. Op veertig kilometer van de meet leek deze definitief uit elkaar te vallen toen Lammertink een aanval plaatste op de Puerto del Gastor. Willie Smit kon volgen, Goossens, Juan Felipe Osorio en Txomin Juaristi sloten later aan.

Mitchelton-Scott rijdt voor Haig
Met een voorsprong van twee minuten kwamen zij aan de voet van de Puerto Las Palomas. Daar slonk de voorsprong in rap tempo. Dat kwam door Mitchelton-Scott. Zij reden voor Jack Haig, die vorige week nog tweede werd in de Vuelta a Valenciana.

Lammertink sterft in schoonheid
Op de Puerto Las Palomas was het snel gedaan voor de kopgroep, behalve voor… Lammertink. Hij deed in de laatste vijftien kilometer een dappere poging om de etappe op zijn naam te schrijven. De aanval van de Nederlander strandde in schoonheid.

Landa en Fuglsang ijzersterk
Nadat Lammertink was ingerekend, opende Mikel Landa het vuur. De Bask kreeg Jakob Fuglsang met zich mee. In korte tijd reden ze een voorsprong van een halve minuut bij elkaar op een grote groep achtervolgers, waar Andrey Zeits op kop reed voor Haig.

Fuglsang is de sterkste
Fuglsang en Landa rondden met een voorsprong van 55 seconden de top, waarna hen nog een afzink van zes kilometer resteerde. In deze afdaling breidden ze hun voorsprong nog een beetje uit, waarna ze in Grazalema om de zege mochten spurten. In deze spurt bergop bleek Fuglsang sterker te zijn dan Landa. Dylan Teuns eindigde op de derde plaats.

Jakob Fuglsang in de leiderstrui – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
65 Reacties
19-02-2020 16:45
Ferrari klopt Mclaren
    19-02-2020 17:00
    Proficiat... eerste reactie en direct al de prijs van de grootste onnozelaar...
    19-02-2020 17:03
    Bij het lezen van de titel verwachtte ik al een opmerking over Ferrari, maar ik moet toegeven dat ik deze wel geinig vind.
    19-02-2020 17:18
    Keurig.
    19-02-2020 17:53
    Inderdaad. Originele opmerking.
    19-02-2020 19:32
    Top opmerking. Ik moest toch even lachen.
    20-02-2020 11:37
    Grotere motor, sowieso.
19-02-2020 16:46
Mas 4 minuten al verloren! Fuglsang en Landa indrukwekkend!
    19-02-2020 16:54
    McNulty... ?
    19-02-2020 17:09
    boenk?
    19-02-2020 17:22
    Boenk kunde ni lezen ofzo! Ik zeg Mas
    19-02-2020 17:23
    Ik kan lezen. Ik vraag hoe McNulty het gedaan heeft, gezien die volgens Lander overal waar hij start alles op een hoopje gaat rijden.
    19-02-2020 17:24
    Mas moest vorig weekend nog ziek opgeven. Vind het eigenlijk meer opvallend hoe slecht Soler hier voor de dag komt. Die moet dit jaar toch wel echt zijn kans gaan grijpen als klassementsman.
    19-02-2020 17:33
    @lander luypaert
    Normaliter spreek je minstens 3x per dag over UAE. Nu heb je het plots over Mas.

    Het lijkt erop dat je er iemand uithaalt met een groter verlies om over McNulty niet te hoeven spreken.

    "kunde ni lezen ofzo!" - ook een beetje kinderachtig.

    Maar goed, je lult sowieso al als een 14-jarige.
    19-02-2020 17:49
    Gohh, hoe jullie vaak spreken dat is pas kinderachtig. Jullie lullen ook steeds over TJV, Evenepoel of MVDP. Ik heb het nu over Mas. Ga er niet altijd iets achter zoeken dan. Dat Mcnulty alles op een hoop zou rijden wie heeft dat ooit gezegd dan?...
    19-02-2020 18:40
    Mas en McNulty wel het slechts van de “topfavorieten”. McNulty van UAE heeft nog wel ff te gaan voor hij tussen de grote mannen gaat mee doen denk ik.
    19-02-2020 19:12
    Sowieso McNulty ? Kan me niet heugen hem ooit vol grinta op scherm geflitst te zien hebben. Vooralsnog blijft het enkel een geniale rechercheur uit the Wire.
19-02-2020 16:46
De Hazes van het wielrennen antwoord met de benen, grandioos!
19-02-2020 16:48
2,3 en 5 Bahrain…
Ook sterk :D

Maar mijn hoed gaat af voor Vanhoucke, veel ongeluk gehad + Bjorg verloren.
Dat hij dan dit kan laten zien, moet je mentaal erg sterk zijn.
    19-02-2020 16:50
    Of had daar meer in gezeten? Teuns normaal gesproken de rapste op zo'n aankomst.
    19-02-2020 16:51
    Gezien het verloop, nee Landa zijn aanval was machtig en Fuglsang kon alleen mee.
    Als Teuns mee kon, was hij mee met Fuglsang.
    19-02-2020 16:57
    Helemaal waar en terecht dat Landa aanvalt hoor echter als hij was blijven zitten had Teuns wellicht deze rit gewonnen.
    19-02-2020 17:05
    @wheely
    Weet je ook niet zeker, dan valt er misschien iemand anders waardoor Landa of Bilbao meegaat...
    19-02-2020 17:11
    Ja is ook maar hypothetisch geneuzel van mij hoor, maar was het nou een grote koers geweest dan zou ik zelf toch de kaart Teuns trekken. ;)
19-02-2020 16:50
Easy peasy lemon squeezy.
19-02-2020 16:56
Mooi uitgetekende etappe, prachtig landschap daar bij de Puerto Las Palomas. Fuglsang sterk, belooft een goed voorjaar.
19-02-2020 17:00
Edit: Geen insinuaties
    19-02-2020 17:05
    Waarom was hij 3-4 jaar geleden dan ook niet al super aangezien hij toen ook bij Astana reed
    19-02-2020 17:17
    Fuglsang was juist een groot talent die tot de laatste jaren nooit echt z’n potentie laat zien
    19-02-2020 17:23
    Één die altijd mee was in de finale, daar het meeste werk deed om op het einde geklopt te worden op de meet.
    19-02-2020 17:27
    Ja maar Vino heeft hem vorig jaar aangewezen als "the chosen one"
    19-02-2020 17:27
    @Tony

    Enkel Fuglsang kan op die vraag antwoorden.

    Atleten die plots veel beter worden op latere leeftijd zijn altijd enorm verdacht.

    Zelf Froome was enorm verdacht en dat was op zijn 26e... Fuglsang was 34 vooraleer hij deftige wedstrijden begon te winnen (domineren zelf).
    19-02-2020 18:34
    @HK
    Altijd maar renners beschuldigen dat doe je nu al jaren. De grootste dopinggevallen komen uit jou geliefde atletiek. Stop daar nu eens mee, je weet niets eens wat er gebeurd is.
19-02-2020 17:04
Harper laat hier meteen zien waarom TJV hem gehaald heeft...
19-02-2020 17:05
Tingelingeling! Die is binnen!
19-02-2020 17:06
Fuglsang blijft het bewijzen ondanks het vergrootglas op hem.

Knappe Harm Vanhoucke.
    19-02-2020 17:40
    Vanhoucke reed ook al knap in Mallorca. Ging daar mee met valverde, soler, buchman en kemna dacht ik. Na een pechjaar laat hij hier inderdaad zijn klasse zien. Is nog erg jong, kan een toppertje worden...
19-02-2020 17:08
Eén naam: Chris Harper.
    19-02-2020 17:26
    Een voornaam en een familienaam.
    19-02-2020 17:38
    Oei, ik dacht dat die pas zevende werd?
19-02-2020 17:11
Eindwinnaar is al bekend. De rest is om des keizers baard.
    19-02-2020 17:29
    Eens. Boeken toe. De eerste rit die alles bepalend zal blijken...
19-02-2020 17:19
Fulsang klasse, en blij dat ie er mee is na al dat gelul over m
19-02-2020 17:20
Teunske gaat een goed jaar rijden. Altijd leuk. Fijne kerel.
    19-02-2020 17:36
    zolang ie niet gaan praten ios ie echt goed ja, doe de pedale maar spreken dylan
    19-02-2020 19:14
    https://www.moviemeter.nl/film/1886
19-02-2020 17:26
soler ver in de uitslag ?
19-02-2020 17:30
Teuns waarschijnlijk de beste vandaag, maar gevangen door het ploegenspel. Niet zo goed gespeeld van Bahrain. Teuns is op een dergelijke steile slotkilometer een van de beteren van het peloton, en alleszins beter dan zijn ploeggenoot Landa. Het was duidelijk dat Landa geen kans zou maken tegen Fuglsang. Als je dan ziet dat Teuns die laatste kilometer pas zijn eigen kans mag gaan en dan nog een halve minuut terugneemt.....
    19-02-2020 17:32
    De minuut die gegeven werd, was op Soler. Daar zat de tweede motor.
    19-02-2020 17:34
    Daarbij heeft Teuns ook nog eens geen onaardige tijdrit. We gaan zien wat deze tactiek ze aan het eind van dit rondje oplevert.
    19-02-2020 18:08
    Jij weet toch dat Teuns gewoon in het wiel zat van Fuglsang en Haig toen die Landa probeerde te counteren en gewoon moest passen.
    19-02-2020 18:24
    Dat Landa een van de sterkste bergop is dat weten we inmiddels wel, echter als hij wat langzamer had gereden dan had zijn ploeg wel kunnen winnen met Teuns.
19-02-2020 17:33
landa pas bij een nieuwe ploeg en maakt weeral tactische fouten... die gast was het grootste probleem bij movistar en idem ditto bij zijn nieuwe ploeg.
poels gaat er geen plezier aan beleven.
19-02-2020 18:03
Wees toch blij dat Landa mee aanvalt en koers maakt (eindelijk weer), in plaats van gevangen te blijven in ploegtactiek. Vriend Teuns is bepaald geen veelwinnaar, en dit is toch prima zo. Mooie koers, mooie namen, iedereen blij.
    19-02-2020 18:43
    Precies! Ik begrijp dat geweeklaag over een gebrek aan ploegen tactiek niet, het zijn dezelfden die klagen over INEOS of het inhouden van Soler voor de grote Valverde. Rijden voor wat je waard bent! Ballen deraf draaien! Koers maken! Daar kijken we toch wielrennen voor jongens?
    19-02-2020 18:57
    Persoonlijk vind ik tactisch ploegenspel ook iets heel moois evenals er keihard invliegen voor eigen succes overigens. Ik heb juist daarom genoten vandaag van Landa maar dat Fuglsang hier uiteindelijk het meest van profiteert is toch gewoon een feit.
19-02-2020 18:16
De beschuldiging van eerder lijkt op laster, die conclusie ben ik geneigd te trekken. Desondanks heeft dat stress gegeven bij Fuglsang en extra knap dat hij dan nu even toont dat hij nog gewoon meedoet voor de prijzen.
    19-02-2020 18:28
    Bij Astana leer je het druk maken om de rest van de wereld eenvoudig af. Die lui zijn met de koers en zichzelf bezig in plaats van de perfecte buitenwereld.
    19-02-2020 22:42
    denk dat Vino pleasen toch ook aardig wat druk kan opleveren en dan is de boze buitenwereld toch maar een bijzaak.

    Ik zie het wel gebeuren dat er een paar seizoenen terug een medische vondst is gedaan en wat oude connecties zijn aangehaald, of die altijd warm zijn gebleven. Piti kan in ieder geval goed overweg met LLS en laat die ook geen onaardige carrière op zijn oude dag hebben en teamgenoot Fuglsang al helemaal niet. Kijk je naar de Piti-curve dan begint het verval pas op je 39ste. Dan heeft Fuglsang nog een paar boerenjaren op komst, wat dat betreft niet opvallend dat-ie nu weer wint. Is gewoon in de lijn der verwachting.
    19-02-2020 23:24
    Vino zou destijds in een massale valpartij met zadelbreuk tengevolge nog een hoofd van een collega er op zetten om door te kunnen rijden, desnoods van een ploeggenoot.

    Zoiets?

    Tijd dat Frank Heijnen deze er eens bij pakt trouwens

    https://en.wikipedia.org/wiki/Andrey_Kashechkin
19-02-2020 18:19
Het zou toch wel leuk zijn hoor als Landa eens in zijn beste vorm én zonder calamiteiten de Tour kan betwisten. Hij zou zomaar op het podium kunnen belanden. Maar ja, of hij valt, rijdt lek op een ongelukkig moment of laat zich verrassen in een waaieretappe in de eerste week...
19-02-2020 18:32
Ook al is Landa misschien niet altijd tactisch sterk en maakt foutjes, aanvallen doet hij bijna altijd. Zie hem mede daardoor graag koersen. Renner naar mijn hart.
19-02-2020 18:56
Luchtbeelden enkele honderden meters voor de top, toonden wel degelijk een grote kloof. Een vijftigtal seconden op dat ogenblik. En die voorsprong liep nog uit in de afdaling. Zowat 1'5" dus. De laatste km viel het even wat stil bij Landa en Fuglsang, maar meer dan 15 seconden zullen ze zo niet verloren zijn. Teuns en co maken dus wel degelijk zo'n 25 seconden goed op het laatste klimmetje.
19-02-2020 20:15
Mooie koers in een prachtig landschap. Laten we maar blij zijn dat hij nog wordt uitgezonden ook.
@redactie: wel een beetje rare kop "Lammertink sterft in schoonheid". Ik gun hem nog vele mooie jaren.
19-02-2020 20:35
Tjemig, wat een verschillen. Dat is best jammer zo vroeg. Met een paar saaie sprintetappes voorkom je dit.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine