Jake Stewart wint op futuristische fiets: “Ik voelde het aankomen”
donderdag 12 juni 2025 om 17:33

Jake Stewart wint op futuristische fiets: “Ik voelde het aankomen”

Jake Stewart heeft op 25-jarige leeftijd zijn eerste zege in de WorldTour geboekt. De Brit was donderdag de snelste in de vijfde etappe van het Critérium du Dauphiné. “Deze voelt heel goed”, zei hij in het flashinterview na afloop.

Bij Israel-Premier Tech zouden ze in de etappe naar Mâcon eigenlijk de kaart van Pascal Ackermann trekken, maar de Duitser kwam in een afdaling ten val en moest de ronde verlaten. “Het is zo jammer dat Ackermann viel, het was ook een heel goede dag voor hem geweest. Ik vind het jammer dat hij niet mee kon sprinten. Daarna was het aan mij. Mijn ploegmakkers en de ploegleider stonden achter me. Ze deden geweldig werk. Ik ben zo blij dat ik het voor hen af kon maken.”

De overwinning komt voor Stewart niet helemaal als een verrassing. “Ik voelde het aankomen. Ik word beter en beter dit seizoen. In Duinkerke boekte ik de eerste overwinning van het seizoen en mijn eerste zege sinds een paar jaar. Ik was al heel blij met de openingsrit (Stewart won de sprint voor plek vijf, red.). Dit was de laatste kans voor ons, dus het is heel goed om die te pakken.”

Jonathan Milan was de topfavoriet voor de zege in Mâcon. “Ik volgde hem in de laatste drie kilometer’, vertelt Stewart. “Ik werd in een heel goede positie gebracht. Lidl-Trek zat wel wat aan de binnenkant, waardoor ik een beetje ingesloten raakte. Maar ik kon mijn weg vinden na de U-bocht. Ik sprong naar het wiel van Van der Poel. Vanaf daar wist ik: ik moet eerder aangaan dan Milan. Ik ging op driehonderd van de meet aan en hield stand.”

Stewart rijdt deze Dauphiné op een prototype koersfiets van Factor. De interviewer vroeg hem hoeveel dat hem vandaag heeft geholpen “Daar mag ik niets over zeggen”, lachte hij.

RIDE Magazine
3 Reacties
12-06-2025 22:23
De Britten rijden op de piste geloof ik al jaren met die brede voorvorken. Toch kloppen ze Lavrysen niet? Iemand met meer details wat hier nou de marginal gains zijn?
    13-06-2025 00:00
    Zo ver ik begrijp is het idee achter de brede voorvork dat je meer kijkt naar de aerodynamica van fiets inclusief coureur. De voorvork is meer in lijn met de benen en dat zou dan de weerstand van de luchtstroom rond de benen van de coureur verlagen.

    Omdat (nog steeds) niet alle fietsenmerken dit implementeren wil niet meteen zeggen dat dit totale onzin is. Ik verwacht dat aerodynamica heel veel schaven en testen is. Niet elke aanpassing heeft het gewenste effect. Rigoreuze aanpassingen vragen daardoor meer werk en ontwikkeltijd. Daar komt nog bij dat aerodynamica natuurlijk niet het enige waar je rekening mee moet houden bij het bouwen van een fiets.

    En wat betreft de Britten op de piste. Als die fiets de reden zou zijn voor de slechte resultaten dan hadden ze allang niet meer op dat model gereden. Het lijkt mij dat het tenminste beter is dan het vorige model anders waren ze al lang daar naar teruggegaan. Dat ze Lavrysen niet kloppen heeft er toch voornamelijk mee te maken dat Lavrysen gewoon belachelijk goed is.
    13-06-2025 12:38
    Mercikes!

Reacties zijn gesloten.