Jakob Fuglsang: “Nibali en ik hebben de lucht geklaard”
Jakob Fuglsang heeft laten weten dat de lucht tussen hem en Vincenzo Nibali is geklaard. Volgens de Deen probeerden de media in de Giro d’Italia een conflict te creëren tussen beide renners.
Fuglsang schrijft in zijn column voor het Deense dagblad B.T. dat Nibali hem zaterdagavond een berichtje stuurde. “Over de media die een conflict probeerden te creëren tussen ons. De Italianen hadden mijn column vertaald en ze zien ons als de twee grootste favorieten in de Giro d’Italia na het wegvallen van Geraint Thomas en Simon Yates.”
Volgens de Deense ronderenner heeft hij de situatie met zijn concurrent nu bijgelegd. “We hebben uitgesproken dat we allebei dachten dat de ander dingen had gedaan die niet in orde waren. Maar we hadden afgesproken om elkaar zondag op het podium te begroeten. Nu hopen we allebei dat we een goede Giro rijden en we willen geen oorlog tussen ons.”
Wilco Kelderman
Fuglsang heeft het in zijn column ook over de koers. De Deen neemt met name Wilco Kelderman erg serieus in de strijd om het roze. “Geleidelijk aan worden de verhoudingen duidelijk in de koers. Kelderman lijkt in Sunweb de sterkste ploeg te hebben en ik verwacht dat ze verantwoordelijkheid nemen. Of het team dat ook gaat doen, is een andere discussie.”
Beetje de Johan Cruijff/Jaap de Groot Telegraafconstructie.
Laten we hopen dat Kelderman of Kruijswijk hiervan als lachende 3e kunnen profiteren.
De ploeg van Kelderman is natuurlijk ook goed uitgebalanceerd met een Hindley, Oomen en Haga tot zijn beschikking.
Nu zaak om consistent te zijn en op de fiets te blijven zitten.
Al ben ik bang dat de diesels zoals een Kruijswijk/ Nibali in de 3e week pas volledig gaan ontbranden
Hoe weet je precies wanneer Fuglsang pech kreeg?
Hij zal vermoedelijk toch eerst al bellend door het peloton naar achteren zijn afgezakt. Daar gaat al wat tijd overheen, die Trek kan hebben benut om in actie te komen.
Trek heeft alle afdalingen vanaf de top de kop genomen, toen je op TV Fuglsang met pech zag waren we al een aantal minuten aan het dalen. Exacte moment heb ik ook niet gezien idd.
En het is nogal lariekoek dat Sunweb nu de verantwoordelijkheid moet nemen. De sprintersploegen hebben de komende ritten de verantwoordelijkheid als ze het tot een sprint willen laten komen en zolang Kelderman niet aan de leiding staat en Almeida de droom heeft om het roze te winnen zal DQS de verantwoordelijkheid moeten nemen.
Kelderman laat hier boniseconden liggen, dat is wat ik je zeg.
En verder helpt het vaak niet als je rivalen hebt in een grote ronde die je het wit uit de ogen kijken. Vrede is broos (dat snappen ze allebei), maar het is beter dat je niet iemand hebt die bewust TEGEN je rijdt vanuit een bepaalde woede of frustratie. Verkleint ook je eigen kansen. Zie Gent Wevelgem gisteren.
Dus dom... ik zie het toch wat anders.
Aangaande Sunweb en hun verantwoordelijkheid nemen. Voorlopig hoeft dat nog niet, dus zou ik dat dus ook echt niet doen. In ritten 10, 11, 12 en 13 zal er in het algemeen klassement niets veranderen, en dan is het afwachten hoe Wilco zijn tijdrit is ten opzichte van de overige toppers.
Bergop lijkt Wilco me samen Fuglsang de sterkste na twee aankomsten, dus in een ideaal scenario zou het perfect zijn dat Wilco in het roze komt na de 15e rit.
Dan blijven er slechts vijf ritten over voor de ploeg om het te controleren, (rit 21 = tijdrit).
Maar het is vaak vooral leuk voor de toeschouwers, en contraproductief voor de renners in kwestie. Tenzij het je lukt om onder de huid te kruipen van je tegenstander...
En helaas slaat de vijandigheid van renners soms over op de supporters, waardoor ze gaan anti-supporteren. Niet enkel op fora als deze (want dat is nog tot daar aan toe), maar ook langs de kant van de weg of het modderspoor. Dat gedrag mag van mij wel weg blijven uit het wielrennen, en beperkt blijven tot voetbalstations.
Zou je denken ja ?
Rit 10 : De heuveltjes die we daar in de finale krijgen zijn nu niet van het kaliber dat enig klassementsman daar van zou moeten schrikken. Zeker al niet als je alles wat ze tot nu toe al voor de voeten hebben gesmeten gekregen hebt weten te overleven met de beste. Verwacht een vlucht en/of sprint met de Sagan's en Matthews'en van deze wereld.
Rit 11 : Vlakke sprint, dus één van de zeldzame kansen voor Viviani, Barbier, Hodeg en Gaviria om zich te tonen. Geen gevaar voor de AK heren normaal gezien.
Rit 12 : Daar zou inderdaad nog iets van gevaar in kunnen schuilen mits er gas gegeven wordt door de ploegen van de AK mannen. Maar ik verwacht hier eigenlijk gewoon een vlucht die het tot het einde red. En aangezien ook de laatste 64 km niet lastig genoeg zijn voor de AK mannen, verwacht ik achter de vluchters een vrij grote groep die gezapig met z'n allen richting finish rijden, en waar Sagan, Matthews, Vendrame, Ballerini en co voor de overige puntjes zullen sprinten.
Rit 13 : Op twee molshoopjes na is de rit volledig vlak, dus schrijf de sprinters alvast maar weer op, met uitzondering van de heren sprinters die hun klimbeentjes niet mee hebben genomen richting Giro.
En dan zijn we al aan de veertiende rit, oftewel de tijdrit aanbeland. (En daar zullen we wel wat verschuivingen gaan zien idd in het AK.)
Kortom de aankomende paar etappes zijn zo'n beetje de meest saaie van deze Giro, en zeker met het oog op wat er later (hopelijk) nog in de afsluitende week zal volgen verwacht ik niet dat de top kandidaten in deze te makkelijke ritjes veel kruid zullen verschieten.
Maar wie weet ? Het blijft wielrennen, en mocht de wind gunstig staan voor waaiers dan zou het zomaar eens anders kunnen lopen. Echter de weersvoorspellingen voor de aankomende dagen laten niet zien dat we van dit laatste scenario hoeven uit te gaan.
Bericht voor de bühne.