Israel-Premier Tech en Movistar met meerdere speerpunten naar Tour Down Under
Iván García Cortina op archiefbeeld - foto: Cor Vos
woensdag 3 januari 2024 om 10:32

Israel-Premier Tech en Movistar met meerdere speerpunten naar Tour Down Under

Over goed twee weken is het tijd voor de eerste WorldTour-koers van 2024: de Santos Tour Down Under. De eerste selecties voor de Australische wielerronde druppelen al binnen. Israel-Premier Tech rekent onder meer op Corbin Strong en Stephen Williams, Movistar dan weer op Iván García Cortina en Gonzalo Serrano.

Israel-Premier Tech heeft – als een van de eerste ploegen – zijn zevenkoppige selectie bekendgemaakt voor de Tour Down Under (16-21 januari). De Israëlische formatie heeft op het eerste gezicht meerdere sportieve ijzers in het vuur. De grootste kanshebber op een goede eindnotering is wellicht Corbin Strong. De 23-jarige Nieuw-Zeelander was een van de seizoensrevelaties van 2023 en vindt in Australië een parcours op zijn maat.

Maar Strong is zeker niet de enige renner van Israel-Premier Tech met de nodige adelbrieven: de ploeg speelt later deze maand in de Tour Down Under ook de Canadese rasaanvaller/allrounder Derek Gee, de ervaren Simon Clarke, de Britse puncheur Stephen Williams en nieuwkomer George Bennett uit. Nick Schultz en Guillaume Boivin vervolledigen de selectie.

De Spaanse WoldTour-formatie Movistar heeft ook zijn huiswerk ingeleverd voor de Tour Down Under. De telecombrigade trekt met Iván García Cortina, Gonzalo Serrano en Ruben Guerreiro naar de eerste WorldTour-koers van 2024. García Cortina, Serrano en Guerreiro zijn de meest in het oog springende namen, maar verder is het uitkijken naar Vinícius Rangel, Johan Jacobs en aanwinsten Jon Barrenetxea en Manlio Moro.

Parcours
De Tour Down Under zal in 2024 niet beginnen met een proloog, zoals afgelopen jaar wel het geval was. In plaats daarvan krijgen de renners een rit van 144 kilometer voorgeschoteld met start en finish in Tanunda. Renners die dromen van de eindzege, zullen vooral de laatste twee etappes met rood omcirkelen in het routeboek. De voorlaatste rit finisht namelijk op Willunga Hill, de slotetappe op Mount Lofty.

De reactiefunctie is onder Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten. In dit forumtopic is ruimte om de Pro-Palestina-demonstraties in het wielrennen en de situatie rondom het Israëlische team te bespreken.
RIDE Magazine
16 Reacties
03-01-2024 13:52
Mij lijkt dat wanneer je een klassiek voorjaar rijden wil je sowieso niet naar TDU maar ook liever niet naar andere exotische oorden vliegt. Wielrenners zijn koorddansers en bruusk wisselen van klimaat en tijd trillingen.

Misschien is er wel een paradijsvogel die statistieken paraat heeft welke podiumgangers in het klassieke voorjaar daarvoor nog aan het kerosineblaffen waren?
    03-01-2024 14:43
    Uit mijn hoofd kan ik het toch ook zo snel niet zeggen.
    Stybar ging wel eens een ritje winnen in Argentinië, met die geweldige laatste kilometer op de velodroom, dat is de enige die ik me zo voor de geest haal. Dat was ook in 2020, toen het klassieke voorjaar in het najaar viel, maar dat wist hij toen nog niet natuurlijk.

    Edit:
    En Sagan deed het ook. Maar Sagan zat de helft van de tijd met zijn hoofd in de wolken en reed naar het einde toe Down Under én dan Argentinië als onderdeel van een wereldtournee. Daarvoor reed hij ook wel eens in Australie, om er in het openingsweekend direct te staan, maar dat was dan weer in de jaren waarin hij wel meer wielerwetten tartte.
03-01-2024 12:11
ik ga niet zeggen dat er geen goede renners tussen zitten, maar in beide gevallen toch teams die grotendeels kunnen omschreven worden als "de overschotjes".

net zoals de teams van uae, visma, alpecin, dsm, bora, fdj en nog wel meer down under.
    03-01-2024 12:58
    Dit zijn dan nog twee van de relatief betere teams, er zijn er die echt optimaal op overschot selecteren. Deelnemersveld minder dan dan vorig jaar inderdaad.
    03-01-2024 13:04
    “ Overschotjes”……jouw mening ….maar niet echt respectvol. Corbin Strong is een uitstekend wielrenner met nog veel marge; geldt ook bijvoorbeeld voor Jon Barrenetxea en Moro. Om gevestigde waarden als Guerreiro, Garcia Cortina en Serrano zo te bestempelen gaat mij te ver…wellicht hebben de eerste twee een tegenvallend 2023 gehad maar dat kan maar zo anders worden in 2024. Vermoedelijk ook de reden waarom ze vroeg in vorm willen raken Down Under. Just wait and see….
    03-01-2024 13:56
    Je kan het omschrijven hoe je wil, maar er zitten nu eenmaal ploegen tussen waarbij vrijwel alles wat in Australië start bij de laatste 10 renners uit hun pikorde zit. Zelfs als er leuke renners tussen zitten, hebben ze er 20 die nog leuker zijn.
Zat even op PCS te gluren en verbaasde me over het ontzettend zwakke deelnemersveld van de TDU. Ieder jaar wordt het weer een procentje minder. Zo sterft deze ronde als topkoers langzaam uit terwijl er in Australië volgens mij best veel belangstelling voor de koers is. Jammer.
    03-01-2024 12:39
    Zit een paar weken te vroeg op de kalender, misschien een optie om te gaan praten met andere organisaties in het verre Oosten om een blok te vormen en hun koersen te bundelen zodat je bv een maand lang kan koersen…
    03-01-2024 13:01
    Ik denk niet dat de echte toppers, en idem subtoppers, pakweg 6 weken van huis (of hun vulkaan) willen voor een combinatie Down Under - Langkawi ofzo (vroeger kon die combinatie toen die laatste koers in februari was)
    03-01-2024 13:15
    Een gezamenlijk blok vormen met het Verre Oosten lijkt me vrij onrealistisch, gezien de enorme afstanden vanuit Zuid-Australië naar Oost-Azië. Je ziet al hoeveel teams die Cadel Evans Race een week na de TDU overslaan en dat is nog in hetzelfde land.

    Ik denk vooral een combinatie van kalendertiming tov de echte doelen, maar vooral ook de afstand tov Europa het de das omdoen. Rijdt deze wedstrijd in een hypothetisch geval met de Noord-Afrikaanse of Midden-Oosten-afstanden en gegarandeerd dat het startveld zelfs op deze tijdstip beter zou zijn.

    Ook zal de extreme hitte niet heel aantrekkelijk zijn voor veel renners en heeft het stoppen van renners als Porte en Dennis ook niet geholpen. Dat scheelt weer een paar ploegen die nu geen reden hebben een adequaat team te sturen.
    03-01-2024 13:45
    Zo belabberd is het nou ook weer niet om o.a. Alaphilippe, Ewan, Yates, Ulissi, Bauhaus, Girmay, Ganna, Welsford en topfavoriet Vader op de startlijst te hebben.
    @Polleke, er zit inderdaad wel een behoorlijk tijdgat tussen TDU en het voorjaar. Maar tegelijkertijd is de tijdspanne tussen de Iberische koersen weer wat kort waardoor het lastig is voor de eenweekse renners om TDU met pakweg de Algarve re combineren. Kortom, lastige plek op de agenda.
    @shinzawai het is niet echt slecht, maar het is toch vaak de B-kern van de grote ploegen en wat vergane glorie zoals Flip en Ewan. Jij en ik houden ze zeer waarschijnlijk niet bij, maar het is niet de wereldtop. Benieuwd wat Bouwman en Vader in dit veld kunnen,
03-01-2024 11:27
Het zou mij echt verbazen als Strong met de besten mee kan in de laatste twee etappes. Dan geef ik Williams meer kans.
03-01-2024 13:33
Zo'n verplaatsing + jetlag zo vroeg in het seizoen is ook gewoon best heftig. Ik herinner me ooit Roelandts - geloof ik - die aangaf zich in een bepaald voorjaar nooit echt goed gevoeld te hebben omdat hij er last-minute de TDU had bijgepakt. Op zich vrij sterke selecties, benieuwd naar Bennett bij Israel.
Even snel gespiekt. Simon Gerrans won TDU en daarna MSR in hetzelfde jaar en 2 of 3 jaar later TDU en LBL in hetzelfde seizoen. Het kan dus wel.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine